Μετά από 40 χρόνια υποσχέσεων το Μεταφορικό Ισοδύναμο γίνεται νόμος του κράτους

  • Παρασκευή, 29 Ιουνίου, 2018 - 06:16

Υλοποιώντας ακόμα μία προεκλογική δέσμευση της κυβέρνησης, το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής έφερε στη Βουλή και το Σώμα υπερψήφισε το Σχέδιο Νόμου για το Μεταφορικό Ισοδύναμο.

Ο Υπουργός Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής Παναγιώτης Κουρουμπλής, μιλώντας στην Ολομέλεια της Βουλής κατηγόρησε την αξιωματική αντιπολίτευση για έλλειψη γενναιότητας, παραπληροφόρηση, μικροψυχία και ρεσιτάλ ψεύδους.

Ο κ. Κουρουμπλής σημείωσε ότι η ιδέα του Μ.Ι. επί σαράντα χρόνια σχεδόν ήταν στις προεκλογικές υποσχέσεις των κομμάτων, τα οποία παρά το γεγονός ότι κυβέρνησαν σε καλές οικονομικές περιόδους, δεν το υλοποίησαν. Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ όμως το υλοποιεί, κάτω από τις γνωστές συγκεκριμένες περιοριστικές δημοσιονομικές συνθήκες που ζει η χώρα, γιατί είχε δεσμευτεί προεκλογικά. Και το έκανε μετά από ανοιχτό διάλογο. Έγιναν οχτώ οργανωμένες συναντήσεις με όλους τους άμεσα εμπλεκόμενους φορείς, με τη συμμετοχή του πιο έγκυρου επιστημονικού φορέα του Αιγαίου, που είναι το Πανεπιστήμιο Αιγαίου. Άρα δεν τίθεται θέμα παραπληροφόρησης.

Ο κ. Κουρουμπλής δήλωσε ότι ο ΦΠΑ δεν είχε καταργηθεί ποτέ στις μεταφορές, όπου είναι και το κόστος που συνδέεται με την ποιότητα ζωής των καταναλωτών. «Η αντιπολίτευση αποκρύπτει ότι ο ΦΠΑ δεν είχε καταργηθεί στις μεταφορές. Η κυβέρνηση λοιπόν εφαρμόζει ένα μέτρο που ισχύει στις μεταφορές και παράλληλα συστήνει παρατηρητήριο, για να παρακολουθεί αν αυτό το μέτρο πραγματικά αγγίζει τους πολίτες, αν φθάνει στους πολίτες και όχι στις τσέπες των ολίγων. Οι προηγούμενες κυβερνήσεις δεν το έκαναν. Δεν υπήρξε ποτέ σύστημα που παρακολουθούσε αν αυτός ο καταργημένος, μειωμένος ΦΠΑ ωφελούσε συνολικά τους πολίτες ή τις τσέπες των ολίγων», δήλωσε ο κ. Κουρουμπλής.

Ο Υπουργός Ναυτιλίας δήλωσε ότι με το Μ.Ι. η κυβέρνηση επιχειρεί να μειώσει το κόστος μεταφοράς επιβατών και προϊόντων και να το προσαρμόσει στο μεγαλύτερο δυνατό βαθμό με το κόστος στις χερσαίες μεταφορές. Ιδιαίτερα τόνισε ότι το Μ.Ι. αφορά όλα τα νησιά και όχι μόνο τα νησιά του Αιγαίου. «Πηγή χρηματοδότησης είναι το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Εξήντα εκατομμύρια για το εξάμηνο που έρχεται και εκατόν πενήντα εκατομμύρια για τον επόμενο χρόνο, οπότε θα επεκταθεί το πρόγραμμα σε όλα τα νησιά της χώρας, υλοποιώντας μ’ αυτόν τον τρόπο για πρώτη φορά το άρθρο 101 του Συντάγματος. Αυτή είναι η αλήθεια και αυτή είναι η πραγματικότητα», δήλωσε ο κ. Κουρουμπλής και πρόσθεσε ότι ταυτοχρόνως η κυβέρνηση με συντονισμένες ενέργειες διεκδικεί υλοποίηση του προγράμματος «Εδαφικής Συνοχής» της ΕΕ, με τη Σύνοδο της Βαλέτας. Η κυβέρνηση πιέζει έτσι την Κομισιόν «για συγκεκριμένο πρόγραμμα, το οποίο θα «κουμπώσει» με το Μ.Ι. για να στηρίξει ακριβώς τη νησιωτική πολιτική».

Ο κ. Κουρουμπλής αναφέρθηκε στην αναμόρφωση των δρομολογίων στην ακτοπλοΐα, στη σύγκρουση με συμφέροντα, ώστε να εξυπηρετούνται οι νησιώτες και τις νέες διατάξεις για τα δικαιώματα των εργαζομένων στη ναυτιλία και κατέληξε: «Οι πολιτικές αυτές πρέπει να συνεχίσουν, να ενισχύονται, για να μπορέσουμε πραγματικά να περιορίσουμε τα φαινόμενα του κοινωνικού και οικονομικού αποκλεισμού που αισθάνονται οι νησιώτες».

Ένα βαθιά αναπτυξιακό μέτρο

Ο Υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Νεκτάριος Σαντορινιός, από την πλευρά του υπογράμμισε τις αναπτυξιακές προοπτικές του μέτρου και τόνισε ότι η κυβέρνηση της αριστεράς, με την εφαρμογή του ΜΙ, υλοποιεί τόσο την πάγια προγραμματική της θέση, όσο και τις Συνταγματικές και Ευρωπαϊκές μέριμνες για τη νησιωτικότητα.

Το ΜΙ είναι μια ουσιαστική νησιωτική θεσμική τομή που κανείς δεν τόλμησε να φέρει ως τώρα. Είναι η πρακτική εφαρμογή των πολιτικών εδαφικής συνοχής καθώς εξισώνει το κόστος μεταφοράς των νησιωτών και των εμπορευμάτων, από και προς τα νησιά, με τη χερσαία μεταφορά.

«Για πρώτη φορά, ένα τέτοιο μέτρο, εκτός από τους μόνιμους κατοίκους των νησιών περιλαμβάνει και τους αναπληρωτές πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, τους επικουρικούς και αγροτικούς ιατρούς, το επικουρικό νοσηλευτικό και βοηθητικό προσωπικό των νοσοκομείων των νησιών αλλά και όσα παιδιά δραστηριοποιούνται σε αθλητικά σωματεία ατομικών αθλημάτων»

Είναι ένα βαθιά αναπτυξιακό μέτρο καθώς στηρίζει τις μικρομεσαίες νησιωτικές επιχειρήσεις, δημιουργεί συνθήκες για νέα επιχειρηματικότητα και έτσι αίρεται το ολιγοπωλιακό καθεστώς που υπάρχει στις αγορές των μικρών νησιών. Για αυτό το ελληνικό ΜΙ μπορεί να αποτελέσει μια καλή ευρωπαϊκή πρακτική».

Απάντηση στην Αντιπολίτευση για το ΦΠΑ

«Μας λέτε ότι εμείς καταργήσαμε τους ειδικούς συντελεστές ΦΠΑ στα νησιά. Αυτό που δεν λέτε όμως στον κόσμο είναι ότι η κατάργηση έγινε ως αναγκαστικό μέτρο στο πλαίσιο του Μνημονίου, το καλοκαίρι του 2015, με τον 4336 και υπερψηφίστηκε και από τη ΝΔ και από το ΠΑΣΟΚ και από το Ποτάμι, με σύνολο ψήφων 222».

«Αυτό που επίσης δεν λέτε στους νησιώτες είναι ότι ακόμη και τώρα που φωνάζετε για την κατάργηση των ειδικών συντελεστών, φέρνετε τροπολογία για την παράτασή τους, μόνο στα πέντε νησιά που αντιμετωπίζουν την προσφυγική κρίση, και όχι για όλα».

«Δεν λέτε όμως στην νησιωτική κοινωνία ότι στη σελίδα 27, σημείο 5, του mail Χαρδούβελη στις 29.11.2014, η τότε Ελληνική Κυβέρνηση δεσμεύτηκε η ίδια, στο πλαίσιο του κλεισίματος της πέμπτης αξιολόγησης, να αναθεωρήσει τα ειδικά αυτά καθεστώτα (VAT islands’ rates), στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής πολιτικής, προκειμένου να γίνει ένα πιο απλό και αποτελεσματικό σύστημα ΦΠΑ. Τελικά ούτε την αξιολόγηση καταφέρατε να κλείσετε και δεσμεύσατε τη χώρα για την κατάργηση των ειδικών συντελεστών».

Εμείς με το ΜΙ δεν προσπαθούμε να αντικαταστήσουμε τους ειδικούς συντελεστές ΦΠΑ και το έχουμε δηλώσει με όλους τους τρόπους. Παρόλα αυτά, σύμφωνα με τις μελέτες μας, πολλά από τα προϊόντα βασικής διατροφής θα έχουν μεγαλύτερη έκπτωση, μέσω της επιδότησης της μεταφοράς, με το μέτρο του ΜΙ, από ότι η έκπτωση των ειδικών συντελεστών ΦΠΑ».