Ριζική βελτίωση της οδικής ασφάλειας στη Σαντορίνη

Αλλαγές που θα βελτιώσουν την ασφάλεια της κυκλοφορίας των οχημάτων στη Σαντορίνη, φιλοδοξεί να φέρει η πρόταση της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής του Δήμου Θήρας, η οποία συνεδρίασε τη Δευτέρα 31 Ιουλίου και αποφάσισε την εισήγηση προς το Δημοτικό Συμβούλιο την έγκριση της μελέτης κυκλοφοριακών ρυθμίσεων που εκπονήθηκε από την Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών.

Γ. Δαρζέντας: "Θα δημιουργηθούν κόμβοι και μεγαλύτερα πεζοδρόμια, για την αποφυγή των ατυχημάτων"

Ο αντιπρόεδρος της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής του Δήμου Θήρας, Γεώργιος Δαρζέντας, μίλησε στην "Κοινή Γνώμη" για τις παρεμβάσεις που θα γίνουν με σκοπό την μεγαλύτερη ασφάλεια της περιοχής, τονίζοντας, ότι, "πρόκειται για τους κόμβους που θέλουμε να δημιουργήσουμε στο ύψος της τράπεζας Πειραιώς και στην Έξω Γωνιά. Εκεί, όπως γνωρίζετε, γίνονται πολλά ατυχήματα και είναι αρκετά περίεργος ο τρόπος με τον οποίο μπαίνουν και βγαίνουν τα οχήματα. Οπότε, θα δημιουργηθούν κάποιοι κόμβοι, μαζί και με τα μεγαλύτερα πεζοδρόμια που ετοιμάζουμε, για την αποφυγή όλων αυτών των ατυχημάτων. Εκτός όλων αυτών, αυτή τη στιγμή η Αστυνομία τοποθέτησε και τις κάμερες στην περιοχή, για να μπορεί να δει με λεπτομέρεια πως γίνεται η κυκλοφορία στην συγκεκριμένη περιοχή. Με αυτό τον τρόπο, όταν έρθουν οι μελετητές, θα έχουν μία πλήρη άποψη για να κάνουν τις παρεμβάσεις τους."

Αντικείμενο - Σκοπιμότητα της μελέτης

Η παρούσα μελέτη αφορά στην παρουσίαση των κυκλοφοριακών ρυθμίσεων που θα ισχύσουν στο πλαίσιο εκτέλεσης του έργου «Βελτίωση της παρεχόμενης ασφάλειας στο Δήμο Θήρας» και έχουν ως στόχο τη βελτίωση της παρεχόμενης οδικής ασφάλειας στο Δήμο Θήρας και σε οδούς αρμοδιότητάς του (αστικό και περιαστικό δίκτυο). Σκοπός της μελέτης, σε συνδυασμό με την τεχνική έκθεση τεκμηρίωσης και σκοπιμότητας του έργου, είναι να παρουσιάσει την ανάλυση της υφιστάμενης κατάστασης κυκλοφορίας του οδικού δικτύου, τα σημεία επικινδυνότητας, την έλλειψη οδοφωτισμού κτλ, την οργάνωση της κυκλοφορίας και ιεράρχησης του οδικού δικτύου και τη βελτίωση της λειτουργίας και την τροποποίηση των γεωμετρικών χαρακτηριστικών επί του υφιστάμενου οδικού δικτύου σε επιλεγμένα επικίνδυνα σημεία.

Παράλληλα, θα παρουσιαστούν όλες τις προτεινόμενες στοχευμένες παρεμβάσεις, για την επίτευξη του στόχου της μείωσης των τροχαίων ατυχημάτων, την αύξηση του αισθήματος ασφάλειας τόσο των οδηγών όσο και των πεζών βελτιώνοντας στο μέγιστο δυνατό επίπεδο τις κυκλοφοριακές συνθήκες στα επιλεγμένα σημεία και τμήματα που αφορούν οχήματα και πεζούς. Τέλος, θα πραγματοποιηθεί γενικότερη αναμόρφωση του αστικού περιβάλλοντος και της ποιότητας ζωής με πρόσθετες κατασκευαστικές παρεμβάσεις που θα διασφαλίσουν τη διευκόλυνση μετακίνησης με αυξημένο επίπεδο ασφάλειας.

Παρεμβάσεις – Βελτιώσεις – Τροποποιήσεις -Υφιστάμενη κατάσταση

Οι αρχικές παρεμβάσεις θα πραγματοποιηθούν στην οδό που συνδέει τον οικισμό των Φηρών με την επαρχιακή οδό Φηρών – Περίσσας (ευθεία Φηρών – Πύργου). Η συγκεκριμένη οδός αποτελεί εδώ και πολλά χρόνια την κύρια «πύλη» εισόδου των οχημάτων στην πρωτεύουσα του νησιού τα Φηρά, αλλά και γενικότερα στο σύνολο του οικισμού. Οι ροές των οχημάτων από το λιμάνι του Αθηνιού και το αεροδρόμιο καταφθάνουν στην πρωτεύουσα χρησιμοποιώντας τη συγκεκριμένη οδό η οποία αποκτά σε καθημερινή βάση ιδιαίτερα επιβαρυμένο κυκλοφοριακό φόρτο με κάθε είδους οχήματα. 

Η ιδιαιτερότητα της συγκεκριμένης οδού είναι ότι έχει αποκτήσει έναν χαρακτήρα «αστικής» οδού χωρίς όμως να διασφαλίζει στο ελάχιστο τις προϋποθέσεις που απαιτούνται για ασφαλή και ομαλή κυκλοφορία οχημάτων και πεζών. Αυτό συμβαίνει καθώς εκατέρωθεν της οδού και στο συνολικό της μήκος των 2,790μ (μέσο πλάτος 7,50μ) υπάρχουν μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες, εμπορικά καταστήματα, supermarkets, τράπεζες, βενζινάδικα με συνεχή ροή κυκλοφορίας, με ανεξέλεγκτη είσοδο - έξοδο οχημάτων από αυτά χωρίς την ύπαρξη παράπλευρης οδού εξυπηρέτησης. Η παρόδια δραστηριότητα πεζών και οχημάτων είναι ιδιαιτέρως μεγάλη τους καλοκαιρινούς μήνες και ο κίνδυνος ατυχημάτων ιδιαίτερα υψηλός. Τέλος, η «γερασμένη», ταλαιπωρημένη και καταπονημένη ασφαλτική επιφάνεια κυκλοφορίας με ανοιχτού τύπου ασφαλτικό οδόστρωμα ενέχει κινδύνους για την κυκλοφορία των οχημάτων, η κάθετη σήμανση είναι ανύπαρκτη ενώ η οριζόντια περιορισμένη, ενώ ο υπάρχων οδοφωτισμός είναι ελλιπής.

Προτεινόμενες παρεμβάσεις

Ως πρώτη δράση, στα μέτρα μείωσης ταχύτητας, οι αρχικές σκέψεις είναι να γίνουν τροποποιήσεις στην οριζοντιογραφία της οδού με οριζοντιογραφική μετάθεση του άξονα της οδού που θα πραγματοποιηθεί σημειακά και τοπικά με την κατασκευή κόμβου στην κεντρικότερη διασταύρωση (Κόμβος Φηρών – Πύργου στην διασταύρωση της Τράπεζας Πειραιώς). Παράλληλα, να υπάρξει περιορισμός και στένωση του πλάτους οδοστρώματος με την κατασκευή νέων τμημάτων πεζοδρομίου και διαπλάτυνση των υφισταμένων καθ’ όλο το μήκος της οδού. Κατασκευή νησίδων και προεξοχές πεζοδρομίων.

Στη συνέχεια θα πραγματοποιηθούν αλλαγές στην επιφάνειας της οδού με χρήση διαφορετικών υλικών, θα υπάρξουν μέτρα σε εισόδους οικισμών (πληροφοριακές πινακίδες ενημέρωσης), καθώς και πλήρη οριζόντια και κατακόρυφη σήμανση (Αναγγελίας κινδύνου, ρυθμιστικές, καθοδηγητικές, πρόσθετες, οριζόντια διαγράμμιση, διαβάσεις σε επιλεγμένα σημεία). Θα υπάρξει επιπλέον εικονικός μειωτής ταχύτητας και εγκατάσταση και βελτίωση οδοφωτισμού καθ’ όλο το μήκος και παράλληλος ή τμηματικός φωτισμός πεζοπορίας στα πεζοδρόμια, ο οποίος δεν θα ενοχλεί

ούτε θα «τυφλώνει» τους οδηγούς

Αρχές σχεδιασμού κόμβων

Οι κόμβοι αποτελούν σημαντικό τμήμα ενός οδικού δικτύου επειδή, σε μεγάλο βαθμό, η ασφάλεια, η ταχύτητα, το κόστος λειτουργίας και η κυκλοφοριακή ικανότητα στο οδικό δίκτυο εξαρτώνται από την ποιότητα λειτουργίας των κόμβων του. Για τον λόγο αυτό, κατά τη διαμόρφωση των κόμβων πρέπει να εξασφαλίζονται η ασφάλεια της κυκλοφορίας, η επαρκής κυκλοφοριακή ικανότητα, το αποδεκτό κόστος κατασκευής και λειτουργίας και η ικανοποιητική προσαρμογή στον περιβάλλοντα χώρο.

Κατασκευή κόμβου οδού Φηρών - Πύργου

Ο κόμβος στην οδό Φηρά-Πύργος χωροθετείται στη βόρειο-δυτική πλευρά της Σαντορίνης και συνδέει την πόλη των Φηρών με την νότια περιοχή του νησιού καθώς και με τον οικισμό του Καρτεράδου προς τα ανατολικά. Είναι τμήμα του με το υφιστάμενου επαρχιακού δικτύου, και πιο συγκεκριμένα της επαρχιακής οδού Φηρών-Περίσσας και αποτελεί την κύρια οδό εισόδου στην πρωτεύουσα του νησιού, τα Φηρά. 

Στον υπό μελέτη κόμβο θα κατασκευαστούν τρία νέα πεζοδρόμια και θα πραγματοποιηθεί ανακατασκευή ενός ακόμη για να συνδεθεί ομοιόμορφα με τα υπάρχοντα και να επιβεβαιωθεί η ποιοτική, ασφαλέστερη και αισθητική αναβάθμιση της περιοχής του κόμβου. Η κατασκευή – και ανακατασκευή – των προτεινόμενων πεζοδρομίων, πέραν της δημιουργίας ενός νέου, ασφαλούς , σωστά χωροθετημένου και λειτουργικού κόμβου, στόχο έχει την μετάδοση της αίσθησης ασφάλειας που πρέπει να έχει ο πεζός όταν κατευθύνεται από το κέντρο της πόλης σε μια διαδρομή που αποτελεί σήμα κατατεθέν του νησιού. Συγχρόνως συνδέονται κομβικά τα νέα πεζοδρόμια και με τη χρήση των πεζοδιαβάσεων γίνεται πλέον ασφαλής και λειτουργική η πορεία των διερχομένων