Παρουσίαση των δράσεων του 1ου έτους του διεθνούς έργου «Recognize and Change» που πραγματεύεται θέματα ταυτότητας και διαφορετικότητας

Βραβεύτηκε η κοινωνική ευαισθησία των μαθητών

Γνώσεις και ικανότητες πάνω στα θέματα της ταυτότητας και των σχέσεων απέκτησαν οχτώ νέοι εκπαιδευτές στη Σύρο, στο πλαίσιο του έργου «Recognize & Change», που υλοποιείται τον τελευταίο χρόνο από τη Βαρδάκειο Σχολή Ερμούπολης.

Οι δράσεις του 1ου έτους του προγράμματος, καθώς και τα μαθητικά βίντεο που δημιουργήθηκαν κατά τη διάρκεια των σχετικών εργαστηρίων στο ΕΠΑΛ Σύρου και στο Ενιαίο Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο - Λύκειο Σύρου παρουσιάστηκαν την περασμένη Παρασκευή στο φιλόξενο χώρο της Δημοτικής Βιβλιοθήκης Σύρου – Ερμούπολης.

Η Ευγενία Κόλλια, αφού καλωσόρισε μαθητές, εκπαιδευτικούς και μέλη της τοπικής κοινωνίας που ανταποκρίθηκαν στην πρόσκλησή τους, αναφέρθηκε συνοπτικά στο έργο της Βαρδακείου και στη νέα δυναμική που η Σχολή απέκτησε από το 2009, μέσω της συμμετοχής της σε ευρωπαϊκά προγράμματα.

Αυτή τη στιγμή, πέρα από τα μαθήματα ελληνικών για ξένους, παραδίδονται επίσης αγγλικά, γαλλικά, ιταλικά και ρωσικά. Στο πρόγραμμα περιλαμβάνονται ακόμη εργαστήρια καλλιτεχνικής έκφρασης (θεατρικού παιχνιδιού, κινηματογράφου, ιστορίας της Τέχνης, εικαστικών), που έχουν μετατρέψει τη Σχολή σε έναν ζωντανό χώρο, όπου οι ενήλικες μπορούν στον ελεύθερο χρόνο τους να μάθουν, να αλληλεπιδράσουν και να δημιουργήσουν.

Τα ευρωπαϊκά προγράμματα έδωσαν στη Βαρδάκειο την ευκαιρία να συνεργαστεί με οργανώσεις άλλων χωρών που αναπτύσσουν παρεμφερή δράση. Ωστόσο, μέσα από τη συμμετοχή του στο τριετές πρόγραμμα «Recognize & Change» άρχισε να δικτυώνεται ακόμη περισσότερο, καθώς στο συγκεκριμένο έργο λαμβάνουν μέρος εννιά χώρες από τρεις ηπείρους, την Ευρώπη (Ελλάδα, Ρουμανία, Βουλγαρία, Ισπανία, Ιταλία, Πορτογαλία και Γαλλία), την Αφρική (Κάπο Βέρντε) και την Αμερική (Βραζιλία).

Βράβευση των τριών καλύτερων σποτ

Τα αποτελέσματα του προγράμματος από τον πρώτο χρόνο διεξαγωγής του σε τοπικό επίπεδο παρουσίασε η υπεύθυνη για τους νέους εκπαιδευτές και συντονίστρια των δράσεων, Βιβέτα Καρποντίνη. Όλες οι χώρες που συμμετέχουν στο έργο, κάλεσαν νέους ηλικίας 19-26 ετών να εκπαιδευτούν σε θέματα ταυτότητας και σχέσεων με τη μέθοδο peer to peer, που βασίζεται σε βιωματικά εργαστήρια και στην ανταλλαγή εμπειριών με έμφαση στο κομμάτι της δημιουργίας. Η Βαρδάκειος Σχολή Ερμούπολης εκπαίδευσε 8 νέους στη Σύρο, οι οποίοι στη συνέχεια διεξήγαγαν εργαστήρια στην Α’ και Β’ Τάξη του ΕΠΑΛ (100 παιδιά) και στο Ενιαίο Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο - Λύκειο Σύρου (12 παιδιά). Μετά τη λήξη των εργαστηρίων, οι μαθητές χωρίστηκαν σε ομάδες με στόχο την παραγωγή μονόλεπτων σποτ, μέσα από τα οποία μίλησαν οι ίδιοι για την ταυτότητα και τις σχέσεις. Τα βίντεο από όλες τις χώρες καταχωρήθηκαν σε μία διαδικτυακή πλατφόρμα και ο κόσμος ψήφισε τα σποτ της αρεσκείας του. Στο πλαίσιο της εκδήλωσης, προβλήθηκαν τα 10 βίντεο που δημιουργήθηκαν από μαθητές και στη συνέχεια, τα τρία πρώτα βραβεύτηκαν. Το 1ο βραβείο απέσπασε η ομάδα «Ατσίδες» του ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.Λ. Σύρου και τα δύο επόμενα στην ομάδα "You are not alone" του ΕΠΑΛ Σύρου. Οι υπεύθυνοι της Βαρδακείου Σχολής Ερμούπολης συνεχάρησαν τις δύο ομάδες τόσο για τα έργα τους, όσο και για την απόφασή τους να παραχωρήσουν μεγάλο μέρος του χρηματικού επάθλου για την αποκατάσταση της υγείας του μαθητή του ΕΠΑΛ, Δημήτρη Ρίζου.

Έπεται συνέχεια…

Ο δεύτερος κύκλος του «Recognize & Change», ο οποίος θα εμβαθύνει στα θέματα διακρίσεων – διαφορετικότητας, θα ξεκινήσει τον επόμενο μήνα. Στη νέα ομάδα που θα δημιουργηθεί, μπορούν να συμμετέχουν και παιδιά του 1ου έτους, ενώ εκτός από τα Λύκεια, εργαστήρια θα πραγματοποιηθούν για πρώτη φορά και στα Γυμνάσια.

Τέλος, ο Δημήτρης Παρασκευόπουλος Διδάκτωρ Κοινωνιολογίας στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου παρουσίασε την έρευνα του Τμήματος Κοινωνιολογίας, που έρχεται να καταγράψει στατιστικά δεδομένα σε σχέση με τις διακρίσεις και τη βία. Η έρευνα χωρίζεται σε τρία επίπεδα, τις θεσπισμένες πολιτικές στην άρση των διακρίσεων και της ρατσιστικής βίας σε διεθνές και εθνικό επίπεδο, τις πρωτοβουλίες που έχουν αναλάβει φορείς που σαν σκοπό της δράσης και της λειτουργίας τους έχουν την ευαισθητοποίηση, την ενημέρωση και την αντιμετώπιση των διακρίσεων βάσει φύλου και εθνότητας, καθώς και των μορφών βίας που συνδέονται με τα ανωτέρα φαινόμενα στην ελληνική επικράτεια και τέλος, τα επίπεδα διακύμανσης, το πώς αυτά καταγράφονται μέσα στην ελληνική κοινωνία.