Το πρόγραμμα των δωρεάν απογευματινών χειρουργείων θα ολοκληρωθεί λόγω λήξης της χρηματοδότησης από το Ταμείο Ανάκαμψης - Περιορισμένη παρέμεινε η συμμετοχή των ασθενών

Σταματούν οριστικά τα δωρεάν απογευματινά χειρουργεία – Οι λόγοι που δεν «έπιασαν»

Τίτλοι τέλους πέφτουν στα δωρεάν απογευματινά χειρουργεία, ένα πρόγραμμα που δεν «τράβηξε» όσο επεδίωκε η κυβέρνηση και το Υπουργείο Υγείας. Με τη λήξη της χρηματοδότησης από το Ταμείο Ανάκαμψης σταματά και η δυνατότητα για δωρεάν χειρουργικές επεμβάσεις το απόγευμα, με σκοπό την ταχύτερη απορρόφηση της λίστας των πρωινών χειρουργείων.

Οι ιδιωτικές κλινικές, στις οποίες πραγματοποιείται ως επί το πλείστον (μέσω voucher) το πρόγραμμα των δωρεάν χειρουργείων, έχουν ενημερωθεί πως θα αποζημιωθούν για όποιον ασθενή χειρουργηθεί και λάβει εξιτήριο έως τις 30 Ιουνίου.

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, έως τον περασμένο μήνα, 19.799 πολίτες υποβλήθηκαν δωρεάν σε απογευματινά χειρουργεία. Ο αριθμός αυτός κρίνεται περιορισμένος αν λάβει κανείς υπόψη ότι το σύνολο των δωρεάν χειρουργικών πράξεων υπολογιζόταν στο τέλος του 2024, όταν ξεκίνησε το πρόγραμμα, περίπου στις 37.000.

Οι αιτίες για τις οποίες τα απογευματινά χειρουργεία συνολικά, είτε αμειβόμενα στο ΕΣΥ όπως προβλέπεται πλέον, είτε δωρεάν, δεν απέδωσαν όπως ανέμενε το Υπουργείο Υγείας, σχετίζονται τόσο με το ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό όσο και με τους ίδιους τους πολίτες.

Αναλυτικότερα, όταν ένας ασθενής βρίσκεται ήδη σε λίστα αναμονής με τον θεράποντα ιατρό του και ενημερωθεί ξαφνικά ότι μπορεί να χειρουργηθεί άμεσα σε ιδιωτικό νοσοκομείο από διαφορετική ιατρική ομάδα, συχνά επιλέγει να αρνηθεί, καθώς προτιμά τον γιατρό που τον παρακολουθεί για λόγους εμπιστοσύνης και ασφάλειας.

Μάλιστα, σύμφωνα με καταγγελίες, η λίστα αναμονής για χειρουργεία στο Εθνικό Σύστημα Υγείας (ΕΣΥ) φαίνεται να έχει μειωθεί τεχνητά, καθώς όσοι πολίτες αρνούνται να υποβληθούν σε δωρεάν επέμβαση σε ιδιωτική μονάδα από διαφορετική ιατρική ομάδα φαίνεται πως διαγράφονται από την επίσημη λίστα.

Στο πεδίο των χειρουργικών επεμβάσεων που διενεργούνται μέσα στα δημόσια νοσοκομεία κατά τις απογευματινές ώρες, η βασική αιτία που δεν αποδίδουν είναι κυρίως η έλλειψη διάθεσης του ιατρικού και λοιπού προσωπικού. Τα ωράρια στο ΕΣΥ παραμένουν ιδιαίτερα επιβαρυντικά για τους γιατρούς και τους υπόλοιπους υγειονομικούς, λόγω σημαντικών ελλείψεων προσωπικού, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει δυνατότητα εργασίας και το απόγευμα. Μετά από συνεχόμενες ημέρες εργασίας χωρίς ρεπό και χωρίς επαρκές οικονομικό κίνητρο, όπως καταγγέλλουν οι γιατροί.

Σημειώνεται ότι η αμοιβή του χειρουργού για μια πολύ μικρή επέμβαση κυμαίνεται περίπου στα 120 ευρώ και αυξάνεται όσο πιο σύνθετο είναι το χειρουργείο. Για αναισθησιολόγους, οι αμοιβές για απογευματινά χειρουργεία εκτός ωραρίου ξεκινούν από 90 ευρώ, ενώ νοσηλευτές και παραϊατρικό προσωπικό λαμβάνουν περίπου 15 ευρώ ανά ώρα εργασίας που είναι επιπλέον του τακτικού τους ωραρίου.

πηγή: ygeiamou