Απαντήσεις του προέδρου της ΔΕΥΑΣ, Γ. Παπαμανώλη, για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές

Απλήρωτοι λογαριασμοί ενοικιαστών βαρύνουν τους ιδιοκτήτες

Αυξάνονται οι περιπτώσεις των λογαριασμών ύδρευσης που έχουν καταστεί ληξιπρόθεσμοι, από καταναλώσεις ενοικιαστών ακινήτων οι οποίοι έχουν αποχωρήσει και βαρύνουν τους ιδιοκτήτες.

Η ασυνεπής συμπεριφορά μερίδας ενοικιαστών ακινήτων έναντι των οικονομικών τους υποχρεώσεων για τις καταναλώσεις που πραγματοποιούν από τις παροχές κοινής ωφέλειας, όπως το ρεύμα ή το νερό, έρχονται να επιβαρύνουν τους ιδιοκτήτες, οι οποίοι καλούνται να εξοφλήσουν τους λογαριασμούς, προκειμένου να έχουν τη δυνατότητα να μισθώσουν εκ νέου το ακίνητο τους.

Ειδικά σε ότι αφορά στη διαχείριση ανάλογων περιπτώσεων από τη Δημοτική Επιχείρηση Ύδρευσης Αποχέτευσης Σύρου, τέθηκε το θέμα από τον δημοτικό σύμβουλο της μείζονος δημοτικής μειοψηφίας, Ν. Φωτεινιά, κατά την πρόσφατη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου.

Εκ μέρους του δημοτικού συμβούλου διατυπώθηκε το ερώτημα με στοιχεία μομφής κατά της ΔΕΥΑΣ, με τον πρόεδρο της, Γιώργο Παπαμανώλη να καταδεικνύει την αβασιμότητα του ερωτήματος, μέσω των αναφορών του τόσο στις ενέργειες της Δημοτικής Επιχείρησης στις σχετικές υποθέσεις, όσο και στα όσα η υφιστάμενη νομοθεσία ορίζει.

Το ερώτημα

Ενημέρωση των ιδιοκτητών των ακινήτων για μη εξοφλημένους λογαριασμούς προς της ΔΕΥΑΣ, που προέκυψαν από καταναλώσεις νερού των ενοικιαστών, ζήτησε από τον πρόεδρο της, Γιώργο Παπαμανώλη, ο δημοτικός σύμβουλος, Ν. Φωτεινιάς.

Η συσσώρευση απλήρωτων λογαριασμών ύδρευσης των ενοικιαστών έχει ως συνέπεια, όταν αυτοί αποχωρούν, οι ιδιοκτήτες να υποχρεούνται να εξοφλήσουν τα οφειλόμενα, προκειμένου να μπορέσουν να ξανανοικιάσουν τα ακίνητα τους.

Ο δημοτικός σύμβουλος αμφισβήτησε ευθέως την ΔΕΥΑΣ για μη χρήση της σχετικής νομοθεσίας, βάσει των όρων και των προϋποθέσεων που θέτει, δίνει τη δυνατότητα καταβολής δόσεων των ληξιπρόθεσμων οφειλών, επιτρέποντας ακόμα και απαλλαγή μέρους των προσαυξήσεων.

Παράλληλα, ζήτησε να ενημερωθεί για την μη μεταβολή του εσωτερικού κανονισμού της ΔΕΥΑΣ, ώστε να υπάρχει η δυνατότητα να καταλογίζει τις ληξιπρόθεσμες οφειλές των ενοικιαστών στη Δ.Ο.Υ., ενώ δεν έλειψε και το σχόλιο του περί άσκησης κοινωνικής πολιτικής, εκ μέρους του Δήμου, στην οποία κρίνει ότι εμπίπτει και το συγκεκριμένο θέμα.

Δεκάδες ρυθμίσεις οφειλών από τη ΔΕΥΑΣ

Απαντώντας, ο πρόεδρος της Δημοτικής Επιχείρησης, Γιώργος Παπαμανώλης, σχετικά με την χρήση των ευνοϊκών διατάξεων για ρύθμιση των ληξιπρόθεσμων οφειλών των καταναλωτών, διευκρίνισε ότι πρόκειται για μία προσωρινή διάταξη, η ισχύς της οποίας λήγει στο τέλος του μηνός.

Όπως ενημέρωσε, πρόκειται για μία δυνητική διάταξη, καθώς είναι στην κρίση του Διοικητικού Συμβουλίου της Επιχείρησης, για την επιλογή του αριθμού των δόσεων της ρύθμισης.

Καταρρίπτοντας δε την αμφισβήτηση που εκφράστηκε από τον κ. Φωτεινιά για την χρήση από τη ΔΕΥΑΣ της συγκεκριμένης νομοθεσίας, επεσήμανε ότι υπάρχουν δεκάδες αποφάσεις του Διοικητικού Συμβουλίου της Δημοτικής Επιχείρησης κατά το τελευταίο δίμηνο, βάσει των οποίων έχει γίνει αποδοχή των αιτήσεων για ένταξη στον συγκεκριμένο νόμο για απαλλαγή των προσαυξήσεων, σε κάποιες περιπτώσεις του συνόλου τους ή μέρους αυτών, αναλόγως του αριθμού των δόσεων, που επιλέγουν οι οφειλέτες να καταβάλλουν.

Στο σύνολο των δεκάδων αιτήσεων που έχουν υποβληθεί σχετικώς, όλες έλαβαν έγκριση, εξαιρουμένης μίας, η οποία απορρίφθηκε για τυπικούς λόγους.

Συνυπευθυνότητα των ιδιοκτητών ορίζει ο νόμος

Σε ότι αφορά τους υπόχρεους οφειλέτες, ο κ. Παπαμανώλης γνωστοποίησε ότι σύμφωνα με τον κανονισμό λειτουργίας της ΔΕΥΑΣ, ο οποίος έχει εγκριθεί από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση, ο ιδιοκτήτης ενός ακινήτου είναι συνυπεύθυνος με τον μισθωτή για οφειλές από λογαριασμούς ύδρευσης.

Από την πλευρά της Δημοτικής Επιχείρησης αποστέλλεται έγγραφη ενημέρωση των καταναλωτών, πριν τη διακοπή της παροχής, για την ύπαρξη ληξιπρόθεσμων οφειλών, χωρίς όμως να αποστέλλονται ανάλογες ειδοποιήσεις και προς τους ιδιοκτήτες των ακινήτων.

Εκ μέρους των ιδιοκτητών υπάρχει το δικαίωμα αιτήματος ενημέρωσης από τη ΔΕΥΑΣ για τυχόν οφειλές των ενοικιαστών, με τον πρόεδρο της ΔΕΥΑΣ να υπενθυμίζει ότι ο ίδιος είχε συστήσει στους ιδιοκτήτες, πριν την λήξη της μίσθωσης και την πιθανή επιστροφή εγγύησης, να επιβεβαιώνουν ότι έχουν εξοφληθεί, μεταξύ άλλων και οι λογαριασμοί ύδρευσης.

Άλλωστε, στο σχετικό νόμο, ο οποίος ρυθμίζει την λειτουργία των Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης, προβλέπεται κατ’ ελάχιστο η συνυπευθυνότητα του ιδιοκτήτη για το πάγιο της ύδρευσης και της αποχέτευσης και σύμφωνα με αυτή την νομοθετική πρόβλεψη, η πρόταση του κ. Φωτεινιά αντιβαίνει στη νομοθεσία.

Επίσης, στον πρότυπο κανονισμό λειτουργίας των Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης, προβλέπεται συνυπευθυνότητα του ιδιοκτήτη για την οφειλές του μισθωτή από την κατανάλωση νερού.

Μπορεί από τον πρόεδρο της ΔΕΥΑΣ ο συγκεκριμένος νόμος να θεωρείται άδικος, όμως όπως υποστήριξε όσο άδικος και να είναι, αυτός είναι ο νόμος.

Εκφράζοντας την προσωπική του άποψη, υποστήριξε ότι σχετικά τον τρόπο που θα μπορούσαν να εισπραχθούν οι οφειλές ύδρευσης, θα πρέπει να υπάρχει παρακολούθηση των οφειλών κάθε καταναλωτή ώστε να μην μπορεί να συνδεθεί στο δίκτυο άλλης ΔΕΥΑΣ εάν έχει οφειλές.

Σαφώς και εάν υπάρχει μετακίνηση του καταναλωτή εντός του νησιού, από μία περιοχή του σε άλλη, η ΔΕΥΑΣ μεταφέρει την οφειλή του από την προηγούμενη σύνδεση του στην επόμενη.

Όταν όμως ο ενοικιαστής μετακινηθεί εκτός νησιού, σύμφωνα με την υφιστάμενη νομοθεσία, δεν υπάρχει τρόπος να διεκδικηθούν τα οφειλόμενα από την ΔΕΥΑΣ.

Σε ότι αφορά στην αναφορά που έγινε από τον κ. Φωτεινιά για βεβαίωση των οφειλών στη Δ.Ο.Υ., αυτό δεν μπορεί να γίνει, ούτε από την ΔΕΥΑΣ ούτε ακόμα και από τον Δήμο, και αυτό διότι διαθέτουν και οι δύο δικές τους ταμειακές υπηρεσίες.

Το μόνο που γίνεται είναι αναγγελία της οφειλής στη Δ.Ο.Υ., με σκοπό την στέρηση παροχής φορολογικής ενημερότητας για ποσά άνω των 300 ευρώ.