Οι αριθμοί, οι διαφωνίες, η εναλλακτική πρόταση της μείζονος μειοψηφίας και η αρνητική εισήγηση της Οικονομικής Υπηρεσίας

Χωρίς αυξήσεις τα τέλη καθαριότητας και φωτισμού στην Πάρο για το 2026

Σταθερά παραμένουν τα τέλη καθαριότητας και φωτισμού στον Δήμο Πάρου για το έτος 2026, μετά την πρόσφατη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου να εγκρίνει κατά πλειοψηφία τη σχετική εισήγηση της Δημοτικής Αρχής.

Η απόφαση αφορά στον καθορισμό των συντελεστών του ενιαίου ανταποδοτικού τέλους και ελήφθη στο πλαίσιο της υποχρέωσης τήρησης της αρχής της ανταποδοτικότητας, όπως αυτή προβλέπεται από το ισχύον θεσμικό πλαίσιο.

Το τέλος καθαριότητας και φωτισμού αποτελεί βασικό οικονομικό “εργαλείο” των Δήμων, καθώς μέσω αυτού, χρηματοδοτούνται αποκλειστικά οι παρεχόμενες προς τους δημότες υπηρεσίες αποκομιδής και διαχείρισης απορριμμάτων, ο ηλεκτροφωτισμός κοινόχρηστων χώρων, η συντήρηση υποδομών και εξοπλισμού, καθώς και οι σχετικές λειτουργικές δαπάνες.

Σημειώνεται πως, η νομοθεσία δεν επιτρέπει τη χρηματοδότηση των συγκεκριμένων υπηρεσιών από άλλους πόρους του Δήμου, ούτε τη δημιουργία ελλειμμάτων που θα πρέπει να καλυφθούν εκ των υστέρων.

Η οικονομική εικόνα της Υπηρεσίας καθαριότητας

Κατά τη συνεδρίαση παρουσιάστηκαν αναλυτικά στοιχεία για την πορεία των εσόδων και των δαπανών της Υπηρεσίας Καθαριότητας και Φωτισμού τα προηγούμενα έτη. Για το οικονομικό έτος 2024, τα συνολικά έσοδα της ανταποδοτικής υπηρεσίας ανήλθαν σε 4.555.331,20 ευρώ, ενώ οι αντίστοιχες δαπάνες διαμορφώθηκαν στα 3.722.183,28 ευρώ, αποτυπώνοντας θετική εικόνα ως προς την επάρκεια των πόρων.

Ακόμη πιο ενισχυμένα εμφανίζονται τα στοιχεία του 2025. Σύμφωνα με την εισήγηση της Οικονομικής Υπηρεσίας, τα συνολικά έσοδα της Υπηρεσίας για το τρέχον έτος εκτιμάται ότι θα ανέλθουν σε 6.118.647,92 ευρώ, ενώ οι συνολικές δαπάνες προβλέπεται να διαμορφωθούν στα 4.075.327,68 ευρώ. Από τη σύγκριση των δύο μεγεθών προκύπτει θετική απόκλιση ύψους 2.043.320,24 ευρώ.

Όπως διευκρινίστηκε από την Οικονομική Υπηρεσία, το ποσό αυτό δεν αποτελεί "ελεύθερο πλεόνασμα", αλλά χρηματικό διαθέσιμο που παραμένει εντός της ανταποδοτικής υπηρεσίας και δύναται να αξιοποιηθεί αποκλειστικά για την κάλυψη μελλοντικών λειτουργικών αναγκών.

Κοινωνικές απαλλαγές και περιορισμοί

Ιδιαίτερη αναφορά έγινε και στο ζήτημα των κοινωνικών απαλλαγών, οι οποίες προβλέπονται για ευπαθείς κοινωνικές ομάδες, όπως άτομα με αναπηρία, πολύτεκνοι και οικογένειες με χαμηλό εισόδημα. Οι απαλλαγές αυτές συνεπάγονται απώλεια εσόδων για την ανταποδοτική υπηρεσία, η οποία, ωστόσο, εξακολουθεί να υποχρεούται να καλύπτει το σύνολο των λειτουργικών της αναγκών.

Όπως επισημάνθηκε, κάθε πρόσθετη μείωση των συντελεστών θα επιβάρυνε δυσανάλογα τον προϋπολογισμό της Υπηρεσίας Καθαριότητας και Φωτισμού, καθώς η απώλεια εσόδων από τις κοινωνικές απαλλαγές δεν μπορεί να αναπληρωθεί από άλλες πηγές χρηματοδότησης. Σύμφωνα με το θεσμικό πλαίσιο που διέπει τα ανταποδοτικά τέλη, οποιαδήποτε αρνητική απόκλιση πρέπει να καλύπτεται αποκλειστικά από ίδιους πόρους της ίδιας υπηρεσίας.

Ζήτησε μείωση των τελών η μείζονα αντιπολίτευση

Με αφετηρία τα παραπάνω δεδομένα, η παράταξη της μείζονος μειοψηφίας κατέθεσε εναλλακτική πρόταση προς το Δημοτικό Συμβούλιο Πάρου. Στο κείμενό της επισημαίνει ότι η εισήγηση για τον καθορισμό των τελών καθαριότητας και φωτισμού κοινοποιήθηκε καθυστερημένα και ότι η Δημοτική Επιτροπή συνεδρίασε την ίδια ημέρα με το Δημοτικό Συμβούλιο, στις 10 Οκτωβρίου 2025, γεγονός που δεν επέτρεψε την έγκαιρη κατάθεση της πρότασης στο προβλεπόμενο στάδιο.

Η μείζονα μειοψηφία επικαλείται τα απολογιστικά στοιχεία του 2025 και ειδικότερα το πλεόνασμα ύψους 1.043.320,24 ευρώ που καταγράφεται στη σχετική εισήγηση, υποστηρίζοντας ότι τα θετικά αυτά δεδομένα δημιουργούν περιθώρια αναθεώρησης των συντελεστών. Πρότεινε, έτσι, την επαναφορά των συντελεστών των τελών καθαριότητας και φωτισμού όπως είχαν διαμορφωθεί με την υπ’ αριθμ. 297/2024 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου.

Σύμφωνα με την πρόταση, οι προηγούμενοι συντελεστές είχαν καθοριστεί με τρόπο ώστε να επιτυγχάνεται ισοσκέλιση εσόδων και εξόδων για το έτος 2025, καλύπτοντας τις τότε αρνητικές αποκλίσεις, ενώ ταυτόχρονα, δεν επιβάρυναν υπέρμετρα τους δημότες.

Η παράταξη της μείζονος μειοψηφίας υποστηρίζει επίσης ότι υπάρχει δυνατότητα επανεκτίμησης και μείωσης κυρίως των λειτουργικών δαπανών, οι οποίες, όπως αναφέρει, εμφανίζονται αυξημένες κατά ποσό άνω των 400.000 ευρώ. Κατά την άποψή της, μια πιο αυστηρή διαχείριση των εξόδων θα μπορούσε να επιτρέψει τη μείωση των συντελεστών χωρίς να τεθεί σε κίνδυνο η παρεχόμενη υπηρεσία.

Η απάντηση της Οικονομικής Υπηρεσίας

Η Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών απάντησε αναλυτικά στην εναλλακτική πρόταση, εισηγούμενη αρνητικά την υιοθέτησή της. Όπως προκύπτει από τα στοιχεία του ΔΕΔΔΗΕ και τους υπολογισμούς της Υπηρεσίας, η επαναφορά των παλαιών συντελεστών θα οδηγούσε σε σημαντική μείωση των εσόδων.

Συγκεκριμένα, τα έσοδα για το 2026 εκτιμάται ότι θα διαμορφώνονταν σε 5.497.595,44 ευρώ, έναντι 7.237.871,43 ευρώ που προβλέπονται με τους ισχύοντες συντελεστές, προκαλώντας απώλεια εσόδων ύψους 1.740.275,99 ευρώ. Ακόμη και με τη συνυπολόγιση όλων των λοιπών εσόδων της Υπηρεσίας Καθαριότητας και Φωτισμού, το συνολικό προβλεπόμενο ύψος εσόδων για το 2026 δεν αναμένεται να ξεπεράσει τα 6.640.418,91 ευρώ.

Ανελαστικές δαπάνες και οικονομικό κενό

Την ίδια στιγμή, οι διαμορφωμένες δαπάνες για το έτος 2026 ανέρχονται στο ποσό των 8.650.269,60 ευρώ και, σύμφωνα με την Οικονομική Υπηρεσία, πρόκειται για δαπάνες ανελαστικές και υποχρεωτικές. Περιλαμβάνουν μισθοδοσία, καύσιμα, συντήρηση εξοπλισμού και οχημάτων, συμβάσεις παροχής υπηρεσιών, ηλεκτροφωτισμό και λοιπές πραγματικές λειτουργικές ανάγκες.

Η εφαρμογή της εναλλακτικής πρότασης θα οδηγούσε σε τελική αρνητική απόκλιση ύψους 2.009.850,69 ευρώ, ποσό που θα έπρεπε να καλυφθεί εξ ολοκλήρου από ίδιους πόρους του Δήμου, συμπεριλαμβανομένης και της απώλειας εσόδων από τις κοινωνικές απαλλαγές.

Πολιτική αντιπαράθεση και επόμενα βήματα

Η συζήτηση στο Δημοτικό Συμβούλιο ανέδειξε τη διαφορετική προσέγγιση πλειοψηφίας και αντιπολίτευσης ως προς τη διαχείριση των ανταποδοτικών τελών. Η Δημοτική Αρχή υπερασπίστηκε τη διατήρηση των υφιστάμενων συντελεστών ως αναγκαία προϋπόθεση για τη βιωσιμότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών, ενώ η μείζονα μειοψηφία επέμεινε ότι τα θετικά οικονομικά δεδομένα επιτρέπουν ελαφρύνσεις για τους δημότες.

Η απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου θα αποσταλεί στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Νοτίου Αιγαίου για τον προβλεπόμενο έλεγχο νομιμότητας, με τα τέλη καθαριότητας και φωτισμού να παραμένουν αμετάβλητα από την 1η Ιανουαρίου 2026, συγκριτικά με το 2025.