Λιμενική πολιτική με το νέο νόμο για τις υποπαραχωρήσεις

  • Δευτέρα, 18 Φεβρουαρίου, 2019 - 06:12

Στις αναπτυξιακές προοπτικές που ανοίγονται για τα 10 λιμάνια της χώρας, με το νέο νόμο για τις υποπαραχωρήσεις δραστηριοτήτων, αλλά και στις προοπτικές του λιμένα Κατακόλου αναφέρθηκε ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Φώτης Κουβέλης, μιλώντας, στο 1ο Αναπτυξιακό Συνέδριο Πελοποννήσου που οργάνωσε η Εφημερίδα «Πατρίς Πύργου» στην Αρχαία Ολυμπία.

Απαντώντας στην κριτική της αντιπολίτευσης για το ανταποδοτικό τέλος που θα επιβληθεί στους παραχωρησιούχους, ο κ. Κουβέλης εξήγησε ότι με τα χρήματα αυτά δε θα γίνονται προσλήψεις, αλλά επενδύσεις σε δραστηριότητες που δεν έχουν παραχωρηθεί, ώστε το λιμάνι λειτουργεί πλήρως, και να είναι ελκυστικό σε άλλους επενδυτές.

«Ζωτικό τμήμα της τουριστικής ανάπτυξης  κρουαζιέρα»

Ειδική αναφορά έκανε ο Υπουργός Ναυτιλίας στην κρουαζιέρα, αναφέροντας τις ενισχυτικές πράξεις της κυβέρνησης με τη σύσταση της Εθνικής Συντονιστικής Επιτροπής Κρουαζιέρας.

Όπως συγκεκριμένα ανέφερε «Η κυβέρνηση αποδίδει ιδιαίτερη σημασία στην κρουαζιέρα. Πιστεύουμε ότι η κρουαζιέρα είναι ζωτικό τμήμα της τουριστικής ανάπτυξης και ότι έχει προστιθέμενη αξία για την Ελληνική Οικονομία. Το γεγονός ότι παρά τις δυσμενείς πολιτικές εξελίξεις στην Ανατολική Μεσόγειο και την λεγόμενη Εγγύς Ανατολή, η κρουαζιέρα στην Ελλάδα δεν επηρεάστηκε σχεδόν καθόλου αποδεικνύει κατά τη γνώμη μου δύο πράγματα. Πρώτον, τη μεγάλη δυναμική του κλάδου. Δεύτερον, το γεγονός ότι η κυβέρνηση κατάφερε, παρά τις οικονομικές και τις συνακόλουθες κοινωνικές δυσκολίες, και αναφέρομαι στα μνημόνια, να καταστήσει την Ελλάδα χώρα με πολιτική σταθερότητα, χώρα στην οποία δεν έχει μειωθεί το αίσθημα ασφάλειας, χώρα που παραμένει πόλος τουριστικής έλξης, παρά τις δυσμενείς εξελίξεις στην ευρύτερη γειτονιά μας. Η Ελλάδα, έχοντας βγει πλέον από τα μνημόνια εξελίσσεται σε χώρα με ήπια ισχύ. Με πολιτική σταθερότητα, με ισχυρούς εταίρους και με οικονομία που έχει πλέον μπει στο δρόμο της ανάκαμψης. Στον ίδιο δρόμο έχει μπει και ο κλάδος της κρουαζιέρας, την οποία η κυβέρνηση ενισχύει. Συστήσαμε την Εθνική Συντονιστική Επιτροπή Κρουαζιέρας, η οποία λειτουργεί εδώ και τρία χρόνια. Έχει τέσσερις θεματικές ομάδες και στο πλαίσιο των εργασιών τους έχουν λυθεί ή βρίσκονται σε διαδικασία εξέτασης και επίλυσης αρκετά θέματα του κλάδου. Για πρώτη φορά η Εθνική Συντονιστική Επιτροπή Κρουαζιέρας, συγκέντρωσε και αξιολόγησε όλα τα ζητήματα που έχουν θέσει οι εμπλεκόμενοι φορείς, σε συνεργασία με τις ηγεσίες των υπουργείων Ναυτιλίας και Τουρισμού. Έτσι δρομολογήθηκε η επίλυσή τους».

Μελέτες και χρηματοδοτήσεις για έργα λιμενικών υποδομών

Αναφορικά με τις λιμενικές υποδομές και τις ενισχύσεις που αυτές λαμβάνουν με την ανάληψη εκ μέρους της κυβέρνησης της εκπόνησης μελετών και τη χρηματοδότηση των έργων από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, ο κ. Κουβέλης είπε σχετικά ότι «Θεσμοθετήσαμε ανταποδοτικό τέλος για την παροχή υπηρεσιών ενίσχυσης ασφάλειας πλοίων, λιμενικών εγκαταστάσεων και λιμένων. Με τα έσοδα αυτά, οι φορείς διαχείρισης λιμένων καλύπτουν λειτουργικές ανάγκες, δαπάνες επισκευής και συντήρησης του εξοπλισμού ISPS Code, καθώς και το λειτουργικό κόστος αυτού. Αυτό είναι μια σημαντική ανάσα για τα λιμάνια κρουαζιέρας. Αυξήσαμε τους πόρους για μελέτες και έργα. Το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής ωριμάζει μελέτες για σημαντικά έργα λιμενικών υποδομών και τα χρηματοδοτεί μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων. Γίνονται έτσι έργα επισκευής και συντήρησης σε μικρά και μεγάλα της χώρας. Φέτος το σχετικό κονδύλιο σχεδόν τριπλασιάστηκε. Για τα έργα αυτά η κυβέρνηση συνεργάζεται με την τοπική αυτοδιοίκηση, ώστε μπορεί η τοπική κοινωνία να αναπτύξει και να ενισχύσει τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της».

Αναδιοργάνωση του λιμενικού συστήματος διακυβέρνησης

Προς διαβούλευση πρόκειται να τεθεί το σχέδιο αναδιοργάνωσης του λιμενικού συστήματος διακυβέρνησης, όπως ενημέρωσε ο Υπουργός Ναυτιλίας, ο οποίος είπε σχετικά ότι «Πολλά Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία αντιμετωπίζουν σοβαρά λειτουργικά προβλήματα όπως π.χ. η υποστελέχωσή τους. Για το λόγο αυτό, το Υπουργείο Ναυτιλίας σε συνεργασία με το Υπουργείο Εσωτερικών συνέστησε επιτροπή, που στη συνέχεια ανέθεσε τη σύνταξη μελέτης για την αξιολόγηση όλων των δομών και κυρίως των Λιμενικών Ταμείων, καθώς και για την υπόδειξη λύσεων για την αναδιοργάνωση του λιμενικού συστήματος. Μετά από διαβούλευση με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, η μελέτη αυτή έχει παραδοθεί και η κυβέρνηση έχει επιλέξει σενάριο αναδιοργάνωσης με στόχο τη βελτιστοποίηση του λιμενικού συστήματος διακυβέρνησης. Το σενάριο αυτό θα τεθεί σύντομα σε διαβούλευση».

Επενδύσεις μέσω του ανταποδοτικού τέλους

Επεξηγηματικός υπήρξε ο κ. Κουβέλης σχετικά και με το ανταποδοτικό τέλος των επενδυτών προς του Φορείς Διαχείρισης των λιμένων, προκειμένου να μπορεί το παρόν έσοδο να λειτουργήσει υπέρ επενδύσεων για τη λειτουργικότητα των λιμανιών.

Όπως είπε συγκεκριμένα για το θέμα «Αυτές τις ημέρες γίνεται μια σημαντική αλλαγή στην λιμενική πολιτική της χώρας. Ψηφίζεται στη Βουλή ο νόμος για την αξιοποίηση των δέκα μεγάλων λιμανιών, που ανήκουν στο ΤΑΙΠΕΔ. Κι επειδή η αντιπολίτευση μας κατηγορεί ότι βάζουμε τορπίλη στη διαδικασία, με το ανταποδοτικό τέλος που θα καταβάλλουν οι επενδυτές στον Φορέα Διαχείρισης του λιμανιού, θέλω να διευκρινίσω το εξής. Ο παραχωρησιούχος θα κάνει επενδύσεις στο λιμάνι μόνο σε ότι αφορά τη δραστηριότητα που θα έχει αναλάβει. Ο Φορέας Διαχείρισης θα πρέπει να έχει έσοδα για να κάνει επενδύσεις σε άλλες δραστηριότητες, ώστε το λιμάνι να παραμένει λειτουργικό, αλλά και ελκυστικό σε άλλους επενδυτές. Αυτό διασφαλίζουμε με το ανταποδοτικό τέλος. Η κυβέρνηση αποδεδειγμένα εργάζεται για το καλό και την ανάπτυξη της ευρύτερης κοινωνίας».