Του Γιώργου Ξανθάκη

Σινεπιλογές

  • Δευτέρα, 23 Δεκεμβρίου, 2019 - 06:10

Οι σκιές του Μπρούκλιν /Motherless Brooklyn(2019)του Έντουαρτ Νόρτον

Ένα λαμπρό, πολυδιάστατο φιλμ νουάρ με την ηρεμία της ζωγραφικής του Edward Hopper

Αστυνομική, 144’

Σκηνοθέτης: Έντουαρντ Νόρτον

Πρωταγωνιστούν: Έντουαρντ Νόρτον, Mπρους Γουίλις, Γουίλεμ Νταφόε, Άλεκ Μπάλντουιν, Γκούγκου Μπάτα-Ρο, Μπόμπι Καναβάλε κ.α.

Νέα Υόρκη, 1957. Ο Λάιονελ Έσρονγκ είναι ένας άνθρωπος έξυπνος, που πάσχει από το σύνδρομο Τουρέτ, γεγονός που τον περιθωριοποιεί. Η αναπηρία κάνει τους ανθρώπους να μην τον παίρνουν στα σοβαρά και για μεγάλο μέρος της πρώιμης ζωής του, ορίζει την μοναχική φύση του χαρακτήρα του. Έχοντας μεγαλώσει σε  ορφανοτροφείο, γνωρίζει την αγάπη και την αποδοχή μέσα από το πρόσωπο του μέντορά του Φρανκ Μίνα. Ο Μίνα ο βλέπει αυτή την αδυναμία του Λάιονελ ως πιθανή δύναμη και αναγνωρίζει κάτω από τα τικ το εύστροφο μυαλό του. Έτσι τον προσλαμβάνει στο γραφείο ιδιωτικών ερευνών που διευθύνει και του μαθαίνει να χρησιμοποιεί το μυαλό του, ώστε να γίνει ντετέκτιβ. Ωστόσο η συνεργασία τους του διακόπτεται απότομα όταν ο Μίνα δολοφονείται στο φως της ημέρας.

Τότε ο Λάιονελ αναλαμβάνει να διαλευκάνει τον φόνο του μέντορα και μοναδικού φίλου του. Έχοντας λιγοστά στοιχεία και ένα ψυχαναγκαστικό μυαλό στη διάθεσή του, ανακαλύπτει τα καλά φυλαγμένα μυστικά που κρατούν σε ισορροπία τη μοίρα ολόκληρης της πόλης. Σε μία μυστηριώδη διαδρομή από τα ποτισμένα με τζιν τζαζ κλαμπ του Χάρλεμ ως τις σκληρές φτωχογειτονιές του Μπρούκλιν και τα πολυτελή σαλόνια των εμπόρων εξουσίας, ο Λάιονελ έρχεται αντιμέτωπος με κακοποιούς, διαφθορά και τον πιο επικίνδυνο άνδρα της πόλης για να τιμήσει τη μνήμη του φίλου του και να σώσει τη γυναίκα που μπορεί να αποδειχτεί σωτήρας του.

Βασισμένος στο ομώνυμο αστυνομικό μυθιστόρημα του Τζόναθαν Λέθεμ, ο Νόρτον, δύο δεκαετίες μετά από την τελευταία του σκηνοθετική δουλειά («Πιστά Ερωτευμένοι»»), φτιάχνει μια ταινία φόρο τιμής στο νουάρ, αξιοποιώντας τις πολιτικές διαστάσεις του βιβλίου μένοντας περισσότερο πιστός στο πνεύμα του παρά στο κείμενο του μυθιστορήματος. Το αποτέλεσμα είναι ένα σκοτεινό, πολυδιάστατο πορτρέτο της αστικής μοναξιάς: ο ήρωας δεν προσπαθεί  να σώσει τον κόσμο αλλά να κατανοήσει τους μηχανισμούς λειτουργίας του.

Αν και η ιστορία του Λέθεμ εκτυλίσσεται στη δεκαετία του΄90, το φιλμ του Νόρτον μας οδηγεί στη Νέα Υόρκη του 1950 και μιλάει με φωνή που αντικατοπτρίζει αυτόν τον τόπο και αυτόν τον χρόνο. Η πόλη άλλαζε πρόσωπο και μεταμορφωνόταν σε μια κοσμοπολίτικη μεγαλούπολη αλλά κάτω όμως από τα λαμπερά φώτα, στις πιο σκοτεινές γωνιές της πόλης, επικρατούσε ο ρατσισμός, αλλά και η κοινωνική και οικονομική ανισότητα, πράγμα που εκμεταλλευόταν στο έπακρο η εξουσία. Έτσι μέσα από αυτή την ιστορική αναδρομή και με έμμεσες αναφορές στο σήμερα, ο Νόρτον περιγράφει τελικά μια οικεία κατάσταση. Η έρευνα του  Λάιονελ μετατρέπεται γρήγορα σε ένα παζλ που φαίνεται να περικλείει ολόκληρη την πόλη. Η απεικόνιση της πολιτικής διαπλοκής δείχνει συχνά να πλατιάζει, αλλά ο Νόρτον παίρνει το χρόνο του και αφήνει τον χώρο για να αναπνεύσουν τα αφηγηματικά του στοιχεία.

Τα καλύτερα φιλμ νουάρ δεν είναι απλώς ταινίες με επίλυση κάποιου μυστηρίου, αλλά βαθιές εξερευνήσεις  στα θραύσματα και στα ίχνη των ρήξεων του παρελθόντος για να βρεθούν οι ρίζες μιας διαστρέβλωσης του παρόντος. Οι «Σκιές του Μπρούκλιν» είναι μια τέτοια ταινία. Αναδύεται μέσα από τις σκιές της δεκαετίας του '50 και ενώνοντας τις κουκίδες αποκαλύπτεται μια συνωμοσία που είναι τόσο οικεία και τρέχουσα όσο είναι διαχρονική και οικουμενική. Η ταινία έχει το παλιομοδίτικο στυλ των αυθεντικών φιλμ νουάρ – στο νου έρχεται το «Chinatown»- με  σκηνές που συντίθενται και φωτίζονται όπως οι πίνακες του Edward Hopper.

Τελικά, ο ρυθμός του “Motherless Brooklyn” είναι αρκετά ράθυμος και χαλαρός ώστε να ευχαριστεί τους οπαδούς των κλασσικών φιλμ νουάρ, που θα επικεντρωθούν στους χαρακτήρες, την σκοτεινή ατμόσφαιρα, τα πανέμορφα σκηνικά και κοστούμια. Ενώ οι πιο νεαροί θεατές που αρέσκονται στην χολιγουντιανή συνταγή με την υπερβολική βία, τις σκηνές καταιγιστικής δράσης, τις εκρήξεις και τις «αναπότρεπτες» σεκάνς με κυνηγητά αυτοκινήτων μάλλον θα απογοητευτούν.

*Η ταινία θα προβάλλεται στον κινηματογράφο «ΠΑΛΛΑΣ» έως 23-12-2019

 

 

 

Ετικέτες: 

Διαβάστε ακόμα