Μετεξεταστέοι

Το “σχολικόν” έτος βαίνει προς το τέλος του. Οι “υποψήφιοι” έτοιμοι. Θα δοθούν εξετάσεις οσονούπω.

Διότι τι είναι η τοπική πολιτική σκηνή, αν όχι ένα άτυπο... σχολείο.

Ο κάθε αιρετός κρίνεται καθ’όλη τη διάρκεια της θητείας του, με βάση τις ικανότητές του, την πρόοδο και εξέλιξή του, καθώς και για τη συμπεριφορά του. Ας μην ξεχνάμε το ζήτημα της συμπεριφοράς. Διότι η διαγωγή κάνει τη διαφορά. Άλλος ο έλεγχος με άριστα, 9 και διαγωγή κοσμιοτάτη και άλλος με καλώς, 6 και διαγωγή επίμεμπτη. Μπορεί ο μαθητής να κάνει όλα του τα μαθήματα και να γνωρίζει τις απαντήσεις στα αιφνιδιαστικά διαγωνίσματα, αλλά αν πρόκειται για άτομο χωρίς όρια, χωρίς ηθική, χωρίς αρχές, που προκαλεί προβλήματα στο χώρο του σχολείου, τότε ο γενικός βαθμός κατακρημνίζεται.

Με το τέλος της κάθε θητείας, έρχονται οι εξετάσεις. Και το τέλος της θητείας πλησιάζει. Συνεπώς, οι “υποψήφιοι” αρχίζουν να κάνουν, ό,τι κάθε μέτριος – και όχι μόνο – μαθητής που σέβεται τον εαυτό του κάνει πάντοτε το τελευταίο διάστημα πριν τις εξετάσεις. Βιάζονται να ανασκευάσουν εντυπώσεις, να φανούν δραστήριοι και ικανοί, να εντυπωσιάσουν τους “εξεταστές” τους.

Παρ’ όλα αυτά, στο Γυμνάσιο και Λύκειο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, οι τάξεις αυτής της περιόδου υπήρξαν... ιδιαίτερες. Μέσος όρος κάτω από τη βάση, πολλές “λευκές κόλλες” σε σημαντικά τεστ, κοπάνες και πολλοί “μαθητές” με διαγωγή κοσμιοτάστα-να-πάνε, γκρίνια γιατί στα δύσκολα το γραπτό τους μηδενίζεται. Ελάχιστες περιπτώσεις “καλών μαθητών”, ωστόσο οι “αριστούχοι”... άφαντοι.

Τι θα αποφασίσουν οι εξεταστές; Πώς πορεύεται το σχολείο στο μέλλον; Θα δώσει έπαινο σε αυτούς που δούλεψαν ειλικρινά και σκληρά όλη την προηγούμενη περίοδο, έστω κι αν δεν αρίστευσαν; Θα διακρίνει ποιοι “εξεταζόμενοι” σκάρωναν στιχάκια στο τετράδιό τους, προσποιούμενοι ότι δουλεύουν σε κάποια άσκηση; Θα εντοπίσει αυτούς, που αν και παρέδιδαν τις εργασίες τους στην ώρα τους, αυτές ήταν γεμάτες λάθη; Θα αφήσει μετεξεταστέους, όσους με μεγαλοστομίες ανακοίνωναν πως η εργασία τους θα είναι η καλύτερη της τάξης και την ημέρα της παράδοσής της έκαναν κοπάνα; Θα μοιράσει αποβολές;

Οι “υποψήφιοι”, βλέποντας, πως οι εξετάσεις πλησιάζουν τάχιστα, θα προσπαθήσουν να επιβάλλουν τη δική τους εκδοχή της εικόνας τους, την οποία επιθυμούν να θυμούνται οι “εξεταστές”. Θα πουν ψέματα, θα δικαιολογηθούν για τα όποια λάθη και παραλήψεις, θα συνεργαστούν πολλοί μαζί, για να καταφέρουν να συμπληρώσουν σχετικά ικανοποιητικά ένα μόνο γραπτό. Διότι, σε αυτές οι εξετάσεις, δεδομένου, ότι λαμβάνουν χώρα, όχι σε κάποια αίθουσα, αλλά στην πολιτική ζωή του τόπου, αξιολογείται και η απόδοση των “εξεταστών”. Αξιολογούνται στο κατά πόσον έχουν καλή μνήμη, εξετάζεται η αντίληψή τους, η κριτική τους σκέψη και αντιμετώπιση των καταστάσεων, οι εμμονές τους, η “ρουσφετολαγνεία” τους, ο φανατισμός τους, το ενδιαφέρον τους για σωστή και σφαιρική ενημέρωση. Και η ανταμοιβή ενός καλού αποτελέσματος, είναι η εύρυθμη λειτουργία του τόπου τους, η βελτίωση της εικόνας του προς τα έξω, η βελτίωση της οικονομικής κατάστασης, η καλύτερη αντιμετώπιση των καθημερινών προβλημάτων.

Και σε αυτές τις εξετάσεις, εκτός από τους “υποψηφίους” είθισται – για να χρησιμοποιήσουμε και τις εκφράσεις των πραγματικών μαθητών – να “πατώνουν” οι “εξεταστές” ακόμη περισσότερο και από τους “εξεταζόμενους”, κάνοντας τα ίδια λάθη, σχεδόν κάθε φορά. Και μαζί, οι δύο κατηγορίες, να βγάζουν μέσο όρο κάτω από τη βάση, μη μπορώντας να περάσουν, ούτε με μέσον, τα “μαθήματα” της ικανότητας, της κοινής λογικής και της χρηστής διοίκησης.