Παρέμβαση του Υπ. Τουρισμού, Θανάση Θεοχαρόπουλου τη δεύτερη ημέρα του 5ου Posidonia Sea Tourism Forum

Θαλάσσιος τουρισμός, θέσεις εργασίας και περιβάλλον

  • Πέμπτη, 30 Μαΐου, 2019 - 06:16
  • /   Eνημέρωση: 30 Μαΐου. 2019 - 17:00

Η γεωπολιτική αστάθεια, ο περιορισμένος αριθμός λιμανιών τα οποία μπορούν να δεχθούν κρουαζιερόπλοια, η σοβαρή έλλειψη λεωφορείων και ξεναγών στους προορισμούς κρουαζιέρας κατά τις περιόδους υψηλής τουριστικής κίνησης και, τέλος, οι σημερινές υποδομές που αδυνατούν να αντεπεξέλθουν στον αυξανόμενο αριθμό επιβατών κρουαζιέρας, είναι οι κυρίαρχες προκλήσεις που βάζουν εμπόδια στην ανάπτυξη της κρουαζιέρας στην Ανατολική Μεσόγειο, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις που διατύπωσαν οι εκπρόσωποι των τριών μεγαλύτερων εταιρειών κρουαζιέρας παγκοσμίως τη δεύτερη ημέρα του 5ου Posidonia Sea Tourism Forum.

Την ίδια ώρα, με προβλεπόμενη αύξηση 7% φέτος στους επιβάτες κρουαζιέρας μόνο για την Ελλάδα, σύμφωνα με τον Έλληνα Υπουργό Τουρισμού κ. Θανάση Θεοχαρόπουλο, οι προκλήσεις αυτές είναι πιθανό να ενταθούν στο προσεχές μέλλον μέχρι να ολοκληρωθούν τα εν εξελίξει έργα αναβάθμισης των υποδομών.

Ακολουθεί η ομιλία του.

Κρίσιμος πυλώνας ανάπτυξης

“Σας καλωσορίζω στο 5ο Φόρουμ «Ποσειδώνια Θαλάσσιος τουρισμός». Η ευρεία συμμετοχή των μεγαλύτερων συντελεστών της κρουαζιέρας καθιστά τη διοργάνωση δυναμική και εποικοδομητική. 

Η κρουαζιέρα αναδεικνύεται σε έναν ολοένα και πιο δημοφιλή τρόπο διακοπών, γεγονός που οδηγεί σε σημαντική αύξηση του αριθμού των κρουαζιερόπλοιων που εισέρχονται στην αγορά για να ικανοποιήσουν την αυξανόμενη ζήτηση διεθνώς. Το 2018 καταγράφηκε αύξηση της τάξης του 7% στους επιβάτες κρουαζιέρας σε παγκόσμιο επίπεδο, αγγίζοντας τους 28,5 εκατ., που μεταφράζεται με τη σειρά του σε νέες ναυπηγήσεις και σε αύξηση των θέσεων εργασίας.

Για την Ελλάδα η κρουαζιέρα αποτελεί έναν από τους κρίσιμους πυλώνες του ελληνικού τουρισμού, που είναι αποφασιστικός τομέας για την οικονομική ανάπτυξη της χώρας. Η Ελλάδα έχει αναμφισβήτητα συγκριτικά πλεονεκτήματα στον τομέα της κρουαζιέρας λόγω του συνδυασμού της  ομορφιάς, του φυσικού της ανάγλυφου και του θαλάσσιου πλούτου της, με την ιστορία και τον πολιτισμό της αλλά και τη σύγχρονη πολιτιστική δημιουργία της. Με μια ακτογραμμή που ξεπερνά τα 16.000 χλμ. και πληθώρα νησιών που μπορούν να ικανοποιήσουν όλες τις προτιμήσεις αλλά και πλούσια παραγωγή παραδοσιακών και μοναδικών προϊόντων, η Ελλάδα αποτελεί έναν ελκυστικό προορισμό κρουαζιέρας για όλο το χρόνο.

Η ελληνική κυβέρνηση, στο πλαίσιο μιας Κοινής Ολοκληρωμένης Εθνικής Αναπτυξιακής Στρατηγικής που εκφράζεται μέσω της Εθνικής Συντονιστικής Επιτροπής Κρουαζιέρας, το πρώτο θεσμικό εργαλείο, σχεδιάζει, μεταξύ άλλων, πολιτικές διευκόλυνσης, προωθεί εμπορικά θέματα και πολιτικές προώθησης και προβολής.”.

Αναπτυξιακός σχεδιασμός

“Στον αναπτυξιακό μας σχεδιασμό για τα επόμενα χρόνια έχουμε στόχο να μπορούν τα λιμάνια και οι υποδομές μας να απαντούν στις σύγχρονες παγκόσμιες τάσεις για αυτό και προωθούμε μια σειρά μέτρων όπως ο εκσυγχρονισμός και η προώθηση των μαρίνων και των υποδομών των λιμανιών, η αυξημένη συνεργασία με όλα τα εμπλεκόμενα μέρη, η προώθηση προορισμών όλης της χώρας και όχι μόνο των φημισμένων προορισμών, ώστε να αξιοποιηθεί το ευρύ δυναμικό της κρουαζιέρας. Μέτρα δηλαδή που αναδεικνύουν τη δέσμευσή μας να υποστηρίξουμε την ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού αλλά και το γεγονός ότι η Ελλάδα προσφέρει μια σημαντική ευκαιρία επένδυσης για τον κλάδο.

Επιπλέον, τα μέτρα που πρόσφατα ψηφίστηκαν θα ωθήσουν περαιτέρω την τουριστική ανάπτυξη γιατί, πέραν των άμεσων μέτρων, βελτιώνουν την αγοραστική δύναμη, συνεπώς βελτιώνουν και την τουριστική ανάπτυξη.”.

Αύξηση ανταγωνισμού

“Κρίσιμο θέμα για εμάς είναι να αυξηθεί η ανταγωνιστικότητα της χώρας ανάμεσα στα κράτη-μέλη της Ε.Ε. Γι’ αυτό και απαιτείται ένα ελκυστικό φορολογικό σύστημα, που θα παρέχει κίνητρα, στο πλαίσιο πάντα της κοινωνικής δικαιοσύνης και βασισμένο στην ευρεία διαβούλευση όλων των εμπλεκόμενων μερών. Και στην προσπάθεια αυτή, της ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού τουριστικού προϊόντος, σημαντικό ρόλο διαδραματίζουν οι προσπάθειες που καταβάλλονται για τη διεύρυνση των δημοσιονομικών περιθωρίων.

Επιπλέον, βασικό θέμα για εμάς είναι η αύξηση των θέσεων εργασίας. Να υπάρξουν νέες θέσεις εργασίας  σε όλους τους τομείς που συνδέονται με την τουριστική δραστηριότητα και τον τομέα της φιλοξενίας (για άμεσα και έμμεσα απασχολούμενους). Η ανάπτυξη και προώθηση της κρουαζιέρας και του γιώτινγκ μπορεί επίσης να συμβάλλει ουσιαστικά σε αυτό. Η ισχυροποίηση του θαλάσσιου τουρισμού δημιουργεί προοπτικές ανάπτυξης με πολλαπλά οφέλη για την εγχώρια οικονομία όχι μόνο για την αναβάθμιση των υποδομών και τη βελτίωση των υπηρεσιών αλλά και για την δημιουργία θέσεων εργασίας που για εμάς αποτελεί προτεραιότητα.

Επιπλέον, η αντιμετώπιση των περιβαλλοντικών προκλήσεων όπως η αυστηροποίηση των κανονισμών ως προς τις εκπομπές αερίων ρύπων, η χρήση νέων πηγών ενέργειας και άλλα αποτελούν επίσης προτεραιότητα για εμάς. Επιδιώκουμε την αειφόρο ανάπτυξη, μια ανάπτυξη που θα σέβεται το περιβάλλον και θα συνάδει με τους ευρωπαϊκούς Κανονισμούς και τις διεθνείς βέλτιστες πρακτικές.

Έχουν ήδη υπάρξει επιτεύγματα στον τομέα της κρουαζιέρας. Αυξήθηκε τα τελευταία χρόνια πάνω από 35% ο εισερχόμενος τουρισμός με σημαντική συμβολή της κρουαζιέρας. Ειδικότερα το 2018 σημειώθηκε σημαντική αύξηση των επιβατών κρουαζιέρας στην Ανατολική Μεσόγειο που άγγιξε το 8,5% με 746.000 επιβάτες,. Ειδικά για τη χώρα μας, σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής δεδομένα, για τον 2019 προβλέπεται αύξηση 7% στην κρουαζιέρα.”.

Θέτουμε τον πήχη ακόμη πιο ψηλά, δεν εφησυχάζουμε.

“Για εμάς, η ανάπτυξη της ελληνικής κρουαζιέρας και η καθιέρωση της χώρας μας σε κεντρική δύναμη στον θαλάσσιο τουρισμό είναι στρατηγική προτεραιότητα.

Η προώθηση του Πειραιά και η καθιέρωση του λιμανιού Ηρακλείου Κρήτης ως home ports, η αύξηση των home ports, η βελτίωση και ενίσχυση των υποδομών σε μαρίνες, η έγκριση χωροθέτησης μαρινών μεσαίου και μεγάλου μεγέθους σε περιοχές υπό ειδικό καθεστώς προστασίας, ανοίγουν το δρόμο για την ανάπτυξη, αναβάθμιση και επενδυτική αξιοποίησή τους. Στόχος για τα επόμενα χρόνια είναι να μπορούν τα λιμάνια και οι υποδομές μας να ανταποκρίνονται στις σύγχρονες παγκόσμιες τάσεις ώστε να καταστούμε πιο ανταγωνιστικοί και να αυξήσουμε την ελκυστικότητα της χώρας στο θαλάσσιο τουρισμό με ιδιαίτερο βάρος να δίδεται στην ανάδειξη προορισμών και προϊόντων που προσφέρουμε  στην κρουαζιέρα.

Σημαντικό ρόλο στην όλη προσπάθεια διαδραματίζει η αναβάθμιση των αεροδρομίων και η αύξηση των αεροπορικών συνδέσεων, καθώς και οι απευθείας αεροπορικές συνδέσεις με Κίνα, ΗΠΑ και Καναδά.

 Το θέμα του φετινού Φόρουμ είναι «Δημιουργώντας ένα νέο όραμα για το θαλάσσιο τουρισμό στην Ανατολική Μεσόγειο». Θα πρόσθετα «ένα νέο κοινό όραμα» για την προώθηση του νέου αναπτυξιακού δυναμικού στην Ανατολική Μεσόγειο, μία από τις πιο ελκυστικές περιοχές κρουαζιέρας, καθώς και στη Μαύρη Θάλασσα. Ένα κοινό όραμα για την αντιμετώπιση των κοινών κανονιστικών και εμπορικών προκλήσεων, όπως ο συνεχώς μεταβαλλόμενος διεθνής τουριστικός χάρτης, η οικονομική συγκυρία, οι γεωπολιτικές εξελίξεις και άλλα, καθώς και των κοινών περιβαλλοντικών προκλήσεων.

Το μέλλον και οι προκλήσεις είναι μπροστά μας για να τα αντιμετωπίσουμε. Τα προβλήματα δεν είναι ανυπέρβλητα απαιτούν όμως ευελιξία, νέες ιδέες, αξιοποίηση όλων των ευκαιριών και προκλήσεων, στενή συνεργασία και συντονισμό μεταξύ  κράτους, φορέων και ιδιωτικού τομέα.

Με αυτές τις σκέψεις εύχομαι μια διαδραστική και εποικοδομητική συνεργασία μεταξύ των διακεκριμένων συμμετεχόντων και κηρύσσω την έναρξη των εργασιών που ευελπιστώ ότι θα χαράξουν νέους δρόμους για την κρουαζιέρα.”.