Αλλαγές με σκοπό την υποδοχή επιβατηγών πλοίων στο νέο λιμάνι της Ίου

Η κατασκευή του νέου λιμανιού οχληρών φορτίων στην Ίο και συγκεκριμένα στην περιοχή του Αλμυρού, προχωράει με γοργούς ρυθμούς. Κατά τη διάρκεια των μελετών και των έργων εντοπίστηκαν κάποιες αλλαγές που θα πρέπει να γίνουν σε σχέση με την χρήση του νέου λιμανιού, ώστε να μπορεί, να δέχεται επιβατικά πλοία της ακτοπλοΐας που εκτελούν δρομολόγια στο νομό Κυκλάδων και εξυπηρετούν την Ίο. 

Στην πρόσφατη συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Ίου, εγκρίθηκε ο 1ος Συγκριτικός Πίνακας της μελέτης με τίτλο «Μελέτες για τη νέα λιμενική εγκατάσταση οχληρών-επικίνδυνων φορτίων Αλμυρού ν. Ίου» συνολικού ποσού 28.408,59 ευρώ.

Ιστορικό του έργου

Η μελέτη κατασκευής εγκατάστασης φορτοεκφόρτωσης οχληρών και επικίνδυνων φορτίων (καύσιμα, φιάλες υγραερίου, οικοδομικά υλικά κ.λπ.) στη θέση Αλμυρού με τίτλο «Μελέτες για τη Νέα Λιμενική Εγκατάσταση Οχληρών – Επικίνδυνων Φορτίων Αλμυρού Ν. Ίου» ανατέθηκε στην Ένωση Οικονομικών Φορέων «CNWAY Σύμβουλοι Μηχανικοί ΕΜΕ», με νόμιμο εκπρόσωπο τον Αλβέρτο-Παύλο Γιαμίν, σύμφωνα με την απόφαση του Δ.Σ. του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Ίου και της απόφασης του συντονιστή της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου.

Η σχετική σύμβαση υπογράφηκε στις 17.11.2021 με φορέα ανάθεσης το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Ίου. Το αντικείμενο των λιμενικών, τοπογραφικών και περιβαλλοντικών ανέλαβε η εταιρία CNWAY Σύμβουλοι Μηχανικοί ΕΜΕ και των Η/Μ ο μελετητής Δημήτριος Αρμένης. Το ύψος της συμβατικής αμοιβής της συνολικής μελέτης είναι 47.058 ευρώ. Ο καθαρός χρόνος εκπόνησης όλων των επί μέρους μελετών είναι 6 μήνες και ο συνολικός 12 μήνες.

Γκίκας Γκίκας: “Όλο το εμπορικό κομμάτι θα αφαιρεθεί από το παλιό λιμάνι”

Ο Δήμαρχος Ίου, Γκίκας Γκίκας, είχε μιλήσει στην “Κοινή Γνώμη” για το νέο έργο και την νέα σύμβαση σχετικά με το λιμάνι. Συγκεκριμένα είχε τονίσει, ότι “ουσιαστικά κάνουμε ακόμα ένα βήμα για ένα ακόμα πολύ σημαντικό έργο του νησιού μας ολόκληρου, που αφορά στην αναβάθμιση του λιμανιού μας. Εδώ μιλάμε για τις θαλάσσιες μεταφορές και μέσα σε αυτό το πρόγραμμα έχει προενταχθεί ακόμα ένα σπουδαίο έργο για την Ίο, το νέο λιμάνι του Αλμυρού, ένα νέο λιμάνι εμπορικό. Όλο το εμπορικό κομμάτι θα αφαιρεθεί από το παλιό λιμάνι και θα μεταφερθεί οριστικά στο νέο. Στο λιμάνι της Ίου δεν θα έρχονται πλέον τα βαποράκια για να αδειάσουν άμμο, τσιμέντα, βενζίνη, κλπ, αλλά θα πηγαίνουν στο νέο λιμάνι που θα κατασκευάσουμε στον Αλμυρό. Είναι ένα έργο ώριμο, το οποίο είναι κοντά στην ολοκλήρωση του και θα ενταχθεί και αυτό.”

“Το λιμάνι αποτελεί την πρώτη εικόνα κάποιου επισκέπτη που μπαίνει στο νησί”

Σε ερώτηση για το ποια θα είναι τα συνολικά οφέλη του νησιού είχε αναφέρει μεταξύ άλλων: “Το λιμάνι της Ίου φτιάχτηκε το 1978. Καταλαβαίνει κανείς, ότι είναι ένα όμορφο λιμάνι, παρόλα αυτά πρέπει και αυτό να παίξει ένα ρόλο στις σύγχρονες απαιτήσεις του νησιού. Ανεβαίνουμε τουριστικά και χρειαζόμαστε υποδομές. Μία από αυτές και από τις πιο σημαντικές είναι το λιμάνι, που αποτελεί και την πρώτη εικόνα κάποιου επισκέπτη που μπαίνει στο νησί. Με το νέο αυτό έργο θα αναβαθμιστεί πλήρως το λιμάνι μας και θα μπορούν πλέον να μπαίνουν δύο πλοία ταυτόχρονα, έτσι διευθετείται τελείως διαφορετικά και με ορθολογικό τρόπο η κίνηση των επιβατών και των οχημάτων”

Απαίτηση αναθεώρησης των μελετών

Η αναθεώρηση των μελετών λιμενική, Η/Μ και περιβαλλοντική κρίνεται αναγκαία κατόπιν έκδοσης σχετικής απόφασης της Επιτροπής Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ) του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής με την οποία ζητείται η τεκμηρίωση της σκοπιμότητας υλοποίησης του έργου με τη δυνατότητα υποδοχής πλοίων της ακτοπλοΐας και επιπλέον τη μετακίνηση του αγωγού διάθεσης των επεξεργασμένων λυμάτων σε νέα θέση, η οποία δεν παρεμποδίζει τη νέα λιμενική εγκατάσταση στον Αλμυρό. Σχετικό έγγραφο του προϊσταμένου της Τεχνικής Υπηρεσίας του Δήμου Ιητών, εστάλη προς τον μελετητή για την ενσωμάτωση των απαιτήσεων της ΕΣΑΛ στις παραπάνω μελέτες.

Σύνταξη 1ου Συγκριτικού πίνακα

Ο 1ος Συγκριτικός Πίνακας (Σ.Π.) συντάσσεται με σκοπό την εκτίμηση της κατ’ αποκοπή πρόσθετης αμοιβής αλλαγής του σχεδιασμού του λιμανιού ώστε να δύναται να δέχεται επιβατικά πλοία της ακτοπλοΐας που εκτελούν δρομολόγια στο νομό Κυκλάδων και εξυπηρετούν την Ίο (Blue Star, Διονύσιος Σολωμός, ταχύπλοα Sea Jets, κ.λπ.). Η παραπάνω αλλαγή πραγματοποιείται με την αναθεώρηση των μελετών: λιμενική, Η/Μ και περιβαλλοντική και την κάλυψη μέρος της πρόσθετης αμοιβής από το ποσό των απροβλέπτων της υπόψη σύμβασης. Το οικονομικό αντικείμενο περιλαμβάνει την αναθεώρηση της λιμενικής μελέτης που αγγίζει τα 15.086,28 ευρώ, της περιβαλλοντικής μελέτης που φτάνει τα 5.348,91 ευρώ και της Η/Μ μελέτης, με κόστος 2.474,96 ευρώ. Μαζί με το ΦΠΑ το συνολικό κόστος θα αγγίξει τα 28.408,59 ευρώ. 

Τα έργα που απαιτούνται για το νέο λιμένα

Τα προτεινόμενα λιμενικά έργα για την νέα λιμενική εγκατάσταση οχληρών φορτίων στον Αλμυρό, περιλαμβάνουν, κρηπιδώματα μήκους 204,3Μ για την εξυπηρέτηση της παραβολής ενός εμπορικού πλοίου (Φ/Γ) μήκους 120 Μ με πλαγιοδέτηση και την πρυμνοδέτηση ενός πλοίου μήκους έως 80μ., κυματοθραύστη μήκους στη στέψη 55Μ, στηθαίο προστασίας του χερσαίου χώρου, τάφρο συλλογής ομβρίων υδάτων, αγωγό εκροής ομβρίων, εξοπλισμό ανωδομής, εκβαθύνσεις επιφάνειας 2.270Μ2 καθώς και εγκατάσταση ηλεκτρομηχανολογικών (Η/Μ) δικτύων.

Τα οφέλη από τη μεταφορά και λειτουργία νέα λιμενικής εγκατάστασης οχληρών φορτίων

Η μεταφορά των οχληρών και επικίνδυνων φορτίων εκτός των οικιστικών πυκνώσεων του παραλιακού μετώπου και της χώρας της Ίου έχει ευεργετικές επιπτώσεις σε αναπτυξιακό, περιβαλλοντικό και κοινωνικό επίπεδο. Ειδικότερα η απρόσκοπτη λειτουργία του εμπορικού λιμένα διευκολύνει τις επιχειρήσεις του νησιού που η λειτουργία τους σχετίζεται με τη διακίνηση οχληρών και επικίνδυνων φορτίων να προγραμματίσουν τις παραδώσεις σύμφωνα με την ζήτηση και όχι σύμφωνα με τις κανονιστικές διατάξεις λειτουργίας που διέπουν κάθε χρόνο τις εμπορικές

λειτουργίες του κεντρικού λιμένα της Ίου. Η πρακτική αυτή θα βελτιστοποιήσει τις χρηματικές ροές των επιχειρήσεων αυτών, αποδεσμεύοντας κεφάλαια, που σήμερα είναι δεσμευμένα με τη μορφή προϊόντων και τα οποία θα μπορούσαν να κατευθυνθούν για την χρηματοδότηση αναπτυξιακών επενδύσεων.

Επιπλέον, η απομάκρυνση των οχληρών θα μειώσει αισθητά τα επίπεδα ηχητικής ρύπανσης στην ευρύτερη περιοχή των υφιστάμενων έργων. Επιπλέον, αναμένεται και η αποφόρτιση του οδικού δικτύου που εξυπηρετεί το παραλιακό μέτωπο και τον οικισμό της Ίου από τα βαρέα οχήματα μεταφοράς οχληρών φορτίων με προφανείς θετικές επιπτώσεις. Οι ωφέλειες από την υλοποίηση του έργου εκτιμώνται σε τοπικό επίπεδο και σε επίπεδο νησιού και αφορούν αφενός στην βελτίωση του επιχειρηματικού κλίματος των σχετικών με την λειτουργία του λιμένα επιχειρήσεων και αφετέρου με την βελτίωση των ακτοπλοϊκών και τουριστικών υπηρεσιών του νησιού. Όσο για τις περιβαλλοντικές ωφέλειες αναμένονται να είναι εξίσου σημαντικές καθώς η απομάκρυνση των πηγών αέριας ρύπανσης προερχόμενων από τη διαχείριση χύδην υλικών και η αποφόρτιση του οδικού δικτύου από τα βαρέα οχήματα αποτελούν σημαντικές προτεραιότητες για τα νησιά των Κυκλάδων, πόσο μάλλον για τη νήσο της Ίου με το ιδιαίτερα πλούσιο πολιτιστικό κεφάλαιο.