Ομόφωνη απόφαση της Δημοτικής Επιτροπής του Δήμου Άνδρου για τον σχεδιασμό νέων έργων και παρεμβάσεων στη λιμενική υποδομή

Νέα σελίδα για το τουριστικό καταφύγιο στο Μπατσί

Μετά από μια περίοδο καθυστερήσεων και τεχνικών αδιεξόδων, το τουριστικό καταφύγιο στο Μπατσί της Άνδρου μπαίνει σε νέα τροχιά, με τη Δημοτική Επιτροπή να εγκρίνει ομόφωνα την τροποποίηση του Τεχνικού Δελτίου Πράξης (ΤΠΔ) και να προχωράει σε ουσιαστικές παρεμβάσεις για την αποκατάσταση και αξιοποίηση της λιμενικής υποδομής.

Η απόφαση ελήφθη κατά τη δια ζώσης συνεδρίαση της Δημοτικής Επιτροπής Άνδρου στις 21 Ιουλίου και αφορά στο σημαντικό έργο που εντάχθηκε στο Αναπτυξιακό Πρόγραμμα Ειδικού Σκοπού για το "Νότιο Αιγαίο" 2017-2020, με συνολική χρηματοδότηση 610.963 ευρώ.

Θ. Σουσούδης: "Επαναφέρουμε αυτά τα χρήματα και τα επανακατευθύνουμε στο αρχικό έργο της λιθορριπής"

Ο δήμαρχος Άνδρου, Θεοδόσης Σουσούδης μίλησε στην "Κοινή Γνώμη" για τις αλλαγές στο λιμάνι του Μπατσίου που πρόκειται να δώσουν νέες δυνατότητες στην περιοχή.

"Η συγκεκριμένη απόφαση αφορά στο λιμανάκι του Μπατσίου, το οποίο είχε μπει στο πρόγραμμα για να γίνουν βελτιώσεις των λιμενικών υποδομών. Αυτό που είχε προχωρήσει από την προηγούμενη διοίκηση ήταν μια προβλήτα βαρέως τύπου, η οποία δεν είναι σταθερή, δηλαδή μπορεί να τοποθετηθεί και να αφαιρεθεί. Αυτή είχε προστεθεί στο λιμάνι του Μπατσίου, ώστε να μπορούν να δένουν περίπου 40 σκάφη μήκους μέχρι 8 μέτρα. Η προβλήτα αυτή είχε αγοραστεί παλαιότερα, μαζί με τις υποδομές για την παροχή ρεύματος και νερού στα σκάφη, αλλά δεν προχώρησε τίποτα άλλο. Τα υπόλοιπα χρήματα, που προορίζονταν για τη λιθορριπή, είχαν διασπαστεί από την προηγούμενη διοίκηση σε κάποιες μελέτες που τελικά δεν υλοποιήθηκαν. Τώρα, μέσα από τη συνεργασία με τον τομέα του τουρισμού, επαναφέρουμε αυτά τα χρήματα και τα επανακατευθύνουμε στο αρχικό έργο της λιθορριπής, ώστε να ενισχύσουμε το προσήνεμο του Μπατσίου, δηλαδή την προστασία από τους νοτιάδες. Με αυτόν τον τρόπο, επανεκκινούν τα υποέργα, ειδικά αυτό της λιθορριπής για το Μπατσί", υπογράμμισε αρχικά.

"Αυτό είναι κάτι που λείπει από το Μπατσί, μια πιο αναβαθμισμένη, τουριστική υποδομή που θα ενισχύσει ακόμα περισσότερο τον θαλάσσιο τουρισμό"

Στη συνέχεια και αναφορικά με το λιμάνι του Μπατσίου και τη σημασία του, ο κ. Σουσούδης τόνισε πως "το λιμάνι του Μπατσίου είναι ένα πολύ όμορφο και σημαντικό λιμανάκι για το νησί, με δύο βασικά προβλήματα που σκοπεύουμε να λύσουμε. Εξυπηρετεί ιδιαίτερα τον θαλάσσιο τουρισμό, καθώς φιλοξενεί σκάφη αναψυχής, ιστιοπλοϊκά και φουσκωτά, προερχόμενα κυρίως από την Αττική, λόγω της κοντινής απόστασης. Σε περιόδους αιχμής μπορεί να φιλοξενήσει και πάνω από 25-30 σκάφη, λειτουργώντας ουσιαστικά σαν μια μαρίνα. Αυτό είναι κάτι που λείπει από το Μπατσί, μια πιο αναβαθμισμένη, τουριστική υποδομή που θα ενισχύσει ακόμα περισσότερο τον θαλάσσιο τουρισμό. Μόλις ολοκληρωθεί και η λιθορριπή, θα επανατοποθετήσουμε την προβλήτα βαρέως τύπου, η οποία δεν είναι όπως είπαμε μόνιμη αλλά θα επιτρέψει την επέκταση του υπάρχοντος μόλου, ώστε να μπορούν να δένουν ακόμα περισσότερα σκάφη. Το έργο εγκρίθηκε ομόφωνα και νομίζω ότι μόνο ο κύριος Θωμάς ψήφισε λευκό, το οποίο δεν προσμετράται αρνητικά".

Στρατηγική σημασία για τον τουρισμό της Άνδρου

Το τουριστικό καταφύγιο στο Μπατσί αποτελεί κρίσιμο πυλώνα της τουριστικής ταυτότητας της Άνδρου. Όπως επισημάνθηκε στη συνεδρίαση, η λειτουργία του καταφυγίου συμβάλλει καθοριστικά στην εξυπηρέτηση σκαφών αναψυχής και μικρών επαγγελματικών πλοίων, προσφέροντας εναλλακτικές δυνατότητες αγκυροβολίου πέραν του Γαυρίου.

Την ίδια στιγμή τονίστηκε ότι η υποβάθμιση της υποδομής και η έλλειψη ανταποδοτικών υπηρεσιών έχουν οδηγήσει τα τελευταία χρόνια σε απώλεια εσόδων και απογοήτευση των επισκεπτών. Με τις νέες παρεμβάσεις, δίνεται πλέον η δυνατότητα αναστροφής αυτής της εικόνας, ενισχύοντας την τοπική οικονομία και την τουριστική εμπειρία.

Προβλήματα, καθυστερήσεις και νομικά εμπόδια

Το έργο είχε "παγώσει" λόγω πολλαπλών τεχνικών και νομικών προβλημάτων. Συγκεκριμένα, εντοπίστηκαν οκτώ επιμέρους δαπάνες στο όριο της απευθείας ανάθεσης και μία ακόμη με ύψος 15.936 ευρώ, οι οποίες θα έπρεπε να προκηρυχθούν μέσω διαγωνιστικών διαδικασιών, προκειμένου να μην θεωρηθεί κατάτμηση σύμφωνα με την Οδηγία 2014/24/ΕΕ και τον Ν.4412/2016.

Επιπλέον, ο επιμερισμός του έργου δεν συνοδευόταν από επαρκή τεκμηρίωση και μελέτες σκοπιμότητας, ενώ αρκετές από τις επιμέρους δαπάνες φάνηκε ότι απομακρύνονταν από τον αρχικό σκοπό του έργου, που αφορούσε στην αποκατάσταση και στην προστασία του τουριστικού καταφυγίου. Η τεχνική και φυσική υποβάθμιση της υποδομής, σε συνδυασμό με την αδυναμία υλοποίησης του προηγούμενου σχεδιασμού, οδήγησε τη Δημοτική Αρχή στην απόφαση για συνολική αναθεώρηση του έργου.

Επικίνδυνες φθορές στον προσήνεμο μόλο

Κατά τις αυτοψίες και τεχνικές εκτιμήσεις που διενεργήθηκαν, καταγράφηκαν σοβαρές φθορές στη λιθορριπή του προσήνεμου μόλου, η οποία έχει υποστεί διαβρώσεις, μερική διασκόρπιση και απουσία επαρκούς προστασίας στις άκρες της. Παράλληλα, σημειώθηκαν ρηγματώσεις στο στηθαίο εξαιτίας υπερβολικών πιέσεων από τα κύματα, ενώ η υφιστάμενη δομή αδυνατεί να προσφέρει αποτελεσματική προστασία από την κυματική ενέργεια.

Όπως αναφέρεται στη σχετική αιτιολογική έκθεση, η αρχιτεκτονική του εξωτερικού βραχίονα και η μη εφαρμογή του υπάρχοντος σχεδιασμού συντελούν κάθε χρόνο στην ενίσχυση της διάβρωσης και στην υπονόμευση της λειτουργικότητας της λιμενικής εγκατάστασης.

Τεχνικός επανασχεδιασμός με έμφαση στη λειτουργικότητα

Η νέα προσέγγιση προβλέπει την προσθήκη ενός τέταρτου υποέργου που αφορά την αποκατάσταση της υφιστάμενης λιθορριπής, με προϋπολογισμό 350.736 ευρώ. Το ποσό αυτό αντιστοιχεί στο υπόλοιπο μη συμβασιοποιημένο κεφάλαιο και επικεντρώνεται αποκλειστικά στην προστασία του καταφυγίου.

Τα κυριότερα μέτρα περιλαμβάνουν:

  • Δραστική ενίσχυση της λιθορριπής στην αρχή του μόλου

  • Μείωση του ύψους της λιθορριπής κατά 1 μέτρο στον εξωτερικό βραχίονα

  • Ενίσχυση της λιθορριπής κατά μήκος 25 μέτρων από τον προβλήτα

  • Σχηματισμός γωνίας πρόσπτωσης κυματισμού 25°

  • Εμπλουτισμός με νέους λίθους ώστε να μειωθεί η προσπίπτουσα κυματική ενέργεια

Τα παραπάνω μέτρα έχουν στόχο όχι μόνο την προστασία των χερσαίων και θαλάσσιων υποδομών, αλλά και την ανάκτηση της αναπτυξιακής προοπτικής του καταφυγίου.

Εγκρίθηκε το αναθεωρημένο Τεχνικό Δελτίο Πράξης

Μετά από εισήγηση του δημάρχου Θεοδόσιου Σουσούδη και παρουσία τεσσάρων μελών (απαρτία), η Δημοτική Επιτροπή ενέκρινε το νέο Τεχνικό Δελτίο Πράξης με το ακόλουθο περιεχόμενο:

  • Υποέργο 1: Μελέτες και τεχνικές υπηρεσίες (87.246,79€)

  • Υποέργο 2: Προμήθειες και τοποθετήσεις (194.680€)

  • Υποέργο 3: Ηλεκτρομηχανολογικές εργασίες (15.500€)

  • Υποέργο 4: Έργα αποκατάστασης της λιθορριπής (350.736,21€)

Σημειώνεται ότι το νέο Τεχνικό Δελτίο υπεβλήθη βάσει αιτιολογικής έκθεσης που καταρτίστηκε από τον Τεχνικό Σύμβουλο και εγκρίθηκε από τον φορέα παρακολούθησης.

Ομόφωνα υπέρ ψήφισαν τρία από τα τέσσερα παρόντα μέλη, ενώ ο δημοτικός σύμβουλος Κυριάκος Θωμάς δήλωσε "λευκό".