Στη Σύρο, όπου το νερό είναι πολύτιμος πόρος, οι μαθητές του Βαμβακάρειου Γυμνασίου των Εκπαιδευτηρίων Δελασάλ Σύρου, συμμετείχαν στη σχεδίαση και κατασκευή ενός ολοκληρωμένου συστήματος αυτόματου ποτίσματος για τον σχολικό κήπο.
Στόχος του συγκεκριμένου project, δεν είναι μόνο η σωστή φροντίδα του κήπου, αλλά πολύ περισσότερο, οι μαθητές να δουν πώς η τεχνολογία μπορεί να απαντήσει σε ένα πραγματικό πρόβλημα, συνδέοντας τη σχολική γνώση με τον κόσμο γύρω τους.
Για το συγκεκριμένο πρωτοποριακό έργο μίλησαν στην “Κοινή Γνώμη”, τόσο η διευθύντρια του Βαμβακάρειου Γυμνασίου των Εκπαιδευτηρίων Δελασάλ Σύρου, Μελπομένη Γαβριήλ, όσο και ο υπεύθυνος καθηγητής του μαθήματος της Τεχνολογίας, Ιωσήφ Ρούσσος.
“Οι μαθητές μας μαθαίνουν να συνδέουν την τεχνολογία με την προστασία του περιβάλλοντος”
“Στο συγκεκριμένο έργο, το οποίο υλοποιήθηκε στο πλαίσιο του μαθήματος της Τεχνολογίας του Βαμβακάρειου Γυμνασίου των Εκπαιδευτηρίων ΔΕΛΑΣΑΛ Σύρου, εκφράζεται με τον πιο ουσιαστικό τρόπο η νέα εκπαιδευτική πραγματικότητα, όπου η καλλιέργεια οικολογικής συνείδησης βρίσκεται στον πυρήνα της μάθησης”, δήλωσε αρχικά με αφορμή τη συγκεκριμένη δράση, η κα. Γαβριήλ.
Μάλιστα, όπως επεσήμανε, ένας από τους βασικούς στόχους, εκτός από τη μετάδοση των γνώσεων, είναι να διαμορφώνει ενεργούς, αλλά και περιβαλλοντικά ευαισθητοποιημένους πολίτες.
“Το σχολείο μας επιδιώκει να μην περιορίζεται στη μετάδοση γνώσεων, αλλά να διαμορφώνει ενεργούς, περιβαλλοντικά ευαισθητοποιημένους πολίτες που αντιλαμβάνονται τη σημασία της αειφορίας και της υπεύθυνης διαχείρισης των φυσικών πόρων, μέσα από την εξοικείωσή τους με τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, τις σύγχρονες τεχνολογίες και τους αυτοματισμούς που μπορούν να βελτιώσουν την καθημερινή ζωή”, υπογράμμισε χαρακτηριστικά.
Τέλος, η διευθύντρια του σχολείου τόνισε ότι “μέσα από δράσεις όπως αυτή, οι μαθητές και οι μαθήτριές μας μαθαίνουν να συνδέουν την τεχνολογία με την προστασία του περιβάλλοντος, αξιοποιώντας σύγχρονα εργαλεία και αρχές που σχετίζονται με την εξοικονόμηση νερού και τη βιώσιμη ανάπτυξη, ενώ παράλληλα εξοικειώνονται με την καλλιέργεια και τη φροντίδα των φυτών, υιοθετώντας στάσεις και συμπεριφορές που συμβάλλουν στην εξοικονόμηση φυσικών πόρων. Ταυτόχρονα, η κα. Γαβριήλ επεσήμανε πως οι μαθητές αναπτύσσουν δεξιότητες έρευνας, συνεργασίας και ομαδικής εργασίας, ενώ ενισχύουν και την ικανότητά τους στην επίλυση προβλημάτων και τη λήψη αποφάσεων και καλλιεργούν τη δυνατότητα σύνθεσης και παρουσίασης επιστημονικής εργασίας.
“Ιδιαίτερα για τα νησιά μας, τέτοιες πρωτοβουλίες αποτελούν πολύτιμο οδηγό για το μέλλον, αναδεικνύοντας παράλληλα τον καθοριστικό ρόλο των εκπαιδευτικών που εμπνέουν, υποστηρίζουν και καλλιεργούν αυτή την περιβαλλοντική εκπαιδευτική κουλτούρα”, δήλωσε στην εφημερίδα.
“Είναι ένα διαθεματικό έργο που συνδέει την Τεχνολογία με την Πληροφορική, τη Φυσική και τα Μαθηματικά”
“Όταν κλήθηκα να αναλάβω το μάθημα της Τεχνολογίας και με το δεδομένο ότι και από τα προηγούμενα χρόνια, το συγκεκριμένο θεωρείται ως ένα δευτερεύον μάθημα, αποφάσισα να κάνω κάτι με το οποίο να αναδείξω τη σπουδαιότητά του. Λόγω και των σπουδών μου, καθώς είμαι διπλωματούχος της Σχολής Εφαρμοσμένων Μαθηματικών και Φυσικών Επιστημών του Μετσόβειου Πολυτεχνείου, σκέφθηκα ότι τα παιδιά σπάνια έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν τις σύγχρονες τεχνολογίες αιχμής και προς αυτή την κατεύθυνση κατέθεσα το σκεπτικό να αναλάβω ένα project, το οποίο θα ήταν ενιαίο για όλο το Γυμνάσιο”, τόνισε ,από την πλευρά του, ο υπεύθυνος καθηγητής της δράσης, Ιωσήφ Ρούσσος, προσθέτοντας παράλληλα πως “κάθε τάξη συνέβαλλε με τον δικό της τρόπο, στο ίδιο κοινό έργο από την αρχική κατανόηση μέχρι την υλοποίηση και την αξιολόγηση ενός πραγματικού τεχνολογικού συστήματος”.
Μιλώντας στη συνέχεια για το συγκεκριμένο project, επεσήμανε ότι αυτό το σύνδεσε με ένα βασικό πρόβλημα που δεν είναι άλλο από την επάρκεια του νερού στη χώρα και ιδιαίτερα στη νησιωτική μας περιοχή.
“Η συγκεκριμένη δράση συνδέθηκε με ένα ζήτημα το οποίο απασχολεί όλη την Ελλάδα και ειδικότερα εδώ στη Σύρο και συγκεκριμένα τη διαχείριση του νερού και της λειψυδρίας. Στο σκεπτικό μου ήταν να το συνδέσουμε με την τεχνολογία, αναπτύσσοντας έναν αυτοματισμό, ένα σύστημα αυτόματου ποτίσματος, το οποίο θα “σκέπτεται” και θα μας βοηθήσει να διαχειριστούμε το νερό καλύτερα. Αυτό λοιπόν το σύστημα περιλαμβάνει αισθητήρες για την υγρασία και τη θερμοκρασία του ατμοσφαιρικού αέρα, την υγρασία του εδάφους, ενώ περιέχει και φωτοβολταϊκό πάνελ με μπαταρία. Είναι ουσιαστικά ένα σύστημα που έχει εγκατασταθεί στον κήπο και καταγράφει όλα τα δεδομένα, τα οποία μπαίνουν σε μία βάση δεδομένων. Τα συγκεντρωθέντα στοιχεία μπορούμε να τα χρησιμοποιήσουμε για αξιοποίηση, παρατήρηση, αλλά και για εκπαιδευτικούς λόγους. Είναι ένα διαθεματικό project poy συνδέει την Τεχνολογία με την Πληροφορική, τη Φυσική και τα Μαθηματικά, ενώ παράλληλα καλλιεργεί υπευθυνότητα απέναντι στο περιβάλλον και τη σωστή χρήση του νερού”, σημείωσε ο αρμόδιος καθηγητής.
Δίνοντας ακόμα πιο πολλές πληροφορίες για το συγκεκριμένο έργο, ο κ. Ρούσσος επεσήμανε ότι σε αυτό έχει ενσωματωθεί και η Τεχνητή Νοημοσύνη.
“Ένα επιπλέον στοιχείο της καινοτομίας, είναι ότι έχουμε εφαρμόσει και την Τεχνητή Νοημοσύνη, δηλαδή αυτό είναι ένα άλλο ζήτημα που θέλω να σταθώ, καθώς τα παιδιά τη χρησιμοποιούν πάρα πολύ, αλλά για άσχετους λόγους. Γι΄ αυτό θα πρέπει να αναδειχθεί ότι η AI είναι ένα σημαντικό εργαλείο που αλλάζει τα πράγματα απρόβλεπτα και μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να προσδώσει αξία σε κάτι που κάνουμε. Οπότε στην προσπάθειά μου να μεταδώσω αυτό το μήνυμα στα παιδιά, χρησιμοποιήσαμε την Τεχνητή Νοημοσύνη στην ανάλυση στοιχείων. Συγκεκριμένα, ο πίνακας ελέγχου διαθέτει AI βοηθό που απαντάει σε ερωτήσεις φυσικής γλώσσας βασιζόμενος στα πραγματικά δεδομένα του κήπου. Οι μαθητές μπορούν να διαλέγονται με το σύστημα, να ελέγχουν τα συμπεράσματά του και να αναπτύσσουν κριτική σκέψη απέναντι στην τεχνητή νοημοσύνη”, δήλωσε στην εφημερίδα.
Κλείνοντας, ο κ. Ρούσσος δεν παρέλειψε να αναφερθεί στη θετική ανταπόκριση των μαθητών σε αυτό το project, υποστηρίζοντας ότι “είναι ένα δύσκολο εγχείρημα το οποίο χρειάστηκε επιμονή και προσπάθεια. Τα παιδιά σίγουρα λαμβάνουν τα θετικά μηνύματα. Είναι ένας αυτοματισμός που αναπτύχθηκε από εμάς, στο χώρο του σχολείου. Φυσικά πρέπει να τονίσω ότι τα Εκπαιδευτήρια Δελασάλ στήριξαν αυτή την προσπάθεια και οικονομικά, αλλά κατά βάση και ηθικά, αγκαλιάζοντας τη συγκεκριμένη πρόταση”.