Σε μερικές ημέρες ολοκληρώνεται η διαγωνιστική διαδικασία για το έργο ανάπλασης και ανάδειξης των στεγάστρων του κεντρικού λιμένα της Τήνου

Σε τροχιά υλοποίησης τα στέγαστρα του λ. Τήνου

  • Τετάρτη, 7 Ιουλίου, 2021 - 06:18

Σε λίγες ημέρες αναμένεται να προκύψει ο ανάδοχος για το έργο της ανάπλασης και ανάδειξης των στεγάστρων του εξωτερικού λιμένα της Τήνου, με στόχο τη διευκόλυνση της αναμονής των επιβατών στον κεντρικό λιμένα της Τήνου.

Στις 15 Ιουλίου αναμένεται να αποσφραγιστούν οι προσφορές του διαγωνισμού που «τρέχει» αυτή τη στιγμή από το Λιμενικό Ταμείο Τήνου – Άνδρου, σχετικά με το έργο «Ανάπλαση – Ανάδειξη Στεγάστρων Εξωτερικού Λιμένα Τήνου», το οποίο πραγματοποιείται μέσα από την προγραμματική σύμβαση που έχει υπογράψει το ΔΛΤΤ-Α με το Δήμο Τήνου και χρηματοδοτείται από ίδιους πόρους του Ταμείου.

Απαραίτητες συντηρήσεις

Αυτή τη στιγμή, ο κύριος χώρος των στεγάστρων για την αναμονή των επιβατών αποτελείται από τέσσερις στεγασμένους διαδρόμους κατασκευασμένους ανά δύο σε ζεύγη οι οποίοι αφήνουν μεταξύ τους αστεγή διάδρομο. Όπως αναφέρεται στη σχετική μελέτη, στο πλαίσιο της ανάπλασης των στεγάστρων του εξωτερικού λιμένα είναι επιτακτική, πέραν των όποιων προσθηκών, η επισκευή ορισμένων τμημάτων. Λόγω της μικρής απόστασης από την θάλασσα οι φθορές είναι εκτεταμένες.

Όσον αφορά στις επισκευές, από τη μελέτη ενδεικτικά προτείνονται:

  • Η απομάκρυνση χαλαρών τμημάτων επιχρισμάτων και ο καθαρισμός των επιφανειών αυτών έως την αποκάλυψη του φέροντος οργανισμού. Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δοθεί στα σημεία όπου έχει αποκαλυφθεί ο οπλισμός του σκυροδέματος όπου και θα εφαρμοστούν όλες οι διαδικασίες συντήρησης και επισκευής (ειδική αντισκωριακή βαφή, εφαρμογή τσιμεντοειδούς κονιάματος).
  • Η απομάκρυνση των πέτρινων επικαλύψεων στους εσωτερικούς αναβαθμούς όπου αυτές υπάρχουν και η αποκαθήλωση όλων των ξύλινων πετασμάτων που διαχωρίζουν τους διαδρόμους. Εν συνεχεία θα απομακρυνθούν τα κιγκλιδώματα, οι μεταλλικές θύρες, τα κουφώματα, οι πρόχειρες επικαλύψεις των ανοιγμάτων της δυτικής πλευράς και όποιες ηλεκτρολογικές και υδραυλικές παροχές υπάρχουν σήμερα. Ίδια διαδικασία θα ακολουθηθεί και στους εσωτερικούς χώρους των αποχωρητηρίων (απομάκρυνση νιπτήρων, λεκανών και πλακιδίων) και του υπάρχοντος δωματίου.
  • Η τοποθέτηση των οδηγών, καναλιών και σωληνώσεων όλων των ηλεκτρολογικών και υδραυλικών εγκαταστάσεων σύμφωνα με την οριστική. Παράλληλα στο δώμα των στεγάστρων, αφού γίνουν και σε αυτό οι απαραίτητες εργασίες καθαρισμού και συντήρησης, θα τοποθετηθεί εξωτερικά θερμομόνωση, η οποία θα προστατεύει την πλάκα από τις υψηλές θερμοκρασίες λόγω της άμεσης έκθεσης στον ήλιο την οποία και αποδίδει εσωτερικά στους χρήστες τους καλοκαιρινούς μήνες.
  • Για το επίπεδο κίνησης μέσα στους διαδρόμους αλλά και ανατολικά των στεγάστρων στην εσωτερική περιοχή της σε σχήμα “Γ” κάτοψης, καθαρισμός των επιφανειών και εξομάλυνση των όποιων ανισοσταθμιών με στρώση μπετόν οπλισμένο με πλέγμα. Κατασκευή, όπου κριθεί αναγκαίο, ραμπών για την απρόσκοπτη κίνηση των ΑΜΕΑ (όλη η κίνηση των επιβατών από την προσέλευση στα στέγαστρα μέχρι την επιβίβαση στα πλοία θα γίνεται χωρίς την μεσολάβηση αναβαθμού).

Δύο επιπλέον χώροι για τους επιβάτες

Βασικό αντικείμενο του έργου αποτελεί η προσθήκη δύο επιπλέον στεγάστρων, που θα διευκολύνουν ακόμη περισσότερο την κίνηση και αναμονή των επιβατών του λιμένα της Τήνου.

Σύμφωνα με τη μελέτη, ο ασκεπής διάδρομος μεταξύ των στεγάστρων 2 & 3, ο οποίος ήδη διαθέτει θύρα εξόδου προς τα πλοία, προτείνεται να στεγαστεί σε όλο το μήκος του με ξύλινη κατασκευή, έτσι ώστε να προφυλάσσονται οι χρήστες του από τον ήλιο. Με αυτόν τον τρόπο οι διάδρομοι γίνονται πέντε χωρίς ουσιαστικά να αλλάζει κάτι στη διαρρύθμιση και τη λειτουργία του κτιρίου, αφού ο χώρος αυτός παρέμενε ανεκμετάλλευτος μέχρι σήμερα.

Επιπλέον όμως, πέραν της στέγασης του διαδρόμου προτείνεται η κατασκευή δεύτερου στεγάστρου, ίδιας μορφής με το προηγούμενο, σε όλη την επιφάνεια ανατολικά του πρώτου διαδρόμου από την παρειά του τμήματος “Β. Το στέγαστρο αυτό θα καλύψει έναν εξωτερικό χώρο, ο οποίος θα αποτελέσει προθάλαμο για τους κυρίως διαδρόμους.

Η ανάγκη αυτής της λύσης προκύπτει από το γεγονός ότι είναι συχνό το φαινόμενο οι επιβάτες να προσέρχονται στον χώρο του λιμένα αρκετά νωρίτερα από την άφιξη των πλοίων με τα οποία πρόκειται να ταξιδέψουν. Αποτέλεσμα αυτού είναι να εισέρχονται στους κύριους διαδρόμους και να τους καταλαμβάνουν ενώ είναι σε χρήση ακόμα από προηγούμενα δρομολόγια δημιουργώντας σύγχυση. Με την κατασκευή του δεύτερου στεγάστρου διαμορφώνεται ένας χώρος στάσης περισσότερο άνετος από τους διαδρόμους και με καλύτερες αναλογίες, αποφορτίζοντας τους παράλληλα. Στον χώρο αυτόν θα τοποθετηθούν και καθίσματα.

Άλλες προσθήκες

Παράλληλα, από τη μελέτη απαραίτητες κρίνονται και κάποιες επιπλέον διαμορφώσεις και προσθήκες για την ομαλότερη λειτουργία των στεγάστρων και συγκεκριμένα:

  • Στον προαύλιο χώρο του τμήματος “Β” στο βόρειο του τμήμα και σε άμεση γειτνίαση με τα αποχωρητήρια η διαμόρφωση αποχωρητηρίου ΑΜΕΑ. Η πρόσβαση σε αυτό θα γίνεται από εξωτερική θύρα δίπλα στην υπάρχουσα και θα εξυπηρετείται με διπλή ράμπα. Τα αποχωρητήρια στο σύνολο τους (παλαιά & νέο) θα πλακοστρωθούν με κεραμικά πλακίδια και θα εφοδιαστούν με τον απαραίτητο εξοπλισμό (νιπτήρες, λεκάνες, φωτισμός). Στους χώρους αυτούς θα αντικατασταθούν και θα προστεθούν όλα τα κουφώματα με νέα, ξύλινα και αλουμινίου σύμφωνα με την οριστική αρχιτεκτονική μελέτη.
  • Παραπλεύρως του αποχωρητηρίου ΑΜΕΑ στον υπόστεγο χώρο που προκύπτει, διαμόρφωση μικρού δωματίου με ελεγχόμενη πρόσβαση από το εσωτερικό του λιμένα. Στον χώρο αυτό θα τοποθετηθούν οι κεντρικοί ηλεκτρικοί πίνακες των στεγάστρων. Με τον τρόπο αυτό δημιουργείται ένας κλειστός χώρος για να προστατεύονται οι άνωθεν εγκαταστάσεις και ταυτόχρονα διατηρείται ο αποθηκευτικός χώρος που υπάρχει, για άλλες χρήσεις.
  • Η τοποθέτηση καθισμάτων τόσο κάτω από το στέγαστρο αναμονής, όσο και μέσα στους διαδρόμους υπό την μορφή πάγκων με πλάτη σε όλο το μήκος των διαδρόμων επί των  υπαρχόντων αναβαθμών και μεταξύ των υποστυλωμάτων.
  • Η προσθήκη σήμανσης και ενημέρωσης των επιβατών ως προς τα δρομολόγια των πλοίων αλλά και την κίνηση τους μέσα στα στέγαστρα. Σε εμφανές σημείο θα τοποθετηθεί ηλεκτρονικός πίνακας με πληροφορίες όπως οι ώρες αφίξεων και αναχωρήσεων των πλοίων, οι προορισμοί αλλά και ο αριθμός του διαδρόμου στον οποίο πρέπει να κατευθυνθούν οι επιβάτες προκειμένου να επιβιβαστούν. Αντίστοιχη σήμανση θα υπάρχει σε κάθε διάδρομο ξεχωριστά με τις πληροφορίες αυτές για την καλύτερη ροή των χρηστών.