Ο Διευθυντής του Εσπερινού ΕΠΑΛ Σύρου, Σίμος Χατζηιερεμίας για τις ηλεκτρονικές εγγραφές και το έργο του σχολείου- διαδόχου της παλαιάς Νυχτερινής Σχολής Μηχανικών

«Διατηρούμε ζωντανή τη ναυτική παράδοση του νησιού»

Αύριο ολοκληρώνονται οι ηλεκτρονικές εγγραφές στα ημερήσια και εσπερινά Επαγγελματικά Λύκεια της χώρας για το σχολικό έτος 2017-2018, μέσω της εφαρμογής του υπουργείου Παιδείας «e-epal».

Με αφορμή το νέο σύστημα δηλώσεων, ο Διευθυντής του Εσπερινού ΕΠΑΛ Σύρου, Σίμος Χατζηιερεμίας μίλησε στην «Κοινή Γνώμη» για τις διαδικασίες που θα πρέπει να ακολουθήσουν όσοι ενδιαφέρονται να ενταχθούν στη μαθητική κοινότητα του σχολείου, να ανανεώσουν την εγγραφή τους ή να μετεγγραφούν σε οποιαδήποτε τάξη.

Παράλληλα, αναφέρθηκε στη δεκάχρονη μέχρι σήμερα διαδρομή του Εσπερινού ΕΠΑΛ, που αποτελεί διάδοχο της Νυχτερινής Σχολής Μηχανικών Σύρου, στα εργασιακά δικαιώματα των αποφοίτων του, αλλά και στις συνέπειες των συνεχών μεταρρυθμίσεων στην εκπαίδευση, οι οποίες επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό τον σχεδιασμό του διδακτικού προγράμματος.

Μολονότι η φετινή σχολική χρονιά έφτασε στο τέλος της, οι προετοιμασίες για το επόμενο έτος είναι πυρετώδεις, δεδομένου ότι βρίσκεστε αντιμέτωποι με νέες αλλαγές.

«Η βασική αλλαγή για φέτος αφορά στο σύστημα των ηλεκτρονικών εγγραφών. Υπάρχει μια φόρμα στο υπουργείο Παιδείας με την ονομασία «e-epal», στο οποίο οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να μπουν μόνοι τους και να κάνουν ηλεκτρονικά την εγγραφή τους, μέχρι την Παρασκευή 23 Ιουνίου. Δεν γνωρίζουμε αν μετά την καταληκτική ημερομηνία θα υπάρχει η δυνατότητα υποβολής αιτήσεων. Επειδή είναι πρώτη φορά που εφαρμόζεται το συγκεκριμένο σύστημα, ενδεχομένως να υπάρχει μια ελαστικότητα, ωστόσο, μέχρι τώρα δεν έχουμε τέτοια πληροφόρηση. Ελπίζω να το καταλάβουν αυτό οι ενδιαφερόμενοι στη Σύρο, οι οποίοι έχουν μια παράδοση να κάνουν την εγγραφή τους τον Σεπτέμβριο. Σημειώνεται ότι, στη συνέχεια θα πρέπει όλοι να έρθουν στο σχολείο για τις υπόλοιπες διαδικασίες».

Το Εσπερινό ΕΠΑΛ λειτουργεί στο νησί τα τελευταία εννέα χρόνια. Με ποιο καθεστώς ξεκίνησε η λειτουργία του και πώς αυτή εξελίχθηκε με την πάροδο των ετών;

«Αυτό το σχολείο ουσιαστικά είναι η φυσική συνέχεια της Σχολής Μηχανικών Εμπορικού Ναυτικού Σύρου, που αρχικά είχε έδρα την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου. Ήταν νυχτερινό ιδιωτικό σχολείο και ανήκε στον Δήμο Σύρου – Ερμούπολης, ο οποίος το χρηματοδοτούσε με τη βοήθεια του κράτους. Κάποια στιγμή, επειδή η δύναμή του μειώθηκε δραματικά, αποφασίστηκε αντί να κλείσει, να ζητηθεί απ’ το κράτος να μετατραπεί σε δημόσιο σχολείο. Είχε ήδη μεταφερθεί από την Περιφέρεια Ν. Αιγαίου στα Λύκεια, δυο-τρία χρόνια νωρίτερα και το 2008-2009 το ιδιωτικό σχολείο έκλεισε και στη θέση του δημιουργήθηκε το Εσπερινό Επαγγελματικό Λύκειο Σύρου. Αυτό, μπορεί να θεωρείται φυσική συνέχεια, αλλά όχι και νομική. Οι 20 περίπου μαθητές που είχαν μείνει τότε, πέρασαν στο νέο σχολείο κι εμείς συνεχίσαμε με αυτό το δυναμικό, προσπαθώντας να το αναπτύξουμε. Τότε ανέλαβα εγώ διευθυντής και παραμένω μέχρι σήμερα. Μαζί με τους καθηγητές και όλους τους συναδέλφους των άλλων σχολείων που βοήθησαν, κάναμε μεγάλες προσπάθειες και καταφέραμε ήδη από την πρώτη χρονιά να μπούμε σ’ ένα πρόγραμμα της Περιφέρειας Ν. Αιγαίου για να προμηθευτούμε εργαστήρια. Πολύ γρήγορα ολοκληρώσαμε τη διαδικασία και το επόμενο εξάμηνο είχαμε προσομοίωση γέφυρας και μηχανής πλοίου, που δεν υπήρχε και δεν υπάρχει σχεδόν ακόμα ούτε στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού. Για παράδειγμα, ξένες ακαδημίες που διατείνονται τώρα για να πάρουν σπουδαστές από την Ελλάδα, όπως είναι η Βουλγαρία ή Γερμανία, διαφημίζουν αυτό το σύστημα, που εμείς το έχουμε σχεδόν 10 χρόνια».

Ποια είναι η ηλικία των μαθητών, που φοιτούν στο σχολείο σας;

«Έχουμε τόσο ενήλικες, όσο και παιδιά, απόφοιτους Γυμνασίου, τα οποία για πολλούς λόγους γνωρίζουν τι θέλουν και ακολουθούν ναυτικές σπουδές σε επίπεδο Λυκείου με την προοπτική ότι αργότερα θα πάνε και στις ακαδημίες. Βέβαια, μπορούν να ταξιδέψουν και από το ΕΠΑΛ. Δηλαδή, το σχολείο μας παρόλο που είναι Λύκειο, προσφέρει αρκετά επαγγελματικά δικαιώματα για τους σπουδαστές του. Αυτή τη στιγμή όταν αποφοιτούν, μπορούν να ταξιδέψουν σαν δόκιμοι και μετά από δυο χρόνια να γίνουν τρίτοι μέσα από μαθήματα που θα παρακολουθήσουν και μετά δεύτεροι. Προς το παρόν, δεν γίνονται πρώτοι. Άλλες φορές γίνονται ανάλογα με τις ανάγκες που έχει η αγορά εργασίας».

Σε τι βαθμό, σας επηρεάζουν οι αλλαγές που κατά διαστήματα ψηφίζονται και εφαρμόζονται;

«Οι μεταρρυθμίσεις μας επηρεάζουν, όπως και όλη τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Έχουμε συνεχείς αλλαγές, ξεκινώντας από την ύλη και τα ωράρια των μαθημάτων, από το είδος των μαθημάτων και φτάνοντας μέχρι τον τρόπο εξέτασης των παιδιών. Τίποτα δε μένει σταθερό. Ώρες-ώρες δυσκολευόμαστε κι εμείς να σκεφτούμε τι έχει αλλάξει από τη μια χρονιά στην άλλη. Οι τελευταίες αλλαγές μας έχουν επηρεάσει πάρα πολύ εμάς στο Εσπερινό ΕΠΑΛ. Στο παρελθόν υπήρχε μία ρύθμιση, η οποία λεγόταν «κατ’ ιδίαν διδαχθέντες μαθητές». Αυτοί οι μαθητές μπορούσαν κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους να ταξιδέψουν στο Ελληνικό Εμπορικό Ναυτικό. Δηλαδή ξεκινούσαν να παίρνουν προϋπηρεσία όντας μαθητές. Αυτό ξαφνικά πέρυσι κόπηκε για λόγους που δεν ήταν επαρκώς τεκμηριωμένοι. Υπήρξαν πολλές αντιδράσεις από τους ενδιαφερόμενους μαθητές, και μέχρι τώρα δεν έχει επανέλθει στην αρχική του μορφή. Επιτράπηκε στους μαθητές να αποκτούν προϋπηρεσία μόνο τους καλοκαιρινούς μήνες. Αυτό αποτελεί μεγάλο πρόβλημα ειδικά για τους μεγάλους μαθητές μας που προσπαθούν να βρουν επαγγελματική διέξοδο σε μια δύσκολη αγορά εργασίας όπως η σημερινή. Και ουσιαστικά, εμποδίζει την ανάπτυξη του σχολείου μας. Κάποιος θα σκεφτεί τώρα περισσότερο να ‘ρθει και να αφιερώσει τρία χρόνια και να μην ασχοληθεί με κάτι άλλο».

Για τη λειτουργία ενός Τομέα απαιτείται συγκεκριμένος αριθμός μαθητών;

«Αυτό ίσχυε πάντα, απλά φαντάζομαι ότι κάθε χρόνο θα γίνεται και πιο αυστηρό το πλαίσιο. Σχετικά με τον τρόπο λειτουργίας του σχολείου, υπάρχει από πέρυσι η Α’ Τάξη που είναι πολύ γενική. Τα παιδιά έχουν δύο μαθήματα επιλογής να κάνουν, τα οποία μπορεί να είναι ναυτικά, μπορεί και όχι. Στη Β’ Τάξη πλέον μπαίνουν τομείς, ενώ παλαιότερα ξεκίναγε πιο εξειδικευμένη. Ο Ναυτικός Τομέας έχει δύο κομμάτια, αυτούς που κατευθύνονται στους πλοιάρχους και αυτούς που κατευθύνονται στους μηχανικούς, αλλά δεν ξεχωρίζουν στη Β’ Τάξη. Όλοι οι τομείς είναι μεγάλοι, περισσότερα είναι τα γενικά μαθήματα και λιγότερα εξειδικευμένα. Ειδικά, στο Ναυτικό Τομέα αυτό πιθανόν να δημιουργήσει προβλήματα στα εργασιακά δικαιώματα των αποφοίτων, γιατί πλέον υπάρχει διεθνής κανονισμός σπουδών για τα ναυτικά και αν ξεφύγεις και δεν έχεις κάνει επαρκώς ώρες μαθημάτων, μπορεί ξαφνικά, τελειώνοντας τις σπουδές σου και ενώ περιμένεις να έχεις μια δυνατότητα σοβαρή, να αντιμετωπίσεις δυσκολία. Ελπίζω να το καταλάβουν και να βελτιωθεί. Από την άλλη, στη Γ’ και Δ’ Τάξη οι μαθητές παίρνουν ειδικότητα και χωρίζονται σε πλοιάρχους ή μηχανικούς του Εμπορικού Ναυτικού και συνεχίζουν τις σπουδές τους. Αυτό τώρα πάλι αναμορφώνεται. Αυτή τη στιγμή δεν ξέρουμε τι μαθήματα θα γίνουν στην Γ’ και τι στην Δ’».

Υπάρχει η δυνατότητα για τη λειτουργία περισσότερων τομέων στο σχολείο;

«Κατά διαστήματα, λειτουργούμε κι άλλες ειδικότητες, ανάλογα με τη ζήτηση. Αυτή τη στιγμή έχουμε εγκεκριμένους τους τομείς ναυτιλίας, μηχανολογίας, ηλεκτρολογίας, υγείας-πρόνοιας και ευεξίας. Επιδίωξή μας είναι να δημιουργηθούν στο Εσπερινό ΕΠΑΛ τμήματα αισθητικής ή κομμωτικής, όπως λειτουργούσαν παλαιότερα. Προσπαθούμε να προσελκύσουμε στοιχειωδώς 8-10 άτομα, που είναι ο ελάχιστος αριθμός μαθητών για να δημιουργηθεί κι αυτός ο τομέας».

Δεδομένου ότι η παλαιά Σχολή Μηχανικών της Σύρου είχε μια λαμπρή ιστορία στο νησί, ποιο είναι το μέγεθος της δικής σας ευθύνης;

«Μελετώντας την εξέλιξη της εκπαίδευσης, σε σχέση με την αγορά εργασίας, από τη Σχολή αυτή αποφοίτησαν γύρω στα 1.000 άτομα, που είχαν δικαίωμα να ταξιδέψουν και να ασχοληθούν γενικότερα με το επάγγελμα.  Καταφέραμε να βρούμε πάνω από 200-250 άτομα και τους πήραμε συνέντευξη. Οι περισσότεροι είχαν πολλά επαγγελματικά δικαιώματα, έγιναν ακόμη και δεύτεροι μηχανικοί αρχιμηχανικοί. Πράγμα που σημαίνει ότι η προσφορά της ήταν μεγάλη για τη Σύρο και την ευρύτερη νησιωτική περιοχή. Εμείς συνεχίζουμε με όρεξη αυτό το έργο και προσπαθούμε να προσφέρουμε ακόμα περισσότερο στον τόπο μας, πάντα με την πολύτιμη βοήθεια των εκπαιδευτικών».