Προχωρά στο στάδιο της κατακύρωσης ο διαγωνισμός για την εκπόνηση Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας από το Δήμο Άνδρου

Ένα βήμα πιο κοντά στην βιώσιμη κινητικότητα

  • Παρασκευή, 17 Σεπτεμβρίου, 2021 - 06:16

Στο στάδιο της κατακύρωσης βρίσκεται ο διαγωνισμός, αναφορικά με την εξεύρεση αναδόχου, που θα αναλάβει την εκπόνηση Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας για τον Δήμο Άνδρου.

Σύμφωνα με τη σχετική πρόσκληση της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου Άνδρου, στη σημερινή της συνεδρίαση αναμένεται η έγκριση των πρακτικών της αρμόδιας επιτροπής διαγωνισμού και η κατακύρωσή του, προκειμένου ο Δήμος να προχωρήσει στη συμβασιοποίηση της σχετικής μελέτης, που θα ωφελήσει τα μέγιστα στην διαμόρφωση ενός βιώσιμου πλαισίου κινητικότητας για το νησί της Άνδρου.

Η συνολική διάρκεια της σύμβασης αφορά σε 14 μήνες και η σχετική τεχνική έκθεση που συνόδευσε την προκήρυξη του σχετικού διαγωνισμού υπογράφεται από τον ηλεκτρολόγο μηχανικό, κ. Ισίδωρο Νικολάου.

Η στοχοθεσία του Δήμου Άνδρου

Σύμφωνα με την τεχνική έκθεση, ο Δήμος Άνδρου, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του και έχοντας ως στρατηγική κατεύθυνση την υλοποίηση κυκλοφοριακών παρεμβάσεων με σεβασμό στις βασικές αρχές της βιώσιμης αστικής κινητικότητας και οδικής ασφάλειας, προωθεί την υλοποίηση στρατηγικού σχεδίου για τη βιώσιμη αστική κινητικότητα με στόχο την βελτίωση της προσβασιμότητας της αστικής περιοχής του Δήμου και την παροχή υψηλής ποιότητας και βιώσιμης κινητικότητας και μεταφορών, είτε πρόκειται για μετακίνηση μέσα στην ίδια την αστική περιοχή του Δήμου, είτε αφορά σε διερχόμενη κίνηση από το δίκτυο του Δήμου.

Το συγκεκριμένο στρατηγικό σχέδιο θα οργανώσει το πλαίσιο πάνω στο οποίο ο Δήμος θα κινηθεί στη διάρκεια των επόμενων ετών, για την αναβάθμιση του επιπέδου εξυπηρέτησης στις μετακινήσεις των κατοίκων, με στόχο την εξασφάλιση ενός ασφαλέστερου, αποδοτικότερου και συμβατού περιβαλλοντικά συγκοινωνιακού και κυκλοφοριακού συστήματος. Ενός συστήματος που στο επίκεντρο θέτει τον μετακινούμενο πολίτη ως πεζό, χρήστη ποδηλάτου και χρήστη μέσων μαζικής μεταφοράς και τελευταία ως οδηγό/επιβάτη Ι.Χ., Με τον τρόπο αυτό, οι έννοιες της κινητικότητας και της προσβασιμότητας, δίνουν προτεραιότητα στον πεζό, στο ποδήλατο, στη χρήση ΜΜΜ (Μέσων Μαζικής Μεταφοράς) και ακολούθως στο αυτοκίνητο, και αυτή θα είναι η διάσταση των παρεμβάσεων που θα σχεδιαστούν.

Το ΣΒΑΚ έχει σκοπό την ισορροπημένη ανάπτυξη όλων των τρόπων μεταφοράς με ιδιαίτερη έμφαση στις ήπιες μορφές κινητικότητας, με στόχους που άπτονται στις αρχές της αειφορίας και της ασφάλειας στις μετακινήσεις.

Η παροχή της υπηρεσίας θα αφορά σε παροχή γενικής υπηρεσίας συμβουλευτικού χαρακτήρα με αντικείμενο τον σχεδιασμό, προγραμματισμό και οργάνωση αναπτυξιακής δράσης για την Αστική Κινητικότητα, καθώς και σε οριζόντιου χαρακτήρα παρεμβάσεις, την υποστήριξη της υλοποίησης τους με τη μεταφορά της απαραίτητης σχετικής τεχνογνωσίας, καθώς και την παροχή εξωγενών υπηρεσιών (outsourcing) για τα ανωτέρω στάδια εκπόνησης του Στρατηγικού Σχεδίου.

Οι τέσσερις φάσεις του ΣΒΑΚ

Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα των εργασιών και κατόπιν της υπογραφής του Δήμου με τον ανάδοχο του ΣΒΑΚ, στην πρώτη φάση υλοποίησης θα γίνει καθορισμός των δυνατοτήτων για ένα επιτυχημένο Σχέδιο, θα οριστικοποιηθεί ο η διαδικασία ανάπτυξης και το πεδίο εφαρμογής του σχεδίου, ενώ θα γίνει ανάλυση της κατάστασης κινητικότητας και η ανάπτυξη των πρώτων σεναρίων.

Στη δεύτερη φάση, θα σκιαγραφηθεί ένα λογικό και διαφανές πλαίσιο στόχων του ΣΒΑΚ, μέσω της ανάπτυξης ενός κοινού οράματος, του καθορισμού των προτεραιοτήτων και των μετρήσιμων στόχων και της ανάπτυξης αποτελεσματικών πακέτων μέτρων.

Η τρίτη φάση αφορά στην εκπόνηση του σχεδίου. Θα υπάρξει συμφωνία για σαφείς αρμοδιότητες και κατανομή της χρηματοδότησης, ενώ θα γίνει από το Δήμο και τους αρμόδιους φορείς η υιοθέτηση του ΣΒΑΚ.

Τέλος, κατά την τέταρτη φάση, αναμένεται η εφαρμογή του Σχεδίου, μέσω της διασφάλισης της ορθής διαχείρισης και επικοινωνίας, κατά την υλοποίησή του, αλλά και της αξιολόγησης των μέτρων, όσον αφορά στην επιτυχία ή την αποτυχία τους.

Τα παραδοτέα που θα κληθεί να φέρει σε πέρας ο ανάδοχος

Στο πλαίσιο της συγκεκριμένης ανάθεσης, ο ανάδοχος που θα προκύψει θα κληθεί να προσαρμόσει τις δράσεις του αντικειμένου στην παραπάνω μεθοδολογία. Ειδικότερα, για το Δήμο Ανδρου το ελάχιστο αντικείμενο της παροχής υπηρεσίας θα πρέπει να περιλαμβάνει τα κάτωθι:

ΠΑΡΑΔΟΤΕΟ 1: Παρουσίαση και ανάλυση μεθοδολογίας και εργαλείων εκπόνησης ΣΒΑΚ

· Σύσταση Ομάδας Εργασίας ΣΒΑΚ, με σκοπό η τεχνογνωσία να μεταφερθεί στο προσωπικό του Δήμου. Ειδικότερα, η σύσταση της ΟΕ δεν έχει ως σκοπό την εκπόνηση του ΣΒΑΚ, αλλά την απόκτηση της εμπειρίας και εξειδίκευσης, ώστε να μπορεί να το παρακολουθεί, αξιολογεί και επικαιροποιεί

· Εκπαίδευση της Ομάδας Έργου του Δήμου για την εξοικείωση με τη μεθοδολογία εκπόνησης του ΣΒΑΚ βάσει προδιαγραφών του ELTIS

· Εργαλεία εκπόνησης και αξιολόγησης ΣΒΑΚ βάσει προδιαγραφών του ELTIS, αλλά και πιθανά άλλα εργαλεία τα οποία ταιριάζουν στα χαρακτηριστικά του Δήμου.

Η παρουσίαση θα πραγματοποιηθεί με τη μορφή σεμιναρίου, η οποία θα έχει διάρκεια τουλάχιστον 10 ωρών και ο υποψήφιος ανάδοχος καλείται να παρουσιάσει αναλυτικά τον τρόπο παροχής της εκπαιδευτικής διαδικασίας και των εργαλείων που θα χρησιμοποιήσει. Η εκπαίδευση δύναται να παραταθεί μετά από αίτημα της αναθέτουσας αρχής και ανάλογα με τις απαιτήσεις της Ομάδας Έργου του Δήμου.

· Συγκρότηση ομάδας εμπλεκόμενων φορέων

· Ανάπτυξη Συμφώνου δέσμευσης σε γενικές αρχές βιώσιμης κινητικότητας

· Καθορισμός περιοχής παρέμβασης

· Αξιολόγηση του αντίκτυπου των περιφερειακών / εθνικών σχεδίων και στρατηγικών

· Αξιολόγηση τοπικών σχεδίων και στρατηγικών

· Υποστήριξη στην εφαρμογή εργαλείων διεξαγωγής αυτοαξιολόγησης του σχεδιασμού κινητικότητας του Δήμου

 · Κατανομή και αξιοποίηση απαιτούμενων πόρων και καθορισμός χρονοδιαγράμματος

ΠΑΡΑΔΟΤΕΟ 2: Οργάνωση Διαδικασιών Ανάπτυξης ΣΒΑΚ, Ορισμού Εμπλεκόμενων Φορέων και Ανάλυση Υφιστάμενης Κατάστασης

· Ανάλυση και Εναρμόνιση των τοπικών πολιτικών για την ολοκληρωμένη προσέγγιση σχεδιασμού εκπόνησης του ΣΒΑΚ

· Πλάνο Συμμετοχής ενδιαφερομένων φορέων και πολιτών στη διαδικασία εκπόνησης του ΣΒΑΚ

· Διεξαγωγή διαβούλευσης

· Συλλογή δεδομένων αποτύπωσης της υφιστάμενης κατάστασης (π.χ. υφιστάμενες μελέτες, χάρτες, χρήσεις γης, κυκλοφοριακά χαρακτηριστικά, έρευνες, δημογραφικά χαρακτηριστικά, κλπ.)

· Ανάλυση προβλημάτων και ευκαιριών

· Ανάπτυξη σεναρίων μελλοντικής κατάστασης του συστήματος κινητικότητας

ΠΑΡΑΔΟΤΕΟ 3: Ανάπτυξη κοινού οράματος, προτεραιοτήτων και στόχων

· Ανάπτυξη ενός κοινού οράματος για την κινητικότητα

· Διεξαγωγή δεύτερης διαβούλευσης

· Προσδιορισμός προτεραιοτήτων για την κινητικότητα

· Ανάπτυξη «ΕΞΥΠΝΩΝ» στόχων

· Επισκόπηση καλών πρακτικών

ΠΑΡΑΔΟΤΕΟ 4: Προσδιορισμός και Αξιολόγηση Πακέτου Μέτρων - Οριστικό ΣΒΑΚ -Μεθοδολογία παρακολούθησης και αξιολόγησης των Μέτρων

· Προσδιορισμός μέτρων αστικής κινητικότητας (ενδεικτικά μονοδρομήσεις, πεζοδρομήσεις, διαπλατύνσεις πεζοδρομίων, μετατροπή οδών ή τμημάτων οδών σε οδούς ήπιας κυκλοφορίας, πρόταση νέων ποδηλατόδρομων, πεζόδρομων, χώρων αναψυχής, διαμορφώσεις κόμβων, βελτιώσεις των δημοσίων συγκοινωνιών, ενέργειες για την εύρυθμη λειτουργία των εμπορευματικών μεταφορών, παρεμβάσεις για διαχείριση της στάθμευσης, παρεμβάσεις για τη βελτίωση της υφιστάμενης σηματοδότησης, προτάσεις για κατάργηση ή διερεύνηση νέας σηματοδότησης για κυκλοφοριακούς λόγους και για λόγους οδικής ασφάλειας, δράσεις κυκλοφοριακής αγωγής και οδικής ασφάλειας στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση).

· Κοστολόγηση Μέτρων και Περιγραφή Ωφελειών  

· Διεξαγωγή τρίτης διαβούλευσης - Ενημέρωση και Εκπαίδευση πολιτών για τα επιλεγμένα μέτρα

· Εξειδίκευση Σχεδίου Δράσης (περιγραφή Μέτρου, κατανομή αρμοδιοτήτων και πόρων)

· Πλαίσιο παρακολούθησης και αξιολόγησης του ΣΒΑΚ

· Καθοδήγηση στο στάδιο έγκρισης και υιοθέτησης του ΣΒΑΚ