Εκδικάστηκε η προσφυγή 22 πολιτών σχετικά με το έργο επέκτασης του αεροδρομίου Πάρου στο Συμβούλιο της Επικρατίας

Εν αναμονή της απόφασης του ΣτΕ η τοπική κοινωνία

Με αγωνία αναμένεται η απόφαση του ανώτατου διοικητικού δικαστηρίου της χώρας, σχετικά με την εξέλιξη του έργου αναβάθμισης του νέου αεροδρομίου Πάρου, συνολικού προϋπολογισμού άνω των 46 εκ. ευρώ, έπειτα από την εκδίκαση της υπόθεσης, την 1η Ιουνίου.

Αισιοδοξία, σχετικά με το αποτέλεσμα της απόφασης, υπέρ των συμφερόντων του Δήμου Πάρου, εξέφρασε μιλώντας στην εφημερίδα ο Δήμαρχος Πάρου, κ. Μάρκος Κωβαίος, τονίζοντας τα οφέλη που θα σημάνει για το νησί το τεράστιο αυτό έργο.

Υπενθυμίζεται, πως στα τέλη Σεπτεμβρίου του 2021, ομάδα 22 πολιτών, προσέφυγε στο ΣτΕ κατά της διακήρυξης του διαγωνισμού της επέκτασης και βελτίωσης των υποδομών του αεροδρομίου, με άξονα την τροποποίηση των περιβαλλοντικών όρων λειτουργίας του. Παράλληλα, υπήρξαν «φωνές» στην τοπική κοινωνία, που έχουν εκφράσει ανησυχία, αναφορικά με την μαζικοποίηση του τουρισμού στην Πάρο και τη μη βιώσιμη ανάπτυξη του νησιού, που θα ενταθεί ακόμη περισσότερο με την διαμόρφωση ενός διεθνούς αερολιμένα.

Το ιστορικό της υπόθεσης και η στάση της τοπικής κοινωνίας

Το έργο αναβάθμισης του αερολιμένα Πάρου εντάχθηκε τον Νοέμβριο του 2020 στο πρόγραμμα του ΕΠ ΥΜΕΠΕΡΑΑ, με απόφαση του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων. Πιο συγκεκριμένα, πρόκειται για την πράξη «Ανάπτυξη και βελτίωση υποδομών του νέου αεροδρομίου Πάρου, με συνολικό εκτιμώμενο κόστος πάνω από 46,3 εκατομμύρια ευρώ.

Με την ανακοίνωση της προσφυγής των 22 πολιτών ενάντια στην διακήρυξη του διαγωνισμού του έργου, η πολύ μεγάλη πλειοψηφία της τοπικής κοινωνίας, όπως εκφράστηκε από τις δημόσιες τοποθετήσεις του Επάρχου Π.Ε. Πάρου, κ. Κωνσταντίου Μπιζά, το ψήφισμα του Δημοτικού Συμβουλίου Πάρου, την κοινή ανακοίνωση υπέρ της υλοποίησης του έργου από οκτώ συλλογικούς φορείς του νησιού, μεταξύ των οποίων οι επιχειρηματίες του τουρισμού, αλλά και τοπικοί σύλλογοι, φάνηκε να δηλώνει την ιδιαίτερα θερμή στήριξη της Πάρου απέναντι στο έργο.

Παρά τις εκκλήσεις, προκειμένου οι 22 πολίτες να αποσύρουν την προσφυγή τους, η υπόθεση τελικά έφτασε έως τα δικαστικά έδρανα, με αποτέλεσμα η εκδίκαση της υπόθεσης μόλις πριν λίγα εικοσιτετράωρα, να έχει βάλει στον «πάγο» το ιδιαίτερα σημαντικό και αναπτυξιακού χαρακτήρα έργο.

«Ενισχύεται η ασφάλεια, βελτιώνονται οι εγκαταστάσεις»

Στην εφημερίδα μίλησε ο Δήμαρχος Πάρου, κ. Μάρκος Κωβαίος, ο οποίος αρχικά δήλωσε, πως «βρισκόμαστε εν αναμονή του αποτελέσματος. Έχουμε απόλυτη εμπιστοσύνη στην ελληνική δικαιοσύνη».

Σε δημόσια δήλωσή του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ο κ. Κωβαίος μάλιστα εμφανίστηκε και αισιόδοξος για το αποτέλεσμα, σημειώνοντας, ότι «το αποτέλεσμα θα είναι θετικό».

Ο Δήμος Πάρου, όπως προαναφέρθηκε, καθώς επίσης η Περιφέρεια Ν. Αιγαίου αλλά και πολλοί συλλογικοί φορείς του νησιού έχουν ταχθεί υπέρ του έργου.  

«Για εμάς είναι ένα έργο πνοής που θα εγγυηθεί την ασφαλή μετακίνηση των κατοίκων της Πάρου το χειμώνα, γρηγορότερες διακομιδές σε περιπτώσεις ιατρικών περιστατικών, μετακίνηση των μαθητών της Πάρου για διάφορες υποχρεώσεις τους έξω από το νησί, αλλά και περισσότερη ευελιξία στην τοπική αγορά, καθώς θα συμβάλει στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, κάτι για το οποίο ο Δήμος έχει εργαστεί πολύ σκληρά όλα τα προηγούμενα χρόνια, προκειμένου να αποφεύγουμε το φαινόμενο του υπερτουρισμού μέσα σε 15 μέρες του Αυγούστου», τόνισε ο κ. Κωβαίος, συμπληρώνοντας, πως το αναβαθμισμένο αεροδρόμιο θα συμβάλει και σε στην αύξηση του επιπέδου των επισκεπτών.

Παράλληλα, ο Δήμαρχος Πάρου ξεκαθαρίζει, πως από το έργο δεν πρόκειται να αλλάξει κάτι στην περιβαλλοντική συμπεριφορά του αεροδρομίου.

Όπως εξηγεί, «όσον αφορά στα αεροσκάφη, το αεροδρόμιο της Πάρου ακόμη και μετά το έργο αναβάθμισής του δεν αλλάζει κατηγορία. Παραμένει στην κατηγορία “C” και ως εκ τούτου η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων που είναι εγκεκριμένη, αντιστοιχεί σε αυτή την κατηγορία. Είναι ένα ευρωπαϊκό έργο, για το οποίο έχουν ακολουθηθεί όλες οι νόμιμες διαδικασίες, όπως διαβούλευση κλπ». Επαναλαμβάνει δε, ότι «τα αεροσκάφη τα οποία θα έρχονται είναι αυτά που “κατεβαίνουν” και τώρα στο αεροδρόμιο. Απλώς με την επιμήκυνση του διαδρόμου προσαπογείωσης θα έρχονται με πλήρες βάρος και μεγαλύτερη ασφάλεια. Η κατηγορία “C” προβλέπει προσγείωση αεροσκαφών, με 24 έως 36 μέτρα μήκος φτερών, δηλαδή τα ίδια αεροσκάφη που προβλέπονται και σήμερα».

Επιπλέον, «με το προβλεπόμενο έργο, οι κτηριακές εγκαταστάσεις του αεροδρομίου θα γίνουν περισσότερο λειτουργικές, καθώς με τα μόλις 840τ.μ. που υπάρχουν τώρα δεν μπορούν να καλύψουν ικανοποιητικά την ιδιαίτερα μεγάλη επιβατική κίνηση. Μερικές φορές έχουμε το φαινόμενο αρκετοί επιβάτες να αναγκάζονται να περιμένουν έξω από το κτήριο, μία εικόνα που δεν αρμόζει σε ένα νησί του βεληνεκούς της Πάρου».

Καταλήγοντας, σχετικά με τις προβλέψεις του έργου, ο κ. Κωβαίος τονίζει, πως «στην ουσία, χωρίς να αλλάζει κατηγορία το αεροδρόμιο, δεν αλλάζει κάτι όσον αφορά στις περιβαλλοντικές επιβαρύνσεις και τον θόρυβο των αεροσκαφών. Αυτό που αλλάζει, είναι ότι ενισχύεται η ασφάλεια του αεροδρομίου και βελτιώνονται οι κτηριακές εγκαταστάσεις».

Απαντήσεις στους προβληματισμούς σχετικά με το έργο

Στο πλαίσιο των δηλώσεών του, ο Δήμαρχος Πάρου απευθύνθηκε και προς τους πολίτες που έχουν εκφράσει προβληματισμό, σχετικά με το έργο σε συνάρτηση με το μέλλον του νησιού.

Όπως ανέφερε ο κ. Κωβαίος, «εγώ απαντώ στους φίλους, που λένε ότι κάποια στιγμή το αεροδρόμιο αυτό θα επιβαρύνει τη λειτουργία των υποδομών του νησιού, ότι εμείς, ως δημοτική αρχή, έχουμε καταρτίσει Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ), το οποίο δίνει λύσεις στο κυκλοφοριακό, ήδη είμαστε στη διαδικασία αντικατάστασης όλων των σωληνώσεων στα δίκτυα ύδρευσης και αποχέτευσης, φτιάχνουμε καινούριες μονάδες βιολογικού καθαρισμού και διασφαλίζουμε την τριτοβάθμια επεξεργασία λυμάτων στους υφιστάμενους, αναβαθμίζουμε το αποχετευτικό σύστημα στον Κώστο και τις Λεύκες, δύο παραδοσιακά χωριά, που μέχρι τώρα δεν είχαν ΒΙΟΚΑ».

Στη κατεύθυνση αυτή, όπως επισημαίνει, «αυτή τη στιγμή εμείς κατασκευάζουμε τις απαραίτητες υποδομές, ώστε η Πάρος να μπορεί να εξυπηρετεί κατοίκους και επισκέπτες, ακόμη και με αυξημένη τουριστική κίνηση».

Επίσης εξέφρασε την εκτίμηση, ότι «παράλληλα, με τις ενέργειες του Δήμου, των Παριανών φορέων και τη συμβολή του νέου αερολιμένα μετά την αναβάθμισή του, με στόχο την επιμήκυνση της σεζόν, η επιβάρυνση των υποδομών μέσα σε ένα πολύ σύντομο χρονικό διάστημα δεν θα είναι τόσο μεγάλη, καθώς θα γίνεται καλύτερη κατανομή χρονικά των επισκεπτών».

Κλείνοντας, ο κ. Κωβαίος μίλησε σχετικά με τα «εργαλεία» που διαθέτει το νησί, προκειμένου να εξασφαλίσει την περιβαλλοντική βιωσιμότητα. «Εμείς ποντάρουμε στην προστασία του περιβάλλοντος. Είναι κάτι, για το οποίο ενεργούμε καθημερινά. Όσον αφορά στη χωροταξία του, ο Δήμος Πάρου διαθέτει ένα Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο, το οποίο καθορίζει χρήσεις γης. Το δικό μας ΓΠΣ προβλέπει 8 στρέμματα άρτιο και οικοδομήσιμο, ενώ σε άλλα νησιά προβλέπονται 4 στρέμματα. Εμείς έχουμε περιοχές προστασίας της χρήσης, όπου το άρτιο και οικοδομήσιμο να είναι ακόμη και 50 στρέμματα. Άρα, η Πάρος έχει τους μηχανισμούς ώστε να προστατεύσει το περιβάλλον».

Ετικέτες: