Στον τουρισμό του Βορρά οι πρώτες επιπτώσεις από τα μπλόκα
- Τώρα
Στον κλάδο του οδικού τουρισμού εντοπίζονται οι πρώτες και άμεσες επιπτώσεις των αγροτικών κινητοποιήσεων, ενώ για την ώρα δεν καταγράφονται σοβαρά προβλήματα -πλην καθυστερήσεων- στις εξαγωγές και στον εφοδιασμό της αγοράς.
Ωστόσο, οι επιπτώσεις θα μεγεθυνθούν και θα αγγίξουν τον εφοδιασμό της αγοράς εάν τα μπλόκα διαρκέσουν και οι αγρότες προχωρήσουν σε αποκλεισμούς λιμανιών, τελωνείων, αεροδρομίων και εθνικών οδών.
Ενώ οι αγρότες παραμένουν στα μπλόκα, όπου δεν λείπουν και οι στιγμές έντασης και αφήνουν ανοιχτό το ενδεχόμενο της καθόδου των τρακτέρ στην Αθήνα, ο εισαγγελέας του Αρείου Πάγου ζήτησε από τις εισαγγελίες εφετών να παρεμβαίνουν άμεσα όταν τελούνται αδικήματα, όπως η διατάραξη της ασφάλειας της συγκοινωνίας από αγρότες που παρατάσσουν χιλιάδες τρακτέρ σε κομβικούς δρόμους και εθνικές οδούς. Στην Κρήτη συνεχίζεται η διαδικασία ταυτοποίησης των ατόμων που συμμετείχαν στα επεισόδια της Δευτέρας.
Καθώς το αγροτικό εξελίσσεται σε μείζον ζήτημα για την κυβέρνηση, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης καλεί τους αγρότες να προσέλθουν σε διάλογο, αλλά την ίδια ώρα 6 βουλευτές της Ν.Δ. με ερώτησή τους στη Βουλή καταγγέλλουν ότι κόπηκαν πληρωμές αγροτών ύψους 21 εκατ. ευρώ από το «Μέτρο 23».
Ο ΟΠΕΚΕΠΕ
Σε ανακοίνωση του ΟΠΕΚΕΠΕ αναφέρεται πως ο έλεγχος του ιδιοκτησιακού καθεστώτος στα αγροτεμάχια των δικαιούχων του «Μέτρου 23» πραγματοποιήθηκε με βάση το Ε9 των ιδιοκτητών, προκειμένου να γίνει σύγκριση της έκτασης των δηλωθεισών εκτάσεων στο Ε9 των ιδιοκτητών με αυτές που δηλώθηκαν στην αίτηση ΟΣΔΕ 2024.
Με βάση τη διασταύρωση αυτή, δεσμεύθηκαν οι δηλώσεις δικαιούχων -ιδιοκτητών ή ενοικιαστών- εφόσον υπήρχε απόκλιση μεγαλύτερη των 5 στρεμμάτων ανάμεσα στη δηλωθείσα έκταση του ιδιοκτήτη στο Ε9 και της καταχωρηθείσας έκτασης στη βάση δεδομένων του ΟΣΔΕ.
Για τις δηλώσεις που δεσμεύθηκαν, αφού ολοκληρωθεί ο έλεγχος, οι παραγωγοί θα πληρωθούν στο τέλος Δεκεμβρίου. Οι έλεγχοι σε σχέση με τα ΑΤΑΚ και το ΚΑΕΚ των ακινήτων δεν πρέπει να συγχέονται με το εν λόγω ζήτημα.
Στη Θεσσαλονίκη
Από το τουριστικό μέτωπο και συγκεκριμένα από τον εισερχόμενο οδικό τουρισμό έρχονται οι πρώτες απώλειες της Θεσσαλονίκης λόγω των αγροτικών κινητοποιήσεων. Όπως επισημαίνει στη «Ν» ο γενικός γραμματέας της Ένωσης Τουριστικών Γραφείων Μακεδονίας-Θράκης, Στέφανος Χατζημανώλης, από το Σάββατο άρχισαν σε μικρό βαθμό, αλλά πλέον βαίνουν αυξανόμενες ακυρώσεις ταξιδιών οδικών εκδρομών από τις γειτονικές βαλκανικές χώρες προς τη Θεσσαλονίκη για την περίοδο των εορτών. Επίσης πολλοί από τους πελάτες των ταξιδιωτικών γραφείων που έχουν δώσει προκαταβολές ή/και όσοι θέλουν να δώσουν προκαταβολές ή να εξοφλήσουν το επικείμενο ταξίδι τους ζητούν από τα ταξιδιωτικά γραφεία γραπτές διαβεβαιώσεις ότι οι εκδρομές θα πραγματοποιηθούν κανονικά.
Γι’ αυτό η Ένωση ζητά από τους αγρότες να ανακοινώσουν ότι θα επιτρέπουν τη διέλευση στα τουριστικά λεωφορεία και να το ανακοινώσουν το ταχύτερο δυνατό, διαφορετικά προκύπτει μεγάλο πρόβλημα όχι μόνο για τα ταξιδιωτικά γραφεία, αλλά και για τα ξενοδοχεία στα οποία έχουν γίνει οι σχετικές κρατήσεις και άλλες επαγγελματικές τάξεις (οδηγούς, ξεναγούς κ.ά.). «Δεν θέλουμε να ζήσουμε ξανά όσα ζήσαμε με την πανδημία, γι’ αυτό απευθυνόμαστε έγκαιρα και προληπτικά στους αγρότες», σημειώνει ο γ.γ. της Ένωσης.
Σε γραπτή ανακοίνωσή της η Ένωση Τουριστικών Γραφείων Μακεδονίας και Θράκης αναφέρει ότι κατανοεί τον δίκαιο αγώνα όλων των παραγωγικών τάξεων και ιδιαίτερα των αγροτών μας, αλλά στη δεδομένη χρονική περίοδο -λίγες μέρες πριν από τις γιορτές των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς- «παρουσιάζεται ένα άμεσο πρόβλημα που ταλανίζει όλους τους συναδέλφους μας και αφορά την οργάνωση των οδικών εκδρομών μας στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Επιδιώκουμε, με τη σύμφωνη γνώμη των αγροτών μας, να είναι ελεύθερη η πρόσβαση και η διέλευση από όλα τα αντίστοιχα μπλόκα στο εθνικό και επαρχιακό δίκτυο της χώρας μας και η συγκεκριμένη απόφαση να ανακοινωθεί σε όλα τα ΜΜΕ αμεσότατα. Μόνο τότε θα πεισθούν οι δυνητικοί επισκέπτες των γραφείων μας να εγγραφούν και να αποπληρώσουν τις αντίστοιχες συμμετοχές τους. Σε αντίθετη περίπτωση, χάνονται όλες οι εξοφλήσεις και οι προκαταβολές που δόθηκαν στα ξενοδοχεία, η κράτηση ξεναγών, συνοδών, οι κρατήσεις εστιατορίων και χώρων αναψυχής και δημιουργείται ένα τεράστιο οικονομικό πρόβλημα στις επιχειρήσεις μας».
Ο εφοδιασμός
Δεδομένου ότι η εορταστική περίοδος δεν είναι μακριά και η ολοένα και αυξανόμενη ζήτηση περιορίζει τα αποθέματα, επιπτώσεις θα υπάρξουν στην αγορά εάν δεν βρεθεί διέξοδος, με τα «μπλόκα» των αγροτών να πληθαίνουν σε κεντρικές οδικές αρτηρίες, τελωνεία, λιμάνια και αεροδρόμια της χώρας.
Αυτό εκτιμά ο κλάδος των logistics και του εφοδιασμού της αγοράς γενικότερα, χωρίς όμως να παραγνωρίζει τα ζητήματα των αγροτών που είναι υπαρκτά και σοβαρά, καθώς δίνουν καθημερινή μάχη σε περιβάλλον έντονου ανταγωνισμού, υψηλού κόστους παραγωγής και συχνών απωλειών ελέω κλιματικών αλλαγών.
Τα αγροτικά μπλόκα, τονίζεται, δημιουργούν σοβαρά εμπόδια στην εφοδιαστική αλυσίδα κλείνοντας βασικούς οδικούς άξονες (όπως η Εθνική Οδός Αθηνών-Θεσσαλονίκης και ο Ε65), εμποδίζοντας την κυκλοφορία τροφίμων, πρώτων υλών και αγαθών, προκαλώντας καθυστερήσεις, αυξάνοντας κόστη μεταφοράς, επηρεάζοντας την ομαλή τροφοδοσία αγορών, σούπερ μάρκετ και βιομηχανιών, και θέτοντας σε κίνδυνο την φρεσκάδα προϊόντων, κάτι που οδηγεί σε ελλείψεις και ανατιμήσεις για τους καταναλωτές.
Με δεδομένα από προηγούμενους χειμερινούς αποκλεισμούς, η εικόνα των κινδύνων, καθυστερήσεων και οικονομικού κόστους που θα υποστεί η αγορά, εφόσον συνεχιστούν οι κινητοποιήσεις, εστιάζονται σε απώλειες εξαγωγών και εκτροπή εμπορευμάτων σε αεροπορικές και θαλάσσιες μεταφορές με υψηλό κόστος.
Τον χειμώνα του 2019 οι κινητοποιήσεις σε Θεσσαλία και Μακεδονία με μπλόκα σε Νίκαια, Τέμπη και Εγνατία προκάλεσαν στους εξαγωγείς φρούτων απώλειες 1,5 εκατ. ευρώ την ημέρα λόγω αλλοίωσης.
Ανατροπές
Όπως προκύπτει από τα σχετικά στοιχεία του ΕΒΕΠ, οι οδικοί αποκλεισμοί αυξάνουν τους χρόνους μεταφοράς κατά 20%-80%, ανάλογα με το μήκος της παράκαμψης.
Η επαναδρομολόγηση φορτηγών δημιουργεί συμφόρηση σε δευτερεύοντες δρόμους, αυξάνοντας το κόστος των μεταφορέων 10%-25% σε καύσιμα, εργατοώρες, διόδια και ημερήσιες υπερβάσεις εργασίας, ενώ οι εταιρείες logistics μετακυλίουν το κόστος με επίναυλο σε εμπορικές επιχειρήσεις.
Στο λιανεμπόριο οι επιπτώσεις είναι συνήθως η έλλειψη προϊόντων σε super market μετά από 5-6 ημέρες συνεχών αποκλεισμών και η αύξηση των τιμών 2%-7% σε συγκεκριμένες κατηγορίες από την προμήθεια αγαθών από εναλλακτικούς προμηθευτές.
Στο χονδρικό εμπόριο προκύπτει ανατροπή των προγραμματισμένων παραγγελιών, ειδικά για τρόφιμα, ζωοτροφές, πρώτες ύλες, με τις ψυκτικές αλυσίδες να υποφέρουν περισσότερο λόγω περιορισμένων περιθωρίων καθυστέρησης.
Στη βιομηχανία και τη μεταποίηση δημιουργείται έλλειψη πρώτων υλών, που οδηγεί σε προσωρινές μειώσεις παραγωγής κατά 10%-15%.
Σε προηγούμενα «μπλόκα», οι ελληνικές εξαγωγές αγροτικών προϊόντων παρουσίασαν απώλειες 4-5 εκατ. ευρώ ημερησίως.
Τέλος, οι μεγαλύτερες επιπτώσεις καταγράφονται στα νωπά προϊόντα, εξαγωγές, μεταφορές και βιομηχανίες τροφίμων.
Σούπερ μάρκετ: Επιβάρυνση
«Δεν είναι ανώδυνος, αλλά δεν είναι τραγικός». Με αυτόν τον τρόπο χαρακτηρίζουν στη «Ν» οι εκπρόσωποι των αλυσίδων σούπερ μάρκετ τον μέχρι στιγμής αντίκτυπο των αγροτικών κινητοποιήσεων στην αγορά. Όπως αναφέρουν οι ίδιοι «οι εξελίξεις στα μπλόκα δεν έχουν δημιουργήσει προς ώρας κάποια μεγάλη αναταραχή στην τροφοδοσία. Όσο βέβαια περνούν οι μέρες υπάρχει μια πίεση. Όσο, όμως, δεν κόβεται το οδικό δίκτυο και υπάρχουν παρακαμπτήριες διαδρομές τα δρομολόγια εκτελούνται. Βέβαια, υπάρχουν καθυστερήσεις και ταλαιπωρία, γεγονός που μεταφράζεται σε επιβάρυνση στα κόστη μεταφοράς. Αν κοπεί τελείως ο δρόμος τότε το πρόβλημα πολλαπλασιάζεται, γιατί κάτι τέτοιο σημαίνει αδυναμία παραλαβής προϊόντων και τροφοδοσίας καταστημάτων. Τότε θα υπάρχει μεγάλο ζήτημα».
Εξαγωγείς: Χωρίς προβλήματα ακόμη
Όσον αφορά τις εξαγωγές, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων ΣΕΒΕ, Σίμος Διαμαντίδης, δήλωσε στη «Ν» ότι μέχρι στιγμής δεν έχουν προκύψει προβλήματα, καθώς οι αποκλεισμοί των τελωνείων κρατούν μόνο μερικές ώρες και κατά κανόνα οι αγρότες αποτρέπουν την είσοδο φορτηγών με εμπορεύματα και όχι την έξοδο. Τα ευπαθή και γενικά τα εξαγώγιμα προϊόντα συνεχίζουν να φεύγουν κανονικά, χωρίς να έχουν καταγραφεί παράπονα από τα μέλη του Συνδέσμου. Ωστόσο, θεωρείται βέβαιο ότι εάν ενταθούν περαιτέρω οι κινητοποιήσεις στα τελωνεία και εάν -όπως έχει προαναγγελθεί- προβούν οι αγρότες σε αποκλεισμό λιμανιών, θα επέλθει ανωμαλία στην εξαγωγική δραστηριότητα και ο πρόεδρος του ΣΕΒΕ δηλώνει ότι ο Σύνδεσμος παρακολουθεί καθημερινά την κατάσταση με ετοιμότητα παρέμβασης προς την κυβέρνηση εφόσον χρειαστεί. Πάντως, πρέπει να σημειωθεί σχετικά ότι έχει προαναγγελθεί από τους αγρότες κάθοδος με 100 τρακτέρ στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, με προορισμό το λιμάνι, την Παρασκευή.
Επίσης, κανένα πρόβλημα επάρκειας αγαθών δεν υπάρχει ούτε στην Κεντρική Λαχαναγορά της Θεσσαλονίκης, όπως ανέφερε στη «Ν» ο διευθύνων σύμβουλός της Αντώνιος Μπούρης, ενώ δεν έχει καταγραφεί και πρόβλημα με τους Βαλκάνιους αγοραστές που δίνουν στην ΚΑΘ περίπου τον μισό της τζίρο, καθώς έστω και με καθυστερήσεις στα τελωνεία τα φορτηγά έρχονται και επειδή είναι άδεια δεν παρεμποδίζονται από τους αγρότες.
Δεδομένου, πάντως, ότι η Θεσσαλονίκη τα τελευταία χρόνια έχει εξελιχθεί σε δημοφιλή προορισμό για τους πολίτες των γειτονικών βαλκανικών χωρών για τις γιορτές -ιδιαίτερα για την Πρωτοχρονιά- και ότι φέτος υπάρχει αύξηση των σχετικών κρατήσεων και προκρατήσεων, το πλήγμα για την πόλη θα είναι μεγάλο εάν δεν μπορέσει να βρεθεί γραμμή συνεννόησης με τους αγρότες και κτηνοτρόφους. Εάν, επίσης, αναβληθεί η Έκθεση Agrotica τα ξενοδοχεία της πόλης -και όχι μόνο- επίσης θα δεχτούν πλήγμα από τις σχετικές ακυρώσεις κρατήσεων.
Πηγή: naftemporiki.gr
- Εισέλθετε στο σύστημα ή εγγραφείτε για να υποβάλετε σχόλια
Διαβάστε ακόμα
- Σκληραίνουν τη στάση τους οι αγρότες που ενισχύουν τα μπλόκα
6 Δεκ. 2025 - 9:19 - Πρόεδρος ΠΟΞ: Ο τουρισμός είναι ο σημαντικότερος πυλώνας της οικονομίας μας
22 Νοε. 2025 - 18:47 - Τουρισμός: Αυξήσεις έως 7% στα συμβόλαια με τους tour operators για το 2026
14 Νοε. 2025 - 16:21 - Η ψηφιακή οικονομία εισέρχεται στον τουρισμό
5 Νοε. 2025 - 20:00 - «Χρυσό» 7μηνο με τουριστικά έσοδα 12,18 δισ.
22 Σεπ. 2025 - 16:26





Μ.Η.Τ. 232111