“Η ΩΡΑ ΤΗΣ ΦΩΚΙΔΑΣ”

Τουρισμός ώρα μηδέν για Φωκίδα και Στερεά Ελλάδα

Τεράστιες οι απώλειες εσόδων αλλά και θέσεων εργασίας κυρίως σε Δελφούς, Γαλαξίδι και Ιτέα
  • Τρίτη, 19 Μαΐου, 2020 - 06:25

“Βραδυφλεγής Βόμβα” που αναμένεται να εκραγεί το Φθινόπωρο με ανυπολόγιστες ακόμη συνέπειες αποτελεί η τεράστια τουριστική καθίζηση που ήδη υπέστη ολόκληρη η χώρα αλλά και περιοχές της Φωκίδας που ζουν ή συμπληρώνουν το εισόδημά τους από τον τουρισμό.

Τα χαμένα έσοδα αυτών των μηνών ,που η τουριστική βιομηχανία παραμένει στον πάγο , είναι αρκετών εκατομμυρίων ευρώ και ταυτόχρονα έχουν ήδη χαθεί εκατοντάδες θέσεις εργασίας σε όλη τη χώρα.

Τα πράγματα είναι εξίσου τραγικά και στη Φωκίδα η οποία ήδη μετρά απώλειες σε Δελφούς, Γαλαξίδι και Ιτέα ενώ μικρότερη είναι η οικονομική ζημιά για τη Δωρίδα, ο τουρισμός της οποίας προέρχεται κυρίως από το εσωτερικό της χώρας και είναι καλοκαιρινός .

Υπό το πρίσμα αυτής της καταστροφικής πραγματικότητας το κυρίαρχο ερώτημα είναι πως θα αντιδράσουν οι φορείς της αυτοδιοίκησης και πως θα μπορέσουν να αναζωογονήσουν την τουριστική κίνηση μέσα στις δύσκολες συνθήκες που ζούμε και εν πολλοίς παραμένουν απρόβλεπτες.

Η απάντηση δεν είναι σαφής αφού ακόμη δεν υπάρχουν όλα τα δεδομένα που θα υποβοηθήσουν στη χάραξη σωστής πολιτικής.

Παρόλα αυτά ήδη η Περιφέρεια αναπροσαρμόζει το πλάνο τουριστικής προβολής της δίνοντας προτεραιότητα κυρίως στον οδικό εγχώριο τουρισμό αλλά και στις χώρες της Βαλκανικής και επιπλέον την Κύπρο και το Ισραήλ

Από την πλευρά τους οι υπεύθυνοι τουρισμού των δήμων Δελφών και Δωρίδας κκ Κατσικούλης και Ταράτσας ακόμη δεν έχουν καταλήξει στις οριστικές πολιτικές που θα εφαρμόσουν , αν και ήδη έχουν πάρει κάποια πρώτα μέτρα.

Ανυπολόγιστη η ζημιά στους Δελφούς

Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ένωσης Ξενοδόχων κ Ιωάννη Παπαθανασίου αυτή τη στιγμή στην περιοχή λειτουργούν 25 ξενοδοχεία που συνολικά απασχολούν , περίπου 350 εργαζόμενοι σε όλες τις ειδικότητες. Ακόμη και να ανοίξουν τώρα τα ξενοδοχεία ουσιαστικά για τους Δελφούς η σεζόν , το φόρτε της οποίας είναι από Φεβρουάριο μέχρι Ιούνιο, έχει χαθεί. Το αποτέλεσμα είναι να χαθούν συνολικά περίπου 50.000 διανυκτερεύσεις (το 7% του συνολικά ερχόμενου τουρισμού που σύμφωνα με το ΣΕΤΕ είναι περίπου 900.000)

Αυτό σε χρήμα μεταφράζεται σε περίπου 9 εκατομμύρια ευρώ, σύμφωνα πάντα με τον κ Παπαθανασίου . Όμως η ζημιά δεν αφορά μόνο τους Δελφούς καθώς υπάρχουν εργαζόμενοι και από την ευρύτερη περιοχή ενώ σε πολλές των περιπτώσεων οι ξενοδόχοι και οι άλλοι επαγγελματίες του τουριστικού κλάδου επενδύουν και ψωνίζουν σε όλη τη Φωκίδα και άρα η ζημιά διασπείρεται ευρύτερα.

Για το λόγο αυτό ο κ Παπαθανασίου φαίνεται και είναι πολύ προβληματισμένος και απαισιόδοξος ενώ ήδη μιλά για επισιτιστική κρίση το ερχόμενο Φθινόπωρο και προτρέπει Περιφέρεια και Δήμους να μην δαπανήσουν χρήματα εφέτος για προβολή αλλά να δουν όλοι μαζί τι μπορούν να κάνουν για το 2021.

Στο σημείο αυτό θα πρέπει να συμπληρώσουμε ότι το Μουσείο και ο Αρχαιολογικός χώρος παραμένουν κλειστοί από τις 13 Μαρτίου σύμφωνα με γενικότερη οδηγία της ελληνικής πολιτείας

Σύμφωνα με την κα Έφη Κουλελή, που εργάζεται στην Εφορεία Αρχαιοτήτων, τα συνολικά εισιτήρια που κόπηκαν το 2019 ήταν περίπου 800.000 με τους καλύτερους μήνες να είναι από Μάιο μέχρι και Φθινόπωρο , χωρίς αυτό να σημαίνει ότι οι υπόλοιποι μήνες υστερούσαν σημαντικά. Τα συνολικά έσοδα για το 2019 ήταν περίπου 11 εκατομμύρια ευρώ, αν αναλογιστούμε ότι το εισιτήριο κόστιζε 14 ευρώ το άτομο. Αυτό σημαίνει ότι τα χαμένα έσοδα από τους περίπου 2 1/2 μήνες που παραμένουν κλειστοί ίσως και να ξεπερνούν το 1.000.000 ευρώ, ποσό διόλου ευκαταφρόνητο για το ελληνικό δημόσιο.

Τώρα, ο Αρχαιολογικός χώρος ανοίγει ξανά τις πύλες του την ερχόμενη Δευτέρα 18 Μαΐου ενώ το Μουσείο, καλώς εχόντων των πραγμάτων, περίπου στις 15 Ιουνίου με την κα Κουλελή να δηλώνει συγκρατημένα αισιόδοξη τονίζοντας ότι ενδεχομένως να μην πάει ολότελα χαμένη η χρονιά.

Πέρυσι έπιασαν λιμάνι 45 κρουαζιερόπλοια φέτος απαγορεύτηκε αυτό το είδος τουρισμού

Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία του Λιμενικού Ταμείου Φωκίδας ολόκληρη την περσινή καλοκαιρινή-τουριστική σεζόν προσάραξαν στο λιμάνι της Ιτέας 45 κρουαζιερόπλοια τα οποία σύμφωνα με τουριστικούς πράκτορες της περιοχής κατέβασαν περίπου 2.500 – 3.000 τουρίστες οι οποίοι συνήθως πήγαιναν αρχικά Δελφούς και στη συνέχεια διασκορπιζόταν στην παραλία και στην ενδοχώρα της Ιτέας συνεισφέροντας σε σημαντικό βαθμό στην τοπική οικονομία.

Να σημειώσουμε αυτό να σημειώσουμε ότι την Ιτέα προσεγγίζουν μόνο μικρού η μεσαίου μεγέθους κρουαζιερόπλοια επειδή τα μεγάλα δεν μπορούν να εισέλθουν στον Κορινθιακό Κόλπο λόγω του σχετικά χαμηλού ύψους της γέφυρας Ρίου – Αντιρρίου.

Φέτος η κίνηση στο κομμάτι αυτό θα είναι μηδενική λόγω της πανδημίας που έβαλε τέλος σε αυτό του είδους τον τουρισμό, κάτι που σημαίνει και μηδενικά έσοδα ίσως και απώλεια κάποιων θέσεων εργασίας στο κομμάτι της εστίασης

Νέκρα και στο Γαλαξίδι

Η ίδια και χειρότερη κατάσταση επικρατεί στο Γαλαξίδι καθώς εκτός από τα ξενοδοχεία που παραμένουν κλειστά στην ίδια μοίρα βρίσκονται και τα δεκάδες καταστήματα εστίασης που βρίσκονται στην παραλιακή οδό.

Η οικονομική ζημιά είναι ανυπολόγιστη, δεκάδες εργαζόμενοι ζουν ήδη με το επίδομα της κυβέρνησης - αλλά ως πότε;- και την κατάσταση σώζει ακόμη ότι η μεγάλη μονάδα παραγωγής ψαριών που λειτουργεί ακόμη προσφέροντας ένα εισόδημα σε αρκετούς εργαζόμενους της ευρύτερης περιοχής.

Που προσανατολίζεται η Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας

Ξεκινώντας από την Περιφέρεια θα πρέπει να σημειώσουμε ότι ήδη την ερχόμενη Τρίτη συνεδριάζει το περιφερειακό συμβούλιο με μοναδικό θέμα στην ατζέντα το νέο πλάνο της τουριστικής προβολής στους πέντε νομούς.

Ο αντιπεριφερειάρχης τουρισμού κ Ηλίας Μπουρμάς στις δηλώσεις του στην ΩτΦ παρουσιάστηκε συγκρατημένα αισιόδοξος τονίζοντας ότι με το συμβούλιο της Τρίτης στόχος είναι να αναπροσαρμοστεί η τουριστική προβολή για την όσο το δυνατό μεγαλύτερη προσέλκυση τουρισμού στους πέντε νομούς της περιοχής μας.

“Πριν ξεκινήσει η πανδημία είχαμε προγραμματίσει να πάρουμε μέρος σε διάφορες τουριστικές εκθέσεις στο εξωτερικό. Αυτό, όπως καταλαβαίνετε, δεν μπορεί να συμβεί τώρα λόγω της πανδημίας και την Τρίτη καλούμαστε να κάνουμε οικονομική αναπροσαρμογή και να κατευθύνουμε εκείνα τα χρήματα σε άλλες δράσεις που να ανταποκρίνονται στις νέες συνθήκες” θα πει αρχικά στην ΩτΦ ο κ Μπουρμάς και στη συνέχεια θα προσδιορίσει ποιές είναι αυτές οι δράσεις: “στόχος μας είναι αφενός να προβληθούμε ως Περιφέρεια μέσα από την εθνική καμπάνια που θα τρέξει το υπουργείο τουρισμού και επιπλέον να τρέξουμε το δικό μας πρόγραμμα μέσα από το διαδίκτυο αλλά και τον ηλεκτρονικό και έντυπο τύπο.

Σε ότι αφορά το δικό μας κομμάτι η προσπάθειά μας είναι διπλή: αφενός να προβληθούμε ως ιδανικός οδικός προορισμός στον εσωτερικό τουρισμό και αφετέρου να κάνουμε δράσεις που θα αφορούν τα Βαλκάνια, την Κύπρο, το Ισραήλ αλλά και όσες χώρες τηρήσουν τα υγειονομικά πρωτόκολλα και υπογράψουν συμφωνίες με τη χώρα μας” θα τονίσει κλείνοντας

Πως θα αντιμετωπίσουν το φαινόμενο οι δήμοι Δελφών και Δωρίδας

Σε ότι αφορά τον υπεύθυνο τουρισμού του δήμου Δελφών κ Νίκο Κατσικούλη θα μας εξηγήσει ότι ακόμη δεν έχει καταρτίσει το οριστικό πλάνο του αλλά μέχρι στιγμής οι υπεύθυνοι του Δήμου έχουν προχωρήσει σε δύο δράσεις:

α. έχουν ήδη μιλήσει με μεγάλα τουριστικά πρακτορεία ώστε να εντάξουν την περιοχή του δήμου Δελφών στο πλάνο τους και επιπλέον

β. το αμέσως επόμενο διάστημα θα ξεκινήσει η παραγωγή με ιδία μέσα κάποιων ψηφιακών ταινιών που θα προβληθούν σε ιστοσελίδες τουριστικής προβολής αλλά και ελευθέρα στο διαδίκτυο με στόχο την προσέλκυση κυρίως του εσωτερικού τουρισμού

Σε ότι αφορά τη Δωρίδα πρέπει να τονίσουμε ότι μετρά τις μικρότερες απώλειες στο νομό. Σύμφωνα με τον εντεταλμένο για τον τουρισμό δημοτικό σύμβουλο κ Δήμο Ταράτσα ο τουρισμός στην περιοχή είναι κυρίως καλοκαιρινός καθώς το χειμώνα εκτός από 1-2 ξενοδοχεία λειτουργούν κυρίως κάποιοι ξενώνες στα ορεινά που προφανώς αυτό το διάστημα παρέμειναν κλειστοί

Υπό το πρίσμα αυτών των ιδιομορφιών ο κ Ταράτσας ήδη επεξεργάζεται το πρόγραμμα τουριστικής προβολής στο δήμο Δωρίδας.

“Σε εμάς ο τουρισμός μας κατά κύριο λόγο είναι εσωτερικός αφού δεν έχουμε μεγάλα ξενοδοχεία με εξαίρεση ένα στην παραλία και ένα στα ορεινά. Στόχος της καμπάνιας μας θα είναι ο εσωτερικός οδικός τουρισμός. Μην ξεχνάτε ότι είμαστε οργανικό κομμάτι της Στερεάς Ελλάδας αλλά και βρισκόμαστε μια ανάσα από την Πελοπόννησο. Εκεί θα στρέψουμε την προσοχή μας και βεβαίως στους Δωριείς τους οποίους θα προτρέψουμε να περάσουν τις διακοπές τους στην περιοχή μας” θα τονίσει στην ΩτΦ ο κ Ταράτσας.