Κατά της τράπεζας Πειραιώς στρέφεται η ΝΕΛ

Η έσχατη λύση πριν να βουλιάξει

Κατά της τράπεζας Πειραιώς στράφηκε η ακτοπλοϊκή εταιρεία ΝΕΛ, σε μία ανορθόδοξη προσπάθεια διεξόδου της από τα οικονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζει και τα οποία αποτέλεσαν την αιτία ασυνέπειας της στην εκτέλεση των δρομολογίων.

Μία εξέλιξη που έρχεται ως απόρροια της οικονομικής δυσχέρειας στην οποία είχε περιέλθει τα τελευταία χρόνια η Ναυτιλιακή Εταιρεία Λέσβου (ΝΕΛ), στρεφόμενη τώρα κατά του τραπεζικού ομίλου εναντίον του οποίου κατέθεσε αίτηση ασφαλιστικών μέτρων για μη τήρηση της συμφωνίας εξυγίανσης της εταιρείας.

Με την βιωσιμότητα της να απειλείται, η ΝΕΛ προσπάθησε όλο το προηγούμενο διάστημα να ασκήσει πιέσεις προς την τράπεζα, οι οποίες όμως δεν τελεσφόρησαν, με αποτέλεσμα να παιχτεί και το τελευταίο χαρτί της εταιρείας που οδηγεί σε πλήρη ρήξη με την Πειραιώς.

Εάν η εταιρεία δεν προχωρούσε σε αυτή την κίνηση δεν είχε άλλο δρόμο από την πτώχευση, ενδεχόμενο που πασχίζει να αποφύγει, προκαλώντας τώρα μία ασυνήθιστη για τα ελληνικά δεδομένα δικαστική εμπλοκή.

Να υπενθυμιστεί ότι η ΝΕΛ είχε τεθεί σε καθεστώς οικονομικής εκκαθάρισης, που της απέφερε όφελος μείωσης των τραπεζικών χρεών της κατά τουλάχιστον 140 εκ. ευρώ, με τους πιστωτές να προχωρούν σε έλεγχο των όρων εκκαθάρισης και παύσης χορήγησης κεφαλαίων κίνησης.

Οι οικονομικές εμπλοκές που παρουσίαζε η εταιρεία όλη την προηγούμενη περίοδο, είχαν οδηγήσει πολλές φορές τα στελέχη της να κάνουν λόγο για προσφυγή στη δικαιοσύνη κατά της τράπεζας Πειραιώς, ειδικά όσον αφορά στην εφαρμογή των όρων του σχεδίου εξυγίανσης της εταιρείας, όπως αυτό εγκρίθηκε από το τριμελές Εφετείο Μυτιλήνης.

Τα ασφαλιστικά μέτρα

Η αίτηση ασφαλιστικών μέτρων που κατατέθηκε στο Πρωτοδικείο Μυτιλήνης, αφορά σε απαίτηση της εταιρείας ύψους 300 εκατ. ευρώ από εννέα μέλη τού Δ.Σ. της Τράπεζας Πειραιώς, μεταξύ των οποίων και τον πρόεδρο της Τράπεζας, Μιχάλη Σάλλα.

Τόσο η ΝΕΛ όσο και η θυγατρική της C-Link Ferries βρίσκονται σε δεινή οικονομική θέση και μέσω του σχεδίου εξυγίανσης θα επιτρεπόταν η χρηματοδότηση των δύο εταιρειών, αλλά και η συνεπεία στην καταβολή των οικονομικών υποχρεώσεων έναντι πιστωτών και εργαζομένων, γεγονός που δεν επιτυγχάνεται εξαιτίας την μη τήρησης της συμφωνίας από την πλευρά της τράπεζας.

Το κύριο όγκο των μετοχών της εταιρείας κατέχουν οι τέσσερις εταιρείες Altana Navigation, Ercolana Holdings, ISFI Square Fund και Antelope Shipping, με την ΝΕΛ να ζητά οι μετοχές δύο εξ αυτών να τεθούν σε δικαστική μεσεγγύηση.

Πρόκειται για τις μετοχές των off-shore εταιρειών Ercolana Holding Ltd και ISFI Square Fund Ltd που είχαν δεσμευτεί από την Πειραιώς, η οποία μπορεί να προωθήσει την μεταβίβαση τους σε νομικά πρόσωπα που δεν φέρουν την όποια δέσμευση έναντι της συμφωνίας εξυγίανσης.

Παράλληλα δεν δίνεται η δυνατότητα στη ΝΕΛ να προχωρήσει στην αύξηση του μετοχικού της κεφαλαίου, γεγονός που περιορίζει την ίδια χρηματοδότηση της, με αποτέλεσμα οι οικονομικές της απώλειες από την τακτική της τράπεζας, όπως η ίδια η εταιρεία επικαλείται, να υπερβαίνουν τα 220 εκ. ευρώ.

Συγκεκριμένα στην αίτηση ασφαλιστικών μέτρων αναφέρεται πως «Η υπαίτια και παράνομη άρνηση να υλοποιήσουν (η Τράπεζα Πειραιώς) τις συμβατικές τους υποχρεώσεις και συμμορφωθούν στις αποφάσεις των Ελληνικών Δικαστηρίων γίνεται μέχρι σήμερα με άμεσο δόλο την οικονομική ασφυξία της αιτούσης (ΝΕΛ), την έκπτωση αυτής και της θυγατρικής της Σι Λινκ Φέρρις Ν.Ε. από την εκτέλεση των συμβάσεων δημόσιας υπηρεσίας, τη στέρηση των αντίστοιχων μηνιαίων μισθωμάτων ανά γραμμή και τη μεθοδευμένη “κάρπωση” των επιδοτήσεων αυτών ή των άλλων ακόμη υψηλότερων από ανταγωνίστριες εταιρείες στο μετοχικό κεφάλαιο των οποίων συμμετέχει η καθ’ ης με αυξημένο ποσοστό ή και τις ελέγχει αμέσως ή εμμέσως - την κατάπτωση των ως άνω εγγυητικών επιστολών εις βάρος της αιτούσης, άνευ νομίμου αιτίας, συνακόλουθα την αδυναμία πλέον αυτής να εφαρμόσει τη συμφωνία εξυγίανσης έναντι του συνόλου των πιστωτών της και βεβαίως τη ματαίωση κάθε προσπάθειάς της για τη συλλογική τους ικανοποίηση».

Ουσιαστικά η ΝΕΛ στοχοποιεί την τράπεζα Πειραιώς ως υπαίτια τόσο της δυσμενούς οικονομικής κατάστασης στην οποία έχε περιέλθει, οδηγώντας την στην χρεοκοπία, όσο και της διευθέτησης των εργοδοτικών της υποχρεώσεων.

Από την πλευρά της τράπεζας να αναφερθεί ότι είναι αυτή που ελέγχει μετοχικά το μεγαλύτερο τμήμα της ακτοπλοΐας της χώρας, λειτουργώντας μονοπωλιακά, με την ΝΕΛ να αναμένεται να υποστηρίξει την άρνηση ένταξης της, όπως επίσης και τα όσα καταγγέλλει για επιδιωκόμενη από την τράπεζα χρεοκοπία της, προκειμένου και οι άγονες γραμμές, στις οποίες δραστηριοποιείται, να περάσουν στις εταιρείες της Πειραιώς.

Διασφάλιση της ακτοπλοϊκής σύνδεσης

Πέραν της τράπεζας Πειραιώς, η ακτοπλοϊκή εταιρεία έχει να αντιμετωπίσει και την κοινωνική αποδοκιμασία των νησιωτών, εξαιτίας των συνεχών προβλημάτων που καλούνται να αντιμετωπίσουν στις γραμμές στις οποίες δραστηριοποιείται.

Οι άγονες γραμμές στενάζουν υπό το βάρος της ασυνέπειας της εταιρείας, η οποία δεν μπορεί να ανταπεξέλθει με συνέπεια, λόγω των οικονομικών της προβλημάτων, γεγονός όμως που αποφεύγει να παραδεχθεί δημοσίως, χρησιμοποιώντας παιδαριώδεις προφάσεις στις ακυρώσεις ή καθυστερήσεις των δρομολογίων της.

Η προσπάθεια εκ μέρους της εταιρείας να επιρρίψει την ευθύνη στο υπουργείο Ναυτιλίας, με το πρόσημα της μη έγκαιρης καταβολής των μισθωμάτων των γραμμών δημοσίου συμφέροντος, δεν βρήκε πρόσφορο έδαφος καθώς εκ μέρους του υπουργείου υπήρξε σχετική διάψευση, δηλώνοντας πως «οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου ολοκλήρωσαν με αμεσότητα τις διαδικασίες καταβολής των μισθωμάτων στην εν λόγω εταιρεία, παραπέμποντας, μάλιστα, έγκαιρα τα σχετικά εντάλματα στην Υπηρεσία Δημοσιονομικού Ελέγχου».

Παράλληλα εκ μερόυ

Ζητούμενο σε κάθε περίπτωση είναι η διασφάλιση της ακτοπλοϊκής σύνδεσης των νησιών βάσει νόμου, αλλά και υλοποίησης των όσων το αρμόδιο υπουργείο υποστηρίζει, πως «η απρόσκοπτη διασύνδεση μεταξύ των νησιών και η εδαφική συνοχή της χώρας αποτελεί για το υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου αδιαπραγμάτευτη προτεραιότητα που θα διαφυλαχθεί με κάθε τρόπο».