Κοινό μέτωπο δημάρχων από Ν. Αιγαίο, Β. Αιγαίο και Κρήτη για το σοβαρό ζήτημα με φόντο τη β΄ φάση διαβούλευσης

Ζητούν συνάντηση με τον πρωθυπουργό για τα τοπικά πολεοδομικά σχέδια

Απαιτούν να μην απαξιωθεί η μικρή ιδιοκτησία και να προστατευθεί η αναπτυξιακή προοπτική της νησιωτικής χώρας

Ουσιαστικό λόγο στο κομμάτι της διαβούλευσης για τα τοπικά πολεοδομικά σχέδια των νησιών κατά τη β΄ φάση που βρίσκεται σε εξέλιξη, απαιτούν οι δήμαρχοι του Νοτίου Αιγαίου σε κοινό μέτωπο με τους συναδέλφους τους στο Βόρειο Αιγαίο, αλλά και στην Κρήτη, έχοντας συνυπογράψει σχετικό ψήφισμα. 

Κύριο βήμα για τους ίδιους αποτελεί ο συντονισμός τους, σε συνέχεια συγκρότησης μίας Επιτροπής για το θέμα, που θα απαρτίζεται από αντιπροσωπείες των δημάρχων στις νησιωτικές ΠΕΔ, προκειμένου να επιτύχουν συνάντηση με τον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη. 

Την απόφασή της να συμμετάσχει στο κοινό μέτωπο έλαβε η ΠΕΔ Ν. Αιγαίου στην τελευταία συνεδρίασή της, μετά από σχετικό αίτημα που πήρε από την ΠΕΔ Β. Αιγαίου. 

Κύρια παρατήρηση των νησιωτών δημάρχων αποτελεί η αναγκαιότητα να συνυπολογίζονται οι ιδιαιτερότητες της νησιωτικότητας στον πολεοδομικό σχεδιασμό, ώστε να μην απαξιωθεί η μικρή ιδιοκτησία αλλά και να προστατευθεί η αναπτυξιακή προοπτική της χώρας. 

Αλέξης Αθανασίου: “Να έχουμε ουσιαστικό λόγο στον σχεδιασμό”

Επί του θέματος μίλησε στην “Κοινή Γνώμη” ο δήμαρχος, Αλέξης Αθανασίου και πρόεδρος του τοπικού παραρτήματος των Κυκλάδων, της ΠΕΔ Ν. Αιγαίου, εξηγώντας την αναγκαιότητα προάσπισης των ιδιαιτεροτήτων της νησιωτικής γης. 

“Τέθηκε επί τάπητος το ψήφισμα της ΠΕΔ Βορείου Αιγαίου με το οποίο βέβαια και συμφωνήσαμε, αλλά πρέπει να δούμε πώς θα αντιδράσουμε κι εμείς ως δήμαρχοι Κυκλάδων και Δωδεκανήσου. Αποφασίσαμε με αυτή την Επιτροπή που θα κάνουμε να προσαρμόσουμε το θέμα στις δικές μας ανάγκες και είπαμε πως συμφωνούμε με τους συναδέλφους του Βορείου Αιγαίου στα κύρια αιτήματα”, υπογράμμισε σχετικά.

Συμπλήρωσε, μάλιστα, πως “ζητάμε οι νησιωτικοί Δήμοι να αντιμετωπιστούν αλλιώς, διότι δεν έχουν καμία σχέση με τους υπόλοιπους ΟΤΑ της ηπειρωτικής Ελλάδας, ούτε και με τους ορεινούς”. Κατά συνέπεια, ο Αλέξης Αθανασίου δήλωσε πως “θα φέρει προτάσεις η Επιτροπή και θα προχωρήσουμε. Ουσιαστικά ζητάμε στη διαβούλευση να έχουμε ουσιαστικότερο λόγο. Συμφωνήσαμε ομόφωνα και θα φτιαχτεί κοινό μέτωπο με το Βόρειο Αιγαίο, την Κρήτη και ίσως ακόμη και με τα Ιόνια νησιά”. 

Να μην αποτελέσει ταφόπλακα για τις επόμενες δεκαετίες”

Στην παραπάνω κατεύθυνση, η ΠΕΔ Ν. Αιγαίου ενέκρινε το ψήφισμα, στο περιεχόμενο του οποίου αναφέρονται πρωτίστως τα εξής “Τα σοβαρότατα προβλήματα που διαφαίνεται πως θα προκύψουν κατά τη διαδικασία της β΄ φάσης των τοπικών πολεοδομικών σχεδίων αποτελούν έναν τεράστιο κίνδυνο που θα οδηγήσει στον οικονομικό μαρασμό και ενταφιασμό κάθε αναπτυξιακής προοπτικής της νησιωτικής Ελλάδας. Οι συνέπειες για τους κατοίκους θα είναι ανυπολόγιστες καθώς, πέραν από την παραβίαση του κοινού περί δικαίου αισθήματος, θα έρθουν αντιμέτωποι με την πλήρη απαξίωση της ιδιοκτησίας τους. Μιας ιδιοκτησίας που αποτελεί ένα από τα τελευταία επιχειρήματα “παραμονής” τους στα νησιά, τη στιγμή μάλιστα που ο κίνδυνος της δημογραφικής γήρανσης και διαρροής νέων είναι όχι μόνον υπαρκτός αλλά και καταστροφικός”. 

Οι δήμαρχοι προσθέτουν, δε, πως “η συρρίκνωση των οικισμών και οι περιορισμοί δόμησης, οι ασάφειες στην καταγραφή – αναγνώριση του οδικού δικτύου, η σχεδόν παντελής απουσία της τοπικής αυτοδιοίκησης στη διαμόρφωση των κατευθύνσεων δεν μπορεί παρά να μας βρει αντίθετους”, καθώς όπως συμπληρώνουν, “όλοι οι δήμαρχοι των νησιωτικών περιοχών, ερχόμαστε καθημερινά αντιμέτωποι με μια σειρά τεράστιων προβλημάτων που προκύπτουν από τις ιδιομορφίες του νησιωτικού χώρου”. Βάσει των ανωτέρω, οι αιρετοί σημειώνουν πως “η διαφαινόμενη επιδείνωση της κατάστασης από την εκπόνηση των τοπικών πολεοδομικών σχεδίων που αποτελούν το βασικό εργαλείο χωρικού και πολεοδομικού σχεδιασμού, θα αποτελέσει “ταφόπλακα” για τις επόμενες δεκαετίες”. 

Δεν μπορούμε να έχουμε ίδια αντιμετώπιση”

Έντονα απασχόλησε κατά τη συζήτηση στην ΠΕΔ Ν. Αιγαίου το θέμα της διαφορετικότητας του νησιωτικού χώρου γεωγραφικά, σε σύγκριση με την ηπειρωτική χώρα. 

“Στους νησιωτικούς Δήμους, δεν υπάρχει πρακτικά διαχωρισμός σε ορεινούς – ημιορεινούς και πεδινούς, επειδή ακόμα και οι παραθαλάσσιοι οικισμοί στις πλείστες των περιπτώσεων βρίσκονται σε ανάγλυφο με σημαντικές κλίσεις και η έκτασή τους περιορίζεται από τη μορφολογία του εδάφους, αλλά ακόμα και οι οικισμοί που βρίσκονται σε πεδινές εκτάσεις, λόγω του μικρού μεγέθους των νησιών, δεν μπορεί να έχουν ίδια αντιμετώπιση με αυτούς της ηπειρωτικής Ελλάδας, επειδή το απόλυτο μέγεθος των οικισμών αλλά και των κλήρων είναι καθοριστικά διαφορετικό”, εξηγούν και υπογραμμίζουν πως “συνεπώς θα πρέπει οι διατάξεις αυτές περί ορεινών – ημιορεινών και πεδινών οικισμών να μην εφαρμόζονται στους νησιωτικούς Δήμους, ή να θεωρηθούν όλοι οι οικισμοί λόγω των ιδιαιτεροτήτων των νησιών ορεινοί – ημιορεινοί, με αρτιότητες”. 

Κρούση για συνάντηση με τον Κ. Μητσοτάκη

Οι δήμαρχοι των νησιωτικών ΠΕΔ ζητούν κατεπείγουσα συνάντηση με τον Κυριάκο Μητσοτάκη για να συζητήσουν το θέμα. “Και η δέσμευση του πρωθυπουργού για τη δημιουργία κυβερνητικής επιτροπής για τη νησιωτικότητα δεν μπορεί να αποτελεί μόνο μια θεωρητική δέσμευση, αλλά να οδηγεί σε συγκεκριμένες παρεμβάσεις που θα αντιμετωπίζουν τις μεγάλες προκλήσεις της νησιωτικής Ελλάδας και θα απαντούν στα προβλήματά τους”, υπογραμμίζουν στο ψήφισμά τους, λέγοντας ακόμη πως “οι οριζόντιες πολιτικές που για μία ακόμη φορά εφαρμόζονται και στη σύνταξη των τοπικών πολεοδομικών σχεδίων, αποτελούν δυστυχώς, αποφάσεις που ακυρώνουν στην πράξη κάθε έννοια νησιωτικότητας. Δεν λαμβάνουν υπόψη τους τις ειδικές συνθήκες της νησιωτικής Ελλάδας, τον δημογραφικό μαρασμό, την προστασία της ατομικής περιουσίας που αποτελεί ένα βασικό κίνητρο παραμονής των κατοίκων στα νησιά μας, ενώ παράλληλα, παραγνωρίζουν παραμέτρους όπως το υψηλότερο κόστος μεταφορών, την έλλειψη οικονομιών κλίμακας, το υψηλότερο κόστος διαβίωσης, το δύσκολο γεωγραφικό ανάγλυφο, τις μεγάλες διαφοροποιήσεις από χωριό σε χωριό και ιδίως την κατά τεκμήριο μικρή ιδιωτική ιδιοκτησία που απαξιώνεται πλήρως”. 

Σύρος: Αναμονή για παρουσίαση της τελικής πρότασης 

Τέλος, ο Αλέξης Αθανασίου έδωσε απαντήσεις στην εφημερίδα για το στάδιο που βρίσκεται το τοπικό πολεοδομικό σχέδιο της Σύρου. “Εμείς ακόμη περιμένουμε πως, αν όχι μέσα στον Μάιο, τότε σίγουρα μέσα στον Ιούνιο, θα έρθει η τελική πρόταση των μελετητών. Από εκεί και πέρα, αρχίζει και με εμάς η σκληρή διαπραγμάτευση”, δήλωσε, σημειώνοντας πως “δεν νομίζω πως θα είναι όλα βάσει των εισηγήσεών μας. Εμείς έχουμε στείλει στους μελετητές τις γενικές κατευθύνσεις που θα επιθυμούσαμε. Δηλαδή να μη μας αλλάξει την αρτιότητα που από τα 4 στρέμματα έλεγαν να τα αυξήσουν στα 8 στρέμματα, κ.α.. Αλλά αναμένουμε να δούμε τι θα παρουσιάσουν”. Ο ίδιος έκλεισε τις δηλώσεις του, λέγοντας πως “όλες οι παρατηρήσεις από εμάς ήταν πάνω στο μεσαίο σενάριο. Θα γίνει διαβούλευση επί της τελικής προτάσεως. Κάναμε και τη διαβούλευση για την ενημέρωση των Κοινοτήτων, αλλά το βασικό στάδιο είναι αυτό που περιμένουμε. Θα υπάρχει δυνατότητα επανατοποθέτησης φυσικά”.