Αρνητική υπήρξε η ψηφοφορία στην πρόταση του δημάρχου Σύρου - Ερμούπολης, Αλέξη Αθανασίου για προσθήκη του ονόματος “πρώην Ερμού” στη σημερινή οδό Ελ. Βενιζέλου, από το Δημοτικό Συμβούλιο, στην προχθεσινή συνεδρίαση των μελών του, με αποτέλεσμα ο κεντρικότερος εμπορικός δρόμος της πόλης να μη δεχθεί καμία αλλαγή.
Παρά το γεγονός πως στις συνειδήσεις των πολιτών, η συγκεκριμένη οδός έχει κατοχυρωθεί και αναφέρεται ως Ερμού, ωστόσο, από το 1946 και μετά, με απόφαση του τότε Δημοτικού Συμβουλίου και με δήμαρχο τον Επαμεινώνδα Παπαδάμ, είχε μετονομαστεί σε Ελ. Βενιζέλου.
Το θέμα “άνοιξε” στο ανώτατο αιρετό όργανο του Δήμου Σύρου - Ερμούπολης, σε συνέχεια αιτήματος πολίτη που είχε πυροδοτήσει σχετική γνωμοδότηση της Κοινότητας Ερμούπολης, τα μέλη της οποίας τον Δεκέμβριο του 2025 είχαν προτείνει - ο συγκεκριμένος δρόμος - να επανέλθει ως οδός Ερμού.
Σε πρόσφατο ρεπορτάζ της εφημερίδας, ο δήμαρχος είχε κρατήσει μία στάση ισορροπίας, τονίζοντας πως η πρότασή του στο Δημοτικό Συμβούλιο, θα ήταν να αποκτήσει την προσθήκη “οδός Ερμού” κάτω από το όνομα Ελ. Βενιζέλου. Η συγκεκριμένη πρόταση ήρθε και καταψηφίστηκε, ενώ αρκετοί αιρετοί που τοποθετήθηκαν στη συζήτηση, υπερασπίστηκαν της διατήρησης της οδού ως Ελ. Βενιζέλου, ενώ άλλοι υποστήριξαν τη μετονομασία της σε Ερμού.
Προλογικά τονίστηκε, πως βάσει νομοθεσίας για τη μετονομασία οδών, πρέπει να συντρέχουν ειδικοί λόγοι και εξαιρετικά σοβαροί, αφού από οποιαδήποτε αλλαγή δύναται να διαταραχθεί η λειτουργία οδών και κάθε δραστηριότητας σε αυτήν.
Με φόντο τα παραπάνω, ο δήμαρχος επέμεινε στην προσθήκη ως “λύση”, προκειμένου να μην επηρεαστεί η λειτουργία εμπορικών και άλλων καταστημάτων, ενώ ορισμένοι αιρετοί όπως οι επικεφαλής, Άρης Ρώτας και Νικόλας Καΐλης τόνισαν πως με φόντο και την επέτειο των 200 ετών της Ερμούπολης, η συγκεκριμένη οδός θα μπορούσε να “επιστρέψει” αποκλειστικά ως Ερμού, όπως άλλωστε την αναφέρει και το σύνολο των δημοτών.
Το όνομα “Ερμού”, πρέπει να σημειωθεί πως επί της ουσίας αναδείκνυε την ανάπτυξη της πόλης οικονομικά και εμπορικά.
Επέμεινε σε μία λύση… ισορροπίας
Ειδικότερα, ο δήμαρχος επέμεινε στη θέση πως με την προσθήκη του ονόματος “Ερμού” κάτω από το όνομα “Ελ. Βενιζέλου”, θα μπορούσε να αποκατασταθεί από ιστορικής σκοπιάς, ο χαρακτήρας του δρόμου, ωστόσο χωρίς να προκληθούν αλλαγές για καταστήματα και επιχειρήσεις, που θα έπρεπε να μεταβάλουν στοιχεία στη ΔΟΥ κ.α.. Ο Αλέξης Αθανασίου έκανε αναφορά στην απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Ερμουπόλεως το έτος 1946, οπότε και ο δρόμος είχε προταθεί και αποφασιστεί ομόφωνα να μετονομαστεί από Ερμού σε Ελ. Βενιζέλου, υπενθυμίζοντας πως αυτό είχε τεθεί επί τάπητος, προκειμένου να τιμηθεί η προσωπικότητα του πολιτικού ανδρός σε συνάρτηση με το έργο του για τη χώρα.
Πέραν των ανωτέρω και για να στηρίξει την πρότασή του, ο κ. Αθανασίου τόνισε πως σχετική πρόταση παλαιότερα είχαν κάνει τόσο ο πρώην δήμαρχος, Γιάννης Δεκαβάλλας, όσο και ο πρώην βουλευτής Κυκλάδων, Αντώνης Συρίγος, όταν θήτευσε στον Δήμο Ερμούπολης ως αιρετό πρόσωπο.
Ο νυν δήμαρχος δήλωσε ακόμη πως ανάλογη απόφαση θα μπορούσε να υπάρξει και για το πρώτο τμήμα της οδού Πρωτοπαπαδάκη, δηλαδή να προστεθεί το “πρώην Αγοράς”.
Πρότεινε καλαίσθητες πινακίδες με το ιστορικό
Παρέμβαση πραγματοποίησε ο δημοτικός σύμβουλος της μείζονος μειοψηφίας, Γιάννης Κεράνης σε συνέχεια της πρότασης του δημάρχου, υποστηρίζοντας πως δεν συντρέχει λόγος να αλλάξει το όνομα του κεντρικότερου εμπορικού δρόμου, ωστόσο θα μπορούσαν να αναρτηθούν σε συγκεκριμένα σημεία καλαίσθητες πινακίδες με το ιστορικό.
Ο κ. Κεράνης υποστήριξε πως η πρόταση με την προσθήκη, το πιθανότερο είναι να “έπεφτε” στην Αποκεντρωμένη, αφού δεν συντρέχει λόγος ουσίας για αλλαγή, ενώ επέμεινε πως με καλαίσθητες καλλιτεχνικές ταμπέλες, θα μπορούσαν οι κάτοικοι αλλά και οι επισκέπτες να ενημερώνονται για την ιστορία του δρόμου.
Ανάμεσα σε άλλους αιρετούς που δεν θέλησαν να προχωρήσει η υπόθεση της μετονομασίας, αλλά υπεραμύνθηκαν της διατήρησης του ονόματος “Ελ. Βενιζέλου” υπήρξε και ο ανεξάρτητος δημοτικός σύμβουλος, Μάνθος Μανθόπουλος. Με τη σημείωση πως ένας τόπος πρέπει να ονομάζει οδούς στρεφόμενος προς το μέλλον, τόνισε πως δεν επιθυμεί την αλλαγή σε οδό Ερμού. Παρομοίως και ο επικεφαλής της παράταξης “Σύρος εξ αρχής”, Νίκος Αλμπανόπουλος τάχθηκε υπέρ της διατήρησης της Ελ. Βενιζέλου ως έχει σήμερα, όπως επίσης και ο αντιδήμαρχος Τουρισμού, Γιάννης Βουτσίνος.
Ζήτησαν να τιμηθεί η ιστορία
Σε αντίθετη κατεύθυνση με τις παραπάνω γνώμες, τοποθετήθηκε ο επικεφαλής της μείζονος μειοψηφίας, Άρης Ρώτας και ο επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης, Νικόλας Καΐλης.
Συγκεκριμένα, για λόγους ιστορικούς ο κ. Ρώτας ανέφερε πως μπορεί να γίνει η εν λόγω αλλαγή αποκλειστικά σε Ερμού. Ο ίδιος εξήγησε πως επί του θέματος δεν υπάρχει παραταξιακή τοποθέτηση, αλλά ο κάθε αιρετός μιλάει κατά βούληση, ενώ υπογράμμισε πως το θέμα θα πρέπει να έρθει οργανωμένα και με σαφή και πλήρη τεκμηρίωση, από τη στιγμή που υπάρχει πολιτική βούληση να τιμηθεί το όνομα “Ερμού”. Ο κ. Ρώτας δεν συντάχθηκε με τη λύση της προσθήκης που έθεσε ο δήμαρχος.
Επιπλέον, ο Νικόλας Καΐλης έθεσε επί τάπητος και το θέμα της συγκυρίας της επετείου των 200 ετών και τόνισε πως αυτός από μόνος του είναι ένας ουσιαστικός λόγος για την αλλαγή. Επανέλαβε και ο ίδιος πως εφόσον υφίσταται πολιτική βούληση, το θέμα θα πρέπει να τεκμηριωθεί για να προχωρήσει η αλλαγή.