Σίκινος, Ίος, Ανάφη και Φολέγανδρος ζητούν αλλαγές στις θαλάσσιες συνδέσεις, καταγγέλλοντας απομόνωση, δυσκολίες μετακίνησης και σοβαρά προβλήματα καθημερινότητας

Κοινό μέτωπο για τις ενδοκυκλαδικές γραμμές

Οι τέσσερις δήμαρχοι μιλούν στην "Κοινή Γνώμη" για τις ανάγκες των νησιών τους και το αίτημά τους προς το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής
Έντυπη Έκδοση

Η επανεξέταση του ενδοκυκλαδικού ακτοπλοϊκού δρομολογίου και η επαναφορά της δεύτερης ενδοκυκλαδικής γραμμής αποτελούν το κοινό αίτημα των Δήμων Σικίνου, Ιητών, Ανάφης και Φολεγάνδρου προς το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.

Οι τέσσερις δήμαρχοι των νησιών κάνουν λόγο για σοβαρά προβλήματα συνδεσιμότητας, που επηρεάζουν άμεσα την καθημερινότητα των κατοίκων, την πρόσβαση σε υπηρεσίες υγείας και διοίκησης, αλλά και την αναπτυξιακή προοπτική των μικρών νησιών.

Μάλιστα, σε κοινή επιστολή τους, υποστηρίζουν ότι η σημερινή μορφή του ενδοκυκλαδικού δρομολογίου δημιουργεί καθυστερήσεις, λειτουργικές δυσκολίες και μειωμένο ενδιαφέρον από ακτοπλοϊκές εταιρείες, γεγονός που τελικά περιορίζει τις διαθέσιμες συνδέσεις για τα νησιά.

Κεντρικό σημείο του αιτήματος είναι η απομάκρυνση της Καρύστου από τη συγκεκριμένη γραμμή, ώστε, όπως αναφέρουν, να καταστεί πιο λειτουργική και αποτελεσματική για τους καθαρά κυκλαδικούς προορισμούς.

Οι τέσσερις δήμαρχοι στην "Κοινή Γνώμη"


Οι τέσσερις δήμαρχοι που υπογράφουν το αίτημα μίλησαν στην εφημερίδα για τις επιπτώσεις που προκαλεί η σημερινή κατάσταση στις τοπικές κοινωνίες, περιγράφοντας προβλήματα που αφορούν από την υγεία και την τροφοδοσία μέχρι τον τουρισμό και την παραμονή κατοίκων στα νησιά.
 


Β. Μαράκης: "Αποτελεί βασική ανάγκη για την καθημερινότητα και τη λειτουργία των νησιών μας"

Αρχικά για το θέμα μίλησε ο δήμαρχος Σικίνου, Βασίλης Μαράκης, ο οποίος ανέφερε πως "πρόκειται για ένα πολύ σημαντικό ζήτημα για τα νησιά μας και ζητούμε την επαναφορά της δεύτερης ενδοκυκλαδικής ακτοπλοϊκής γραμμής, ώστε να υπάρξει καλύτερη εξυπηρέτηση τόσο για τους μόνιμους κατοίκους και τους επισκέπτες, όσο και για την τροφοδοσία των νησιών. Οι επιπτώσεις από τη σημερινή κατάσταση είναι αυτές που περιγράφουμε και στην κοινή επιστολή που συνυπογράψαμε με τους υπόλοιπους δημάρχους".

Σε ότι αφορά τη συνολική ακτοπλοϊκή συγκοινωνία, τονίζει ότι "είμαστε σε καλύτερο επίπεδο σε σχέση με προηγούμενα χρόνια, με πιο έγκαιρη ενημέρωση και καλύτερη ανάπτυξη των δρομολογίων. Ωστόσο, θεωρούμε απαραίτητο να βελτιωθεί ακόμη περισσότερο η ενδοκυκλαδική σύνδεση με την επαναφορά της δεύτερης γραμμής, καθώς αποτελεί βασική ανάγκη για την καθημερινότητα και τη λειτουργία των νησιών μας".
 


Γκ. Γκίκας: "Η καθημερινότητα των κατοίκων εξαρτάται από αυτά τα δρομολόγια"

Στη συνέχεια, ο δήμαρχος Ιητών, Γκίκας Γκίκας, επεσήμανε ότι "έχουμε πολύ μεγάλη ανάγκη από την ουσιαστική ενίσχυση της ενδοκυκλαδικής σύνδεσης για τα νησιά μας. Η καθημερινότητα των κατοίκων εξαρτάται από αυτά τα δρομολόγια, είτε πρόκειται για μετακινήσεις προς δημόσιες υπηρεσίες, τράπεζες και διοικητικά κέντρα, είτε για επαγγελματικές και προσωπικές υποχρεώσεις. Για εμάς είναι πολύ σημαντικό να υπάρχει εύκολη πρόσβαση προς τη Σύρο και τη Νάξο, που αποτελούν βασικά διοικητικά και λειτουργικά κέντρα των Κυκλάδων".

Παράλληλα, ο κ. Γκίκας τόνισε πως "το ζήτημα όμως αφορά άμεσα και την υγεία. Ακόμα και ένας κάτοικος από τη Σίκινο που χρειάζεται να μεταβεί στην Ίο για ιατρικές εξετάσεις ή για υπηρεσίες του Κέντρου Υγείας, το οποίο είναι μεγαλύτερο και εξυπηρετεί περισσότερες ανάγκες, σήμερα αντιμετωπίζει μεγάλες δυσκολίες στις μετακινήσεις. Η επαναφορά και η ενίσχυση των ενδοκυκλαδικών γραμμών είναι μια πραγματική και επιτακτική ανάγκη για τους νησιώτες. Αυτές οι συνδέσεις λειτουργούσαν για πάρα πολλά χρόνια και η απουσία τους έχει αφήσει ένα πολύ μεγάλο κενό στις τοπικές κοινωνίες και στην εξυπηρέτηση των κατοίκων".
 


Ι. Ρούσσος: "Αυτή η κατάσταση μάς έχει "κόψει τα πόδια" και έχει δημιουργήσει τεράστιο πρόβλημα"

Ακολούθως, ο δήμαρχος Ανάφης, Ιάκωβος Ρούσσος, υπογράμμισε πως "για την Ανάφη το ενδοκυκλαδικό δρομολόγιο είναι ζωτικής σημασίας. Είμαστε το μοναδικό νησί που ουσιαστικά δεν έχει σωστή σύνδεση και ανταπόκριση με την πρωτεύουσα του νομού μας, την ώρα που άλλα νησιά διαθέτουν ένα ή και δύο δρομολόγια. Αυτή η κατάσταση μάς έχει "κόψει τα πόδια" και έχει δημιουργήσει τεράστιο πρόβλημα, ιδιαίτερα στον τουρισμό, τα τελευταία τρία χρόνια".

Την ίδια στιγμή, δήλωσε πως "από τις πληροφορίες που έχουμε, το μεγάλο πρόβλημα άρχισε όταν εντάχθηκε η Κάρυστος στο ενδοκυκλαδικό δρομολόγιο. Δεν καταλαβαίνω τι σχέση έχει η Κάρυστος με αυτή τη γραμμή. Τα νερά εκεί είναι βαθιά και δημιουργούνται δυσκολίες στην προσέγγιση των πλοίων, με αποτέλεσμα να επηρεάζεται συνολικά το δρομολόγιο και η εξυπηρέτηση των νησιών μας. Αν θέλουν να εξυπηρετήσουν την Κάρυστο, ας δημιουργηθεί ξεχωριστό δρομολόγιο. Το πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε είναι πάρα πολύ σοβαρό και περιμένουμε άμεση ανταπόκριση και λύσεις".
 


Κ. Μαρινάκης: "Το πρόβλημα δημιουργεί σοβαρές ανισότητες για τα μικρά νησιά, ιδιαίτερα σε κρίσιμα ζητήματα όπως η υγεία"

Τέλος, ο δήμαρχος Φολεγάνδρου, Κυριάκος Μαρινάκης, στάθηκε ιδιαίτερα στο ζήτημα της νησιωτικότητας και των προβλημάτων πρόσβασης, σημειώνοντας πως "το πιο σημαντικό είναι να αποδείξουμε έμπρακτα τι σημαίνει νησιωτικότητα. Δεν μπορεί να μένει μόνο ως ένας όρος, πρέπει να γίνεται πράξη. Η ενδοκυκλαδική σύνδεση, ειδικά με τη Σύρο που είναι η πρωτεύουσα των Κυκλάδων, είναι το πρώτο και βασικό βήμα για να υπάρξει ουσιαστική ακτοπλοϊκή εξυπηρέτηση των νησιών μας. Δεν γίνεται το 2026 να βρισκόμαστε ακόμη σε αυτό το καθεστώς χωρίς σωστή σύνδεση".

Ολοκληρώνοντας, επεσήμανε πως "το πρόβλημα δημιουργεί σοβαρές ανισότητες για τα μικρά νησιά, ιδιαίτερα σε κρίσιμα ζητήματα όπως η υγεία. Όταν γίνεται μια αεροδιακομιδή ασθενούς στη Σύρο, όπως προβλέπεται από το πρωτόκολλο, πολλές φορές ο συγγενής του δεν μπορεί να ακολουθήσει, γιατί απλούστατα δεν υπάρχει σύνδεση. Αναγκάζεται είτε να περιμένει ημέρες είτε να ταξιδέψει μέσω Πειραιά. Κάτι πρέπει να αλλάξει άμεσα, είτε με τη βελτίωση της ακτοπλοϊκής σύνδεσης είτε με επανεξέταση του πρωτοκόλλου των διακομιδών".

Τι αναφέρουν οι τέσσερις Δήμοι στο κοινό αίτημα

Στην κοινή επιστολή τους προς το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, οι Δήμοι Ανάφης, Ιητών, Σικίνου και Φολεγάνδρου αναφέρουν ότι η σημερινή δρομολογιακή ένταξη της Καρύστου στο ενδοκυκλαδικό δρομολόγιο δημιουργεί σημαντικές επιβαρύνσεις στη συνολική λειτουργία της γραμμής, προκαλώντας καθυστερήσεις, δυσχέρειες στον προγραμματισμό και μείωση της λειτουργικής αποτελεσματικότητας του δρομολογίου. Όπως σημειώνουν, η κατάσταση αυτή περιορίζει το ενδιαφέρον ακτοπλοϊκών εταιρειών και τη διαθεσιμότητα πλοίων για τη συγκεκριμένη γραμμή.

Οι τέσσερις Δήμοι υποστηρίζουν ακόμη ότι το αποτέλεσμα είναι να δημιουργούνται σοβαρά προβλήματα συνδεσιμότητας για τα νησιά, με άμεσες συνέπειες στην καθημερινότητα των κατοίκων, στην εξυπηρέτηση επαγγελματικών και κοινωνικών αναγκών, στην πρόσβαση σε υπηρεσίες υγείας και διοίκησης, αλλά και στην αναπτυξιακή προοπτική των μικρών νησιωτικών κοινωνιών. Για τον λόγο αυτό ζητούν την άμεση επανεξέταση του υφιστάμενου σχεδιασμού και ειδικότερα την αφαίρεση της Καρύστου από τη συγκεκριμένη γραμμή, ώστε το ενδοκυκλαδικό δρομολόγιο να καταστεί πιο λειτουργικό και αποτελεσματικό για την εξυπηρέτηση των καθαρά κυκλαδικών προορισμών.

Τέλος, όπως επισημαίνουν στο αίτημά τους, για τα μικρά και απομακρυσμένα νησιά η ύπαρξη τακτικής, αξιόπιστης και λειτουργικής ακτοπλοϊκής σύνδεσης δεν αποτελεί απλώς θέμα μεταφοράς, αλλά βασική προϋπόθεση ισότιμης διαβίωσης, παραμονής των κατοίκων στον τόπο τους και συνολικής ανάπτυξης των νησιωτικών κοινωνιών.