Του Γιώργου Ξανθάκη

Σινεπιλογές

  • Δευτέρα, 27 Αυγούστου, 2018 - 06:10

Δέκα Ύποπτοι για Φόνο/Crooked House(2017) του Ζιλ Πακέ-Μπρενέρ

Το μυστήριο της δολοφονίας ενός Έλληνα κροίσου με την υπογραφή της Άγκαθα Κρίστι

Η «βασίλισσα» του εγκλήματος

Η Άγκαθα Κρίστι (Agatha Christie), η πιο διάσημη συγγραφέας έργων μυστηρίου, γεννήθηκε στις 15 Σεπτεμβρίου του 1890 ως Μαίρη Κλαρίσα Άγκαθα Μίλερ, στο Ντέβον της Αγγλίας. Μεγάλωσε στο Άσφιλντ, όπου έβγαλε το σχολείο και στη συνέχεια σπούδασε τραγούδι στο Παρίσι.

Το 1914, πριν από τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο, παντρεύτηκε τον συνταγματάρχη Άρτσιμπαλντ Κρίστι, με τον οποίο απέκτησε μία κόρη. Όταν ο σύζυγός της αποστρατεύτηκε, η ίδια εργάστηκε ως βοηθός σε φαρμακείο, όπου έμαθε για τα δηλητήρια.

Άρχισε να γράφει με την ενθάρρυνση της αδερφής της και στο πρώτο βιβλίο της, που κυκλοφόρησε το 1920 υπό τον τίτλο «Η μυστηριώδης υπόθεση στο Στάυλς», παρουσίασε για πρώτη φορά τον θρυλικό ντετέκτιβ Ηρακλή Πουαρό, ένα χαρακτήρα που εμφανίστηκε σε περισσότερα από 25 ακόμα μυθιστορήματά της. Το δεύτερο βιβλίο της («Η Δολοφονία του Ρότζερ Ακρόυντ» - 1926) βρέθηκε στην κορυφή του πίνακα πωλήσεων και η ίδια μεταξύ των δημοφιλέστερων συγγραφέων.

Παρά τη μεγάλη επιτυχία της, μετά το θάνατο της μητέρας και του συζύγου της, η Άγκαθα Κρίστι εισήλθε σε μία περίοδο συναισθηματικής αναταραχής. Εξαφανίστηκε για 11 ημέρες και τελικά εντοπίστηκε σε ιαματικά λουτρά.

Το 1930 παντρεύτηκε έναν αρχαιολόγο, το σερ Μαξ Μάλοουαν, τον οποίο συνόδευε στις αποστολές του στη Μέση Ανατολή, όπου κι εξελίχθηκαν πολλά από τα μυθιστορήματά της. Άλλωστε η δηλητηριώδης ατάκα της  έμεινε στην ιστορία: «Ένας αρχαιολόγος είναι ο καλύτερος σύζυγος: όσο πιο πολύ γερνάει μια γυναίκα, τόσο μεγαλύτερο το ενδιαφέρον που δείχνει». Σε αυτή την περίοδο  επινόησε  και την Μις Μαρπλ, μία από τις πιο αγαπημένες της ηρωίδες.

Συνολικά, η Άγκαθα Κρίστι έγραψε περίπου 80 μυθιστορήματα, 30 συλλογές διηγημάτων και 15 θεατρικά έργα, καθώς και 6 αισθηματικά ρομάντζα με το ψευδώνυμο Μαίρη Γουέστμακοτ. Μέχρι το θάνατό της, στις 12 Ιανουαρίου του 1976, είχαν πωληθεί πάνω από 400 εκατομμύρια αντίτυπα των βιβλίων της, σε περισσότερες από 100 γλώσσες.

Το «Crooked House» κυκλοφόρησε για πρώτη φορά τον Μάρτιο του 1949 στις ΗΠΑ και τον Μάιο του ίδιου χρόνου στη Μεγάλη Βρετανία. Η ίδια η Κρίστι είχε δηλώσει πως αυτό είναι ένα από τα πιο αγαπημένα δικά της βιβλία. Παραδόξως, παραμένει σχετικά άγνωστο συγκρινόμενο με την απήχηση των πιο διάσημων μυθιστορημάτων της, όπως το «Death On The Nile» και το «Murder On The Orient Express». Αυτό θα μπορούσε να εξηγηθεί ενδεχομένως από το γεγονός ότι το φινάλε διαθέτει μιαν απίστευτη και σοκαριστική ανατροπή – τόσο σκοτεινή είναι που ο ίδιος ο εκδότης της παρακαλούσε την Κρίστι να το αλλάξει.

Τσάι και σασπένς

Αγγλία, τέλη της δεκαετίας του 1950. Ο εκατομμυριούχος Αριστείδης Λεωνίδης βρίσκεται νεκρός κάτω από ύποπτες συνθήκες. Η εγγονή του, η Σοφία, προσλαμβάνει τον ιδιωτικό ντετέκτιβ και πρώην εραστή της Τσαρλς Χέιγουορντ, με πατέρα σημαίνον πρόσωπο των βρετανικών μυστικών υπηρεσιών, να ερευνήσει την υπόθεση. Όταν καταφτάνει στην έπαυλη, ο Τσαρλς ανακαλύπτει τρεις γενιές της δυναστείας Λεωνίδη και μια ατμόσφαιρα δυσαρέσκειας και ζήλιας. Στη λίστα των υπόπτων είναι ολόκληρη η οικογένειά του, που κατοικεί στο «λοξό» σπίτι του πρωτότυπου τίτλου.

Ο Ζιλ Πακέ- Μπερνέρ («Sarah’s Key», «Σκοτεινός Τόπος»), μεταφέρει στη μεγάλη οθόνη το μυθιστόρημα της Αγκάθα Κρίστι «Η σοφίτα με τις αράχνες» (The crooked house), με καλλιέπεια και σεβασμό στην παράδοση προηγούμενων ταινιών που έχουν βασιστεί στα βιβλία της, αλλά δίνοντας παράλληλα και το προσωπικό του ύφος. Ο νεωτερισμός αυτής της διασκευής είναι η  επιλογή  μιας ευρείας γκάμας έντονων χρωματικών συνδυασμών,  με μεταλλική χροιά, που αιχμαλωτίζουν το βλέμμα του θεατή  συνδυάζοντας την “gothic” ατμόσφαιρα με την μοντέρνα αισθητική.

Η πρωτοτυπία του εν λόγω μυθιστορήματος, πέρα από την ανατρεπτική του λύση, είναι πως εδώ ο ντετέκτιβ δεν είναι  μεγάλης ηλικίας όπως ο Πουαρό ή η Μαρπλ αλλά ένας ευειδής και ερωτεύσιμος νέος ο οποίος μάλιστα εμπλέκεται συναισθηματικά με μια από τις υπόπτους. Αυτό το γεγονός δημιουργεί εσωτερικές συγκρούσεις  στον κεντρικό χαρακτήρα που στα άλλα έργα της συγγραφέως παραμένει ψυχρός και  αποστασιοποιημένος.

O Γάλλος σκηνοθέτης αξιοποιεί στο έπακρο το καλογραμμένο σενάριο του έμπειρου Τζούλιαν Φέλλοους, σεναριογράφου του αριστουργηματικού φιλμ «Έγκλημα στο Γκόσφορντ Παρκ» αλλά και της σειράς «O Πύργος του Ντάουντον». Επίσης τηρεί  την παράδοση που θέλει μόνο γνωστούς ηθοποιούς να ερμηνεύουν κάθε ρόλο σε ταινίες της Κρίστι, καθοδηγώντας τους σωστά να αποδώσουν την τραγικότητα κάθε χαρακτήρα, αλλά πάντα με λεπτές δόσεις βρετανικού χιούμορ.

Αγγλική εξοχή, αριστοκρατικές επαύλεις, όμορφα κοστούμια, βρετανική «ευγένεια», εξαιρετικό cast, καλοσχεδιασμένοι φόνοι και προοδευτικά καλλιεργούμενο σασπένς μπορεί να είναι ο μαγικός συνδυασμός που θα χαρίσει στους λάτρεις της αστυνομικής λογοτεχνίας και των ταινιών μυστηρίου  μια ήπια και ανώδυνη ψυχαγωγία σε κάποιο θερινό σινεμά.

Η  ταινία θα προβάλλεται από τις 27-30/8 στον θερινό κινηματογράφο ΠΑΛΛΑΣ

Ετικέτες: 

Διαβάστε ακόμα