Οι μικροί καλλιτέχνες του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης διδάχτηκαν τη μέθοδο της πτύχωσης στην αρχιτεκτονική και δημιούργησαν τα δικά τους κόνσεπτ

Τύλιξαν τις τέχνες σε μία κόλλα χαρτί

Με ένα διαφορετικό αντικείμενο, που αποτελεί «ομπρέλα» πολλών μορφών τέχνης, καταπιάστηκαν οι συμμετέχοντες του 3ου Παιδικού Εικαστικού Εργαστηρίου του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης.

Μέσα από τη δεύτερη ενότητα της φετινής δράσης, με εκπαιδεύτρια την αρχιτέκτονα Σοφία Εμμανουήλ, τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να αναλάβουν ρόλο σχεδιαστή και να εμπνευστούν τα δικά τους concept designs.

Το εργαστήριο είναι βασισμένο στη μέθοδο της αρχιτέκτονος Σοφίας Βυζοβίτη, η οποία αποτελεί πρωτοπόρα ερευνήτρια στις εφαρμογές της έννοιας της πτύχωσης στην αρχιτεκτονική. Η ίδια σπούδασε στο Τμήμα Αρχιτεκτόνων του Αριστοτέλειου Πανεπιστήμιου Θεσσαλονίκης και συνέχισε με μεταπτυχιακές σπουδές στον αρχιτεκτονικό και αστικό σχεδιασμό στο Berlage Institute. Είναι διδάκτωρ της αρχιτεκτονικής στο Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο του Delft, όπου συνεργάστηκε με το εργαστήριο θεωρίας και μεθοδολογίας του σχεδιασμού Design Knowledge Systems. Η ερευνητική της δραστηριότητα επικεντρώνεται στην ανάπτυξη νέων εργαλείων αρχιτεκτονικού και αστικού σχεδιασμού. Έχει διακριθεί σε διεθνείς αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς όπως το ARES και το Europan 5. Έργα της έχουν εκτεθεί στη Μπιενάλε Αρχιτεκτονικής της Βενετίας, του Ρότερνταμ και στην Ελλάδα.

Το πρώτο στάδιο της σχεδίασης

«Κατά τη διάρκεια του πρώτου μαθήματος, έδειξα στα παιδιά κάποιες εικόνες και τους μίλησα για όλα αυτά που μπορούμε να κάνουμε διπλώνοντας, τσαλακώνοντας ή και σκίζοντας ένα κομμάτι χαρτί», δήλωσε στην «Κοινή Γνώμη» η κ. Εμμανουήλ, εξηγώντας ότι στόχος του εργαστηρίου ήταν η δημιουργία μικρών μοντέλων, τα οποία θα μπορούσαν να είναι είτε ένα κόσμημα, είτε ένα μέρος κτιρίου.

Στη συνέχεια, οι συμμετέχοντες χρησιμοποιήσαν άσπρη κόλλα και μέσα σε μία ώρα, ο καθένας έφτιαξε από πέντε έως δέκα μοντέλα, τα οποία αποτέλεσαν αντικείμενο συζήτησης. Τα παιδιά εξέτασαν τις δημιουργίες και αντάλλαξαν απόψεις σχετικά με την τελική μορφή που θα μπορούσαν να έχουν τα συγκεκριμένα έργα. «Μέσα από τη διαδικασία αυτή, τα παιδιά σκέφτονται και συζητούν το κόνσεπτ, το πρώτο στάδιο του σχεδιασμού, όπως κάνουν οι αρχιτέκτονες σε ένα γραφείο πριν ξεκινήσουν τη σχεδίαση», σημείωσε η εκπαιδεύτρια.

Στο δεύτερο μέρος του εργαστηρίου, το οποίο ολοκληρώνεται σήμερα στην Αίθουσα Τέχνης «Γιάννη & Ελένης Βάτη», τα παιδιά θα πάρουν κάποια από τα μοντέλα τους, θα τα ζωγραφίσουν σε 3form και μετά θα τα φωτογραφήσουν μέσα σε ένα μαύρο κουτί ώστε να μπορέσουν να δουν πού θα εστιάσουν. «Το εργαστήρι έχει να κάνει με την έμπνευση, τη 3D δημιουργία, τη ζωγραφική και τέλος τη φωτογραφία. Δηλαδή, αγγίζει διάφορες μορφές τέχνης με γνώμονα πάντα τη συζήτηση μεταξύ των συμμετεχόντων», τόνισε η κ. Εμμανουήλ, η οποία διδάσκει τη μέθοδο της πτύχωσης στην αρχιτεκτονική σε πρωτοετείς και μεταπτυχιακούς φοιτητές σε Πανεπιστήμιο της Αγγλίας. Στα συγκεκριμένα εργαστήρια, διάρκειας ενός μήνα, οι φοιτητές έχουν την ευκαιρία να εφαρμόσουν τις θεωρητικές γνώσεις τους σε πρακτικό επίπεδο, δίνοντας μορφή στο concept τους και κατασκευάζοντας το δικό τους κτίριο.

Αστείρευτη έμπνευση

Αξίζει να σημειωθεί ότι η συγκεκριμένη ενότητα αποτελεί το μοναδικό θέμα του Παιδικού Εικαστικού Εργαστηρίου του Δήμου που δεν έχει ως βάση του το έργο κάποιου καταξιωμένου καλλιτέχνη.  «Οι υπόλοιποι εκπαιδευτές επικεντρώθηκαν σε κάποιον άντρα εικαστικό, ενώ εμείς καταπιανόμαστε με την έρευνα μιας γυναίκας στον τομέα της αρχιτεκτονικής, ο οποίος εμπεριέχει και άλλες μορφές τέχνης».

Παρά το γεγονός ότι, τα παιδιά ήρθαν για πρώτη φορά σε επαφή με ένα τόσο εξειδικευμένο αντικείμενο, αντεπεξήλθαν με επιτυχία στις απαιτήσεις του εργαστηρίου, κατασκευάζοντας όσο το δυνατόν περισσότερες φόρμες. «Τα παιδιά ήταν υπέροχα και δεκτικά. Ειδικά, οι μικρότεροι συμμετέχοντες έφτιαχναν μοντέλα, χωρίς να το σκέφτονται. Οι μεγαλύτεροι φοβούνταν τη λογοκρισία και προσπαθούσαν να δημιουργήσουν κάτι πιο ρεαλιστικό. Για να χαλαρώσουν και να σκεφτούν ότι αυτό που μας ζητήθηκε, μπορούμε να το καταφέρουμε, κάναμε λίγη yoga, η οποία βοήθησε τα παιδιά να γίνουν πιο ανοιχτά και να πιστέψουν στις ικανότητές τους», δήλωσε η κ. Εμμανούηλ.

Τα μοντέλα που δημιουργήθηκαν θα τοποθετηθούν σε μαύρες βάσεις και θα παρουσιαστούν στην έκθεση με τα έργα όλων των μαθημάτων του 3ου Παιδικού Εικαστικού Εργαστηρίου του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης, τον προσεχή Δεκέμβριο.