Παρελθόν η Αναπτυξιακή Άνδρου

Η εκκαθάριση και λύση της Αναπτυξιακής εταιρείας Άνδρου αποφασίστηκε από το δημοτικό συμβούλιο Άνδρου, με τις θετικές ψήφους δημοτικής αρχής και παρατάξεων μειοψηφίας, ενώ υπήρξε διαφοροποίηση δύο μελών της πλειοψηφίας.

Η ψήφος κατά συνείδηση, όπως ετέθη από τον Δήμαρχο, δεν επέτρεψε την ομοφωνία στην απόφαση, η οποία ελήφθη με 15 ψήφους υπέρ της λύσης της εταιρείας και με δύο διαφοροποιήσεις, του Αντιδημάρχου Οικονομικών, Χρήστου Βουραζέρη και του προέδρου του δημοτικού συμβουλίου, Λευτέρη Μπάλλα.

Μία «αμαρτωλή» ιστορία, η οποία όμως ουδέποτε διερευνήθηκε σε βάθος από καμία δημοτική αρχή, αν και οι συμμετέχοντες στη γενική της συνέλευση θα μπορούσαν δικαιωματικά να προκαλέσουν συζήτηση στο δημοτικό συμβούλιο, προκειμένου να ελεγχθούν τα οικονομικά της εταιρείας που αποδείχθηκε κοστοβόρα.

Η παρέχουσα εργολαβίες εταιρεία «Αναπτυξιακή Άνδρου Α.Ε.-Εταιρεία Ο.Τ.Α.», πρωτοδημιουργήθηκε το 1996, επί καθεστώς Νομαρχίας, η οποία επί χρόνια υπήρξε ο βασικός χρηματοδότης της, εκτελώντας έργα αρχικώς στους τρεις δήμους του νησιού και εν συνεχεία, από το 2010 και μετά, στον ενιαίο Καλλικρατικό Δήμο, όπου και άρχισε σταδιακά να γίνεται αντιληπτή η οικονομική της αδυναμία.

Προσχηματικά, για την λύση της εταιρείας, χρησιμοποιήθηκαν κατά παρελθόν, οι τρεις υπάλληλοι της, οι οποίοι πλέον μπορούν να μεταφερθούν στο Δήμο ως μόνιμο προσωπικό, σύμφωνα με το ν. 4483/2017, ο οποίος δίνει τελική ημερομηνία την 31 Οκτωβρίου για την λήψη της σχετικής απόφασης.

Μεγάλες οφειλές

Η πολύωρη παράθεση ποσών, που συνοψίζονται σε οφειλές εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ, δεν ξεκαθάρισαν απολύτως το τοπίο για τον τρόπο διαχείρισης της εταιρείας, πριν αποφασιστεί η λύση της.

Τόσο ο λογιστής της εταιρείας, Χαράλαμπος Ανύσης, όσο και η υπεύθυνη της Αναπτυξιακής, Ελένη Πολίτου, έδωσαν τα οικονομικά στοιχεία εκείνα που καταγράφουν εν μέρει την πορεία της, χωρίς όμως να έχουν απαντηθεί επί της ουσίας καίρια ερωτήματα για τον τρόπο λειτουργίας της.

Με οφειλές της περί τις 440.000 ευρώ, οι οποίες αυξάνονται κατά 80.000 ευρώ κατά το τρέχον έτος και με οφειλόμενα από εκτέλεση ατιμολόγητων έργων, της πενταετίας 2004-2009, περί τις 420.000 ευρώ, η διάσωση της απαιτούσε πλήρη και σε βάθος έλεγχο, αδρή οικονομική ενίσχυση και μεθοδική και στοχευμένη δραστηριοποίηση.

Καθώς πρόκειται για μία ανώνυμη εταιρεία, εκ μέρους του αντιδημάρχου Οικονομικών, Χ. Βουραζέρη, διευκρινίστηκε ότι «Στο εταιρικό της κεφάλαιο μπορεί να συμμετέχει οποιοδήποτε φυσικό ή νομικό πρόσωπο και όχι αποκλειστικά Ο.Τ.Α. Δεν τίθεται θέμα απαγόρευσης της ανάθεσης από τον Δήμο όταν πρέπει να γίνει συναλλαγή με υπεργολαβία. Μπορούμε να τις αναθέσουμε ακόμη και την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας μας καθώς και την εκμετάλλευση των κοινοχρήστων χώρων και δεν μπορεί να συμμετέχει η ίδια σε προγραμματικές συμβάσεις κτλ. Η εταιρεία αυτή αποτελεί ΝΠΙΔ, δεν είναι φορέας της γενικής κυβέρνησης, δεν υποχρεούται να αναρτά σε μηνιαία βάση απολογιστικά στοιχεία και φυσικά δεν μπορούσε να επιχορηγηθεί για αποπληρωμή ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων της».

Η «σκοτεινή» πλευρά των ευθυνών

Την ώρα που η εταιρεία κατέγραφε στο παρελθόν μεγάλους τζίρους, παράλληλα δημιουργούσε τεράστιες οφειλές και λάμβανε δανειοδοτήσεις, χωρίς να μπορεί να αποδειχτεί εάν τα ποσά με τα οποία δανειοδοτήθηκε αποδόθηκαν στους συγκεκριμένους λόγους για τους οποίους ελήφθησαν.

Προβληματισμός υπήρξε, ο οποίος δεν φάνηκε να αποσαφηνίστηκε, όσον αφορά στις εργολαβίες ή μάλλον υπεργολαβίες της Αναπτυξιακής, ενώ τα δάνεια και οι τζίροι της, καθώς και τα υψηλά της έξοδα είναι τα οικονομικά στοιχεία που εκτενώς παρατέθηκαν στη συνεδρίαση, που περισσότερο κούρασαν παρά διαφώτισαν για μία μονόδρομη απόφαση.

Μεταξύ των θεμάτων που έπρεπε να τύχουν απαντήσεων συμπεριλαμβάνονται τόσο ο υπολογισμός των διαφυγόντων εσόδων από έργα που πραγματοποιήθηκαν υπέρ τρίτων, για τα οποία οι τιμολογήσεις είναι ανύπαρκτες, όπως και οι οφειλές της προς τρίτους, εάν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα.

Δεδομένα που καταδεικνύουν τις ευθύνες που βαρύνουν όχι μόνο τους πρώην διαχειριστές της, αλλά και τους παρόντες, λόγω την αργοπορίας που επέδειξαν στον έλεγχο της, όταν τα οικονομικά στοιχεία δείχνουν σταθερές τις οικονομικές της υποχρεώσεις είτε την περίοδο των υψηλών τζίρων είτε την τελευταία διετία των πολύ χαμηλών, γεγονός που συνιστά σαφή κακοδιαχείριση.

Σε κίνδυνο ο προϋπολογισμός

Η απόφαση λύσης και εκκαθάρισης της εταιρείας βασίστηκε αποκλειστικά στα βεβαρημένα οικονομικά της εταιρείας και αποκλείει τη διενέργεια οιουδήποτε διαχειριστικού ελέγχου, ο οποίος αποκλείεται όταν η εταιρεία βρίσκεται σε διαδικασία εκκαθάρισης.

Πέραν αυτού μένει να αποσαφηνιστούν και οι περαιτέρω ενέργειες τόσο όσον αφορά στην κάλυψη των οφειλών προς τους πιστωτές, αλλά και τις τρέχουσες υποχρεώσεις της, όσο και με τα μηχανήματα της εταιρείας.

Και αυτό διότι η μεταφορά στο Δήμο των χρεών της Αναπτυξιακής δεν φαίνεται να είναι και η πλέον σοφή απόφαση, όταν δεν έχει διασφαλιστεί καμία επιχορήγηση προς αυτό, με αποτέλεσμα να τίθεται εν αμφιβόλω η ασφαλής εκτέλεση του επόμενου προϋπολογισμού.

Αυτό επιβεβαιώθηκε και από τον αρμόδιο αντιδήμαρχο Οικονομικών, ο οποίος επεσήμανε ότι «αν όλες οι οφειλές μετακυλήσουν στο Δήμο μέσα στο 2018 και δεν υπάρξει απόφαση για επιχορήγηση των οφειλών τέτοιου είδους που έρχονται από εταιρείες προς τους Ο.Τ.Α. από το ΥΠ.ΕΣ., ο προϋπολογισμός του 2018 δεν θα μπορεί να εκτελεστεί μετά από κάποιο χρονικό διάστημα και είναι πολύ πιθανό  να μας οδηγήσει στην σύναψη δανείου για ισοσκέλιση του προϋπολογισμού και εκτέλεση του».

Οι προτάσεις των διαφωνούντων

Οι δύο διαφωνούντες της δημοτικής πλειοψηφίας υποστήριξαν ότι θα μπορούσε να επαναδραστηριοποιηθεί η εταιρεία σε υγιή βάση και να αναζητηθούν τυχόν ανείσπρακτα έσοδα από έργα που έχουν εκτελεστεί αλλά για διάφορους λόγους δεν έχουν τιμολογηθεί.

Επισημάνθηκε ότι δεν θα μπορεί ο Δήμος στο μέλλον να συστήσει νέα εταιρεία και προτάθηκε να γίνει ανάθεση σε ορκωτό ελεγκτή λογιστή ώστε να υπάρξει έκθεση οικονομικού ελέγχου για την οικονομική κατάσταση  των χρήσεων 2011-2017.

Αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας της αν είναι εφικτό και ανάθεση από τον Δήμο της αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας του και της εκμετάλλευσης των κοινοχρήστων χώρων, κάτι το οποίο ο Δήμος με την υποστελέχωση που έχει και την έλλειψη εμπειρίας χάνει αυτή την πηγή εσόδου.

Μεταφορά στην εταιρεία τυχόν μηχανημάτων που ακόμη είναι στο όνομα του Δήμου ή της Περιφέρειας και έκδοση πινακίδων κυκλοφορίας σε όλα τα μηχανήματα-οχήματα, με σκοπό την χρησιμοποίηση τους όχι μόνο σε έργα που θα εκτελεί η εταιρεία αλλά και μίσθωση τους σε διάφορους επιτηδευματίες του νησιού και όχι μόνο.

Ένταξη στο δυναμικό της με πρόσληψη ή με σύμβαση έργου έμπειρου προσωπικού που θα ασχολείται αποκλειστικά και μόνο με συγχρηματοδοτούμενα  προγράμματα, αναπτυξιακούς νόμους κ.λ.π., προσφέροντας υπηρεσίες προς όλους τους επιτηδευματίες του νησιού και το Δήμο.

Οργανωμένη προσπάθεια ώστε να ενημερωθούν όλοι οι Δήμαρχοι των Κυκλάδων και όλοι οι επιτηδευματίες που ασχολούνται με την κατασκευή σε όλα τα νησιά, για την τεχνολογική επάρκεια της εταιρείας, προκειμένου να εισέλθει δυνατά στο παιχνίδι της ελεύθερης αγοράς.