Συνέντευξη του προέδρου του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Σύρου, Δ. Κοσμά για τα πεπραγμένα στην τρέχουσα θητεία με έμφαση στην πρωτεύουσα των Κυκλάδων

“Το πρόσημο στη διοίκησή μας θα το βάλει ο Συριανός λαός”

Την αυτοκριτική του αναφορικά με τα πεπραγμένα της τρέχουσας θητείας ως και σήμερα καταθέτει στην “Κοινή Γνώμη” ο πρόεδρος του Διαδημοτικού Λιμενικού Ταμείου Σύρου, Δημήτρης Κοσμάς, ο οποίος επικεντρώνεται απολογιστικά σε όσα έχουν προωθηθεί από τη σημερινή διοίκηση, δίνοντας απαντήσεις ταυτόχρονα και για υποθέσεις που απασχολούν έντονα και αφορούν τη Σύρο.

Master plan, μαρίνα Λαζαρέττων, έργα σε εξέλιξη, κρουαζιέρα και νέος προγραμματισμός για την ανάπτυξη της πρωτεύουσας των Κυκλάδων, αποτελούν τα κύρια θέματα επί των οποίων κλήθηκε να τοποθετηθεί, ολοκληρώνοντας τις απαντήσεις του, με δηλώσεις όσον αφορά στην προσεχή εκλογική αναμέτρηση και την επιθυμία του να έχει τη δυνατότητα να συνεχίσει το έργο του Λιμενικού Ταμείου Σύρου, από τη θέση που υπηρέτησε ως σήμερα, στην περίπτωση που η συριανή κοινωνία εκλέξει ξανά την παράταξή του, με επικεφαλής τον Γιώργο Μαραγκό.

  • Ολοκληρώνεται η τρέχουσα θητεία, η οποία σας ήθελε στο “τιμόνι” του Λιμενικού Ταμείου Σύρου. Ποιο είναι το πρόσημο που βάζετε στη διοίκησή σας και ποια τα κύρια έργα που αξιολογείτε ότι χαρακτηρίζουν την πορεία σας, όσον αφορά στη Σύρο.

“Το πρόσημο αυτό, καλό θα είναι να το βάλει ο Συριανός λαός κι εκεί θα είναι μεγαλύτερη η αξία και για εμένα και για τη Δημοτική Αρχή και για όλους μας. Αυτό που μπορώ να πω είναι πως από την αρχή που αναμείχθηκα με τα κοινά, κύριο μέλημά μου και όλης της Δημοτικής Αρχής ήταν να υπηρετήσουμε τον τόπο και να αφουγκραστούμε τους πολίτες της Σύρου ώστε να βελτιώσουμε την καθημερινότητα και να κάνουμε τη ζωή μας πολύ καλύτερη. Με αυτό το σκεπτικό ξεκίνησα τη θητεία μου στο Λιμενικό Ταμείο Σύρου προσπαθώντας να βελτιώσουμε όλα αυτά που ήταν στην αρμοδιότητα του Νομικού Προσώπου. Δώσαμε μεγάλη σημασία στη βελτίωση όλων των υποδομών που θα έφερναν ανάπτυξη στο νησί και θα διευκόλυναν και την καθημερινότητα των κατοίκων.

Είναι πολλά τα έργα, όμως μπορώ να πω τα παρακάτω: Μεγάλο έργο είναι η ανάπλαση της πλατείας του Φοίνικα, που δημιουργήσαμε έναν πολιτιστικό χώρο – ανάσα για την περιοχή κυρίως τους καλοκαιρινούς μήνες. Επίσης, σημαντικό έργο είναι η ανάπλαση στο χώρο της ΜΕΤΚΑ και ο δρόμος που συνδέει τους δύο χώρους στάθμευσης (Σκλαβενίτης – ΑΚΔΕ), όπως και ο χώρος αναμονής μέσα στο λιμάνι για άτομα με προβλήματα υγείας. Στην Ελλάδα, όσο γνωρίζω δεν υπάρχει ανάλογος “σταθμός”. Επιπλέον, δώσαμε μεγάλη έμφαση στις υπηρεσίες ειδικά στο λιμάνι και αυτό, είχε ως αποτέλεσμα την ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού, ειδικά την προσέλευση σκαφών αναψυχής. Το έργο ανάπλασης της παραλίας της Ερμούπολης ήταν ένα τεράστιο έργο για τη “βιτρίνα” του τόπου και έδωσε τη δυνατότητα για βελτιώσεις και στην προσέγγιση μικρών και μεγάλων σκαφών. Ακόμη συντάξαμε το εγχειρίδιο για την κρουαζιέρα (φάκελος κρουαζιέρας), ενώ σοβαρές παρεμβάσεις αποτελούν και διάφορα άλλα έργα. Για παράδειγμα στην Αζόλιμνο, το “πεζοδρόμιο” στο παραλιακό μέτωπο και η ανάπλαση του δρόμου προς το αλιευτικό καταφύγιο που αποτελούσαν αιτήματα των δημοτών εδώ και χρόνια. Εκτός των παραπάνω, φτιάξαμε την πλατφόρμα στην παραλία του Φοίνικα. Άκρως σημαντικό έργο είναι και η προώθηση της εγκατάστασης των συστημάτων ασφαλείας στο λιμάνι της Ερμούπολης, ένα έργο περίπου 1,5 εκ. ευρώ, που θα ευνοήσει και την κρουαζιέρα. Μπορώ να αναφέρω κι άλλα έργα μικρότερου χαρακτήρα, που βελτιώνουν την καθημερινότητα, όπως ενδεικτικά η διαδρομή στο Νησάκι, ο φωτισμός και η διαμόρφωση των ντεκ, αλλά θα κλείσω με την προσπάθειά μας να φωταγωγήσουμε ιστορικά κτίρια όπως το Λοιμοκαθαρτήριο και το Τελεωνείο, προκειμένου να “φωτίσουμε” την ιστορία μας και να δώσουμε αφορμή στους νέους να τη γνωρίσουν”.

  • Είναι σαφές το στίγμα του Λιμενικού Ταμείου στο νησί της Σύρου. Για τα άλλα τρία νησιά ευθύνης σας, τη Σέριφο, την Κύθνο και την Κέα εξαντλείστε μόνο σε ηπιότερου χαρακτήρα παρεμβάσεις ή έχετε συνολικότερη μέριμνα;

“Έχουμε μία πολύ καλή συνεργασία με τα νησιά. Για το κάθε ένα υπογράφουμε μία προγραμματική σύμβαση, βάσει της οποίας δίνουμε ετησίως ποσά της τάξεως των 60 χιλ. ευρώ ώστε να τα διαχειριστούν προς όφελος του τόπου τους, πάντα στη χερσαία ζώνη. Άρα, είναι αυτό ένα σημαντικό ποσό για το κάθε νησί, ενώ συγχρόνως έχουμε κάνει αρκετά έργα. Στη Σέριφο προχώρησε ο ηλεκτροφωτισμός του λιμένα, η επίστρωση και η ανάπλαση της προβλήτας της ακτοπλοΐας που είναι σε εξέλιξη. Αναφορικά με την Κέα, να πω ότι πέρυσι απέκτησε για πρώτη φορά στέγαστρα αναμονής επιβατών, ενώ έχουμε εκπονήσει και master plan, καθώς το ήθελε η Δημοτική Αρχή. Προχωρήσαμε ακόμη και σε διάφορες επιστρώσεις πεζοδρομίων. Για την Κύθνο έχουν γίνει σημαντικά έργα που αφορούν σε ύφαλες τακτοποιήσεις, αλλά και σε φωτισμούς. Στην πορεία, έχουμε για την Κύθνο κι ένα έργο ύψους 150 χιλ. ευρώ που αφορά στην τοποθέτηση πλωτών εξεδρών στην περιοχή του Αγίου Νικολάου. Πάντα υπάρχει μέριμνα και γι αυτά τα νησιά και πάντα ζητάμε να μας πουν τι ακριβώς θέλουν και ποιες είναι οι προτεραιότητές τους”.

  • Η θητεία σας έχει “στιγματιστεί” αρνητικά από την πτωτική πορεία της κρουαζιέρας. Με αριθμούς παρατηρήθηκε η κατακόρυφη μείωση των προσεγγίσεων. Από την πλευρά σας, θεωρείτε ότι έχετε εξαντλήσει όλη την προσπάθεια που οφείλατε για την πορεία της κρουαζιέρας στη Σύρο;

“Οι προσπάθειες δεν εξαντλούνται ποτέ. Συνεχώς, πρέπει να προσπαθούμε για να πετύχουμε το καλύτερο. Βλέπετε οι εξελίξεις γεωπολιτικά μας κάνουν να προσπαθούμε συνεχώς να αναδεικνύουμε το νησί μας σαν προορισμό. Προσωπικά θεωρώ ότι είναι ένα θέμα που δεν αφορά αμιγώς το Λιμενικό Ταμείο. Εμείς έχουμε ευθύνη των εγκαταστάσεων. Προς το παρόν, αυτές, για να μην πω ότι είναι άριστες, θα πω ότι είναι εξαιρετικές ώστε να προσεγγίζουν κρουαζιερόπλοια. Ο φάκελος κρουαζιέρας είχε προωθηθεί αρμοδίως σε όσους ασχολούνται με την κρουαζιέρα. Θεωρώ ότι δεν είναι θέμα του Λιμενικού Ταμείου - μόνο - να κλείσει προσεγγίσεις, αλλά θεωρώ ότι είναι πολύ καλύτερο να γίνει από γραφεία, εξειδικευμένους ανθρώπους, που θα ασχοληθούν με γνώση. Ήδη στην τελευταία αναμόρφωση του προϋπολογισμού βάλαμε ένα ποσό 20 χιλ. ευρώ και είμαστε στην κατεύθυνση να πάρουμε έναν σύμβουλο κρουαζιέρας, ο οποίος θα μπορεί να βοηθήσει τον προορισμό. Πιστεύω όμως ότι πρέπει να ευαισθητοποιηθεί πολύ και ο ιδιωτικός τομέας σε αυτό το θέμα, που ασχολείται με τον τουρισμό. Θα πρέπει να πω ότι εμείς συμμετείχαμε σε ημερίδες για την κρουαζιέρα και πλέον είμαστε και μέλη του ΔΣ στην ΕΛΙΜΕ. Είναι γεγονός ότι η κρουαζιέρα στη Σύρο είναι σε νηπιακή μορφή, αλλά το νησί έχει δυνατότητες να αναπτυχθεί. Σύμφωνα με όσα εισπράττω από την ΕΛΙΜΕ, υπάρχει ενδιαφέρον για τη Σύρο σαν προορισμό κρουαζιέρας. Οι εταιρείες δίνουν έμφαση στην ασφάλεια των υποδομών και των λιμένων. Άρα, θεωρώ ότι το έργο της εγκατάστασης των συστημάτων ασφαλείας είναι ένα μεγάλο πλεονέκτημα για την προσέλκυση κρουαζιερόπλοιων”.

  • Το Επιμελητήριο Κυκλάδων καταβάλλει σημαντικές προσπάθειες για την προσέγγιση κρουαζιέρας πολυτελείας, οι οποίες – σύμφωνα και με τις ανακοινώσεις του - έχουν αποτέλεσμα. Πως αξιολογείτε αυτές τις κινήσεις του Επιμελητηρίου;

“Είναι ένα θέμα που πρέπει να απασχολήσει όλους τους φορείς. Θεωρώ αξιόλογες τις προσπάθειες που κάνει το Επιμελητήριο και θα πρέπει όλοι μαζί να προσπαθήσουμε να αναπτύξουμε αυτό το “προϊόν”. Όπως φαίνεται και πέρα από τις προσπάθειες του Επιμελητηρίου, έχω τη γνώση ότι το 2019 θα είναι τουλάχιστον πολύ πολύ καλύτερο από το 2018. Δεν θέλω να πω μεγάλα λόγια, αλλά αυτό φαίνεται, από τις επαφές που έχω ειδικά με την ΕΛΙΜΕ. Το 2019 νομίζω θα είναι εξαιρετικά καλύτερο από το 2018. Όλες οι προσπάθειες από όποιον φορέα κι αν γίνονται, αφού είναι για το καλό του νησιού, μας βρίσκουν υπέρ τους”.

  • Το ζήτημα της έγκρισης του master plan έχει απασχολήσει έντονα. Έχετε κατηγορηθεί ότι λέτε πολλά λόγια, χωρίς όμως να υπάρχει αποτέλεσμα ως σήμερα. Που υπάρχει ευθύνη για τη στασιμότητα που παρατηρείται; Έχετε νεότερες εξελίξεις για το θέμα;

“Το προγραμματικό σχέδιο του λιμένα της Ερμούπολης θεωρώ ότι είναι το πλέον αναπτυξιακό project, το οποίο υπάρχει αυτή τη στιγμή για εμένα προσωπικά για την Ερμούπολη. Είναι ένα σχέδιο που θα λύσει προβλήματα και θα δώσει ανάπτυξη σε όλη τη χερσαία ζώνη. Αγωνιζόμαστε συνεχώς κι εγώ και το υπηρεσιακό προσωπικό για την έγκρισή του. Δυστυχώς δεν είναι εύκολο. Ποτέ δεν έλεγα μεγάλα λόγια, απλώς ο ενθουσιασμός μπορεί να σε κάνει να πεις όσα έχεις ακούσει και πίστεψες. Το master plan κατατέθηκε τον Μάιο του 2017, πέρασε τον Μάιο του 2018 για πρώτη φορά από την ΕΣΑΛ και είχαμε ένα θέμα με το Υπουργείο Τουρισμού (μαρίνα). Κάναμε τη μετατροπή που μας ζήτησαν σχετικά με τη μαρίνα και πήγαμε στην επόμενη συνεδρίαση και καταθέσαμε όσα μας είχαν ζητήσει. Εκεί πάλι, υπήρξε ένσταση από το Υπουργείο Πολιτισμού. Παρά την παρέμβαση που έγινε, είχαμε χθες τη χαρά της συνάντησης με το Υπουργείο Πολιτισμού για να συζητήσουμε και να επιλύσουμε την όποια απορία κι ένσταση είχε το Υπουργείο. Στη συνάντηση συμμετείχαμε εγώ, ο κ. Ζερβός (τεχνική υπηρεσία), ο κ. Κουσουλός (μελετητής master plan) και ο βουλευτής μας, ο κ. Συρίγος. Εκεί έγινε μία συζήτηση που διήρκησε δυόμιση ώρες και ξεκαθαρίσαμε την όποια απορία ή ένσταση είχαν. Μετά από αυτή τη συνάντηση θα έρθει στο ΚΑΣ αύριο (σσ. σήμερα), οπότε περιμένουμε. Δεν θέλω να πουν ότι λέω μεγάλα λόγια. Ευελπιστώ σε θετικές εξελίξεις. Είναι μία διαδρομή που δεν πρέπει να είναι μοναχική, πρέπει να τη στηρίζει όλος ο πολιτικός κόσμος. Ευελπιστώ να μην ανακύψει κάποιο άλλο θέμα. Από τη στιγμή που θα εγκριθεί ο σχεδιασμός, θα σημάνει η έναρξη μίας προσπάθειας ανάπτυξης ξεχασμένων περιοχών, όπως του Λαδόπουλου. Να γνωστοποιήσω μάλιστα ότι υπάρχει επενδυτικό ενδιαφέρον για τα κτίσματα αυτά του Λαδόπουλου. Με το master plan θα υπάρξει ανάσα στην πόλη, το σημερινό λιμάνι, ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού και περαιτέρω βελτίωση και ανάπτυξη των υποδομών στη θέση του Λαδόπουλου. Είναι ένας σχεδιασμός που αντικατοπτρίζει τί ανάπτυξη θέλουμε να έχει αυτό το νησί”.

  • Κληρονομήσατε και την υπόθεση της μαρίνας στα Λαζαρέττα. Από την εμπειρία σας ως σήμερα, θεωρείτε ότι μπορεί να δρομολογηθεί λύση για την αξιοποίησή της ή και την εκμετάλλευσή της;

“Έχουμε καταθέσει σε Υπουργεία κλπ καθώς και στην Κτηματική τον Ιανουάριο του 2018 όλον τον φάκελο της μαρίνας για να βγάλει το πρόστιμο για τις αυθαιρεσίες που είχαν γίνει κατά την κατασκευή του συγκεκριμένου έργου. Αισιοδοξώ ότι μέσα στον επόμενο μήνα θα έχουμε εξέλιξη. Δηλαδή θα έχουμε το πρόστιμο. Βοήθησαν σε αυτή την υπόθεση και οι υπηρεσιακοί παράγοντες του Λιμενικού Ταμείου. Αν προχωρήσει το θέμα της νομιμοποίησης της μαρίνας, ήδη έχουμε καταθέσει στο αρμόδιο Υπουργείο το νέο χωροταξικό της περιοχής. Νομίζω ότι μέσα στο 2019 θα έχουμε καλές εξελίξεις και για το θέμα της μαρίνας. Θέλω να αισιοδοξώ ότι έχουμε φτάσει πλέον στο τέλος, τουλάχιστον για τη νομιμοποίηση της μαρίνας. Ο μεγάλος εχθρός βέβαια του ελληνικού κράτους είναι το ίδιο το ελληνικό κράτος με τις ενστάσεις ή απορίες που έχει ο κάθε πολιτικός ή υπηρεσιακός παράγοντας στα Υπουργεία. Δυστυχώς, αυτή είναι μία πραγματικότητα. Όσοι το γνωρίζουν δεν θα πρέπει να κατακεραυνώνουν την όποια Δημοτική Αρχή προσπαθεί ή τον όποιο σύμβουλο. Θέλουμε να κάνουμε κάτι καλύτερο. Είναι ξεκάθαρο”.

  • Για το έργο που έχει παραχθεί από το Λιμενικό Ταμείο Σύρου έχετε “συμμάχους” τους υπαλλήλους. Ποιο είναι το συνολικότερο σχόλιό σας για τη συνεργασία σας;

“Μπορεί να έχουμε τις ιδέες που έχουμε ως πολιτικά πρόσωπα, αλλά με το υπηρεσιακό προσωπικό που έχουμε στο Λιμενικό Ταμείο Σύρου, έχουμε πετύχει μία καλή χημεία και έχουμε κι εξαιρετικά αποτελέσματα. Έχουμε συνεργάτες που έχουν κέφι για να παράξουν έργο και να δημιουργήσουν. Σκεφθείτε ότι αν καταθέσω μία ιδέα, την επόμενη στιγμή θα την έχουν κάνει καλύτερη και την παραπάνω στιγμή, στο αποτέλεσμα της, θα είναι ακόμη καλύτερη. Θεωρώ ότι είμαι τυχερός που ανέλαβα αυτό το κομμάτι του Δήμου και σε αυτή τη θητεία εισέπραξα σεβασμό, αγάπη, δημιουργία, προσπάθεια και κατανόηση. Όλοι μαζί γίναμε μία γροθιά για να πετύχουμε όσα βλέπουμε στην καθημερινότητά μας. Θεωρώ ότι είναι άξια συγχαρητηρίων όλα τα παιδιά που δουλεύουν στο Λιμενικό Ταμείο και δεν θέλω να ξεχάσω και τους συνεργάτες των Τεχνικών Υπηρεσιών, οι οποίοι συνδράμουν πάρα πολύ στην επίτευξη αυτών των στόχων και των έργων”.

  • Ποιοι είναι οι κύριοι στόχοι σας από εδώ και πέρα για τις υποθέσεις του Λιμενικού Ταμείου Σύρου; Θα σας ενδιέφερε αφού θα θέσετε εκ νέου υποψηφιότητα, αν εκλεγείτε, να έχετε τη δυνατότητα να συνεχίσετε το έργο σας από την ίδια θέση;

“Θα είμαι υποψήφιος με τον συνδυασμό του Γιώργου Μαραγκού, τον οποίο εκτιμώ και θεωρώ ότι είναι ο καταλληλότερος Δήμαρχος, ο οποίος μπορεί να προωθήσει και να βγάλει τη Σύρο από την εσωστρέφειά της. Νομίζω ότι και τα τέσσερα χρόνια που πέρασαν το έχει αποδείξει. Έχουν προγραμματιστεί πάρα πολλά έργα αναπτυξιακού χαρακτήρα και θεωρώ ότι ο ίδιος θα μπορέσει να τα προχωρήσει. Γι αυτό και συντάσσομαι με τον ίδιο θέλοντας κι εγώ να συνεχίσουμε σε αυτήν την πορεία. Προσωπικά, όπως σας είπα, θεωρώ ότι έχουμε φτιάξει μία εξαιρετική ομάδα στο Λιμενικό Ταμείο Σύρου με συνεργάτες εξαιρετικούς και θα προτιμούσα να συνεχίσω εκεί μιας κι έχουμε προγραμματίσει στην πορεία να κάνουμε διάφορα έργα, τα οποία τα έχουμε θέσει σε προτεραιότητα. Αν μας δώσει ο Συριανός λαός και την επόμενη τετραετία, θα είμαστε υπεύθυνοι γι αυτά τα οποία θα προκληθούν στη Σύρο και θα είναι πολύ καλύτερα από όλα όσα έγιναν μέχρι σήμερα. Έχουμε προγραμματίσει πολλά έργα, μικρά και μεγάλα. Το μεγάλο έργο που είναι σε εξέλιξη και βρίσκεται σε στάδιο δημοπράτησης είναι το εμπορικό κρηπίδωμα, απέναντι από το Καρνάγιο από τα LIDL και είναι της τάξεως των 4,5 εκ. ευρώ. Αναφέρθηκα στο master plan το οποίο είναι “το Α και το Ω” για την ανάπτυξη της χερσαίας ζώνης και του παραλιακού μετώπου της Ερμούπολης και της Σύρου και έχουμε διάφορα άλλα που ακόμη δεν θέλω να τα πω αναλυτικά ένα προς ένα. Αφορούν και στα χωριά και σαν παράδειγμα να πω ότι πιστεύω πολύ στην ανάπτυξη της περιοχής του Φοίνικα, που έχουμε εκπονήσει μελέτη για τη μαρίνα. Πιστεύουμε ότι μέσα στην επόμενη τετραετία θα κατορθώσουμε να το υλοποιήσουμε αυτό το έργο. Επίσης, αφορούν και την ανάπτυξη και βελτίωση του σημερινού λιμανιού της Ερμούπολης και μιλώ για τη νέα επίστρωση στο λιμάνι εσωτερικά, τα νέα αποχετευτικά δίκτυα και τις επισκευές των στεγάστρων και την ανάπλαση της διαδρομής μπροστά από το Λιμενικό Ταμείο μέχρι και την κρουαζιέρα. Συνεχίζουμε για την ανάπτυξη του παραλιακού μετώπου. Εάν μας δείξει ο Συριανός λαός την εμπιστοσύνη του, νομίζω ότι δεν θα το μετανιώσει. Θα είμαστε όλοι περήφανοι για τη Σύρο, το νησί που ζούμε.”.