Η Σαντορίνη... “Ιφιγένεια” στο βωμό της περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης

Παγκόσμιο πρόβλημα, αλλά το βλέμμα στη Σαντορίνη

Διεθνής στοχοποίηση της Σαντορίνης, σχετικά με την ποιότητα του αέρα και τα υψηλά επίπεδα ατμοσφαιρικής ρύπανσης, λόγω των εκπομπών ρύπων από κρουαζιερόπλοια και πλοία της γραμμής, μετά από σχετικό άρθρο της “Telegraph”, αδικεί το νησί και εγείρει αντιδράσεις.

Σύμφωνα με το άρθρο της βρετανικής εφημερίδας “Telegraph” που δημοσιεύτηκε, με ιδιαίτερα αιχμηρό τίτλο, την 21η Σεπτεμβρίου, το αμέσως προηγούμενο διάστημα διεξήχθη διήμερη έρευνα, σχετικά με την ατμοσφαιρική ρύπανση στη Σαντορίνη, όπου διαπιστώθηκε, ότι το επίπεδο της ρύπανσης του αέρα, ήταν 17 φορές υψηλότερο, σε σχέση με έναν πολυσύχναστο δρόμο.

Το άρθρο βασίζεται στις δηλώσεις του ειδικού στα θέματα ατμοσφαιρικής ρύπανσης, Δρ. Άξελ Φρίντριχ, ο οποίος εντοπίζει την αιτία της μεγάλης ατμοσφαιρικής ρύπανσης στις... τσιμινιέρες των κρουαζιεροπλοίων, καθώς και των πλοίων της γραμμής, σημειώνοντας, ότι ο όγκος των ρυπογόνων ουσιών, που εξέπεμπαν τα πλοία, ήταν τεράστιος.

Η έρευνα του Δρ. Φρίντριχ πραγματοποιήθηκε με τη στήριξη δύο περιβαλλοντικών ΜΚΟ, της Ελληνικής Ορνιθολογικής Εταιρείας, καθώς και της γερμανικής Ένωσης Φύσης και Βιοποικιλότητας.

Από την πλευρά της Ορνιθολογικής Εταιρείας, σημειώνεται, πως οι μετρήσεις κατέδειξαν ότι τα επίπεδα ατμοσφαιρικής ρύπανσης είναι 100 φορές υψηλότερα σε σχέση με περιοχές που έχουν καθαρό αέρα, δεδομένου ότι τα πλοία στη Μεσόγειο επιτρέπεται να λειτουργούν με μαζούτ και χωρίς τη χρήση αντιρρυπαντικών φίλτρων, καθώς απουσιάζουν αντίστοιχες νομοθετικές ρυθμίσεις όπως ισχύουν για τα αυτοκίνητα και τα φορτηγά. Ως εκ τούτου, τα καυσαέρια των κινητήρων των πλοίων περιέχουν τεράστιες ποσότητες λεπτόκοκκων σωματιδίων καθώς και καρκινογόνους ατμοσφαιρικούς ρύπους, όπως η αιθάλη, που έχουν σημαντικό μερίδιο και στην κλιματική αλλαγή.

Η κ. Κωνσταντίνα Ντεμίρη, εκ μέρους της Ορνιθολογικής Εταιρείας, τόνισε, ότι «οι εταιρείες που ασχολούνται με τη διαχείριση και λειτουργία κρουαζιερόπλοιων αποκομίζουν πολλά χρήματα από το συγκεκριμένο είδος τουρισμού, μιας και είναι ο ταχύτερα αναπτυσσόμενος τομέας στην τουριστική βιομηχανία. Ταυτόχρονα όμως αρνούνται να στραφούν σε πιο καθαρά καύσιμα ή να ξοδέψουν χρήματα για τεχνολογίες αντιρρύπανσης, θέτοντας σε κίνδυνο όχι μόνο την υγεία των δικών τους πελατών, αλλά και των κατοίκων και επισκεπτών της Σαντορίνης. Έχουμε έρθει αντιμέτωποι με ένα τεράστιο πρόβλημα ατμοσφαιρικής ρύπανσης, συνεπώς απαιτούνται άμεσες πολιτικές ενέργειες για την προστασία της δημόσιας υγείας και του περιβάλλοντος».

Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, υπολογίζεται ότι περίπου 50 χιλιάδες άνθρωποι πεθαίνουν πρόωρα κάθε χρόνο στην Ευρώπη, λόγω της ατμοσφαιρικής ρύπανσης που προκαλείται από τα πλοία.

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε, ως μορφή πίεσης, προκειμένου οι εταιρείες να στραφούν άμεσα σε καύσιμα με χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο, να εγκαταστήσουν φίλτρα για τα μικροσωματίδια και καταλύτες για τα νιτρικά οξείδια, προκειμένου να περιορίσουν άμεσα τις επιβλαβείς εκπομπές στο ελάχιστο. Επιπλέον, στόχος της Ορνιθολογικής Εταιρείας, αλλά και της γερμανικής MKO, είναι η Ελλάδα να στηρίξει στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό τις προσπάθειες για τον χαρακτηρισμό της Μεσογείου ως Περιοχή Ελέγχου Εκπομπών Θείου (SECA) με μέγιστο όριο περιεκτικότητας σε θείο 0,1% για τα καύσιμα πλοίων, όπως συμβαίνει ήδη στη Βόρεια Θάλασσα και τη Βαλτική, καθώς κρίνεται, πως αυτό θα βελτιώσει σημαντικά την ποιότητα του αέρα στην περιοχή και θα ενθαρρύνει τη χρήση τεχνολογιών μείωσης εκπομπών.

Παρά το γεγονός, πως πρόκειται για ένα ιδιαίτερα σημαντικό ζήτημα, που οφείλει να αντιμετωπιστεί, η δημοσιοποίηση του συγκεκριμένου άρθρου και μάλιστα με τίτλο “Δεν θα πήγαινα στη Σαντορίνη, είναι κίνδυνος για την υγεία”, προκαλεί δικαιολογημένες αντιδράσεις σε επίπεδο τοπικής κοινωνίας, δεδομένου, ότι βάλλεται το προσεγμένο τουριστικό προϊόν του νησιού, ενώ παράλληλα, εγείρονται αμφιβολίες για την επικινδυνότητα, ή μη, του αέρα.

Για ένα πρόβλημα, το οποίο δεν αφορά μόνο στη Θήρα, αλλά σε ένα μεγάλο μέρος της Ελλάδας, με έντονη ναυτική δραστηριότητα, όπως το λιμάνι του Πειραιά, καθώς και άλλα δραστήρια λιμάνια, που υποδέχονται επίσης αρκετά κρουαζιερόπλοια, η στοχοποίηση μόνο της Σαντορίνης, ως αποδιοπομπαίου τράγου, θεωρείται άδικη και ζημιογόνα για το νησί, το οποίο ως το γνωστότερο ελληνικό νησί στον κόσμο, δέχεται σε υπερθετικό βαθμό ζημία, από τη συγκεκριμένη δημοσίευση.