Συνεχείς παρεμβάσεις σε συλλογικά όργανα του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης για την απογοητευτική εικόνα των αφίξεων την τρέχουσα περίοδο

Πολιτική αδράνεια για την κρουαζιέρα στη Σύρο

“Ανάσα” η προσέγγιση κρουαζιερόπλοιου πολυτελείας και αφορμή για ερωτήματα αναφορικά με τις υποδομές της Σύρου

Εκ νέου τέθηκε στο προσκήνιο ο στόχος της “κατάκτησης” της κρουαζιέρας πολυτελείας για τη Σύρο, με αφορμή την πρόσφατη άφιξη του κρουαζιερόπλοιου “Marella Discovery 2”, με την πλευρά της μείζονος αντιπολίτευσης του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης να ζητά σαφείς απαντήσεις από τον πολιτικά υπεύθυνο για τις λιμενικές υποδομές της Σύρου, τον πρόεδρο του Λιμενικού Ταμείου Σύρου, Δημήτρη Κοσμά, σχετικά με τη δυνατότητα ή μη, υλοποίησης παρεμβάσεων που θα επέτρεπαν σε μεγάλα κρουαζιερόπλοια, να “δένουν” στην υφιστάμενη προβλήτα ή σε πλωτές εξέδρες που θα “συνδέονται” με αυτήν.

Με δεδομένη την κατακόρυφη “βουτιά” που καταγράφει φέτος το καλοκαίρι η Σύρος στο πεδίο της κρουαζιέρας, έχοντας εξασφαλίσει μόλις 25 προσεγγίσεις συνολικά για την καλοκαιρινή σεζόν - με τα περισσότερα κρουαζιερόπλοια δε -, να μην “ανήκουν” στην κατηγορία της υψηλής κρουαζιέρας, το μέλος της αντιπολίτευσης, Γιάννης Κεράνης έθεσε ξεκάθαρα το ερώτημα, ποια μέτρα μπορεί να πάρει η πολιτική ηγεσία του Λιμενικού Ταμείου Σύρου, για να προσελκύσει πλοία όπως το “Marella Discovery 2”, τα οποία δεν θα παραμένουν αρόδου, αλλά θα παρέχεται η δυνατότητα ασφαλούς πρόσδεσης τους στη λιμενική υποδομή της Ερμούπολης.

Συγκεκριμένα, ο κ. Κεράνης επισημαίνοντας το όφελος που αποκόμισε η αγορά της Σύρου και τα εμπορικά καταστήματα, από την αποβίβαση – με πλωτά μέσα - των περίπου 1.800 επισκεπτών από το κρουαζιερόπλοιο πολυτελείας που αφίχθη την 1η Ιουλίου, απηύθυνε το λογικό ερώτημα προς τον κ. Κοσμά, αν η διοίκηση του Λιμενικού Ταμείου Σύρου θα μπορούσε να λάβει αποφάσεις που θα ευνοούσαν στην προσέλκυση τέτοιας κατηγορίας πλοίων, τα οποία θα μπορούν να εισέρχονται στο λιμάνι.

Υπενθυμίζεται πως, το κρουαζιερόπλοιο “Marella Discovery 2” παρέμεινε εκτός λιμένα, αφού ο καπετάνιος έκρινε ασφαλέστερη την παραμονή του αρόδου, λόγω μεγάλου βυθίσματος του πλοίου (8 μ.).

Στα σοβαρά θέματα που ανέπτυξε περιεκτικά ο κ. Κεράνης, μεταφέροντας μάλιστα και την άποψη του εμπορικού κόσμου της πόλης, κλήθηκε να δώσει απαντήσεις ο Δημήτρης Κοσμάς, ο οποίος – εμμέσως μάλιστα – χρεώθηκε πολιτική αδράνεια, με δεδομένη τη φετινή “ακτινογραφία” των προσεγγίσεων, η οποία τόσο αριθμητικά, όσο και ποιοτικά κρίνεται απογοητευτική.

Για την σαφή ενημέρωση των επισκεπτών, αξίζει να διευκρινισθεί πως, η άφιξη του “Marella Discovery 2”, το οποίο αναμένεται να καταπλεύσει ξανά στη Σύρο, στις 12 Αυγούστου και στις 7 Οκτωβρίου του 2018, υπήρξε αποτέλεσμα των προσπαθειών που συστηματικά αναπτύσσει το Επιμελητήριο Κυκλάδων, σε μία κατεύθυνση να ενισχύσει τον εμπορικό κι επιχειρηματικό κόσμο του νησιού.

Διευκρινίζεται πως, η Σύρος έχει συμπεριληφθεί ως προορισμός στο πρόγραμμα του εν λόγω κρουαζιερόπλοιου, στο πλαίσιο της ανάπτυξης θεματικής κρουαζιέρας “πολιτισμός, αιγαιοπελαγίτικη γαστρονομία”, το οποίο ξεκινά από την Κέρκυρα και καταλήγει στο Κουσάντασι της Τουρκίας.

Γ. Κεράνης: Αρμοδιότητα του Λιμ. Ταμείου οι λιμενικές υποδομές. Να προσφέρουμε τις καλύτερες δυνατές υπηρεσίες

Αν και κατά την παραμονή του πλοίου εκτός του λιμένα της Ερμούπολης δεν προέκυψε κανένα πρόβλημα, ενώ και οι επιβάτες μεταφέρθηκαν απρόσκοπτα με πλωτά μέσα του “Marella Discovery 2” στην προβλήτα των κρουαζιερόπλοιων, ωστόσο, το συγκεκριμένο γεγονός έδωσε την αφορμή στον Γιάννη Κεράνη να απευθύνει - σε δημόσια συνεδρίαση -, το ερώτημα αν το Λιμενικό Ταμείο Σύρου μπορεί να προβεί σε παρεμβάσεις που θα παρέχουν την επιλογή της ασφαλούς πρόσδεσης στα μεγάλα κρουαζιερόπλοια εντός λιμένα.

“Μία από τις δραστηριότητες του κάθε Λιμενικού Ταμείου Σύρου είναι η διαμόρφωση των υποδομών, λιμενικών εγκαταστάσεων” σχολίασε αρχικά το μέλος της μείζονος αντιπολίτευσης, κάνοντας παράλληλα αναφορά στην πρόσφατη άφιξη του “Marella Discovery 2”.

“Πριν δύο εβδομάδες ήρθε ένα μεγάλο κρουαζιερόπλοιο, το οποίο έβγαλε πολύ κόσμο και κατά γενική αποδοχή και παραδοχή όλων των καταστηματαρχών, το νησί δούλεψε πάρα πολύ καλά. Αυτό το κρουαζιερόπλοιο έμεινε έξω από το λιμάνι. Ακούστηκαν πολλά. Ότι δεν έχουμε σωστό βύθισμα, ότι δεν έχουμε σωστό ντόκο, ότι δεν έχουμε πιστοποίηση στις δέστρες και διάφορα...” πρόσθεσε σχετικά ο κ. Κεράνης, επαναλαμβάνοντας εν συντομία, πως, η Σύρος είχε την ευκαιρία “να υποδεχθεί κόσμο που άφησε χρήματα στο νησί”.

Προτού θέσει με σαφήνεια το ερώτημά του προς τον πρόεδρο του Λιμενικού Ταμείου Σύρου, ο ίδιος συμπλήρωσε πως, “Χωρίς να θέλω να ρίξω ευθύνες ούτε στο σημερινό Λιμενικό Ταμείο Σύρου, ούτε στο προηγούμενο ή αλλού, εγώ ως δημοτικός σύμβουλος θέλω να καταθέσω αυτή τη σκέψη και να εκφράσω τους περισσότερους επιχειρηματίες, ότι και άλλα τέτοια πλοία πρέπει να έρχονται στο νησί”. Ως εκ τούτου, ρώτησε: “Για ποιο λόγο δεν έδεσε μέσα αυτό το πλοίο; Αν είναι θέμα βυθίσματος, μπορούμε να βαθύνουμε το λιμάνι; Ή αν δεν μπορούμε, μπορούμε να έχουμε κάποια εναλλακτική λύση στον λιμενοβραχίονα;”.

Μάλιστα διευκρινίζοντας περισσότερο το ανωτέρω ερώτημα, πρόσθεσε τα εξής: “Μπορούμε να βαθύνουμε το λιμάνι ή να φτιάξουμε κάποιες πλωτές εξέδρες έστω και κατά μήκος του λιμενοβραχίονα ώστε να μπορεί να “δένει” κάποιο μεγαλύτερο κρουαζιερόπλοιο;”.

Κατόπιν των ανωτέρω, σημείωσε δε, πως, “Έχουν ακουσθεί κάποιες προτάσεις και αν υπάρχει τέτοια σκέψη, μπορούμε να κάνουμε μία διαβούλευση κάποια στιγμή, με φορείς, με πλοηγούς, με Λιμενικό Ταμείο, με καπετάνιους να μας δώσουν κάποιες σκέψεις μήπως τις προωθήσουμε και η επόμενη ή η μεθεπόμενη Δημοτική Αρχή μπορέσει να έχει κάτι καλύτερο από ό,τι έχουμε εμείς;”.

Έκλεισε την ερώτηση – τοποθέτησή του, υποστηρίζοντας κατηγορηματικά πως, “Πρέπει να προσφέρουμε τις καλύτερες δυνατές υπηρεσίες για να έρχονται τέτοια μεγάλα κρουαζιερόπλοια στο νησί”.

Δ. Κοσμάς: Οριακά... το βύθισμα. Απόφαση καπετάνιου να παραμείνει αρόδου

Αναφορικά με το συγκεκριμένο γεγονός της παραμονής του “Marella Discovery 2” αρόδου, ο κ. Κοσμάς επανέλαβε όσα είχε γνωστοποιήσει στο πρόσφατο παρελθόν, πως δηλαδή ήταν απόφαση καπετάνιου.

Είναι απόφαση του καπετάνιου και μόνο αν θεωρεί για τους δικούς του λόγους ότι δεν μπορεί να προσεγγίσει στο λιμάνι μας, το κάνει” σημείωσε, εξηγώντας παράλληλα τον βασικό λόγο που έμεινε το πλοίο εκτός λιμένα. “Το βύθισμα ήταν εντελώς οριακό και ήταν επιλογή του καπετάνιου. Είχε 8 μέτρα βύθισμα το πλοίο, ήμασταν στα 8 μέτρα μαζί με την παλίρροια τη συγκεκριμένη μέρα και φυσικά έκρινε ο καπετάνιος και δεν ήθελε να διακινδυνεύσει. Είχε ένα πλοίο στην ευθύνη του κι έμεινε αρόδου” ανέφερε, κάνοντας αναφορά και σε άλλα δεδομένα στοιχεία στον χώρο της προβλήτας των κρουαζιερόπλοιων.

“Όταν κατασκευάστηκε ο κρηπιδότοιχος της κρουαζιέρας στο κάτω μέρος του βυθού υπάρχει ένα μπετόν στήριξης του κρηπιδότοιχου. Αυτό το μπετόν έχει ένα πλάτος γύρω στα έξι μέτρα και το βάθος από την επιφάνεια της θάλασσας είναι στα 8 μέτρα” υπογράμμισε, τονίζοντας πως, “τη συγκεκριμένη ημέρα ήταν οριακό το βύθισμα και γι αυτό δεν ήθελε να διακινδυνεύσει ο καπετάνιος την έλευση του πλοίου μέσα στο λιμάνι”.

Καμία αναφορά για πλωτή εξέδρα. Οι ελπίδες... στην υλοποίηση του master plan

Επί του κύριου θέματος όμως, δηλαδή αν το Λιμενικό Ταμείο μπορεί να αναπτύξει εναλλακτικά “σενάρια” παρεμβάσεων προκειμένου να κερδηθεί η κρουαζιέρα πολυτελείας και τα μεγάλα κρουαζιερόπλοια για να έχει όφελος το νησί και η πόλη, ο κ. Κοσμάς δεν έδωσε κάποια συγκεκριμένη απάντηση, εστιάζοντας μόνον στο θέμα έγκρισης του master plan του λιμένα Ερμούπολης.

Ειδικότερα, ο κ. Κοσμάς προσπέρασε την ερώτηση του κ. Κεράνη σχετικά με το αν θα μπορούσε να τοποθετηθεί – ενδεχομένως άμεσα – πλωτή εξέδρα στην υφιστάμενη προβλήτα, επικεντρώνοντας την απάντησή του, μόνον στις βελτιώσεις που – γενικόλογα – ανέφερε πως θα προκύψουν από την υλοποίηση των παρεμβάσεων που προβλέπει ο λειτουργικός σχεδιασμός της λιμενολεκάνης Ερμούπολης.

“Όσον αφορά στον σχεδιασμό και επειδή αναφέρθηκε ότι δεν υπάρχει πολιτικός σχεδιασμός, αυτή τη στιγμή ξέρετε πολύ καλά ότι έχει κατατεθεί το master plan και είναι προς έγκριση ο λειτουργικός σχεδιασμός του λιμανιού της Ερμούπολης. Σε αυτόν τον σχεδιασμό, έχει προβλεφθεί ένα έργο ύψους 7 εκ. Ευρώ, το οποίο προβλέπει την έλευση και μεγαλύτερων πλοίων και να μπορεί με διάφορες εγκαταστάσεις, είτε το πλοίο είναι 8 μέτρα ή 10 μέτρα να πηγαίνει στα βυθίσματα, χωρίς να έχει κανένα πρόβλημα” ανέφερε ακριβώς ο κ. Κοσμάς, γνωστοποιώντας όμως πως, το Λιμενικό Ταμείο Σύρου βρίσκεται σε αναμονή για τη σχετική έγκριση μέχρι στιγμής.

“Άρα, όλα αυτά έχουν σχεδιαστεί και περιμένουμε την έγκριση του συγκεκριμένου master plan για να προχωρήσουμε και βρίσκοντας τα χρήματα να υλοποιήσουμε όλες τις εγκαταστάσεις και να κάνουμε τις παρεμβάσεις” συμπλήρωσε, υποστηρίζοντας ταυτόχρονα πως, είναι θετικό το γεγονός πως εξυπηρετήθηκαν οι επιβάτες στη μετακίνησή τους, κάτι που γίνεται και σε άλλα νησιωτικά λιμάνια. “Ας το δούμε και λίγο θετικά. Ήρθε ένα μεγάλο πλοίο και όπως ξέρετε σε όλους τους προορισμούς, Σαντορίνη, Μύκονο, Κατάκολο, Μήλο δεν πηγαίνουν τα πλοία στα λιμάνια. Δεν είναι τίποτα φοβερό το ότι έμεινε αρόδου και ότι βγήκαν οι επιβάτες με πλωτά μέσα. Αποδεικνύεται ότι μπορούμε να δεχθούμε και τέτοια πλοία”.

Ωστόσο, αναγνώρισε τη διαφορά του να προσφέρεται η δυνατότητα πρόσδεσης του κρουαζιερόπλοιου εντός λιμένα, πόσο μάλλον όταν γίνεται λόγος για το ασφαλές λιμάνι της Ερμούπολης, σχολιάζοντας σχετικά τα ακόλουθα: “Κατανοώ ότι είναι εντελώς διαφορετικό να πέσει δίπλα στο κρηπίδωμα το πλοίο, δεν το συζητώ, αλλά σε όλα τα νησιά των Κυκλάδων τουλάχιστον, για να μην πάω σε παγκόσμιο επίπεδο, συμβαίνει αυτό και γιατί όχι και σε εμάς”.

Ο κ. Κοσμάς επανέλαβε μάλιστα πως, “Μέσα από το master plan όλα αυτά επιλύονται και περιμένουμε την έγκρισή του”.

Πλήρης έλεγχος και συστήματα ασφαλείας

Στο περιθώριο των ανωτέρω, ο ίδιος μάλιστα θέλησε να εκφράσει την ικανοποίησή του για την τήρηση των κανονισμών ασφαλείας στο λιμάνι της Ερμούπολης κατά την παραμονή των κρουαζιερόπλοιων. Συγκεκριμένα, σχολίασε πως, “Ο ISPS λειτουργεί κανονικά στο λιμάνι της Σύρου και μπορώ να είμαι και υπερήφανος γιατί είμαστε από τα ελάχιστα λιμάνια που λειτουργεί”. Ωστόσο, σχολίασε πως, ένα μεγάλο θέμα που άμεσα πρέπει να τύχει διευθέτησης είναι ο χώρος στάθμευσης στο “Νησάκι” και η λειτουργία του, αφού όπως εξήγησε, “Θα έχουμε προβλήματα με τα σταθμευμένα οχήματα. Είναι ένα θέμα που θα πρέπει να το δούμε άμεσα στο μέλλον γιατί ο χώρος υποδοχής για τους επιβάτες κρουαζιέρας, αναγκαστικά πλέον και για λόγους ασφαλείας πρέπει να διευρυνθεί και να μεγαλώσει”. Έκλεισε την ενημέρωσή του, υποστηρίζοντας πως, “Μέχρι το τέλος του χρόνου, όπως δείχνουν τα πράγματα, θα τοποθετηθούν και τα νέα συστήματα ασφάλειας”.

Παρέμβαση του προϊσταμένου της Τεχνικής Υπηρεσίας του ΔΛΤΣ

Στο “τραπέζι” του διαλόγου κλήθηκε και ο προϊστάμενος της τεχνικής υπηρεσίας του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Σύρου, Ρένος Ζερβός, ο οποίος προέβη σε συμπληρωματική τοποθέτηση.

“Σαφέστατα το λιμάνι της Ερμούπολης είναι το ασφαλέστερο ίσως νησιωτικό λιμάνι του Αιγαίου. Διαθέτει δέστρες, εξοπλισμό, συστήματα ασφαλείας, προσκρουστήρες κλπ., έχει σχέδια αντιμετώπισης ρύπανσης και σχέδιο παραλαβής αποβλήτων. Πριν από έναν μήνα δεχθήκαμε έκτακτη προσέγγιση κρουαζιερόπλοιου της Celestyal που δεν μπορούσε να δέσει πουθενά αλλού λόγω κακοκαιρίας” ανέφερε, αποδεικνύοντας πως πράγματι το λιμάνι της Ερμούπολης είναι καταφύγιο και σε περιόδους και ημέρες κακοκαιρίας, ωστόσο και ο ίδιος επανέλαβε, πως, η μέριμνα για τη βελτίωση της λειτουργίας του, έχει αναπτυχθεί στο περιεχόμενο του master plan.

“Κάποια στιγμή τα γεωμετρικά χαρακτηριστικά ενός πλοίου μπορεί να είναι τέτοια που να μη χωρά στο λιμάνι μας. Αυτό δεν είναι όμως πρόβλημα εφόσον το νησί θα έχει αποκτήσει ένα brand name και θα προσφέρει αυτά τα χαρακτηριστικά που προσφέρει η Ερμούπολη. Θα μείνουν και θα βγούνε, όπως συμβαίνει στη Μύκονο και στη Σαντορίνη” σχολίασε με αφορμή το γεγονός της άφιξης του “Marella Discovery 2”, υποστηρίζοντας πως, “Ό,τι είναι να γίνει για το λιμάνι μας, έχει γίνει. Και σχεδιασμός έχει προβλεφθεί στο master plan και έχει γίνει παρουσίαση. Αν το νησί μας έχει τα χαρακτηριστικά που θα προσελκύσει τους επισκέπτες, δεν είναι πρόβλημα αν θα μπει στο λιμάνι ή δε θα μπει”. Ολοκλήρωσε και ο ίδιος την τοποθέτησή του, σημειώνοντας επιπλέον πως, “Αυτό βέβαια είναι μία άποψη υποκειμενική, που νομίζω ότι ισχύει” αφού όπως υποστήριξε τέλος “Έχουμε πολλά παραδείγματα”.