Διήμερη επιμορφωτική συνάντηση όλων των εκπαιδευτών και των συμβούλων του Σχολείου Δεύτερης Ευκαιρίας Σύρου στη Νάξο

Σχέδια για «δεύτερη ευκαιρία» σε περισσότερα νησιά

Η δημιουργία νέου παραρτήματος του Σχολείου Δεύτερης Ευκαιρίας Σύρου στο νησί της Πάρου αποτελεί μία από τις σκέψεις των ιθυνόντων, δεδομένου του ζωηρού ενδιαφέροντος από μεριά πολιτών που επιθυμούν να ολοκληρώσουν την υποχρεωτική δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Σύμφωνα με τον Διευθυντή του Σχολείου, Γιώργο Στεφάνου, κάτοικοι της Πάρου επικοινώνησαν, κατά καιρούς, μαζί του για να ρωτήσουν εάν είναι εφικτή η εξ’ αποστάσεως διδασκαλία ΣΔΕ για κατοίκους μικρών νησιών, όπου μέχρι σήμερα δεν λειτουργούν ανάλογα τμήματα με αυτά της Σαντορίνης και της Νάξου.

«Τους εξήγησα πως, ενώ κάποιος μπορεί να διδαχτεί πανεπιστημιακά μαθήματα εξ’ αποστάσεως, αυτό δεν προβλέπεται για τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας, βάσει του ισχύοντος νομικού πλαισίου στην Ελλάδα» αναφέρει χαρακτηριστικά στην «Κοινή Γνώμη», σημειώνοντας πως, οι ενήλικες των συγκεκριμένων περιοχών είναι αποκλεισμένοι από τη δια βίου εκπαίδευση, καθώς δεν έχουν τη δυνατότητα να μετακινηθούν εύκολα για την παρακολούθηση μαθημάτων, όπως συμβαίνει με τους κατοίκους της ηπειρωτικής χώρας.

Οι βάσεις για την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση της τοπικής κοινωνίας, προκειμένου οι φορείς και οι ενδιαφερόμενοι πολίτες να κινητοποιηθούν και να ενεργήσουν προς αυτή την κατεύθυνση θα τεθούν σε μελλοντική συνάντηση εκπαιδευτικών και μαθητών του ΣΔΕ στην Πάρο, με την υποστήριξη του εντεταλμένου Περιφερειακού Συμβούλου Διά Βίου Μάθησης, Χαράλαμπου Δαρζέντα.

Η συνάντηση, η οποία θα είναι ανοιχτή στο κοινό, θα δώσει την ευκαιρία σε κατοίκους του νησιού να γνωρίσουν καλύτερα το έργο του σχολείου και να ακούσουν τις εμπειρίες μαθητών και από τα τρία τμήματα του ΣΔΕ στις Κυκλάδες.

 

Μηδένισαν την απόσταση της νησιωτικότητας που τους χωρίζει

Η ιδέα αυτή εξετάστηκε στο πλαίσιο της δεύτερης διήμερης επιμορφωτικής συνάντησης των εκπαιδευτών και των συμβούλων του ΣΔΕ Σύρου, στη Νάξο, σε συνεργασία με το Κέντρο Πρόληψης Θησέας Κυκλάδων.

Όπως σημειώνει ο κ. Στεφάνου, «στο παρελθόν, οι εκπαιδευτικοί που τοποθετούνταν στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση παρακολουθούσαν κάποιο σεμινάριο επιμόρφωσης για να γνωρίζουν το περιβάλλον και τις συνθήκες, υπό τις οποίες θα υπηρετήσουν». Ωστόσο, διευκρινίζει πως αυτό δεν ισχύει στην εκπαίδευση ενηλίκων και εκπαιδευτικοί που ίσως συνεργάζονται για πρώτη φορά με ένα Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας, καλούνται να μετακινηθούν σε ένα νησί όπου δεν υπάρχει η φυσική παρουσία Διευθυντή. «Οπότε, δεν μπορώ να τους μιλήσω, να τους δώσω κάποια συμβουλή και οι ίδιοι βρίσκονται προ απροόπτου». Για το λόγο αυτό, τα τελευταία χρόνια, η «οικογένεια» του ΣΔΕ Σύρου στράφηκε προς τη διοργάνωση συναντήσεων, στην αρχή κάθε διδακτικού έτους, κατά τη διάρκεια των οποίων τίθενται προς συζήτηση συνεργατικές παιδαγωγικές τεχνικές για την επίτευξη του κοινού στόχου, που δεν είναι άλλος από τη βοήθεια των ανθρώπων που ζητούν μια δεύτερη ευκαιρία.

Διαχρονικό πρόβλημα στην υλοποίηση της επιμόρφωσης ήταν το οικονομικό σκέλος. Λύση σε αυτό δόθηκε από τον Θησέα Κυκλάδων, ο οποίος τα τελευταία χρόνια πραγματοποιεί δράσεις εντός των τάξεων του Σχολείου Δεύτερης Ευκαιρίας για την καλλιέργεια συνεργατικού πνεύματος μεταξύ των μαθητών.

«Οι πρωινοί μαθητές βγαίνουν μεταξύ τους, κάνουν παρέα το απόγευμα και συνεργάζονται πάνω σε αθλητικά ή πολιτιστικά θέματα. Οι δικοί μας μαθητές, λόγω των εργασιακών, οικογενειακών και λοιπών υποχρεώσεών τους συναντώνται πάντα σε ένα πλαίσιο γρήγορο και πιεστικό και θα ήθελαν να ξέρουν ποιος είναι ο διπλανός συμμαθητής της, ώστε να μπορούν να εμβαθύνουν λίγο στις ανθρώπινες σχέσεις», υπογραμμίζει ο κ. Στεφάνου.

Πρόπερσι, η Διεύθυνση σκέφτηκε πως μία συνάντηση όλων των εκπαιδευτικών του ΣΔΕ θα ήταν εξίσου εποικοδομητική. Η ιδέα αυτή υποστηρίχτηκε από το Κέντρο Πρόληψης, το οποίο εδώ και δύο χρόνια υλοποιεί το σεμινάριο, καλύπτοντας μέρος των εξόδων. Στο πλαίσιο του διημέρου, οι εκπαιδευτικοί έχουν επίσης την ευκαιρία να συνεδριάσουν για θέματα και διαδικασίες του σχολείου, κάτι το οποίο δεν είχε ξαναγίνει ποτέ.

Ο Έπαρχος Θήρας, εντεταλμένος Περιφερειακός Σύμβουλος Διά Βίου Μάθησης, Χαράλαμπος Δαρζέντας τίμησε με την παρουσία του τη φετινή συνάντηση στη Νάξο και υποσχέθηκε να εξεταστεί η δυνατότητα πραγματοποίησης αντίστοιχης δράσης την άνοιξη του 2020, στην Πάρο. Στη συνάντηση αυτή θα λάβουν μέρος και μαθητές, εκπρόσωποι των τριών νησιών, προκειμένου να γνωριστούν μεταξύ τους. Ένας ακόμη σκοπός του εγχειρήματος θα είναι η ευαισθητοποίηση της τοπικής κοινωνίας, ώστε να κινητοποιηθούν και να γίνουν οι πρώτες ενέργειες για τη μελλοντική δημιουργία ενός παραρτήματος. «Είναι κρίμα οι άνθρωποι ενός νησιού όπως η Πάρος, που δεν έχουν ολοκληρώσει το Γυμνάσιο, να στερούνται αυτής της ευκαιρίας», σχολιάζει ο κ. Στεφάνου.

 

Κενά λόγω… γραφειοκρατίας

Στην παρούσα συνάντηση συμμετείχαν συνολικά είκοσι άτομα, (έξι από τη Σύρο, οχτώ από τη Νάξο και έξι από τη Σαντορίνη), που αποτελούν τον βασικό εκπαιδευτικό κορμό του σχολείου κατά την τρέχουσα διδακτική χρονιά. Ο Διευθυντής του ΣΔΕ κάνει λόγο για ελάχιστα κενά (αγγλικά στη Νάξο και κοινωνικό γραμματισμό στη Σαντορίνη). Όπως εξηγεί, σημαντικό εμπόδιο στην τοποθέτηση εκπαιδευτικών αποτελούν κάποιες φορές οι γραφειοκρατικές διαδικασίες.

«Σε ένα νησί μπορεί να βρεθεί ένας αναπληρωτής καθηγητής ή ένας υπάλληλος υπηρεσίας που έχει τη δυνατότητα να αποκτήσει μία έξτρα απασχόληση. Ο άνθρωπος αυτός, αφού λάβει από την υπηρεσία του τη λεγόμενη άδεια άσκησης ιδιωτικού έργου, μπορεί να διδάξει στο ΣΔΕ. Κάποιες υπηρεσίες παραχωρούν εύκολα την άδεια γιατί καταλαβαίνουν ότι μερικές φορές ο μισθός ενός αναπληρωτή ή ενός άλλου ανθρώπου δεν επαρκεί. Κάποιες άλλες υπηρεσίες όμως χρονοτριβούν. Κάτι τέτοιο συμβαίνει αυτή τη στιγμή στη Σαντορίνη. Ο εκπαιδευτής έχει τοποθετηθεί από τον αρμόδιο φορέα (ΙΝΕΔΙΒΙΜ) αλλά δεν του δίνεται το χαρτί για να ασκήσει αυτές τις ώρες διδασκαλίες και χωρίς αυτό δεν θα πληρωθεί», αναφέρει χαρακτηριστικά ο κ. Στεφάνου, ενώ καταλήγει, λέγοντας πως τα άτομα που δεν καταφέρουν να πάρουν την άδεια άσκησης, αναγκάζονται να οδηγηθούν σε παραίτηση.