Τα επόμενα βήματα στον τουρισμό

  • Πέμπτη, 21 Μαΐου, 2020 - 06:20

Τα στάδια ανοίγματος του τουριστικού τομέα, ανακοίνωσε ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, με τον αρμόδιο Υπουργό Τουρισμού, Χάρη Θεοχάρη, να αναπτύσσει τις επιμέρους κινήσεις, παρουσιάζοντας τον κυβερνητικό σχεδιασμό της τουριστικής επανεκκίνησης.

Με σημείο εκκίνησης της τουριστικής περιόδου τη 15η Ιουνίου, ημερομηνία κατά την οποία θα ανοίξουν τα εποχικά ξενοδοχεία, ο Κ. Μητσοτάκης αναφερόμενος στα μέτρα που αφορούν στον τουριστικό τομέα, γνωστοποίησε ότι για τους επόμενους πέντε μήνες μειώνεται από το 24% στο 13% ο ΦΠΑ σε κάθε τύπου εισιτήριο στα μέσα μεταφοράς, ενώ ταυτόχρονα μειώνεται ο ΦΠΑ στο τουριστικό πακέτο από 80/20 (80% με 13% και 20% με 24%) σε 90/10 για την περίοδο 1 Ιουνίου – 31 Οκτωβρίου 2020.

Το σχέδιο

Πλήρη παρουσίαση του σχεδίου επανεκκίνησης του τουρισμού έκανε ο Υπουργός Τουρισμού Χάρης Θεοχάρης, ο οποίος εισαγωγικά τόνισε τη σημασία του τουρισμού για τη χώρα, γεγονός που αποδεικνύεται από τους αριθμούς, αναφερόμενος στα 19 δισ. ευρώ το 2019, τα 33 εκατ. επισκεπτών, τους 360.000 άμεσα εργαζόμενους στον κλάδο και την αύξηση 36% τους δύο πρώτους μήνες του 2020.

Το χρονοδιάγραμμα

-  Στις 25 Μαΐου ανοίγει το yachting

- Την 1η Ιουνίου ανοίγουν οι χώροι κατασκήνωσης (camping) και τα ξενοδοχεία 12μηνης λειτουργίας   

- Στις 15 Ιουνίου ανοίγουν και τα υπόλοιπα καταλύματα

1ο στάδιο απελευθέρωσης - 15 Ιουνίου

• Απελευθέρωση πτήσεων από το εξωτερικό προς «Ελευθέριος Βενιζέλος»

• Απελευθέρωση εισόδου επισκεπτών από χώρες με καλά επιδημιολογικά χαρακτηριστικά

• Επιπλέον αξιολογούνται κριτήρια όπως:

 Οδική πρόσβαση

 Μεσαίας απόστασης αεροπορικώς

 Ομογενειακές κοινότητες

Η απελευθέρωση αναμένεται να δημιουργήσει θετική πίεση για ανάλογη απελευθέρωση περιορισμών και στη χώρα προέλευσης

2ο στάδιο απελευθέρωσης - 1 Ιουλίου

• Απελευθέρωση πτήσεων από το εξωτερικό προς όλα τα αεροδρόμια

• Απελευθέρωση εισόδου επισκεπτών από όλες τις χώρες

• Θα εξαιρεθούν χώρες με αρνητικά επιδημιολογικά χαρακτηριστικά

• Οι χώρες που θα εξαιρεθούν θα ανακοινωθούν εγκαίρως

• Οι χώρες που εξαιρέθηκαν από το 2ο στάδιο απελευθέρωσης θα παρακολουθούνται αναφορικά με τα επιδημιολογικά χαρακτηριστικά τους

Υγειονομικά Πρωτοκόλλα για τη λειτουργία επιχειρήσεων και τη μεταφορά τουριστών

• Λειτουργία τουριστικών καταλυμάτων

• Λειτουργία τουριστικών Λεωφορείων

• Λειτουργία επιχειρήσεων ενοικιάσεων αυτοκινήτων

• Θαλάσσιες μεταφορές: Επιβατηγά / Επιβατηγά – οχηματαγωγά πλοία

• Αεροπορικές μεταφορές: Εντός του αεροπλάνου

• Αεροπορικές μεταφορές: Λειτουργία αεροδρομίου (terminal)

• Έλεγχος στις Πύλες Εισόδου (π.χ. ερωτηματολόγιο, test δειγματοληπτικά)

Ικανότητα Διαχείρισης Κρούσματος

Ενίσχυση υγειονομικής ικανότητας προορισμών

• Εξασφάλιση πραγματοποίησης ελέγχων

• Ορισμός συνεργαζόμενου γιατρού με κάθε  κατάλυμα ως το πρώτο σημείο αξιολόγησης κρούσματος

• Ορισμός συντονιστή από το κατάλυμα για την διαχείριση περιπτώσεων κρουσμάτων

Επιχειρησιακή διαχείριση κρούσματος

• Γιατρός καταλύματος που επιλαμβάνεται σε πρώτο χρόνο

• Ειδικοί «χώροι καραντίνας» ανά περιφέρεια/ νησί

• Μεταφορά σε δομή υγείας (αν αυτό κριθεί απαραίτητο)

Ανάπτυξη επιχειρησιακών πλάνων για τους μικρούς νησιωτικούς προορισμούς

Ενίσχυση ικανότητας υποδομών υγείας

 Δρομολογούμε την εγκατάσταση συνολικά 20 νέων αναλυτών για tests στα νησιά

 Εξασφαλίζουμε 600 κλίνες COVID στα νησιά

Κάλυψη από κοντινούς προορισμούς:

 Εξασφάλιση χρόνου μεταφοράς <2ώρες

 Αξιοποίηση των υποδομών της ηπειρωτικής Ελλάδας

Risk assessment...

Κριτήριο 1: Προσβασιμότητα σε υποδομές υγείας

Επίπεδο κινδύνου 1 (Χαμηλό): • Ηπειρωτική Ελλάδα • Κρήτη • Προορισμοί με δυνατότητα πρόσβασης στις υποδομές υγείας της ηπειρωτικής Ελλάδας σε 2 ώρες (με πλοίο ή αυτοκίνητο)

Επίπεδο κινδύνου 2 (Μέτριο): • Προορισμοί που διαθέτουν ανεπτυγμένες υποδομές υγείας (ΓΝ, ΚΥ που έχουν δηλωθεί κλίνες COVID)

Επίπεδο κινδύνου 1 (Υψηλό): • Προορισμοί που διαθέτουν απλές υποδομές υγείας (ΚΥ, ΠΙ, ΠΠΙ που δεν έχουν δηλώσει κλίνες COVID • Προορισμοί χωρίς υποδομές υγείας

Κριτήριο 2: Δυνατότητα ελέγχου (testing)

Επίπεδο κινδύνου 1 (Χαμηλό): • Ηπειρωτική Ελλάδα • Κρήτη • Προορισμοί με δυνατότητα πρόσβασης στις υποδομές υγείας της ηπειρωτικής Ελλάδας σε 2 ώρες (με πλοίο ή αυτοκίνητο)

Επίπεδο κινδύνου 2 (Μέτριο): • Προορισμοί που διαθέτουν εγκατεστημένη ή προς εγκατάσταση υποδομή για ελέγχους (ΘΗΡΑ, ΚΑΛΥΜΝΟΣ, ΚΩΣ, ΝΑΞΟΣ, ΠΑΡΟΣ,

ΡΟΔΟΣ, ΣΥΡΟΣ)

Επίπεδο κινδύνου 1 (Υψηλό): • Προορισμοί που δεν διαθέτουν υποδομές για ελέγχους

Μέτρα οικονομικής στήριξης των επιχειρήσεων του τουρισμού

 Επέκταση δικαιώματος αναστολής σύμβασης εργασίας έως και τον Ιούλιο

 Μείωση ενοικίου επιχειρήσεων 40% έως και τον Αύγουστο

 Νέος μηχανισμός ενίσχυσης απασχόλησης «SURE» μέχρι και τον Σεπτέμβριο

 Ενίσχυση των εποχιακά απασχολούμενων

 Επιστρεπτέα προκαταβολή

 Μείωση προκαταβολής φόρου

 Μείωση ΦΠΑ στις μεταφορές, τον καφέ, τα μη - αλκοολούχα ποτά και το τουριστικό πακέτο

 ΤΕΠΙΧ ΙΙ  Επιχειρηματική Χρηματοδότηση / Ταμείο Εγγυοδοσίας Αναπτυξιακή Τράπεζα

Ενίσχυση εσωτερικού τουρισμού

• Διαφημιστική καμπάνια

• Πρόγραμμα «Τουρισμός για Όλους»

• Πρόγραμμα Κοινωνικού Τουρισμού (ΟΑΕΔ)

• Εταιρικά Holiday Vouchers για τους εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα

Πρόγραμμα «Τουρισμός για Όλους»

Στόχοι

• Ενίσχυση ρευστότητας κλάδου

• Ενίσχυση απασχόλησης

• Τόνωση της ζήτησης

Πλαίσιο

• 30 εκατ. €

• Κατ’ ελάχιστο 4 διανυκτερεύσεις

• Αφορά ξενοδοχεία και ταξιδιωτικά γραφεία

• 250.000 δικαιούχοι

• 1 εκατ. διανυκτερεύσεις κατ’ ελάχιστο

Ενίσχυση του αισθήματος ασφάλειας των τουριστών (Ελλήνων & ξένων)

Ενημέρωση για τα υγειονομικά πρωτόκολλα

• Χρήση του Visit Greece app

• Ανάρτηση σχετικού υλικού στα sites των τουριστικών παρόχων & των φορέων τουρισμού

• Ενημερωτικό υλικό στον χώρο (αφίσες, banner, κλπ)

• Καμπάνια δημοσιότητας στα τοπικά & διεθνή ΜΜΕ

Εμπέδωση αισθήματος ασφαλείας

• Εντατικοί έλεγχοι υγειονομικής νομιμότητας από κλιμάκια του Υπουργείου Τουρισμού

• Ειδικό Σήμα «Health First» σε όλους τους τουριστικούς παρόχους

• Δυνατότητα πιστοποίησης από τρίτους - ιδιωτικό φορέα

Προώθηση προορισμού

• Ενίσχυση κονδυλίων για διαφήμιση (€23 εκ. ΕΟΤ)

• Στοχευμένη διαφήμιση στις αγορές που ανοίγουμε

• Brand καμπάνια και  καμπάνια κρατήσεων

• Συν-διαφήμιση

• Συμφωνίες με Tour Operators