Το Δημοτικό Σχολείο Αδάμαντα Μήλου συνεχίζει να φέρει επάξια τον τίτλο του «Οικολογικού Σχολείου»

Με μια πράσινη σημαία οδηγό…

Φωτό: miloslife

Για την επιτυχημένη συμμετοχή του στο Διεθνές Θεματικό Δίκτυο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης «Οικολογικά Σχολεία» βραβεύτηκε για δεύτερη φορά το Δημοτικό Σχολείο Αδάμαντα Μήλου, παραλαμβάνοντας την πράσινη σημαία που φέρει το σήμα του προγράμματος.

Το σχολείο της Μήλου και 120 ακόμη σχολικές μονάδες από όλη την Ελλάδα επιβραβεύτηκαν για τις δράσεις τους στο πλαίσιο της ειδικής εκδήλωσης που συνδιοργανώθηκε το περασμένο Σάββατο στο αμφιθέατρο του Μουσείου Μπενάκη, από την Ελληνική Εταιρία Προστασίας της Φύσης και τη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Β’ Αθήνας.

Η συγκεκριμένη εκδήλωση αποτέλεσε ιδιαίτερης σημασίας για την Εταιρία, τη Συντονιστική Επιτροπή του Δικτύου και φυσικά για όλη τη σχολική κοινότητα (μαθητές και εκπαιδευτικούς), καθώς φέτος το Δίκτυο συμπληρώνει 25 χρόνια λειτουργίας.

Εφαρμογή κανόνων περιβαλλοντικής συμπεριφοράς

Στόχος του προγράμματος είναι η ευαισθητοποίηση, η εκπαίδευση και η αλλαγή στάσης των μαθητών/τριών σε θέματα που αφορούν το περιβάλλον, μέσα από συμμετοχικές διαδικασίες στη λήψη αποφάσεων, στο σχεδιασμό και στην εφαρμογή των δράσεων, ώστε τα σχολεία να γίνουν κοινότητες αειφορικής συμβίωσης σε παιδαγωγικό αλλά και πρακτικό επίπεδο. Αυτό επιτυγχάνεται με την διαμόρφωση και την εφαρμογή του «Οικοκώδικα», καθώς και την εφαρμογή ενός Περιβαλλοντικού Σχεδίου Δράσης (αφορά τον περιβάλλοντα σχολικό χώρο και την μετατροπή του σε καθαρό, όμορφο, ανθρώπινο και φιλικό).

Το Πρόγραμμα «Οικολογικά Σχολεία», Εθνικός Χειριστής του οποίου είναι η Ελληνική Εταιρία Προστασίας της Φύσης, απευθύνεται σε ολόκληρη την σχολική κοινότητα (μαθητές, εκπαιδευτικούς, γονείς, εργαζόμενους στις σχολικές μονάδες) και έχει σχεδιαστεί ώστε να ενθαρρύνει όλο το σχολείο να κινητοποιηθεί και να αναλάβει δράση για το περιβάλλον. Επιπλέον, θέτει τις βάσεις για την ανάπτυξη συνεργασίας μεταξύ μαθητών, καθηγητών, γονέων και της τοπικής κοινωνίας για την επίτευξη αποτελεσματικότερης περιβαλλοντικής δράσης.

Σε κάθε σχολείο συγκροτείται η Περιβαλλοντική Επιτροπή, από μαθητές και εκπαιδευτικούς, που επεξεργάζεται τα θέματα ενέργεια, απορρίμματα και νερό. Παράλληλα, φροντίζει για την υλοποίηση του «Σχεδίου Δράσης» και του «Οικοκώδικα» με τη συμμετοχή όλης της σχολικής κοινότητας. Τέλος, για το άνοιγμα προς την τοπική κοινωνία και την ευαισθητοποίηση των πολιτών, οργανώνονται εκδηλώσεις και δράσεις σε συνεργασία και με την Τοπική Αυτοδιοίκηση. Προσφέρεται εκπαιδευτικό υλικό για όλες τις θεματικές ενότητες του Δικτύου.

Όταν το σχολείο ολοκληρώσει το Σχέδιο Δράσης και αφού αξιολογηθεί από την Παιδαγωγική Ομάδα του Δικτύου, ονομάζεται «Οικολογικό Σχολείο» και επιβραβεύεται με την Πράσινη Σημαία του Δικτύου που φέρει το σήμα του Δικτύου. Μετά από δύο χρόνια από την βράβευσή του, επαναξιολογείται, ώστε να μπορεί να συνεχίζει να φέρει επάξια τον τίτλο του.

Δράσεις για τη μείωση των απορριμμάτων

Το Δημοτικό Σχολείο Αδάμαντα, το οποίο φέτος απέσπασε το δεύτερο βραβείο του ευχαριστεί όλα τα παιδιά, που συμμετείχαν στα περιβαλλοντικά προγράμματά του όλα αυτά τα χρόνια. Κάποια δεν είναι πλέον μαθητές του, αλλά αυτό το βραβείο αντικατοπτρίζει και τη δική τους προσπάθεια και τον ενθουσιασμό. Μέσα από τις δράσεις τους, οι εκπαιδευτικοί δίνουν διαρκώς τη σκυτάλη στους νεότερους, επιδιώκοντας την οικολογική ευαισθησία και την αειφορία.

Το νερό, τα απορρίμματα και η σχολική αυλή αποτελούν τρεις από τις πέντε βασικές θεματικές ενότητες του Προγράμματος, με τις οποίες έχει ασχοληθεί αρκετές φορές το Δημοτικό Σχολείο Αδάμαντα από το 2008 έως και σήμερα.

Το πεδίο των ενδιαφερόντων του περιγράφεται αναλυτικά στο μότο μαθητών και εκπαιδευτικών: «Με μια πράσινη σημαία οδηγό, του νησιού μου τον μικρόκοσμο ερευνώ. Απορρίμματα να μειώσω προσπαθώ, την αυλή μας να ομορφύνω θέλω εγώ και να φάω από τον κόπο μου καρπό. Κι αν διψάσω, ψάχνω γάργαρο νερό, που στη Μήλο μας δεν έχουμε, γι’ αυτό απ’ τη θάλασσα το βγάζουμε αλμυρό, στο ποτήρι μας θα φτάσει πια γλυκό. Δεν ξεχνώ τη χειμωνιάτικη βροχή μες στη στέρνα του παππού μου να φυλάξω και να μάθω πώς να ζω αρμονικά  κι ό,τι άσχημο να δω πώς θα τ’ αλλάξω».

Τα απορρίμματα αποτέλεσαν τον «κορμό» των φετινών δράσεων του σχολείου της Μήλου. Μια σακούλα πριονίδι από τα απορρίμματα ενός ξυλουργείου, πλαστικά μπουκαλάκια από τα οικιακά απορρίμματα και κουρελάκια από το εργαστήριο μιας μοδίστρας ήταν η πρώτη ύλη των μαθητών για την κατασκευή κούκλων. Παιδιά και εκπαιδευτικοί άντλησαν τα θέματά τους από την αρχαία ελληνική μυθολογία και τα παρουσίασαν στους συμμαθητές και τους γονείς τους.

Έμαθαν να αγαπούν και να προσέχουν το νερό

Την προηγούμενη χρονιά, η «οικογένεια» του σχολείου καταπιάστηκε με το νερό, υλοποιώντας τις δράσεις που οργάνωσε η Περιβαλλοντική Επιτροπή. Οι μαθητές μελέτησαν τα υδρογραφικά στοιχεία του νησιού μας. Κυρίως ασχολήθηκαν με την Αχιβαδόλιμνη,  η οποία αποτελεί σταθμό για τα μεταναστευτικά πουλιά και προστατεύεται ως χαρακτηρισμένος υγροβιότοπος από την WWF  και το Ριβάρι, όπου ζει ένας μοναχικός ερωδιός. Επιπλέον, ερεύνησαν τους τρόπους εξασφάλισης πόσιμου νερού παλιότερα και σήμερα. Γνώρισαν τα υδροφόρα πλοία και τις «βαρέλες» αποθήκευσης νερού, τις κοινοτικές υδροδεξαμενές, αλλά και τις οικιακές υδροδεξαμενές, τις στέρνες. Τέλος, είδαν από κοντά πηγάδια και μαγκάνια, που έχουν σωθεί από παλιότερες εποχές.

Τα μεγαλύτερα παιδιά του σχολείου έφτιαξαν χάρτες στο μάθημα της Γεωγραφίας, ημερολόγια, αφίσες, εικονογράφησαν λαϊκά παραμύθια για το νερό και χόρεψαν με την ψυχή τους. Οι μαθητές της ΣΤ΄ τάξης επισκέφθηκαν τη Μονάδα Αφαλάτωσης Μήλου και ξεναγήθηκαν από το προσωπικό. Κατά τη διάρκεια του προγράμματος, οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να δουν από κοντά τη διαδικασία της αφαλάτωσης, να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους για το νερό και την υδροδότηση, να πειραματιστούν και να δοκιμάσουν το αφαλατωμένο νερό. Οι δύο μασκότ του σχολείου, ο Οκτάπους και η Οκτώ, παρουσίασαν τον Οικο- κώδικα για το νερό και έπαιξαν επιτραπέζια που ετοίμασαν τα παιδιά της Α΄ τάξης. Στο πλαίσιο του προγράμματός μας, μαθητές και εκπαιδευτικοί συνεργάστηκαν με το Δημοτικό Σχολείο Άνω Σύρου και αντάλλαξαν απόψεις για τις δραστηριότητές τους.