Η Πινακοθήκη Κυκλάδων φιλοξενεί την έκθεση “Εικόνες από το φρέαρ” της Λίας Σταμοπούλου

Επιστροφή στη Σύρο μετά από 12 χρόνια

Μία εκπληκτική παρουσίαση των αντιπροσωπευτικών της έργων με την επιμέλεια του ιστορικού τέχνης, Μάνου Στεφανίδη

Το 2013 η Σύρος και συγκεκριμένα η αίθουσα “Εμμανουήλ Ροΐδη” του Πνευματικού Κέντρου Ερμούπολης, φιλοξένησε τους “Εικαστικούς Συγκερασμούς” της Λίας Σταμοπούλου.

Μετά από 12 χρόνια η σημαντική εικαστικός, επανέρχεται αυτή τη φορά στον χώρο της Πινακοθήκης Κυκλάδων, παρουσιάζοντας αντιπροσωπευτικά έργα από τη μακρόχρονη πορεία της, με τον τίτλο “Εικόνες από το φρέαρ”.

Η εκπληκτική αυτή έκθεση, με την επιμέλεια του ιστορικού τέχνης, Μάνου Στεφανίδη, άνοιξε τις πόρτες της την Παρασκευή, με την παρουσία φίλων της τέχνης από τη Σύρο, αλλά και πολλών φίλων της Λίας Σταμοπούλου που ταξίδεψαν στο νησί γι’α αυτό το σκοπό.

Η έκθεση “Εικόνες από το φρέαρ” θα παραμείνει ανοιχτή για το κοινό έως και τη Δευτέρα 13 Οκτωβρίου, ενώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι το Σάββατο 4 και την Κυριακή 5 Οκτωβρίου, πραγματοποιήθηκαν προγραμματισμένες ξεναγήσεις από τον επιμελητή καθηγητή, Μάνο Στεφανίδη, υπό την παρουσία του μουσικοσυνθέτη, δρ Νίκου Ξανθούλη.

Από την Πινακοθήκη η πρώτη παρουσίαση των έργων “Σώματα - Πλανήτες”

Το βράδυ της Παρασκευής εγκαινιάστηκε στο ατμοσφαιρικό κτήριο του 19ου της Ερμούπολης και συγκεκριμένα στην Πινακοθήκη Κυκλάδων, υπό την επιμέλεια του ιστορικού τέχνης, Μάνου Στεφανίδη. η αναδρομική έκθεση της Λίας Σταμοπούλου με τίτλο “Εικόνες από το Φρέαρ”.

Η Λία Σταμοπούλου επιστρέφει στη Σύρο μετά από 12 χρόνια με αντιπροσωπευτικά της έργα μέσα από τη μακρόχρονη πορεία της, με έμφαση στη σειρά έργων μεγάλων διαστάσεων “Κάμα Σούτρα”, παρουσιάζοντας παράλληλα για πρώτη φορά στο κοινό τη σειρά έργων “Σώματα - Πλανήτες”.

Τα εγκαίνια πραγματοποιήθηκαν παρουσία φίλων της τέχνης από τη Σύρο, καθώς και μεγάλος αριθμός φίλων της εικαστικού από την Αθήνα, όπως ο πρώην δήμαρχος Σύρου, Ιωάννης Δεκαβάλλας, καθώς και ο πρώην δήμαρχος Αθηναίων, Γιώργος Καμίνης που ταξίδεψε στο νησί γι’ αυτό το σκοπό.

Την ξενάγηση στην έκθεση είχε αναλάβει ο επιμελητής της, Μάνος Στεφανίδης, ο οποίος απευθυνόμενος στο κοινό και μιλώντας για τη ζωγράφο σημείωσε, μεταξύ άλλων, ότι “αν λοιπόν κανείς παρατηρήσει τα πρώτα σχέδια της Λίας Σταμοπούλου ως τις τελευταίες της μνημειακές συνθέσεις στις οποίες κυριαρχεί η mentalité του σχεδίου, θα διαπιστώσει μια συνεχή, όσο και συνεπή εξέλιξη. Αφού το σχέδιο είναι ο ακρογωνιαίος λίθος της εικαστικής της σκέψης. Αυτό δηλαδή που μέσα απ' τη χρήση του ακόμη και του ανορθόδοξου ή του παράταιρου επιτυγχάνει να εκφράσει το υψηλό και το αισθητικό. Την ζωγραφισμένη εικόνα ως απείκασμα ενός πολύτιμου, ψυχικού τοπίου. Ενός έσω κόσμου. Από τα βάθη του φρέατος. Από τον πάτο του πηγαδιού. Θα έλεγα απλά, ζωγράφισε ό τι δεν μπορείς ή δεν θέλεις να πεις. Ζωγράφισε πρώτα με τα μάτια κλειστά. Κι έπειτα ας δουν κι οι άλλοι αυτό που δεν μπορούν”.

Για τα έργα που παρουσιάζονται στην Πινακοθήκη Κυκλάδων ο κ. Στεφανίδης τόνισε ότι “ας είναι λοιπόν αυτή η αναδρομική έκθεση με τον τίτλο "Εικόνες από το Φρέαρ" στον εκπληκτικό αυτό χώρο, μια ακόμη απόδειξη της δύναμης που διαθέτει η Τέχνη τόσο για να παρηγορεί, όσο και για να υπερβαίνει την φθορά, κάνοντας ένα βήμα προς το φως. Εκείνο το ιδιαίτερο, το δυσπρόσιτο, πνευματικό φως που γεννιέται σαν από θαύμα μέσα από χρώματα, από σκιές, αλλά και αποκαλυπτικές σιωπές. Η ζωγράφος μέσα από ένα υπαρξιακό βάθος, μέσα από την αγωνία της ύπαρξης, ή και την μελαγχολία και την κατάθλιψη λόγω της φθοράς που κατάσαρκα φέρει ο άνθρωπος, αναθρώσκει, κοιτάζει από την άκρη του το φρέατος επάνω ψηλά και βλέπει τον ουρανό και τις εικόνες του. Αυτές τις εικόνες ζωγραφίζει. Αντιμετωπίζοντας το σώμα, όπως όλη η ζωγραφική του εξπρεσιονισμού, ως υπαρξιακό δράμα αλλά και σαν δυνατότητα ανάστασης”.

Από την πλευρά της, η ζωγράφος, κα. Σταμοπούλου, μιλώντας για τη δουλειά της, ανέφερε ότι “οδηγήθηκα σε αυτή τη διαδρομή ενστικτωδώς με τον ίδιο τρόπο που δημιουργώ. Το ένστικτό μου θα με καθοδηγεί πάντα μέχρι το τέλος”, διατυπώνοντας παράλληλα τον ενθουσιασμό της για τη μεγάλη, όπως είπε, συμμετοχή του κοινού κατά τη διάρκεια των εγκαινίων, αλλά και εκφράζοντας τις θερμές της ευχαριστίες για όλους εκείνους που ταξίδεψαν από την Αθήνα, γι’ αυτό το σκοπό.

Να σημειωθεί ότι η εκδήλωση της παρουσίασης της έκθεσης, συνοδεύτηκε και από τους αυτοσχεδιασμούς σε κλαρινέτο της Ελένης Καλατζοπούλου.

Τέλος, αξίζει να αναφερθεί ότι για τη ζωγράφο Λία Σταμοπούλου αναφέρθηκε και ο κινηματογραφιστής και συγγραφέας, Jean Marie Drot, ο οποίος τόνισε πως “η Λία ανάμεσα στα δάχτυλά της, τολμάει να λιώσει τους πρώτους καρπούς του μυστικού της κήπου για να χρωματίσει τις γραμμοσκιάσεις της και να τις κάνει να λάμψουν, μέσα από τις κατωφερείς μολυβιές, τα τοπία που είναι ακόμα θολά, και ήδη πολύχρωμα, σαν το καλοκαιρινό χάραμα. Κοιτώντας από πιο κοντά, φαντάζομαι πως αύριο, το αυστηρό σχέδιο της Λίας θα συνωμοτήσει στον αισθησιασμό των χρωμάτων”.

Λίγα λόγια για τη Λία Σταμοπούλου

Η Λία Σταμοπούλου σπούδασε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών με δάσκαλο το Νίκο Νικολάου, Γιώργο Μαυροειδή, Δημήτρη Μυταρά και Δημοσθένη Κοκκινίδη. Παρακολούθησε σεμινάρια στο St. Martin’s School στο Λονδίνο. Το 1989 από κοινού με το Νίκο Λούβρο ίδρυσε το «Booze Cooperativa» ως εναλλακτικό πολυχώρο Τέχνης στην καρδιά της Αθήνας. Το 1992 κέρδισε το δεύτερο βραβείο σχεδίου στην Πολιτιστική Ολυμπιάδα της Βαρκελώνης. Έργα της βρίσκονται στο Προεδρικό Μέγαρο, στο Δήμο Αλίμου, αλλά και σε πολλές ιδιωτικές συλλογές.

Η ζωγράφος έχει συμμετάσχει, από το 1989 έως το 2020 σε 54 ομαδικές εκθέσεις, ενώ παράλληλα έχει παρουσιάσει από το 1992 έως και το 2025 και 20 ατομικές εκθέσεις, ανάμεσά τους και αυτή με τον τίτλο “Εικαστικοί Συγκερασμοί” το 2013 η αίθουσα “Εμμανουήλ Ροΐδη” του Πνευματικού Κέντρου Ερμούπολης