Με προχειρότητα η τουριστική παρουσία της Σύρου

Μία νέα παρουσία τουριστικής προώθησης της Σύρου, που γεννά προβληματισμούς, τόσο για την ανυπαρξία στόχευσης της Δημοτικής Αρχής, όσο και σοβαρής εκπροσώπησης του νησιού, όπως καταγράφηκε από τη συμμετοχή του Δήμου στην έκθεση Greek Travel Show.

Θλίψη μόνο προκαλεί η εικόνα σύγχυσης αγορών, εορτών και εντέρων που παρουσίασε ο Δήμος, καθώς με ένα ελλιπές περίπτερο συμμετείχε η Σύρος, εντός του μεγαλύτερου περιπτέρου της Περιφέρειας Ν. Αιγαίου, στην 3η Έκθεση Τουριστικών Προορισμών και Διακοπών, στο Εκθεσιακό και Συνεδριακό Κέντρο Αθηνών Helexpo στο Μαρούσι, το τριήμερο 12 με 14 Απριλίου.

Χωρίς ούτε τα στοιχειώδη δηλωτικά του νησιού, εκτός ενός τσαλακωμένου φυλλαδίου με τον χάρτη της Σύρου, το οποίο κολλήθηκε πρόχειρα στην πρόσοψη του περιπτέρου, ενώ στην οθόνη που το κοσμούσε παρουσίαζε εικόνες όλων των νησιών της Περιφέρειας, συμπληρωνόταν και από ένα banner για το Πάσχα στη Σύρο, το οποίο όμως ερχόταν σε πλήρη αντίθεση με  ένα αντίστοιχο για «υδροθεραπεία του παχέως εντέρου», μεταξύ των οποίων πόζαρε με υπερηφάνεια ο Πρόεδρος της Τουριστικής Επιτροπής, Δομένικος Σαγκινέτος. Οι συνειρμοί μεταξύ των δύο προωθητικών banner σαφείς, που υποδηλώνουν, πέραν της προαναφερόμενης προχειρότητας και την προβληματική αισθητική, τουλάχιστον ως προς  την εικόνα του τόπου που επικοινωνιακά απωθούσε παρά προσέλκυε επισκέπτες στο περίπτερο.

Όπως χαρακτηριστικά σχολίασε αναγνώστης της «Κοινής Γνώμης» και επισκέπτης του περιπτέρου «Ακόμη κι αν η εταιρία που έχει το banner για την υδροθεραπεία του παχέως εντέρου, είναι γνωστή και σεβαστή στο χώρο, όλοι καταλαβαίνουμε την αντίθεση και αντίφαση των εικόνων και των δύο διαφορετικών εμπειριών σε μία έκθεση κοινού, που ο επισκέπτης συνειρμικά θα κάνει τη σύνδεση».

O Δήμος  δηλώνει, ότι «το περίπτερο της Σύρου στη διάρκεια του τριημέρου, υποδέχθηκε και ενημέρωσε πλήθος κόσμου για τις εναλλακτικές μορφές τουρισμού και το πολυδιάστατο τουριστικό προϊόν της, ως ιδανικό προορισμό καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, μέσω του έντυπου και ηλεκτρονικού υλικού της».   

Με manager τουρισμού χωρίς στόχευση

Ιδιαίτερη εντύπωση προκάλεσε και η παρουσία τουριστικού συμβούλου συγκεκριμένης εταιρείας υπηρεσιών marketing  και δημοσίων σχέσεων, στην εν λόγω έκθεση, ο οποίος φωτογραφήθηκε με τους εκπροσώπους του Δήμου, οδηγώντας στο συμπέρασμα πως πρόκειται για τον manager τουρισμού, τον οποίο πρόκειται να προσλάβει ο Δήμος.

Μία πρόσληψη που ως φαίνεται έχει προσυμφωνηθεί, με το θέμα να τίθεται στο σημερινό Δημοτικό Συμβούλιο προς ψήφιση ώστε η απόφαση αυτή να έρθει απλώς ως επιβεβαίωση.

Αν όντως επιβεβαιωθεί πως είναι εκείνος ο τουριστικός σύμβουλος που έχει επιλεγεί και ο οποίος καλοπροαίρετα βοήθησε στην έκθεση, τότε αυτός κυρίως πρέπει να αναθεωρήσει, μαζί με το Δήμο, ορισμένα θέματα στον τρόπο και τη δομή εκθεσιακής παρουσίας του Δήμου.

Αυτό διότι από το περιεχόμενο του Δελτίου Τύπου το οποίο εξέδωσε ο Δήμος παρατηρείται μια σύγχυση, καθώς περηφανεύεται για επαφές με Ινδούς, Κινέζους, Κύπριους, Αμερικάνους που ασχολούνται χωρίς υπερβολή με όλες τις μορφές τουρισμού.

Υποστηρίζεται δηλαδή η λογική ότι επικοινωνούνται τα πάντα προς πάντες, μόνο και μόνο για να επιδειχθεί προωθητική κινητικότητα εν όψει των εκλογών, ασχέτως στόχευσης και προγραμματισμού.

Άλλωστε μία σύντομη ματιά στα χαρακτηριστικά των περισσότερων εκ των παραπάνω αγορών θα πείσει τον καθένα για τη συνθετότητα του εγχειρήματος στο άνοιγμα αγορών όπως η Αμερική και η Κίνα, χωρίς τουλάχιστον προεργασία.

Για την ιστορία

Και αυτή η πρόσφατη επιλογή τουριστικής προώθησης της Σύρου εκ μέρους της Δημοτικής Αρχής, έρχεται να επιβεβαιώσει την ελλιπή τουριστική της στρατηγική, αλλά και ως συνέχεια των επικοινωνιακών σφαλμάτων και της προχειρότητας στην αντιμετώπιση του θέματος της τουριστικής προβολής του νησιού.

Η Δημοτική Αρχή, ως κύριο στοιχείο της προεκλογικής της ρητορικής, πριν την εκλογή της στις προηγούμενες εκλογές, είχε προκρίνει την τουριστική προώθηση της Σύρου, οπότε επί αυτής της βάσης είχε υπερασπιστεί και το στρατηγικό πλάνο δράσεων για το τουριστικό «άνοιγμα» του νησιού, το οποίο αν και από την αρχική του παρουσίαση είχε δεχθεί αμφισβητήσεις, παρ’ όλα αυτά υποστηρίχθηκαν εκ μέρους του Δήμου, οι προωθητικές ενέργειες που αυτό πρότεινε, με τα γνωστά παταγώδους αποτυχίας και ιδιαιτέρως κοστοβόρα, αποτελέσματα.

Έτσι για την ιστορία, να υπενθυμιστεί ότι το Δεκέμβριο του 2015 η Δημοτική Αρχή είχε παρουσιάσει το Marketing Plan για την τουριστική προβολή της Σύρου, σύμφωνα με το οποίο, όπως η ίδια σημείωνε, «παρουσιάστηκαν οι άξονες, οι στόχοι, οι δράσεις και ο προϋπολογισμός τους, για την προβολή της Σύρου στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στις αγορές – στόχους, που ενδιαφέρουν τη Σύρο, με βάση τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της, στην υιοθέτηση και εφαρμογή σύγχρονων και καινοτόμων τεχνολογιών, online και internet marketing, καθώς και σε λοιπές προωθητικές δράσεις».

Χαρακτηριστικά είχε τότε επισημανθεί εκ μέρους της εφημερίδα ότι «στη στρατηγική για τον τουρισμό που παρουσιάστηκε, γίνεται εμφανές πως πρόκειται για συρραφή πολλών παράπλευρων στοιχείων, που θα αρκούσαν να επισυναφθούν ως πληροφοριακό υλικό, με τον καθ’ εαυτό τομέα δραστηριοποίησης και στοχευμένων κινήσεων να περιορίζεται σε αίτημα διαχείρισης συγκεκριμένων προγραμμάτων του διαδικτύου και προτάσεις επικοινωνιακών επιλογών χαμηλής ποιότητας, χωρίς να εστιάζεται η στόχευση σε θεματικές μορφές τουρισμού, σε συγκεκριμένο κοινό επισκεπτών και οι ανάλογοι τρόποι προσέγγισης».

Έτσι, εκ μέρους της Δημοτικής Αρχής υιοθετήθηκε η άποψη που καταγραφόταν σε αυτό το τουριστικό Marketing Plan, ότι οι συμμετοχές σε τουριστικές εκθέσεις κρίνονται αμφιβόλου αποτελέσματος, όπως και η επικοινωνία του πολιτιστικού προϊόντος του νησιού, δεν υπήρχε ως στρατηγικός σχεδιασμός, ενώ αντίθετα προωθήθηκε «λυσσαλέα» η δημιουργία του πολυδάπανου portal του Δήμου, όπως και η παραγωγή του αμφιβόλου αισθητικής και κραυγαλέας προκλητικότητας video clip, με τα ημίγυμνα χορευτικά και τα παλλόμενα οπίσθια εντός του Δημαρχιακού μεγάρου μπροστά στο άγαλμα του Βαφειαδάκη, το οποίο απείχε μακράν της πραγματικής «εικόνας» και προσωπικότητας του τόπου.

Την μεγάλη εικόνα δε της τουριστικής στρατηγικής του Δήμου συμπληρώνουν, από το 2015 έως σήμερα, η υπολειτουργία της Τουριστικής Επιτροπής, η απουσία σημείων επαφής και επικοινωνίας με τους επαγγελματίες του κλάδου στο νησί, η ανάληψη αρμοδιοτήτων διαχείρισης των τουριστικών θεμάτων του Δήμου από άτομα που ουδεμία σχέση, αλλά και γνώση, είχαν με το αντικείμενο και η αποσπασματική, τυχαία και συγκυριακή αύξηση των αφίξεων κατά τους μήνες μεγάλης επισκεψιμότητας, που οφειλόταν στην ολοένα και μεγαλύτερες τιμές που κατέγραφε πανελλαδικά ο τομέας του τουρισμού σε ολόκληρη τη χώρα.