Συνέντευξη εφ΄ όλης της ύλης με τον αντιδήμαρχο Οικονομικών του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης, Δημήτρη Κοσμά

“Προσπαθούμε με συνέπεια να καταρτίζουμε ρεαλιστικό σχεδιασμό”

Τι απαντάει για προτεραιότητες σε έργα και μελέτες για την πρωτεύουσα των Κυκλάδων
Διαφήμιση

Την πεποίθηση πως η διοίκηση έχει συνέχεια και άρα, η παρούσα Δημοτική Αρχή συνεχίζει την υλοποίηση μεγάλων δρομολογημένων έργων, ενώ επιπλέον, εστιάζει στο να κερδίσει και τις χρηματοδοτήσεις του ΣΒΑΑ, έχοντας δρομολογήσει τον τρόπο που θα προχωρήσουν οι μελέτες, υπογραμμίζει ο αντιδήμαρχος Οικονομικών, Δημήτρης Κοσμάς, μιλώντας στην “Κοινή Γνώμη”. 

Παραχωρώντας μία συνέντευξη εφ΄ όλης της ύλης για τον σχεδιασμό της Δημοτικής Αρχής, έδωσε αναλυτικές απαντήσεις για το ζήτημα της πρωτόγνωρης καθυστέρησης στην έγκριση του προϋπολογισμού για το 2026, καθώς επίσης, για την απώλεια εσόδων, αλλά και για τη φθίνουσα πορεία - αριθμητικά - του προσωπικού που επηρεάζει τον σχεδιασμό στον Δήμο, όπως όμως και για το τι “τρέχει” σε παρεμβάσεις στις αθλητικές υποδομές, αλλά και στην ατζέντα της καθημερινότητας. 

Επιπλέον, ρωτήθηκε για το πλάνο εκδηλώσεων για τα 200 χρόνια της πόλης και για το αν είναι σε συνάρτηση της ιστορικής πορείας της πόλης, ενώ τέλος απάντησε και για το αν επιθυμεί να παραμείνει στη θέση του ή όχι, ενόψει του ανασχηματισμού που συνηθίζεται να γίνεται στο μέσον κάθε θητείας. 

  • Τείνουν να συμπληρωθούν δυόμισι χρόνια στην τρέχουσα θητεία, που σας βρίσκουν στο “τιμόνι” της αντιδημαρχίας Οικονομικών. Πώς αξιολογείτε την πορεία έως τώρα, καθώς για πρώτη φορά βρεθήκατε ως αιρετός στη συγκεκριμένη θέση; Συναντήσατε δυσκολίες; 

“Στη δημόσια διοίκηση, δυστυχώς, οι δυσκολίες αυξάνονται καθημερινά. Προσπαθούμε μέσα από ίδια έσοδα και πενιχρές χρηματοδοτήσεις από το κεντρικό κράτος να μπορέσουμε ουσιαστικά να βελτιώσουμε την καθημερινότητα των συμπολιτών μας στο νησί. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο των δυσκολιών, προσπαθούμε να “κουμπώσουμε” όλο αυτό το χρηματικό ποσόν που διαθέτει ο Δήμος για να προσφέρουμε στο κομμάτι της καθημερινότητας των δημοτών. Αυτά τα δυόμισι χρόνια δουλεύουμε και θα συνεχίσουμε να δουλεύουμε προς τη συγκεκριμένη κατεύθυνση. Έχουν βελτιωθεί αρκετά πράγματα κατά τη γνώμη μου, αλλά το κύριο συστατικό στην εν γένει βελτίωση, δεν είναι μόνο η ευθύνη του Δήμου, αλλά και η ευθύνη των πολιτών. Αν δεν προκύψει και η συγκεκριμένη συνεννόηση ανάμεσα σε Δήμο και πολίτες, στην καθημερινή μας διαβίωση, νομίζω πως η κάθε προσπάθεια που θα υπάρχει, δεν θα βγάζει αποτέλεσμα”. 

  • Ζήτημα που προκάλεσε έντονη κριτική και δυσαρέσκεια αποτέλεσε η καθυστέρηση με την οποία εγκρίθηκε ο προϋπολογισμός. Ο βαθμός της καθυστέρησης υπήρξε κάτι πρωτόγνωρο για τον Δήμο. Ασυμφωνία ανάμεσα σε οικονομικά δεδομένα και προβλέψεις στο τεχνικό πρόγραμμα, όπως δημόσια περιγράψατε, οδήγησαν σε ένα ντόμινο αρνητικών εξελίξεων. Πώς αποτιμάτε τις κινήσεις σας και την κατάσταση; 

“Ήταν μία “άτυχη” στιγμή. Υπήρχε “ασυνεννοησία” που έφερε αυτό το αποτέλεσμα. Παλέψαμε γιατί μετά την αλλαγή στη σύνταξη του προϋπολογισμού, προέκυπταν νέα δεδομένα. Για παράδειγμα δέκα κωδικοί έπρεπε να συμπεριληφθούν σε έναν, κλπ.. Είχε γίνει η δουλειά από εμάς και μάλιστα ελάχιστοι Δήμοι ήταν εκείνοι που το έκαναν με τις δυνάμεις τους και με τις Υπηρεσίες τους. Έγινε πολύ καλά αυτή η δουλειά από την Οικονομική Υπηρεσία, αλλά το θέμα είναι πως στο τελευταίο βήμα, προέκυψε πρόβλημα ανάμεσα σε εκτιμήσεις του τεχνικού προγράμματος και σε εκτιμήσεις που είχε κάνει η Οικονομική Υπηρεσία. Κανένας δεν είναι αλάνθαστος. Μας ξέφυγε. Προσπαθήσαμε να το διορθώσουμε. Ήθελε μία μεγάλη διαδικασία για να πάρουμε πίσω αποφάσεις και να λάβουμε νέες. Αυτή η καθυστέρηση όντως μας κόστισε στο να “τρέξουμε” πολύ πιο γρήγορα κάποια πράγματα, αλλά ο στόχος δεν σταματάει”. 

  • Τα συγκεκριμένα προβλήματα που οδήγησαν εδώ, τα θεραπεύσατε για να μην προκύψουν και στον επόμενο προϋπολογισμό; 

“Τα λάθη πρέπει πάντα να σε διδάσκουν και αν τα κάνεις δεύτερη φορά, πρέπει να προβληματιστείς. Οι Υπηρεσίες δουλεύουν αρκετά, πάρα πολύ καλά και σε κάποια φάση η διασπορά, δηλαδή ότι δεν δουλεύουν όλοι σε έναν χώρο, πιθανότατα να κοστίζει στο θέμα της συνεννόησης. Παρόλα αυτά, δεν πρόκειται να πέσουμε ξανά σε αυτό το λάθος. Προσέχουμε πλέον και το παραμικρό. Αυτό που θέλω να πω είναι πως δεν χρησιμεύει το να υπάρχει τοξικότητα και αντιπαράθεση. Πρέπει να υπάρχει κριτική σαφώς, αλλά να γίνεται εποικοδομητικά και με κατάθεση προτάσεων και ιδεών. Το να καυτηριάσουμε ένα λάθος δέκα φορές, δεν βοηθάει σε τίποτα. Και το μόνο που γίνεται είναι πως δεν μπορεί να λειτουργήσει ο Δήμος για το νησί και τους δημότες”. 

  • Με την ενεργοποίηση του προϋπολογισμού για το 2026, σε τι δίνετε προτεραιότητα; 

“Να πω πως στα ίδια έσοδα έχουμε ένα μεγάλο μειονέκτημα, σήμερα. Δεν έχουμε πλέον τα έσοδα από τη στήριξη στην Πολεοδομία της Μυκόνου. Τα έσοδα από τα πρόστιμα. Αυτό χάθηκε. Και πρόκειται για ένα αρκετά μεγάλο ποσόν που πολλές φορές έφθανε ετησίως και το 1 εκατ. ευρώ. Αυτή τη στιγμή λαμβάνουμε 200 - 300 χιλ. ευρώ έσοδα από ό,τι έχει απομείνει να εισπράξουμε. Από αυτά τα έσοδα, ο Δήμος μπορούσε και αγόραζε οικόπεδα, όπως για παράδειγμα την περασμένη θητεία τον χώρο στάθμευσης της Λαλακιάς. Αυτό το έσοδο που έφυγε από τον Δήμο μας - κακώς κατά τη γνώμη μου - είναι ένα θέμα που μας απασχολεί”. 

  • Αυτά τα χρήματα δεν αναπληρώνονται; Υπάρχει τρόπος; 

“Όχι. Και αν μιλήσουμε για τα δημοτικά τέλη, δεν συζητάμε καθόλου καμία άλλη αύξηση. Έγινε αυτή η αύξηση στην αρχή της θητείας και ήταν αναπόφευκτο να γίνει, αλλά δεν μπορεί να γίνει κάτι τέτοιο και δεν μπορεί να πληρώνει συνεχώς ο πολίτης. 

Άρα, προσπαθούμε με συνέπεια και σοβαρότητα και αλήθεια να καταρτίζουμε τον σχεδιασμό και να είναι πραγματικός και ρεαλιστικός. Αυτό που προτείνουμε να μπορεί να γίνει. Πολλά μπορούν να εξαχθούν σαν εκθέσεις ιδεών, είτε από την αντιπολίτευση, είτε από οποιονδήποτε άλλον, ακόμη κι εγώ λέω πως πρέπει να φτιάξουμε πάρα πολλά πράγματα, αλλά το θέμα είναι να μπορείς να υλοποιείς. Μέλημά μας είναι να υπάρξουν μελέτες και να γίνει μία καταγραφή των αναγκών σε αυτό το επίπεδο και όταν ωριμάσουν να υλοποιηθούν”. 

  • Πράγματι έχει ασκηθεί κριτική ως προς το ότι η Δημοτική Αρχή προχωράει μεγάλα έργα δρομολογημένα από περασμένη θητεία. Και μέχρι στιγμής δεν έχετε φέρει στο τραπέζι καμία νέα μελέτη, κανένα νέο έργο. Στο κομμάτι των υποδομών ή της καθημερινότητας, πχ. για νέα parking, έχετε να προτείνετε κάτι; Τι ακολουθεί από εσάς; 

“Εδώ είναι το μείζον πρόβλημα. Έχουμε μία πόλη που φτιάχτηκε το 1823 και μετά. Έχει συγκεκριμένους χώρους και δεν έχουμε πολλές επιλογές μέσα στην Ερμούπολη. Γιατί ουσιαστικά, όλος ο φόρτος ο κυκλοφοριακός είναι μέσα στην Ερμούπολη. Έχουν γίνει προσπάθειες και πολλές προσεγγίσεις με ανθρώπους που προσφέρουν οικόπεδα, τα οποία όμως είναι εκτός πόλης ή στις παρυφές της. Όταν έρθει η στιγμή και μπορούμε να διαθέσουμε το ποσό, θα προχωρήσουμε. Θα πρέπει όμως ο κόσμος να χρησιμοποιεί και τη δημοτική συγκοινωνία ή και ποδήλατα ώστε να βοηθήσουμε όλοι την κατάσταση στην πόλη. Να καλλιεργήσουμε μία νέα νοοτροπία στους εαυτούς μας. Αλλιώς, το κυκλοφοριακό δεν νομίζω να λύνεται τόσο εύκολα. Και είναι θέμα που βασανίζει, όχι μόνο την πόλη μας, αλλά όλες τις πόλεις. Άρα, στρεφόμαστε προς τα εκεί. 

Επίσης, για υποδομές και βελτιώσεις σε διάφορα κτήρια κλπ και μελέτες - και αναφέρομαι στο ΣΒΑΑ κυρίως που είναι ένα πολύ καλό πρόγραμμα -, έχουμε αρκετά χρήματα που πρέπει να εκμεταλλευτούμε. Παρ' όλες τις αρνητικές φωνές, προχωράμε στις μελέτες και έχουμε έρθει σε επικοινωνία με αναπτυξιακή εταιρεία για να στηριχθούμε για παρεμβάσεις στη νότια Ερμούπολη. Δηλαδή να ασχοληθεί με την εκπόνηση μελετών μέχρι και την ωρίμανσή τους. Γιατί στο συγκεκριμένο τμήμα της πόλης αρχίζουν όλα από μηδενική βάση. Δίνουμε έμφαση στο ΣΒΑΑ και δεν θα σταθώ στο ότι επελέγη η νότια Ερμούπολη. Ίσως αυτό να μπορέσει να βελτιωθεί παρακάτω. Θεωρώ είμαστε σε καλό δρόμο για τις χρηματοδοτήσεις του ΣΒΑΑ. 

Σε γενικότερο επίπεδο να πω πως όλα τα θέματα των μελετών και των έργων, έρχονται και “κουμπώνουν” με το τι προσωπικό διαθέτεις. Αυτή τη στιγμή έχουμε πρόβλημα με το προσωπικό. Συνεχώς μειώνεται και δεν αντικαθίσταται. Αυτό παίζει ρόλο στο πώς προχωράμε σε έργα και μελέτες. 

Άρα, αυτή τη στιγμή “τρέχουν” αρκετά έργα - ασχέτως αν κάποιοι το αμφισβητούν - και είτε είναι από άλλη Δημοτική Αρχή σχεδιασμένα, είτε δικά μας, να υπογραμμίσω πως η διοίκηση έχει συνέχεια. Μπορεί ένα έργο να έχει ωριμάσει και να έχει φθάσει στο σημείο τώρα να υλοποιηθεί. Κάθε Δημοτική Αρχή θέλει να συνεχίσει το έργο της προηγούμενης, αλλά και να βάλει το αποτύπωμά της. 

Θα σταθώ και στο θέμα των αθλητικών εγκαταστάσεων. Αυτή τη στιγμή τα έργα είναι σε εξέλιξη στην Α΄ και Β΄ Κλειστή. Είμαι όχι απλά ικανοποιημένος αλλά ενθουσιασμένος από το ξεκίνημα του αναδόχου και βλέποντας τους ρυθμούς με τους οποίους εξελίσσεται το έργο, θεωρώ θα πάμε γρήγορα στην αποκατάσταση των δύο γηπέδων”. 

  • Πιέσατε για τις αθλητικές εγκαταστάσεις απ' όταν αναλάβατε τις αθλητικές υποδομές… 

“Αν δεν πιέσεις, αλλά κυρίως, αν δεν έχεις ώριμες μελέτες, δεν θα προχωρήσει κάτι. Το θέμα είναι οι ώριμες μελέτες και οι χρηματοδοτήσεις βρίσκονται. Το κύριο είναι πώς αντιμετωπίζει ο κάθε αιρετός ένα ζήτημα ή μία ανάγκη για τον τόπο και πώς προσπαθεί να την επιλύσει. Οι αθλητικές υποδομές είναι προτεραιότητα για τη νεολαία του νησιού μας. Υπάρχει διάθεση από τη Δημοτική Αρχή μας, αλλά θεωρώ και από όλες τις Δημοτικές Αρχές να παραδώσουν κάτι στον τόπο και στους δημότες. 

Ένα πρόβλημα είναι οι διαδικασίες στο Δημόσιο. Είναι πάρα πολύ αργές και απογοητευτικές. Ενώ θέλεις να “τρέξεις” πράγματα, όλο και κάπου θα κολλήσεις γιατί θα σου πουν, κάτι λείπει ή κάτι πρέπει να διορθωθεί γιατί δεν αρέσει σε έναν υπάλληλο Υπουργείου. Συμβαίνουν πράγματα που μακραίνουν κατά πολύ τον χρόνο των έργων. Συν ότι οι εργολάβοι δεν ανταποκρίνονται πλέον σε διαγωνισμούς, όταν βλέπουν διαδικασίες χρονοβόρες. Και έχει συμβεί να κάνουμε διαγωνισμούς και να μην ανταποκρίνεται η τοπική αγορά. Και δεν μπορούμε να πηγαίνουμε συνεχώς σε απευθείας αναθέσεις γιατί είναι παρεξηγήσιμη διαδικασία. Γίνεται καθημερινή προσπάθεια και καλό είναι και ο πολίτης να γνωρίζει τις διαδικασίες”.

  • Στην αναμόρφωση του προϋπολογισμού, οι δημότες θα δουν κάτι άλλο σημαντικό ως έργο ή μελέτη ή ιδέα για αγορά ή συντηρήσεις; 

“Θα προχωρήσουμε πρωτίστως για το ΣΒΑΑ, αλλά είναι και κάποια εμβληματικά κτήρια που πρέπει να αποκατασταθούν και να συντηρηθούν όπως είναι το Πνευματικό Κέντρο. Όλα αυτά εξαρτώνται από τι χρήματα έχουμε στη διάθεσή μας. Το ότι ξαφνικά ειπώθηκε από την αντιπολίτευση πως έχουμε 9 εκατ. ευρώ πλεόνασμα, δεν είναι πλεόνασμα. Αν το είχαμε θα ήταν αποθεματικό στο ταμείο μας. Είναι ποσό που “κουμπώνει” στη λειτουργία των Υπηρεσιών του Δήμου. Αυτό να το καταλάβουν και να σταματήσουν να το αναμασάνε. Στο λογιστικό δεν είναι έτσι τα πράγματα”. 

  • Στο κομμάτι της χάραξης ενός οράματος για το νησί, θεωρείτε πως η σημερινή Δημοτική Αρχή προχωράει καλά ή υστερεί; Η ερώτηση έρχεται σε συνάρτηση και με την απάντησή σας παραπάνω, αλλά και με το αν θα μπορούσατε να κάνετε διαφορετική διαχείριση στον οικονομικό σχεδιασμό. 

“Όλοι έχουμε ένα όραμα. Και κάθε Δημοτική Αρχή καταλήγει κάπου. Όταν έχεις να αντιμετωπίσεις σχολεία με τεράστια προβλήματα, αθλητικές εγκαταστάσεις που ήταν διαλυμένες ή μη αδειοδοτημένες, έναν γηρασμένο στόλο οχημάτων στην Καθαριότητα που συνεχώς “μένει” στον δρόμο, όλα αυτά σου θέτουν προτεραιότητες που είναι καθημερινές ανάγκες για τους μαθητές μας, για την καθαριότητα της πόλης και των χωριών. Όλα αυτά σε υποχρεώνουν να διορθώσεις τις εκκρεμότητες και τις αναπάντητες ανάγκες και μετά να προχωρήσεις για ένα όραμα. 

Αυτή τη στιγμή, προσπαθούμε και θα ανανεώσουμε το στόλο των οχημάτων της Καθαριότητας και συνεχίζουμε με τις αθλητικές εγκαταστάσεις. Πρέπει να βελτιώσουμε το προπονητήριο στη Βάρη για τον κλασικό αθλητισμό ώστε να αδειοδοτηθεί και να είναι ασφαλές για τους χρήστες. Τα σχολεία προσπαθούμε να τα εντάσσουμε σε προγράμματα για βελτιώσεις και συντηρήσεις ή και από ίδια έσοδα προσπαθούμε να κάνουμε όσα περισσότερα γιατί στην πλειοψηφία τους – ειδικά τα Δημοτικά – είναι παλιά κτήρια. Έχουν αλλάξει και τα δεδομένα και σε κάθε σχολείο πρέπει να υπάρχει τουαλέτα ΑΜΕΑ. Όλα αυτά σαν θέματα δίνουν ένα πρόσημο στο πού θα κατευθυνθείς. Οπότε, κάποια πράγματα τα κρατάς προς τα πίσω. Το θέμα των μελετών όμως προχωράει και στο άμεσο μέλλον θα έχουμε καλύτερα νέα. 

Επίσης, έχουμε στραφεί και στην αξιοποίηση της δημοτικής περιουσίας. Ενδεικτικά, προχωράμε στη μετακόμιση της Φιλαρμονικής επειδή πρέπει να έχει την καλύτερη δυνατή συνέχεια και θεωρώ στον νέο χώρο της, θα μπορούν να συμμετέχουν και περισσότεροι άνθρωποι. Με αυτή την κίνηση θα πάμε σε αξιοποίηση των κτηρίων που βρισκόταν μέχρι σήμερα. Κοιτάζουμε πολύ και το θέμα της δημοτικής περιουσίας. Οποιοδήποτε κτήριο μπορούμε να το αξιοποιήσουμε, θα το κάνουμε και προχωράμε σε πλειοδοτικούς διαγωνισμούς”. 

  • Είστε λάτρης της ιστορίας της Σύρου και της Ερμούπολης. Θεωρείτε πως αν οι πρώτοι οικιστές της πόλης και σημαντικές πολιτικές προσωπικότητες που διοίκησαν τον Δήμο, έβλεπαν σήμερα τη Δημοτική Αρχή, πιστεύετε πως θα ήταν ικανοποιημένοι από τον σχεδιασμό που ανταποκρίνεστε για την επετειακή χρονιά των 200 ετών για να τιμήσετε τον τόπο και την ιστορία τους; 

“Εγώ θεωρώ πως ήδη έχουν αρχίσει οι εορτασμοί για τα 200 χρόνια καλά και η κεντρική εκδήλωση θα έχει μία μεγαλοπρέπεια. Δίνουμε μεγάλη τιμή στους ανθρώπους που έφτιαξαν αυτή την πόλη. Και να πω πως αν φτιάχνεις κάτι από την αρχή είναι πολύ εύκολο να το κάνεις, αλλά είναι πολύ πιο δύσκολο να διατηρήσεις αυτό που έχεις κληρονομήσει. Αυτοί οι άνθρωποι ήταν πλούσιοι σε πνεύμα και ιδέες, σε θέληση και σε δύναμη. Θα πω πως σήμερα στις δικές μας Δημοτικές Αρχές υπάρχει θέληση να κάνουμε το καλύτερο. Και θα διατυπώσω ένα παράπονο. Επισκέπτες του νησιού έρχονται διακοπές και επιλέγουν κάποια στιγμή να μείνουν εδώ. Εμείς αυτό, γιατί δεν το βλέπουμε; Και αυτό γίνεται καθώς αυτό το νησί κάτι παραπάνω έχει από όλους τους άλλους τόπους. Δεν εννοώ τα μεγάλα αστικά κέντρα. Η πλειονότητα δεν το βλέπει αυτό. Το να ισοπεδώνεις τα πάντα, δεν είναι αυτό που μας αναλογεί. Σίγουρα γκρινιάζουμε και εμείς για να φτιάξουμε κάτι παραπάνω. Έχουμε ένα νησί και μία πόλη εξαιρετική. Σαφώς θέλουμε συνέχεια το καλύτερο. Αυτοί οι άνθρωποι ήταν τεράστιες προσωπικότητες και μέχρι σήμερα βλέπουμε το αποτύπωμά τους”. 

  • Πλησιάζει το μέσον της θητείας και είθισται να γίνεται ένας ανασχηματισμός. Το ποια πρόσωπα αλλάζουν ή παραμένουν στις θέσεις τους είναι στη βούληση του δημάρχου. Παρόλα αυτά, εσείς ως αντιδήμαρχος Οικονομικών θα επιθυμούσατε να συνεχίσετε σε αυτή τη θέση ή όχι; Είναι κάτι που έχετε συζητήσει με τον δήμαρχο; Ή θα επιθυμούσατε να δοκιμαστείτε και σε κάτι άλλο; 

“Πήρα και μία αντιδημαρχία του Αθλητισμού, άρα, προς το παρόν έχω και αυτή και των Οικονομικών. Αυτό είναι θέμα του δημάρχου. Εκείνος θα κρίνει και θα αξιολογήσει αν είναι ικανοποιημένος από την απόδοση του καθενός ή αν ένα άλλο πρόσωπο, θα είναι καλύτερο στην αντιδημαρχία που είμαι. Ακόμη δεν έχει αρχίσει αυτή η συζήτηση και τα σκέφτεται υποθέτω για το πώς θα τα αντιμετωπίσει. Πιθανότατα κάποιοι να παραμείνουμε στις θέσεις που ήδη υπηρετούμε. Όμως είναι ένας σχεδιασμός που θα τον κάνει ο δήμαρχος και μετά θα τον συζητήσουμε μαζί του”.