Έντονες διεργασίες για το ακτοπλοϊκό της Σύρου

Σε εκκρεμότητα συνεχίζει να βρίσκεται η κάλυψη της ελλιπούς ακτοπλοϊκής εξυπηρέτησης της Σύρου, παρά τις έντονες διαβουλεύσεις των τελευταίων ημερών, που ακολούθησαν την οργισμένη αντίδραση του Δημάρχου Σύρου-Ερμούπολης, Γιώργου Μαραγκού, κατά του Υπουργού Ναυτιλίας, Παναγιώτη Κουρουμπλή.

Πολλοί και με ποικίλους τρόπους επιχείρησαν να εμπλακούν στο σενάριο των εξελίξεων σχετικά με το ακτοπλοϊκό της πρωτεύουσας των Κυκλάδων, είτε επιδιώκοντας την αποποίηση ευθυνών, είτε από πραγματικό ενδιαφέρον για την εξεύρεση λύσης ή ακόμα χρησιμοποιώντας την προκληθείσα αναστάτωση για την αποκόμιση προσωπικών πολιτικών ωφελειών.

Σε κάθε περίπτωση, ζητούμενο αποτελεί, έστω και την ύστατη στιγμή, να επιδειχθεί το πολιτικό ανάστημα εκείνο που θα αποδώσει τη βέλτιστη δυνατή λύση, ιδιαιτέρως δε που ξεκινά, σε μόλις ένα 24ωρο, το πολύπαθο Αναπτυξιακό Περιφερειακό Συνέδριο στη Σύρο.

Επιχειρηματικοί τακτικισμοί

Η απουσία ταχυπλόων καθ’ όλη τη θερινή περίοδο από τα δρομολόγια της Σύρου, αποτελεί απόφαση που θέτει σε μία ιδιότυπη απομόνωση το νησί, παρά τις αρχικές ενέργειες των εταιρειών, που ενώ δέσμευσαν τις γραμμές στη συνέχεια υπαναχώρησαν.

Η μη επιβολή κυρώσεων σε ανάλογες δεσμεύσεις γραμμών και η εκ των υστέρων μη εκτέλεση τους, παρέχει τον ωφέλιμο χώρο για την ανάπτυξη θεμιτών και αθέμιτων επιχειρηματικών ενεργειών, στερώντας παράλληλα, κάθε προστασία από το νησιωτικό χώρο, που εκκρεμεί μεταξύ των επιχειρηματικών συμφερόντων και των κινήσεων πολιτικής σκοπιμότητας.

Συνεχείς προτάσεις και αντιπροτάσεις προσέκρουαν σε επιχειρηματικές αντιπαλότητες, με το αρμόδιο Υπουργείο Ναυτιλίας να άγεται και να φέρεται κατά τις επιδιώξεις των επιχειρηματιών, προκαλώντας τελικά την οργισμένη αντίδραση του Δημάρχου, Γιώργου Μαραγκού, που έκρινε ως ανεπιθύμητο πρόσωπο για τη Σύρο τον Υπουργό Ναυτιλίας, Παναγιώτη Κουρουμπλή, καθώς φέρει ακέραια την πολιτική ευθύνη για την εξεύρεση λύσης.

Μία αντίδραση που ενεργοποίησε μία σειρά γεγονότων και ενεργειών, φέρνοντας στην επιφάνεια το παιχνίδι των επιχειρηματικοπολιτικών ισορροπιών και αφήνοντας απόλυτα εκτεθειμένο τον υπουργό.

Με αιτιολόγηση που εκθέτει

Υποτονικά αντανακλαστικά επέδειξε η ηγεσία του Υπουργείου Ναυτιλίας στο αίτημα εξεύρεσης λύσης στην ελλιπή ακτοπλοϊκή συγκοινωνία της Σύρου, καθώς ο Υπουργός Ναυτιλίας, αντί να ενσκήψει στο πρόβλημα, προτίμησε να αποπροσανατολίσει όταν στοχοποιήθηκε, όντως ο πλέον αρμόδιος ως προς αυτό.

Καθώς εκ μέρους του Δημάρχου κατέστη σαφές ότι θα αποτραπεί, με κάθε τρόπο, η προσέγγιση του κ. Κουρουμπλή στον χώρο πραγματοποίησης της πρώτης προγραμματισμένης συνεδρίασης του Αναπτυξιακού Συνεδρίου στη Σύρο, το πρωί της Τρίτης 5 Ιουνίου, επιχειρήθηκε η αιτιολόγηση από πλευράς Υπουργείου για την μη έλευση του Υπουργού.

Τα όρια του φαιδρού άγγιξε η επίκληση των υποχρεώσεων συμμετοχής του κ. Κουρουμπλή στα Ποσειδώνια 2018, όταν το πρόγραμμα της διοργάνωσης της έκθεσης ήταν γνωστό πλέον του ενός μηνός και σε κάθε περίπτωση πολύ νωρίτερα του προγραμματισμού της κυβέρνησης για το Περιφερειακό Συνέδριο στη Σύρο, στο οποίο προγραμματίστηκε η συμμετοχή του Υπουργού.

Πέραν ότι εκθέτει την ίδια την κυβέρνηση του με τη δημόσια ανακοίνωση του ο Υπουργός Ναυτιλίας, περί μη συμμετοχής του στο Περιφερειακό Συνέδριο λόγω υποχρεώσεων στα Ποσειδώνια, οι ημερομηνία των προγραμματισμένων θεσμικών του συναντήσεων, πάντοτε με τις ανακοινώσεις του ίδιου του Υπουργείου, ήταν δύο ημέρες προ της προγραμματισμένης άφιξης του στη Σύρο.

Υπήρξαν δε και τοπικοί μικροπολιτικοί αναλυτές, που κινούνται στο πολιτικό περιθώριο του νησιού, οι οποίοι έσπευσαν να χρησιμοποιήσουν για φθηνή προπαγάνδα τις εν λόγω ανακοινώσεις, με αποτέλεσμα να εκτεθούν οικτρά, για ακόμα μία φορά, καθώς είναι σαφή τα γεγονότα και οι ημερομηνίες.

Πέραν της προαναφερόμενης επίκλησης από την πλευρά του Υπουργείου Ναυτιλίας, επιχειρήθηκε η παράθεση διευκρινίσεων, «Με αφορμή δημοσιεύματα και πληροφορίες των ΜΜΕ για τη σύνδεση των Κυκλάδων μεταξύ τους και με τον Πειραιά».

Το Υπουργείο μπορεί να θεώρησε «εύκολη» την τοποθέτηση στο «κάδρο» της δημιουργούμενης έντασης τα Μέσα Ενημέρωσης και κυρίως την «Κοινή Γνώμη», καθώς υπήρξε το μόνο Μέσον το οποίο δημοσίευσε το θέμα, όμως σίγουρα τα αναφερόμενα στο σχετικό άρθρο δεν αφορούσαν γενικόλογες «πληροφορίες», αλλά βασικές δηλώσεις του Δημάρχου Σύρου-Ερμούπολης, οι οποίες ήταν και το βαρύνουσας σημασίας κυρίαρχο στοιχείο του άρθρου.

Η υπουργική ανακοίνωση

Προς επίρρωση των προαναφερόμενων παρατίθεται αυτούσια η ανακοίνωση του Υπουργείου Ναυτιλίας, η οποία αναφέρει:

«Διευκρίνιση για την ακτοπλοϊκή σύνδεση των Κυκλάδων

Με αφορμή δημοσιεύματα και πληροφορίες των ΜΜΕ για τη σύνδεση των Κυκλάδων μεταξύ τους και με τον Πειραιά, το Υπουργείο Ναυτιλίας διευκρινίζει ότι:

Στις 20 Μαρτίου 2018 οι  πλοιοκτήτριες εταιρείες του  Ε/Γ ΣΟΥΠΕΡΣΠΗΝΤ Ν.Π.12507 και του ΣΟΥΠΕΡΚΑΤ Ν.Π.125218, οι εταιρίες  «ΑΧΛΑ Ν.Ε.» και «ΠΙΣΩ ΓΥΑΛΙΑ Ν.Ε.» κατέθεσαν αίτηση για την ετήσια  δρομολόγηση των πλοίων τους από 25/05/2018 έως και την 24/05/2019  στη γραμμή  ΠΕΙΡΑΙΑΣ – ΣΙΦΝΟΣ – ΜΗΛΟΣ - ΦΟΛΕΓΑΝΔΡΟΣ – ΘΗΡΑ – ΚΑΤΑΠΟΛΑ – ΚΟΥΦΟΝΗΣΙ – ΝΑΞΟΣ – ΜΥΚΟΝΟΣ – ΠΑΡΟΣ – ΙΟΣ – ΘΗΡΑ – ΝΑΞΟΣ – ΠΑΡΟΣ – ΜΥΚΟΝΟΣ – ΤΗΝΟΣ – ΣΥΡΟΣ και αντιστρόφως στη γραμμή  ΣΥΡΟΣ – ΤΗΝΟΣ – ΜΥΚΟΝΟΣ – ΝΑΞΟΣ ΘΗΡΑ – ΙΟΣ – ΝΑΞΟΣ – ΜΥΚΟΝΟΣ- ΝΑΞΟΣ – ΘΗΡΑ – ΦΟΛΕΓΑΝΔΡΟΣ – ΜΗΛΟΣ – ΣΙΦΝΟΣ – ΣΕΡΙΦΟΣ – ΠΕΙΡΑΙΑΣ.

Το αίτημα αφορούσε κοινό πρόγραμμα δρομολογίων, με καθημερινή αναχώρηση από τον Πειραιά στις  07:30  προς τα λιμάνια των Κυκλάδων και με άφιξη στο λιμάνι της Σύρου στις 00:30, π.μ. Εκεί το πλοίο θα διανυκτέρευε, προκειμένου να αναχωρήσει την επομένη από το λιμάνι της Σύρου στις 07.00 με προορισμούς τα λιμάνια των Κυκλάδων και άφιξη στον Πειραιά στις 22:00. Το αίτημα προέβλεπε τα  πλοία να εναλλάσσονται στην εκτέλεση των καθημερινού κοινού προγράμματος δρομολογίων, με το ένα να  εκτελεί δρομολόγιο  από τον Πειραιά και την επομένη δρομολόγιο από τη  Σύρο και αντίστροφα το άλλο.

Το συγκεκριμένο αίτημα συζητήθηκε αρμοδίως στο Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (Σ.Α.Σ.), το οποίο συνεδρίασε στις 8 Μαΐου 2018 και το οποίο γνωμοδότησε   θετικά για τα δύο δρομολόγια, αλλά με  ώρα αναχώρησης από τον Πειραιά και από την Σύρο στις 10:00 πμ.

Μετά την ανάρτηση της γνωμοδότησης του Σ.Α.Σ, οι εταιρίες δεν απάντησαν ούτε υπέβαλαν άλλο αίτημα, σχετικό με τα δρομολόγια στις Κυκλάδες.

Δέκα ημέρες μετά, στις 18 Μαΐου 2018 υπέβαλαν διαφορετικό αίτημα για έκτακτη δρομολόγηση των δύο αυτών πλοίων, στις γραμμές  Βόλου – Βορείων Σποράδων – Θεσσαλονίκης  με επιστροφή και στη γραμμή  Βόλου – Σκιάθου, επίσης με επιστροφή. Το αίτημα αυτό αφορά μόνο το, τριών μηνών χρονικό διάστημα, από 15 Ιουνίου 2018 έως και 9 Σεπτεμβρίου 2018. Το συγκεκριμένο αίτημα εξετάζεται από την αρμόδια υπηρεσία.

Υπενθυμίζεται ότι το Σ.Α.Σ είναι το αρμόδιο όργανο για τη δρομολόγηση των πλοίων, η οποία δεν μπορεί να γίνει με απευθείας ανάθεση. Ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Παναγιώτης Κουρουμπλής, δε θα είναι παρών στο Περιφερειακό Συνέδριο των Κυκλάδων, όπου ήθελε να έχει απευθείας συνομιλίες με τους αρμόδιους φορείς για το θέμα, διότι είναι υποχρεωτική η παρουσία του στα Ποσειδώνια, σε συγκεκριμένες, προκαθορισμένες συναντήσεις με ομολόγους του και με πρέσβεις ξένων χωρών. Το Υπουργείο Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής συνεχίζει τις επαφές με τις εταιρίες για διευθέτηση του ζητήματος».

Προς συζήτηση οι εναλλακτικές

Της προκληθείσας αναστάτωσης ακολούθησε σειρά επαφών και συνεχών συναντήσεων των θεσμικών παραγόντων της Σύρου και του Υπουργείου Ναυτιλίας, με αξιοσημείωτη την πρωτοβουλία του υφυπουργού Ναυτιλίας, Νεκτάριου Σαντορινιού, ο οποίος πρωτοστάτησε στις συνεχείς προσπάθειες εξεύρεσης λύσης, παρά της μη αρμοδιότητας του, καθώς ο ίδιος φέρει την ευθύνη διαχείρισης των θεμάτων νησιωτικής πολιτικής και όχι των ακτοπλοϊκών δρομολογίων.

Πλέον συζητούνται όλες οι εναλλακτικές λύσεις για την άρση του ακτοπλοϊκού αποκλεισμού της Σύρου, ακόμα και προτάσεις που κατατέθηκαν από τον χειμώνα του 2017 και για τις οποίες ζητείται υλοποίηση.

Οι προτάσεις αυτές είχαν κατατεθεί από εκπρόσωπο συγκεκριμένου θεσμικού φορέα της Σύρου όμως τώρα επιχειρήθηκε η υιοθέτηση της πατρότητας τους από τοπικούς αξιωματούχους, οι οποίοι ενώ κατά τη διάρκεια των 3,5 ετών άσκησης διοίκησης έχουν λάμψει δια της άγνοιας και της απραξίας τους, θέλησαν να καπηλευθούν και αυτό το θέμα, με επικοινωνιακές μεγαλοστομίες, παρά του ότι ακόμα και στην προ διημέρου ακτοπλοϊκή ημερίδα της Νάξου τέθηκαν στο περιθώριο από το σύνολο των παρευρισκόμενων στελεχών της ακτοπλοΐας και του Υπουργείου Ναυτιλίας.

Της έντασης που προκλήθηκε στο ακτοπλοϊκό σκηνικό της Σύρου δεν έλλειψε και η πρόθεση πολιτικής της εκμετάλλευσης, καθώς επιχειρήθηκε να δοθεί αντιπολιτευτική χροιά, με στοχοποίηση της κυβέρνησης, για ένα θέμα που έλκει τις ρίζες του από το παρελθόν, καθώς ουδέποτε ασκήθηκαν πολιτικές και λήφθηκαν αποφάσεις τέτοιες που να θωρακίζουν την απρόσκοπτη, συνεχή και λειτουργική ακτοπλοϊκή συγκοινωνία των νησιών. 

Κρισιμότατη κρίνεται η σημερινή ημέρα, καθώς αναμένεται να τεθούν προς τελική συμφωνία όλα τα εναλλακτικά σενάρια, προκειμένου να γίνουν και οι σχετικές ανακοινώσεις στο Αναπτυξιακό Συνέδριο στις 5 και 6 Ιουνίου.