Του Γιώργου Ξανθάκη

Σινεπιλογές

  • Δευτέρα, 26 Αυγούστου, 2019 - 06:10

Αποχαιρετισμός στον ξένοιαστο καβαλάρη Πίτερ Φόντα

«Ενώ θρηνούμε την απώλεια αυτού του γλυκού και αβρού άνδρα, επιθυμούμε επίσης να τιμήσουμε το αδάμαστο πνεύμα του και την αγάπη του για τη ζωή. Προς τιμήν του Πίτερ, παρακαλούμε υψώστε το ποτήρι σας σε μια πρόποση στην ελευθερία», ανέφερε η Τζέιν Φόντα σε δήλωση που εξέδωσε για τον θάνατο του αδελφού της.

Γιος του Χένρι Φόντα και αδερφός της Τζέιν, ο Πίτερ Φόντα, που πέθανε στα 79 του χρόνια από αναπνευστική ανεπάρκεια, υπήρξε ένας βαθιά πολιτικοποιημένος ηθοποιός που έπαιζε μέχρι το τέλος της ζωής του. «Το Χόλιγουντ δεν με συμπάθησε ποτέ. Με κατηγόρησαν επειδή πίστεψαν ότι προσπάθησα να ανατρέψω το σύστημα. Αλλά εγώ το μόνο που προσπάθησα ήταν να ανατρέψω την κυβέρνηση και ποτέ το Χόλιγουντ», έλεγε.

Στρατευμένος οικολόγος, ο ηθοποιός είχε προκαλέσει αίσθηση στο Φεστιβάλ των Καννών το 2011, όταν είχε χαρακτηρίσει τον τότε πρόεδρο των ΗΠΑ Μπαράκ Ομπάμα «προδότη» κατηγορώντας τον για τον τρόπο με τον οποίο διαχειρίσθηκε τη μεγάλη διαρροή πετρελαίου στον Κόλπο του Μεξικού που είχε προκληθεί από την καταστροφή της πετρελαϊκής πλατφόρμας Deepwater Horizon.

Η ταινία-σύμβολο μιας γενιάς

Η εικόνα του Πίτερ Φόντα πάνω στην τσόπερ του, μια Harley-Davidson βαμμένη στα χρώματα της αμερικανικής σημαίας, είναι εμβληματική του κινηματογράφου εκείνης της εποχής. Το «Easy Rider» (Ξένοιαστος Καβαλάρης, 1969) του Ντένις Χόπερ υπήρξε η έναρξη του αμερικανικού ανεξάρτητου σινεμά και μαζί το τέλος των ψευδαισθήσεων για το αμερικάνικο όνειρο. Ο Φόντα συνέγραψε το σενάριο, με τους Ντένις Χόπερ και Τέρι Σάουδερν, στην πιο διάσημη ταινία της αμερικανικής αντικουλτούρας των «σίξτις», με πρωταγωνιστές τους Φόντα, Χόπερ και τον Τζακ Νίκολσον. Η ταινία αποτελεί ένα πρωτεϊκό road movie, μια οδύσσεια στις μεγάλες εκτάσεις των νοτιοδυτικών Ηνωμένων Πολιτειών. Περιγράφει τις περιπέτειες δύο περιπλανώμενων μοτοσικλετιστών, που προσπαθούν να ανακαλύψουν τον πραγματικό εαυτό τους και παράλληλα να γνωρίσουν τη ζωή. Όλα αυτά συμβαίνουν στα τέλη της δεκαετίας του '60, μιας εποχής που σημαδεύτηκε από την αμφισβήτηση των ηθικών αρχών της κοινωνίας και την επανάσταση των νέων ενάντια στο κατεστημένο. Ο Φόντα και Χόπερ υποδύονται  τους δυο περιθωριακούς τύπους που αποφασίζουν να κάνουν ένα μακρινό ταξίδι, προς αναζήτηση καινούριων εμπειριών. Στην περιπλάνησή τους γνωρίζουν τον αλκοολικό δικηγόρο Τζορτζ Χάνσον, ο οποίος τους ακολουθεί και τους βοηθά να βρουν την προσωπική τους ελευθερία.

Το υπόλοιπο έργο του

Η πρώτη ταινία του Πήτερ Φόντα ήταν το «Tammy and the Doctor» του Ρος Χάντερ το 1963, ενώ ο ρόλος του στο «The Victors» του Καρλ Φόρμαν το 1963 του χάρισε μια Χρυσή Σφαίρα για τον πιο πολλά υποσχόμενο πρωτοεμφανιζόμενο ηθοποιό. Ο πρώτος του σημαντικός ρόλος, που τον καθιέρωσε ως πρωταγωνιστή, ήταν το 1966 στην ταινία του Ρότζερ Κόρμαν «The Wild Angels».

Ακούραστος έως το τέλος τόσο στο θέατρο όσο και στο σινεμά, όπου έπαιξε και σκηνοθέτησε σειρά ταινιών. Το 1979, στο «Wanda Nevada» σε δική του σκηνοθεσία, βρέθηκε για μία και μοναδική φορά μαζί με τον πατέρα του στα κινηματογραφικά πλατό. Το 1998 ο Πίτερ Φόντα ήταν υποψήφιος για Όσκαρ για τον ρόλο του στην ταινία Ulee’s Gold (Το χρυσάφι του Οδυσσέα) του Βίκτορ Νούνιες, για τον οποίο τιμήθηκε τελικά με μια Χρυσή Σφαίρα. Έναν χρόνο αργότερα, έγραψε την αυτοβιογραφία του με τον τίτλο: «Don't Tell Dad».

Πιο πρόσφατα, ο Πίτερ Φόντα είχε υποδυθεί τον Μεφιστοφελή στην ταινία «Ghost Rider» (Καβαλάρης Φάντασμα, 2007). Η τελευταία του ταινία με τίτλο «The Last Full Measure», με τους Σάμιουελ Τζάκσον, Μόργκαν Φρίμαν και Λώρενς Φίσμπερν, πρόκειται να κυκλοφορήσει τον Οκτώβριο στις ΗΠΑ.

Για να γιορτάσει την 50η επέτειο της πρεμιέρας της ταινίας (είχε γίνει στις 14 Ιουλίου 1969), ο Πίτερ Φόντα είχε οργανώσει μια προβολή η οποία επρόκειτο να πραγματοποιηθεί στις 20 Σεπτεμβρίου στη Νέα Υόρκη, με μουσικούς που θα ερμήνευαν το περίφημο σάουντρακ της ταινίας, μεταξύ των οποίων το αξέχαστο τραγούδι «Born to Be Wild» των Steppenwolf. (Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ)

Ετικέτες: 

Διαβάστε ακόμα