Με την αισιοδοξία, το πρώτο υδροπλάνο να πετάξει από τον Πλατύ Γιαλό της Σίφνου το καλοκαίρι του 2022 προκηρύχθηκε ο σχετικός διαγωνισμός

H Σίφνος αποκτά υδατοδρόμιο

Το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Σίφνου εκμεταλλεύεται τη νέα νομοθετική ρύθμιση για να «τρέξει» τις διαδικασίες

Στην προκήρυξη πλειοδοτικού διαγωνισμού, προκειμένου να προβεί στην εκμίσθωση του χωροθετημένου υδατοδρομίου στον Πλατύ Γιαλό της Σίφνου, προχώρησε το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Σίφνου.

Όπως όλα δείχνουν, η νομοθετική ρύθμιση στο θεσμικό πλαίσιο που διέπει την αδειοδότηση και λειτουργία των υδατοδρομίων, την οποία εισήγαγε ως τροπολογία το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών τον Νοέμβριο του 2021, δίνει «φτερά» στα σχεδιαζόμενα υδατοδρόμια, καθώς δίνει τη δυνατότητα για αμεσότερες διαδικασίες και λειτουργία των δομών, χωρίς κωλύματα.

Στο πλαίσιο αυτό, το ΔΛΤ Σίφνου, έχοντας προχωρήσει σε έναν «αγώνα δρόμου» για τη λήψη όλων των απαραίτητων εγκρίσεων και αδειοδοτήσεων, κατά τα τελευταία δύο χρόνια, βρίσκεται πλέον στο στάδιο της προκήρυξης του σχετικού διαγωνισμού, που θα μισθώσει το χωροθετημένο χώρο υδατοδρομίου στον όρμο του Πλατύ Γιαλού σε ιδιώτη, ο οποίος με τη σειρά του, θα προχωρήσεις στις απαραίτητες διαδικασίες, με αισιόδοξο στόχο τα πρώτα δρομολόγια να ξεκινήσουν εντός του 2022.

Τι προβλέπει ο διαγωνισμός

Παρά το γεγονός, ότι η διαδικασία χωροθέτησης και αδειοδότησης του υδατοδρομίου του Πλατύ Γιαλού είχε ήδη ξεκινήσει από το 2013 και την προηγούμενη διοίκηση του ΔΛΤ Σίφνου, το ζήτημα είχε φανεί να «παγώνει», όπως άλλωστε σε όλες τις περιπτώσεις υδατοδρομίων στα νησιά, ακόμη και με τις επισταμένες προσπάθειες της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, για προώθηση του ζητήματος όσο το δυνατόν αμεσότερα.

Αξίζει να σημειωθεί, πως το ΔΛΤ Σίφνου είχε συνάψει προγραμματική σύμβαση με την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, στο πλαίσιο της συντονισμένης επιχείρησης της ΠΝΑΙ για υδατοδρόμια στα νησιά, ωστόσο κρίθηκε και από τις δύο πλευρές σκόπιμο, η σχετική σύμβαση να μην παραταθεί, καθώς το ΔΛΤ είχε προχωρήσει σε μεγάλο βαθμό τις διαδικασίες, με αποτέλεσμα να αποφασιστεί να προχωρήσει ο φορέας μόνος του στη δημοπράτησή του.

Οφείλει δε να αναφερθεί, πως το ΔΛΤ Σίφνου, κατά τα τελευταία δύο χρόνια, προχώρησε στις διαδικασίες για την έκδοση των οριστικών εγκρίσεων – γνωμοδοτήσεων που απαιτούνται από όλες τις συναρμόδιες υπηρεσίες, υπουργεία κ.λπ., τις οποίες και εξασφάλισε.

Στον δημόσιο, ανοικτό, προφορικό και πλειοδοτικό διαγωνισμό που προκηρύχθηκε στις 18 Ιανουαρίου 2022 από το ΔΛΤ Σίφνου, προβλέπεται η παραχώρηση του χώρου στον οποίο έχει χωροθετηθεί το υδατοδρόμιο Σίφνου, έναντι μισθώματος, με την παράλληλη υποχρέωση του πλειοδότη – μισθωτή, να προβεί με αποκλειστική του μέριμνα και δαπάνη στις απαραίτητες ενέργειες για την κατασκευή και λειτουργία του υδατοδρομίου. Η δημοπρασία θα διεξαχθεί την 1η Φεβρουαρίου 2022, στο ΔΛΤ Σίφνου.

Όπως έχει ήδη τονιστεί σε προηγούμενα ρεπορτάζ της εφημερίδας, οι απαραίτητες εργασίες που απαιτούνται για τη λειτουργία ενός υδατοδρομίου, αφορούν σε παρεμβάσεις πολύ μικρής έκτασης. Συγκεκριμένα, απαιτείται μία μικρή πλωτή εξέδρα για την πρόσδεση του υδροπλάνου και την αποεπιβίβαση των επιβατών, καθώς και μία μικρή κτιριακή εγκατάσταση (η οποία μπορεί να είναι και προκατ ή λυόμενη), η οποία θα χρησιμοποιηθεί για την αναμονή και τον έλεγχο των επιβατών και δεν ξεπερνά τα 60 τ.μ.

Ιδιαίτερα για τον Πλατύ Γιαλό της Σίφνου, κατάλληλη κτηριακή υποδομή υπάρχει ήδη και θα παραχωρηθεί από το ΔΛΤ Σίφνου, ώστε να μην χρειαστεί η οποιαδήποτε ενέργεια στο θέμα αυτό από την πλευρά του εκμισθωτή.

Τα υπόλοιπα απαραίτητα, αφορούν σε προμήθειες εξοπλισμού, όπως ενδεικτικά ανεμοδούρια, μέσα αντιπυρικής προστασίας, προσκρουστήρες, αλλά και ένα σκάφος ασφαλείας, προμήθειες που πραγματοποιούνται ιδιαίτερα σύντομα από τον ανάδοχο.

Σύμφωνα με τη σχετική ενημέρωση, εκ μέρους του προέδρου του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Σίφνου, κ. Απόστολου Διαμαντή, προς τους πολίτες του νησιού, η προσθαλάσσωση και αποθαλάσσωση του υδροπλάνου θα γίνεται στην είσοδο του όρμου του Πλατύ Γιαλού. Εν συνεχεία, το υδροπλάνο θα συνοδεύεται από σκάφος ασφαλείας ως την πλωτή εξέδρα πρόσδεσης για την αποβίβαση και επιβίβαση των επιβατών. Η διάρκεια της πτήσης από το υδατοδρόμιο του Αλίμου θα είναι περίπου 30 λεπτά και η διαδικασία προσθαλάσσωσης και πρόσδεσης στην πλωτή θα διαρκεί περίπου 3-5 λεπτά.

Επίσης, όλες οι δραστηριότητες εντός και εκτός του λιμένα θα συνεχίσουν να λειτουργούν κανονικά και μετά τη λειτουργία του υδατοδρομίου, ενώ ο υπάλληλος του Δ.Λ.Τ. θα συνεχίσει να έχει 24ωρη παρουσία στο λιμένα, όπως είχε όλα αυτά τα χρόνια.

Η νομοθετική ρύθμιση που «επέτρεψε» άμεσες διαδικασίες

Τον Νοέμβριο του 2021, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών σε μία προσπάθεια να «ξεκολλήσει» η υπόθεση των υδατοδρομίων, κατέθεσε τροπολογία, η οποία και ψηφίστηκε στο πλαίσιο της κοινοβουλευτικής διαδικασίας, με την οποία δίνεται η δυνατότητα έκδοσης προσωρινών αδειών λειτουργίας, για ένα έτος.

Όπως είχε αναφέρει τότε και ο πρόεδρος της εταιρείας «Ελληνικά Υδατοδρόμια Α.Ε.», κ. Τάσος Γκόβας, «με αυτό τον τρόπο, θα δοθεί η δυνατότητα να αδειοδοτηθεί μία σειρά υδατοδρομίων, με πιο απλές διαδικασίες, με λιγότερη γραφειοκρατία και ταχύτερα. Άρα, ερχόμαστε σαφώς πολύ πιο κοντά στον στόχο μας να δημιουργηθούν υποδομές σε αρκετά νησιά, ώστε να υπάρξουν οι προϋποθέσεις για εκκίνηση των πτήσεων των υδροπλάνων που θα εγγυάται τη βιωσιμότητα του εγχειρήματος».

Δεδομένου, ότι αυτό που απομένει, για πολλά υδατοδρόμια των Κυκλάδων, αφορά στην εκπόνηση και κατάθεση των οριστικών μελετών περιβαλλοντικών επιπτώσεων, η προσωρινή άδεια λειτουργίας των υδατοδρομίων ωφελεί τα μέγιστα, προκειμένου να ξεκινήσει η λειτουργία τους, ενόσω προετοιμάζεται η σχετική μελέτη, για τη λήψη της οριστικής άδειας λειτουργίας, χωρίς να χαθεί άλλος πολύτιμος χρόνος.

Αυτό ακριβώς αναμένεται να γίνει και με το υδατοδρόμιο της Σίφνου, καθώς σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΔΛΤ Σίφνου, κ. Διαμαντή, ο ανάδοχος, πέρα από το μίσθιο που θα καταβάλει, αλλά και την προμήθεια όλου του απαραίτητου εξοπλισμού που θα διαθέτει, θα αναλάβει και την εκπόνηση της οριστικής μελέτης, προκειμένου το υδατοδρόμιο της Σίφνου να είναι πλήρως και οριστικά αδειοδοτημένο και λειτουργικό, καθώς αυτή είναι και η μόνη εκκρεμότητα που απομένει.

«Ελπίζουμε να είμαστε το πρώτο υδατοδρόμιο»

Ο κ. Α. Διαμαντής, μιλώντας στην εφημερίδα τόνισε, πως το κύριο μέλημα, τόσο του ΔΛΤ Σίφνου, όσο και του Δήμου, δεν αφορά τόσο στο οικονομικό όφελος που μπορεί να υπάρχει από την καταβολή των μισθωμάτων, αλλά σε πρώτο πλάνο τίθεται η εξυπηρέτηση των πολιτών της Σίφνου, σε πολλά επίπεδα.

Όπως υπογράμμισε, σε ένα νησί χωρίς αεροδρόμιο, όπως είναι η Σίφνος, η λειτουργία ενός υδατοδρομίου θα εξυπηρετήσει τη σύνδεση του νησιού, τόσο με άλλα νησιά των Κυκλάδων, που επίσης θα διαθέτουν υδατοδρόμιο, όσο και με την Αθήνα, καθώς αναμένεται εντός του επόμενου διαστήματος, αντίστοιχος διαγωνισμός να προκηρυχθεί και για το υδατοδρόμιο Αλίμου.

Πέραν αυτού, όμως, ακόμη ένα προτέρημα των υδροπλάνων, όπως είχε αναφέρει σε παλαιότερη τοποθέτησή του και ο κ. Γκόβας, είναι η συνδρομή που μπορεί να προσφέρουν και στη διακομιδή ιατρικών περιστατικών, καθώς επίσης και η «μετατροπή» τους, τρόπον τινά, σε εμπορικά, καθώς με την εύκολη και γρήγορη αφαίρεση των καθισμάτων, δημιουργείται χώρος για μεταφορά προμηθειών, σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης, όπως ένα παρατεταμένο απαγορευτικό απόπλου.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες του κ. Διαμαντή, διαγωνισμούς στο αμέσως επόμενο διάστημα αναμένεται να «δούμε» για το υδατοδρόμιο του Αλίμου, το υδατοδρόμιο της Τήνου και το υδατοδρόμιο της Πάτμου, με τις πρώτες εκτιμήσεις να θέλουν το πρώτο μικρό δίκτυο να περιλαμβάνει τουλάχιστον αυτές τις τρεις περιοχές.

Από την πλευρά της τοπικής κοινωνίας της Σίφνου, σύμφωνα και με τον κ. Διαμαντή, οι αντιδράσεις ήταν σίγουρα περισσότερο θετικές, ωστόσο, λόγω της «ξαφνικής» ανακοίνωσης των εξελίξεων, υπήρξαν και πολίτες που εξέφρασαν προβληματισμό για τη λειτουργία του υδατοδρομίου στον Πλατύ Γιαλό. Όπως ξεκαθάρισε ο ίδιος, οι περισσότεροι προβληματισμοί προκύπτουν λόγω μη επαρκούς ενημέρωσης των πολιτών και για το λόγο αυτό, ο ίδιος προέβη στην έκδοση σχετικής ανακοίνωσης, με την οποία αφενός εξηγεί αναλυτικά τις παρεμβάσεις που προβλέπονται και τον τρόπο με τον οποίο θα λειτουργήσει το υδατοδρόμιο, ενώ απηύθυνε και σχετική πρόσκληση, προς όποιο πολίτη επιθυμεί, να επισκεφτεί το ΔΛΤ Σίφνου ή το γραφείο Δημάρχου, προκειμένου να ενημερωθεί αναλυτικότερα και να εξετάσει όλα τα σχετικά έγγραφα.

Κλείνοντας τις δηλώσεις του στην εφημερίδα, ο κ. Διαμαντής επεσήμανε, πως «σε κάθε μέρος – όχι μόνο της Ευρώπης, αλλά και του κόσμου – που χαρακτηρίζεται από νησιωτικότητα, η δημιουργία δικτύου υδροπλάνων υπήρξε η καλύτερη, πιο οικονομική και περισσότερο αποδοτική λύση, για την μετακίνηση των νησιωτών, καθώς απαιτούνται ελάχιστες υποδομές για τη λειτουργία τους. Στην Ελλάδα, που αποτελεί ένα κατ’ εξοχήν νησιωτικό κράτος, με εκατοντάδες νησιά, δυστυχώς έχουμε μείνει πολύ πίσω σε αυτό το θέμα. Πόσω μάλλον, που η διασύνδεση των νησιών μεταξύ τους δεν είναι και απολύτως ικανοποιητική. Είχαν ξεκινήσει κάποιες προσπάθειες ήδη από το 2004-2005, ωστόσο “ναυάγησαν”, αποκαρδιώνοντας τόσο τους νησιώτες όσο και τους επενδυτές και μόλις τα τελευταία χρόνια έχει αναζωπυρωθεί το ενδιαφέρον και υπάρχουν πολύ σημαντικές εξελίξεις. Ελπίζουμε, να είμαστε οι πρώτοι, το πρώτο υδατοδρόμιο να είναι αυτό της Σίφνου».

Μάλιστα, στην περίπτωση που η υπόθεση των υδατοδρομίων προχωρήσει και για τα υπόλοιπα νησιά των Κυκλάδων, ανοίγονται προοπτικές, πέρα από τον τομέα των μετακινήσεων και σε αυτόν της τουριστικής ανάπτυξης και της επιχειρηματικότητας, μέσω συνεργειών φορέων από διαφορετικά νησιά.