Το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Θήρας έλαβε ομόφωνη απόφαση, για την έναρξη των απαραίτητων διαδικασιών, προκειμένου να μεταφερθεί ο κεντρικός λιμένας του νησιού

Ξεκινούν οι διαδικασίες για νέο λιμάνι

Αναρτήθηκε στον ιστότοπο της Διαύγειας, η ομόφωνη απόφαση, προκειμένου να επικαιροποιηθεί η σχετική μελέτη, για τη δημιουργία νέου επιβατικού και εμπορικού λιμένα στη Σαντορίνη, έλαβε το Δημοτικό Συμβούλιο Θήρας.

Κατόπιν των ιδιαίτερα σοβαρών προβλημάτων, που προέκυψαν στον κεντρικό λιμένα της Σαντορίνης, μετά τα έντονα καιρικά φαινόμενα του χειμώνα, η συζήτηση, για δημιουργία ενός νέου εμπορικού και επιβατικού λιμένα, σε τοποθεσία, που θα επιτρέπει, τόσο την ευκολότερη και ασφαλέστερη μετάβαση των επιβατών, όσο και τη δυνατότητα αναβάθμισης των λιμενικών εγκαταστάσεων και υπηρεσιών, επανήλθε στο τραπέζι του Δημοτικού Συμβουλίου Θήρας.

Αξίζει να σημειωθεί, ότι έχουν κατά καιρούς – και στο πρόσφατο παρελθόν – υπάρξει αρκετά αιτήματα, αναφορικά με τη μέριμνα για μετακίνηση του κεντρικού λιμένα του δημοφιλέστερου ίσως ελληνικού τουριστικού προορισμού, ωστόσο το θέμα, μέχρι στιγμής, παρέμενε στο παρασκήνιο. Επιπλέον, η ακαταλληλότητα του Αθηνιού και σε σχέση με το ζήτημα της διαφυγής, σε ενδεχόμενη έκρηξη του ηφαιστείου, ή μεγάλο σεισμό, είχε τονιστεί επανειλημμένως από τους επιστήμονες, που ασχολούνται με το ηφαίστειο της Σαντορίνης.

Επικινδυνότητα, ακαταλληλότητα και υποβάθμιση της καλντέρας

Κατά τη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Θήρας, ο Αντιδήμαρχος, κ. Γιώργος Κυριαζής, έθεσε υπόψιν του Σώματος το από 29/11/2018 έγγραφό του, με θέμα “Εισήγηση για λήψη απόφασης δημιουργίας νέου επιβατικού/εμπορικού λιμένα στο Δήμο Θήρας.

Αιτιολογώντας την εισήγησή του, ο κ. Κυριαζής αναφέρεται στο σχετικό έγγραφο, στην αδυναμία ασφαλούς και ποιοτικής κάλυψης των αυξημένων αναγκών από την υπάρχουσα λιμενική υποδομή του χαρακτηρισμένου λιμένα Αθηνιού.

Όπως τονίστηκε, το χαρακτηρισμένο λιμάνι του Αθηνιού βρίσκεται στην περιοχή της καλντέρας, εκτεθειμένο, χωρίς καμία προστασία στον κυματισμό δυτικών ισχυρών ανέμων με αποτέλεσμα αρκετές φορές να είναι αδύνατη η προσέγγιση πλοίων, ενώ βρίσκεται σε πολύ μικρή απόσταση από το ενεργό ηφαίστειο, κάτι που σημαίνει ότι σε περίπτωση ενεργοποίησής του, η πρόσβαση στο λιμάνι, πεζών και οχημάτων θα είναι αδύνατη, με τραγικές συνέπειες σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης. Επίσης, επικίνδυνη έως αδύνατη θα είναι και η διέλευση από την περιοχή όλων των πλωτών μέσων, καθώς και η προσέγγιση στο λιμένα για πρόσδεση.

Ταυτόχρονα, σύμφωνα με την εισήγηση του κ. Κυριαζή, σε περίπτωση σεισμού και λόγω του κατολισθητικού φαινομένου, μπέραν των ζημιών που θα δημιουργηθούν στις λιμενικές εγκαταστάσεις, ο δρόμος που οδηγεί στον Αθηνιό είναι βέβαιο, ότι θα υποστεί τέτοιες ζημιές, που θα τον καταστήσουν απροσπέλαστο.

Επιπλέον προβληματισμό, προκαλεί και η ανυπαρξία στον Αθηνιό επαρκούς χώρου, λόγω εδαφικής μορφολογίας, για τη δημιουργία αναγκαίων χερσαίων λιμενικών υποδομών και εγκαταστάσεων.

Ακόμα, το οδικό δίκτυο, σύμφωνα με την εισήγηση, είναι υποτυπώδες σε σχέση με τις υπάρχουσες ανάγκες, η πρόσβαση και η παοχώρηση γίνεται από έναν κακής ποιότητας και περιορσμένης φέρουσας ικανότητας δρόμου, με μεγάλη κλίση του οδοστρώματος, που σε πολλά σημεία υπερβαίνει το 10%, με πολλές κλειστές στροφές, 180 μοιρών, όπου τα μεγάλα βαρέα οχήματα αναγκάζονται να εισέρχονται στο αντίθετο ρεύμα, κάνοντας μανούβρες για να στρίψουν, ένας δρόμος, όπου στην κάθε ισχυρή βροχόπτωση, μεταφέρονται στο οδόστρωμα πέτρες και χώματα, με αποτέλεσμα να τίθεται προσωρινά εκτός λειτουργίας, με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Παρ' όλα αυτά, ο δρόμος αυτός καλείται σήμερα να εξυπηρετήσει τις τεράστιες ανάγκες που υπάρχουν.

Τέλος στην εισήγηση, προτείνεται η αναβάθμιση και τουριστική εκμετάλλευση του Αθηνιού. Ο Αντιδήμαρχος, στην εισήγησή του, χαρακτηρίζει αδιανόητο το γεγονός, ότι “η μοναδικής φυσικής ομορφιάς καλντέρα στον κόσμο, που αν δεν είναι ο πρώτος, τότε είναι ένας από τους βασικότερους λόγους που κάποιος επισκέπτεται τη Σαντορίνη”, όφειλε να διαμορφωθεί ως “ένας χώρος λειτουργικά και αισθητικά αναβαθμισμένος, με καταστήματα που θα παρέχουν υψηλού επιπέδου υπηρεσίες, να χρησιμοποιείται για την ασφαλή και ποιοτική διαχείριση κρουαζιέρας, ημεροπλοίων και σκαφών αναψυχής, ώστε ο όρμος Φηρών να αποσυμφορηθεί και να προκύψουν επιπλέον έσοδα για τον τόπο”. Αντίθετα, όπως αναφέρει ο Αντιδήμαρχος, “ο Αθηνιός εν έτει 2018 συνεχίζει να χρησιμοποιείται σαν επιβατικό και εμπορικό λιμάνι, ακόμη και για τη μεταφορά επικίνδυνων και αδρανών υλικών, όλα αυτά βέβαια, όταν οι καιρικές συνθήκες επιτρέπουν τη λειτουργία του”.

Ως αποτέλεσμα των ανωτέρω, όπως αναφέρεται στη σχετική εισήγηση, “σε ένα πολύ μικρό σχετικά χώρο, επιβάτες και επισκέπτες συνωστίζονται και αναμιγνύονται με νταλίκες, εμπορεύματα, φορτηγά, επιβατικά και τουριστικά πλοία και φυσικά με πολλές εκατοντάδες οχήματα. Κάτω από αυτές τις συνθήκες επικρατεί ένα άκρως επικίνδυνο και τριτοκοσμικό χάος, που προσβάλει τον τόπο μας, αφαιρώντας ταυτόχρονα κάθε δυνατότητα για υψηλού επιπέδου τουριστική ανάπτυξη και κερδοφορία από την εκμετάλλευση της ευρύτερης περιοχής της καλντέρας και ιδιαίτερα του Αθηνιού”.

Ο δήμαρχος έχει σχέδιο να μη δημιουργήσει νέο λιμένα”

Παράλληλα, τέθηκε υπόψιν του Σώματος και το από 7.03.2019 έγγραφο του επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης κ. Σιγάλα Αντώνη, σύμφωνα με το οποίο προσκομίστηκε το από 18-02-2018 αίτημα 14 δημοτικών συμβούλων, προκειμένου να τεθεί ως θέμα σε συνεδρίαση Δημοτικού Συμβουλίου το προαναφερόμενο θέμα, που έχει σχέση με τη δημιουργία νέου λιμένα στο Δήμο Θήρας.

Ο κ. Σιγάλας, κατά τη συνεδρίαση, μεταξύ άλλων ανέφερε, πως “θα έπρεπε να έχει έλθει το θέμα αυτό πολύ καιρό πριν. Οι Σαντορινιοί, από το 1883 είχαν καταλάβει την ανάγκη νέου λιμένα στο νησί (πύλη θαλάσσιας εισόδου και πύλη διαφυγής)”. Μάλιστα πρόσθεσε, πως “η Σαντορίνη δεν έχει στην ουσία λιμάνι. Ο κόσμος ταλαιπωρείται και δεν είναι ασφαλής πλέον από τα πρανή”, ενώ κατηγόρησε το Δήμαρχο Θήρας, κ. Νίκο Ζώρζο, πως “έχει συστηματικό σχέδιο να μη δημιουργήσει νέο εμπορικό λιμένα” και ότι η διοίκησή του υπονόμευσε τη διαδικασία δημιουργίας νέου λιμένα.

Από την πλευρά της, η Δημοτική Σύμβουλος και επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης Θήρας, κ. Αργυρού Μαρία, μεταξύ των άλλων ανέφερε, πως “είμαστε χαρούμενοι που έρχεται αυτό το θέμα στο Δημοτικό Συμβούλιο. Πάντα ως παράταξη βάζαμε σαν αναγκαιότητα τη δημιουργία νέου λιμένα. Ήρθε η ώρα έστω και καθυστερημένα να πάρουμε αυτή την απόφαση. Να γίνει η επιλογή του σημείου από τους ειδικούς μελετητές και να αρχίσει άμεσα η δημιουργία του νέου λιμένα. Εάν είμαστε υποστηρικτές ένθερμα αυτού του θέματος πρέπει άμεσα να ξεκινήσουν οι διαδικασίες. Να παρθεί απόφαση σήμερα και ποιον τρόπο θα ξεκινήσει αυτή η διαδικασία”.

Ωστόσο, η κ. Αργυρού χαρακτήρισε απαράδεκτη τη διαδικασία, η οποία ακολουθήθηκε εκ μέρους της δημοτικής αρχής, όσον αφορά την εισαγωγή του ζητήματος στα θέματα του Δημοτικού Συμβουλίου, τονίζοντας πως οι σύμβουλοι όφειλαν να έχουν ενημερωθεί νωρίτερα.

Το λόγο έλαβε και η δημοτική σύμβουλος, κ. Κίτσου Σοφία, η οποία σημείωσε, ότι “έχουμε προειδοποιήσει πολλές φορές, ότι θα υπάρξει ατύχημα στον Αθηνιό από πτώση πρανών. Όταν λέμε λιμάνι, δεν εννοούμε μόνο τις προβλήτες, αλλά και τη διαμόρφωση του χώρου εξωτερικά. Είναι πολύ φορτωμένο το λιμάνι από κόσμο. Να καλέσουμε τους αρμόδιους, να επικαιροποιήσουμε ποιος είναι ο κατάλληλος χώρος για λιμάνι, ποιες θα είναι οι διαφυγές μας αλλά και τι θα κάνουμε, μέχρι να φτιαχτεί νέος λιμένας”.

Στη συνέχεια, το λόγο έλαβε ξανά ο επικεφαλής της μείζονος μειοψηφίας, κ. Σιγάλας, ο οποίος κατέθεσε πρόταση προς ψήφιση, αναφορικά με το νέο λιμάνι Θήρας, τονίζοντας, ότι “έστω και τώρα να προβούμε σε αναμόρφωση κωδικών στον προϋπολογισμό του Δήμου, για την επικαιροποίηση της μελέτης δημιουργίας του νέου λιμένα”.

Έχει ξεκινήσει η προσπάθεια εδώ και χρόνια”

Από το Δήμαρχο Θήρας, μεταξύ άλλων, επισημάνθηκε, ότι “υπάρχουν δύο σχολές στην πολιτική. Η μία λέει ανακοινώνω χωρίς να έχω τίποτα στα χέρια μου, ενώ η άλλη λέει ενεργώ, δουλεύω συστηματικά και όταν έχω κάτι, ανακοινώνω. Η Σαντορίνη δεν έχει λιμάνι από το 1882 διότι ουδέποτε δεν έγινε δουλειά συστηματικά. Έχω ενημερώσει την παράταξη, ότι θα πρέπει να περιμένουμε και ότι πιθανόν θα έχουμε την έλευση του Υπουργού για να το ανακοινώσει, ώστε να υπάρξει και δέσμευση. Έχει ξεκινήσει μία προσπάθεια από εμάς εδώ και αρκετά χρόνια, για το θέμα του λιμανιού. Ως αποτέλεσμα όλων αυτών, υπάρχει ενταγμένη μελέτη στο πρόγραμμα του ΕΣΠΑ με την υπογραφή του υπουργού, κ. Φώτη Κουβέλη. Δεν θα έφερνα το θέμα αυτό στο Δημοτικό Συμβούλιο μόνος μου, θα το άφηνα να ωριμάσει και μετά τις αυτοδιοικητικές εκλογές με την έλευση του υπουργού θα ανακοινώνονταν. Αυτό είχε συμφωνηθεί”.

Σύμφωνα με τον δημοτικό σύμβουλο, κ. Αργυρό Γιάννη,”είναι επιτακτική η συζήτηση της δημιουργίας λιμένα. Η Σαντορίνη χρειάζεται λιμάνι. Πρέπει να ανατεθεί η μελέτη για να έχουμε το χώρο του νέου λιμένα. Σήμερα για άλλη μία φορά βλέπουμε την υποβάθμιση του Δ.Σ. και του θεσμού. Είναι ποινικά κολάσιμο να μη μεταφέρει ο Δήμαρχος τις αποφάσεις του Δ.Σ., δεν μπορεί να λειτουργεί αυτοβούλως”.

Το Δημοτικό Συμβούλιο αποφάσισε ομόφωνα εγκρίνοντας τις άμεσες ενέργειες του Δήμου Θήρας για τη δημιουργία νέου επιβατικού / εμπορικού λιμένα στη Νήσο Θήρα, σε εύκολα προσβάσιμο σημείο που θα μειώνει τις μετακινήσεις των οχημάτων και με ασφάλεια θα καλύπτει τις αυξημένες ανάγκες, για τους λόγους που αναλυτικά και διεξοδικά αναφέρθηκαν στην προαναφερθείσα εισήγηση.

Ετικέτες: