Ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας για τη συμπλήρωση ενός αιώνα από την ίδρυση του Συδνέσμου

100 χρόνια ΣΕΕΝ 1921 – 2021

  • Τρίτη, 17 Νοεμβρίου, 2020 - 06:11

Συνέντευξη Τύπου, με αφορμή την συμπλήρωση 100 χρόνων από την ίδρυση του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, παραχώρησε τη Δευτέρα, 16 Νοεμβρίου, ο πρόεδρός του, κ. Μιχάλης Σακέλλης.

Ο κ. Σακέλλης μίλησε για την ιστορία του Συνδέσμου από την ίδρυσή του το 1921 ως “Πανελλήνιος Ακτοπλοϊκή Ένωσις”, στη μετονομασία της το 1969 σε “Ένωσις Εφοπλιστών Επιβατηγών Πλόιων” και την πορεία πλέον από το 2004 ως Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας. Παράλληλα, αναφέρθηκε και στην πρόθεση να επιστρέψει στον Σύνδεσμο και η Ένωση Εφοπλιστών Κρουαζιέρας και Φορέων Ναυτιλίας (ΕΕΚΦΝ), όπως ήταν στο παρελθόν, με τον ίδιο να δηλώνει πως υπάρχουν ήδη συζητήσεις και το θέμα προωθείται.

Ο ρόλος του ΣΕΕΝ

Σύμφωνα με τον κ. Σακέλλη, το έργο του ΣΕΕΝ είναι μεγάλης σημασίας για τον κλάδο, αλλά και για τη βελτίωση των θαλάσσιων συγκοινωνιών και με θεσμικές προτάσεις και άλλες πρωτοβουλίες και παρεμβάσεις, έχει σημαντικό ρόλο στην αναβάθμιση των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών στη χώρα και τις θετικές εξελίξεις σε ότι αφορά τον ακτοπλοϊκό στόλο.

Υπενθύμισε, ότι «η απελευθέρωση των ακτοπλοϊκών υπηρεσιών πάνω στην οποία βασίστηκε μετά το 2000 η ανανέωση του ακτοπλοϊκού μας στόλου έγινε μετά από προσπάθειες, προτάσεις και παρεμβάσεις του Συνδέσμου μας. Το ίδιο συνέβη και με πολύ σημαντικές αλλαγές του του θεσμικού μας πλαισίου το 2013, που είχαν ως αποτέλεσμα την ενίσχυση των ακτοπλοϊκών πλοίων γενικότερα και ειδικότερα την ανάπτυξη του στόλου των ταχυπλόων στην Ελλάδα, αλλά και τη διατήρηση της παρουσίας Ελληνικών πλοίων στην Αδριατική».

Επιπλέον, πως «ο ΣΕΕΝ είναι συνομιλητής του Υπουργείου Ναυτιλίας και της Κυβέρνησης, έχει συμμετάσχει και συμμετέχει με προτάσεις και μελέτες για τη διαμόρφωση και τον εκσυγχρονισμό του θεσμικού μας πλαισίου. Σήμερα βρίσκονται σε εξέλιξη δύο μελέτες για τον καταρτισμό προτάσεων σχετικά με την ενίσχυση της Επιβατηγού Ναυτιλίας από το Ταμείο Ανάκαμψης και για τη σημασία και τη συμβολή των ακτοπλοϊκών μας συγκοινωνιών στην περιφερειακή ανάπτυξη. Ο Σύνδεσμός μας συμμετέχει στα ΔΣ του ΝΕΕ, του ΣΕΤΕ, του ΝΑΤ και εκπροσωπεί τον κλάδο με δύο μέλη στο ΣΑΣ. Επίσης συμμετέχει στο Συμβούλιο Νησιωτικής Πολιτικής, στη ΡΑΛ, στο Συμβούλιο Ναυτικής Εκπαίδευσης, στον Ειδικό Λογαριασμό Οικογενειακών Επιδομάτων Ναυτικών (ΕΛΟΕΝ), στο Ινστιτούτο Ιστορίας Εμπορικής Ναυτιλίας, στο Συμβούλιο Επιβατικών Μεταφορών Νήσων, στην Εθνική Συντονιστική Επιτροπή Κρουαζιέρας. Τέλος έχει την ευθύνη των διαπραγματεύσεων και υπογραφής των ΣΣΕ των επιβατηγών πλοίων».

Προκλήσεις και προβλήματα των επόμενων χρόνων

Στη συνέχεια, ο κ. Σακέλλης αναφέρθηκε στον ακτοπλοϊκό στόλο και τις προκλήσεις της επόμενης δεκαετίας.

Όπως είπε, «σήμερα διαθέτουμε 105 ακτοπλοϊκά πλοία που εξυπηρετούν τις ανάγκες των νησιών και τα οποία αποτελούν έναν αξιόλογο στόλο συμβατικών πλοίων και ταχυπλόων, τα οποία προσφέρουν εξαιρετικές υπηρεσίες στα νησιά μας χειμώνα καλοκαίρι. Από τα πλοία αυτά στο τέλος της 10ετίας, δηλαδή το 2030 τα 44, δηλαδή το 42%, θα είναι άνω των 40 ετών, ενώ 16 πλοία θα είναι άνω των 50. Σήμερα κανένα πλοίο δεν είναι άνω των 50 ετών».

Όσον αφορά στους νέους περιβαλλοντικούς κανονισμούς που προβλέπουν 0% ρίπους CO2 μέχρι το 2050, αλλά και δραστική μείωσή τους μέχρι το 2030, ο κ. Σακέλλης ανέφερε, ότι «υπολογίζεται ότι μέχρι το 2023 θα εφαρμόζεται στη ναυτιλία το ETS (Emission Trading System), που προβλέπει μείωση CO2 43% σε σχέση με το 2005, ενώ ήδη συζητείται ο χαρακτηρισμός της Μεσογείου ως προστατευόμενη θάλασσα ECA (Emission Control Area), που περιμένουμε να υλοποιηθεί μέχρι το 2025 με υποχρέωση κατανάλωσης καυσίμων περιεκτικότητας σε θείο 0,1%».

Για το πολυσυζητημένο θέμα του LNG, ο ίδιος τόνισε, ότι «δεν δίνει τις ενδεδειγμένες λύσεις σε ότι αφορά το CO2, ενώ δεν υπάρχουν οι τεχνολογικές εξελίξεις οι οποίες θα καταστήσουν εφικτή σήμερα την κατανάλωση άλλων τύπων καυσίμων», ενώ και «η μείωση ταχυτήτων η οποία επίσης συζητείται δεν αποτελεί λύση για την ακτοπλοΐα γιατί θα μειωθεί η συχνότητα των δρομολογίων άρα θα χρειαστούν περισσότερα πλοία για το ίδιο μεταφορικό έργο».

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΣΕΕΝ, ξεκινά ως εκ τούτου μία δεκαετία μεγάλων εξελίξεων και πολλών προβλημάτων:

· με την ανάγκη να ανανεωθεί ο Ακτοπλοϊκός στόλος, ο οποίος ηλικιακά μεγαλώνει,

· με αναγκαστική απομάκρυνση πλοίων τα οποία δεν θα μπορέσουν να προσαρμοστούν ή να λειτουργήσουν στα νέα περιβαλλοντολογικά δεδομένα τα οποία διαμορφώνονται,

· με νέες επιβαρύνσεις λόγω του χαρακτηρισμού της Μεσογείου ως ECA,

· με παντελή έλλειψη από την διεθνή αγορά μεταχειρισμένων πλοίων φιλικών στο περιβάλλον και κατάλληλων για τις ακτοπλοϊκές γραμμές.

Όπως υποστήριξε, «υπάρχει δηλαδή μεγάλος κίνδυνος υποβάθμισης των ακτοπλοϊκών μας υπηρεσιών και ποιοτικά αλλά και σε ότι αφορά τις χωρητικότητες. Μοναδική λύση είναι η ναυπήγηση νέων πλοίων, μία διαδικασία η οποία έπρεπε ήδη να έχει ξεκινήσει. Προς αυτή τη κατεύθυνση υπάρχουν εταιρείες οι οποίες έχουν προχωρήσει σε σχεδιασμό ναυπήγησης αλλά οι σκέψεις αυτές έχουν απομακρυνθεί, λαμβανομένης υπόψη της κρίσης που διατρέχουμε».

Οι προκλήσεις του σήμερα

Στην παρούσα κρίση του κορωνοϊού, σύμφωνα με τον πρόεδρο, «ο ΣΕΕΝ έχει σημαντικό ρόλο με συνεχή συμμετοχή και προτάσεις σε όλες τις αποφάσεις που έχουν ληφθεί για τη στήριξη του κλάδου, οι οποίες μπορεί να μη μας ικανοποιούν, αλλά δεν παύει να είναι σημαντικές», ενώ μεταξύ άλλων «έχει αναδειχθεί ο κοινωνικός και ο εθνικός ρόλος της ακτοπλοΐας στην προάσπιση των εθνικών συμφερόντων, αλλά και των ευρωπαϊκών».

Ο κ. Σακέλλης τόνισε «τη μεγάλη προσφορά των πληρωμάτων μας, όχι μόνο στην καλή εκτέλεση των δρομολογίων σε εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες λόγω των ελλείψεων ή και πολλές φορές ανύπαρκτων λιμενικών υποδομών, αλλά και στην τήρηση των μέτρων υγιεινής προστασίας. Το γεγονός ότι κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού και όχι μόνο, δεν είχαμε κρούσματα μεταξύ των πληρωμάτων αποδεικνύει ότι τα πλοία είναι από την άποψη της υγιεινής το ασφαλέστερο μεταφορικό μέσο, αλλά επιπλέον αποδεικνύεται ότι όταν τηρούνται τα μέτρα τα οποία έχουν εξαγγελθεί, η αντιμετώπιση της πανδημίας είναι αποτελεσματική».

Σε ότι αφορά στις ακτοπλοϊκές υπηρεσίες, υποστήριξε, ότι «αποδείχθηκε για μία ακόμα φορά ότι αποτελούν το πλέον αξιόπιστο και σταθερό μέσο που σε κάθε περίπτωση, ακόμα και με μηδενική επιβατική κίνηση, εγγυάται την επικοινωνία με τα νησιά μας. Το ίδιο συνέβη και με τις γραμμές της Αδριατικής οι οποίες εξυπηρετήθηκαν υποδειγματικά και απέδειξαν για μια ακόμα φορά τον υψηλό επαγγελματισμό των εταιρειών στέλνοντας ένα μήνυμα σε όσους επιμένουν στον παρεμβατισμό και στον ρυθμιστικό ρόλο του κράτους στις θαλάσσιες μεταφορές και σε κάθε βήμα των δραστηριοτήτων μας».

Κλείνοντας, ο πρόεδρος αναφέρθηκε στις δύσκολες συνθήκες που κλήθηκε να αντιμετωπίσει η ακτοπλοΐα εν μέσω πανδημίας, λόγω της μεγάλης εξάρτησής της από τον τουρισμό. «Το 2020 ήταν μία χρονιά που ξεκίνησε καλά σε ότι αφορά την κίνηση της περιόδου 1/1-19/3 αλλά και σε ότι αφορά τις κρατήσεις, οι οποίες ήταν σημαντικά αυξημένες με θετικές ενδείξεις σε ότι αφορά την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου. Δυστυχώς οι καλές προοπτικές διαψεύστηκαν, η πτώση του τουρισμού εκτιμάται σε 80% και όλοι μας γνωρίζουμε και έχουμε βιώσει τις συνέπειες της πανδημίας σε όλους τους κλάδους της οικονομίας, στις οικογένειές μας και στην καθημερινότητά μας».

Σύμφωνα με τον κ. Σακέλλη, «όταν συζητάμε για την ακτοπλοΐα πρέπει να γνωρίζουμε ότι προσφέρονται υπηρεσίες δημοσίου συμφέροντος, οι οποίες είναι απαραίτητες και δεν είναι δυνατόν να διακοπούν. Όπως πρέπει να διασφαλίσουμε την παροχή ρεύματος και νερού, πρέπει να διασφαλίσουμε και τις θαλάσσιες συγκοινωνίες μας, οι οποίες δεν είναι μόνο θέμα εθνικό αλλά και ευρωπαϊκό. Η ακτοπλοΐα ανήκει στους κλάδους που δεν μπορούν να αναστείλουν τις δραστηριότητές τους σε καμία περίπτωση».

Τέλος, ο πρόεδρος επανέλαβε τα αιτήματα του Συνδέσμου που περιλαμβάνονται στην επιστολή του προς τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, σχετικά με τη στήριξη του κλάδου για το 2021.