Σαφή μέτρα για την ασφαλή λειτουργία των Νηπιαγωγείων ζητούν από το Υπουργείο Παιδείας και τον ΕΟΔΥ οι Σύλλογοι Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Κυκλάδων

«Πρακτικά ανεφάρμοστες οι σημερινές οδηγίες»

  • Παρασκευή, 18 Σεπτεμβρίου, 2020 - 06:18

Τους προβληματισμούς τους σχετικά με τη λειτουργία των Νηπιαγωγείων μετά την εμφάνιση του κορωνοϊού στη ζωή μας, που καθιστά πιο επιτακτική την ανάγκη για εξασφάλιση των ιδανικότερων συνθηκών με στόχο την ασφάλεια του συνόλου των μαθητών, εκφράζουν ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών Π.Ε. Πάρου – Αντιπάρου «Π. Καλλιέρος», ο Σύλλογος Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Σύρου – Τήνου – Μυκόνου και ο Σύλλογος Δασκάλων και Νηπιαγωγών Νάξου, Αμοργού και Μικρών Κυκλάδων.

Σε κοινή ανακοίνωσή τους, οι τρεις Σύλλογοι υπογραμμίζουν πως μέχρι και σήμερα τα σχολεία λειτουργούν με ένα ασαφές πλαίσιο, με οδηγίες συχνά αντικρουόμενες και πρακτικά ανεφάρμοστες, χωρίς να διαφαίνεται  με ποιο ουσιαστικό τρόπο θα παρέχεται η ασφάλεια  για τα παιδιά, τις οικογένειές τους και τους εκπαιδευτικούς.

«Δεν  έχουν εξασφαλιστεί τα  βασικά και στοιχειώδη μέτρα και με δεδομένη την εν μέσω κορωνοϊού ψηφισμένη αύξηση στην  αναλογία παιδιών / εκπαιδευτικών ανά  τμήμα (1:25) αλλά και με την παντελή έλλειψη σχεδιασμού και οργάνωσης  γνωρίζουμε ότι λείπει ο βασικός παράγοντας της απόστασης των παιδιών. Καθότι  η ασφαλής λειτουργία των Νηπιαγωγείων βασίζεται στη συστηματική εφαρμογή πολλαπλών μέτρων προφύλαξης που λειτουργούν ως σύνολο είμαστε υποχρεωμένοι να θέσουμε τα παρακάτω ερωτήματα, τα οποία  ζητάμε να  απαντηθούν διεξοδικά  αφού «η  ασφαλής λειτουργία των σχολείων έχει θεμελιώδη σημασία, ώστε να προληφθεί κατά το δυνατόν η διασπορά του ιού στον χώρο των σχολείων».

Ανέφικτη η συστηματική καθαριότητα και η λειτουργία σταθερών ομάδων παιδιών

Όπως αναφέρεται στις οδηγίες που εξέδωσε ο ΕΟΔΥ για τα Νηπιαγωγεία  «Η συχνή, καθημερινή και συστηματική καθαριότητα και εφαρμογή απολυμαντικών στις επιφάνειες και τον εξοπλισμό των σχολικών μονάδων κρίνεται κομβικής σημασίας για τη διαχείριση της πανδημίας COVID-19.» Ωστόσο, οι τρεις Σύλλογοι τονίζουν πως ο ακριβής τρόπος εφαρμογής των γενικών αρχών των μέτρων προφύλαξης στα σχολεία  είναι ανέφικτος, δεδομένου ότι στο νηπιαγωγείο δεν υπάρχει καθαριστής/ια σε όλη τη διάρκεια ανάπτυξης του προγράμματος.

Σύμφωνα με τις οδηγίες που έχουν δοθεί από τον ΕΟΔΥ πρέπει να γίνει «προσπάθεια για λειτουργία του Νηπιαγωγείου σε σταθερές ομάδες παιδιών οι οποίες συστηματικά δεν έρχονται σε επαφή μεταξύ τους». Από την πλευρά τους, οι Σύλλογοι καθιστούν γνωστό ότι τα περισσότερα νηπιαγωγεία λειτουργούν με μη σταθερές ομάδες καθώς παιδιά από διαφορετικά τμήματα συναντιούνται στο Ολοήμερο.

Επόμενη οδηγία του ΕΟΔΥ είναι ότι  «Τα παιδιά θα παραλαμβάνονται από συγκεκριμένο μέλος του προσωπικού πριν την είσοδο στο χώρο του Νηπιαγωγείου και θα οδηγούνται στην αίθουσα». Η παραλαβή των μαθητών επιφορτίζεται από μια άλλη οδηγία που ορίζει ότι « Το προσωπικό που υποδέχεται τα παιδιά, πριν την είσοδο στο χώρο υποβάλλει ερωτήσεις για να επιβεβαιώσει την απουσία πυρετού ή/και άλλων συμπτωμάτων και εκτιμά αδρά την υγεία των προσερχόμενων παιδιών, και σε περίπτωση υποψίας προβλήματος συζητά το θέμα με γονέα/κηδεμόνα,». Από την πλευρά τους, οι Σύλλογοι εξηγούν ότι κάτι τέτοιο είναι ανέφικτο λόγω της έλλειψης επιπλέον προσωπικού και σχολικών βοηθών που δεν επιτρέπουν σε κάποιον από το υπάρχον προσωπικό να παραλαμβάνει τα παιδιά στην εξώπορτα, αφήνοντας χωρίς επίβλεψη τους υπόλοιπους μαθητές εντός της τάξης.

Ποιο ακριβώς θα είναι το συγκεκριμένο μέλος του προσωπικού που θα παραλαμβάνει τα παιδιά στην εξώπορτα και πώς θα αφήνει χωρίς επίβλεψη τους υπόλοιπους μαθητές που θα βρίσκονται ήδη μέσα στην τάξη όταν στο Νηπιαγωγείο δεν υπάρχει επιπλέον προσωπικό ούτε σχολικοί βοηθοί;

Προβληματισμοί για τη σωστή χρήση της μάσκας

Όπως όπως σχολιάζει ο ΕΟΔΥ, « η εξοικείωση των παιδιών άνω των 4 ετών με την ορθή εφαρμογή υφασμάτινης μάσκας και χρήση της από τα παιδιά με έμφαση στην εκπαιδευτική διαδικασία» θα αποτελέσει εκπαιδευτικό σχέδιο εργασίας από τα νηπιαγωγεία γιατί τα ίδια τα παιδιά αναζητούν καθημερινά  απαντήσεις σε αυτά τα ερωτήματα. Όμως, όπως  παρατηρήσαμε, στις οδηγίες του ΕΟΔΥ για τους  παιδικούς σταθμούς που φοιτούν και παιδιά γεννημένα το 2016, η μάσκα δεν είναι υποχρεωτική». Ως εκ τούτου, οι Σύλλογοι αναρωτιούνται αν η χρήση μάσκας συνίσταται ή είναι υποχρεωτική για τα παιδιά που γεννήθηκαν το 2015 και το 2016 και φοιτούν στα νηπιαγωγεία;

Μεταξύ άλλων, υποστηρίζουν ότι ένας νηπιαγωγός δεν είναι αρκετός για να διασφαλιστεί η ορθή εφαρμογή της σε ένα τμήμα με 25 παιδιά. «Τι γίνεται με τα   παιδιά που  έχουν αυξημένες ρινικές ροές και η μάσκα τους πρέπει να εναλλάσσεται συνέχεια; Τι γίνεται με τα παιδιά που πιπιλάνε συνέχεια αντικείμενα ή τα χέρια τους όταν θα πιπιλάνε τη μάσκα ; Πόσες μάσκες θα πρέπει να αλλάζει ένα παιδί και πότε χρειάζεται αλλαγή μάσκας; Θα δίνουμε εμείς μάσκες στα παιδιά ή μόνο όσες φέρνουν από το σπίτι τους; Πού θα αποθηκεύονται οι μάσκες κατά την ώρα του φαγητού ή στα «διαλείμματα μάσκας»; Πώς μπορεί να διασφαλιστεί ότι στο νηπιαγωγείο η χρήση μάσκας από τα νήπια θα  αποτελέσει προστασία και όχι υγειονομική βόμβα για τα παιδιά, για τις οικογένειές τους και για τους εκπαιδευτικούς;». Τέλος, οι Σύλλογοι εκφράζουν την ανησυχία τους για την ορθή εφαρμογή της μάσκας και κατά τη δι

Στη  Διαχείριση ύποπτου κρούσματος  αναφέρεται ότι εάν κάποιο παιδί εμφανίσει συμπτώματα συμβατά με λοίμωξη COVID-19  επικοινωνούμε με την οικογένειά του και μεριμνούμε  για «Απομόνωση σε προκαθορισμένο καλά αεριζόμενο χώρο, με επίβλεψη, μακριά από τα υπόλοιπα παιδιά»

«Προσπερνώντας το σημαντικό  γεγονός ότι αρκετά νηπιαγωγεία είναι μονόχωρα πώς  η /ο νηπιαγωγός θα βρίσκεται μαζί με το ύποπτο κρούσμα  μακριά από τα υπόλοιπα παιδιά; Ποιος   θα είναι ο υπεύθυνος των παιδιών  για την ασφάλειά τους και την εκπαιδευτική διαδικασία αν η /ο Νηπιαγωγός δεν είναι μαζί τους;»

Αναφορικά με τη λειτουργία του Ολοημέρου, οι τρεις Σύλλογοι Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Κυκλάδων ζητούν να ενημερωθούν για τα μέτρα που θα εφαρμοστούν κατά τη χαλάρωση των παιδιών (μάσκα και αποστάσεις κατά τη διάρκεια του ύπνου).

Αναπάντητο έχει μείνει επίσης το ερώτημα σχετικά με την επιστροφή παιδιού ή εκπαιδευτικού που νόσησε στο σχολείο.  «Χρειάζεται βεβαίωση ιατρού ή αρνητικό τεστ για covid-19;Πώς το αντιμετωπίζει ο εκπαιδευτικός αν δεν υπάρχει αντίστοιχη βεβαίωση;».

Υπάρχει η έκδηλη ανησυχία στους εκπαιδευτικούς τι θα γίνει σε περίπτωση καταγγελίας από γονέα ότι το παιδί του νόσησε από λανθασμένη χρήση μάσκας στο σχολικό περιβάλλον. Πώς καλύπτεται ο κάθε εκπαιδευτικός από τυχόν τέτοιο περιστατικό;

Στις κατηγορίες των μαθητών που οι απουσίες τους καταγράφονται αλλά δεν προσμετρώνται δεν ανήκουν μαθητές των οποίων οι γονείς ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες. Δεν θα έπρεπε να είναι μέλημα του κράτους να προστατεύσει τους γονείς μαθητών που ανήκουν σε ευάλωτες ομάδες;

«Απροετοίμαστο το Υπουργείο»

Οι οδηγίες αναφέρουν σε περίπτωση που μαθητής δεν τηρεί τις υποχρεώσεις του ως προς τη χρήση μάσκας δεν του επιτρέπεται η είσοδος στη σχολική τάξη, λαμβάνει απουσία και παραμένει σε ειδικό χώρο μέχρι την παραλαβή του από τους γονείς του. Αν ο γονιός αρνηθεί να παραλάβει το μαθητή, ποιες πρέπει να είναι οι ενέργειές μας; 

Σύμφωνα με τους Συλλόγους, τα ερωτήματα είναι ήδη πάρα πολλά και καθημερινά προκύπτουν κι άλλα περισσότερα, λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαίτερες κτηριακές συνθήκες κάθε νηπιαγωγείου ( ενοικιαζόμενα, νηπιαγωγεία ενός χώρου κλπ).

Ως εκ τούτου, αναρωτιούνται γιατί το υπουργείο δεν είχε προετοιμαστεί για όλα αυτά τα σενάρια εγκαίρως, εφόσον είχε στη διάθεσή του τουλάχιστον έξι μήνες από το ξέσπασμα της επιδημίας και αναμένουν ακόμα και τώρα, καθαρές οδηγίες και μέτρα για την αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση της κατάστασης.