Εγκρίθηκε από το Δ.Σ. του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων

Όλα έτοιμα για τα έργα στο αλιευτικό καταφύγιο της Ίου

  • Τετάρτη, 25 Οκτωβρίου, 2023 - 06:17

Αρχίζουν άμεσα και τα τελευταία έργα για την ολοκλήρωση του αλιευτικού καταφυγίου της Ίου, καθώς εγκρίθηκε στην πρόσφατη τακτική δημόσια συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου του Λιμενικού Ταμείου Ίου, η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (Μ.Π.Ε.) για το έργο με τίτλο: «Ολοκλήρωση αλιευτικού καταφυγίου Ίου.»

Η χρήση του αλιευτικού καταφυγίου

Το αλιευτικό καταφύγιο της Ίου αναπτύσσεται στο νότιο και δυτικό τμήμα του ομώνυμου λιμανιού του νησιού. Στο χώρο του αλιευτικού καταφυγίου, εξυπηρετούνται οι ανάγκες ελλιμενισμού των επαγγελματικών και ερασιτεχνικών αλιευτικών σκαφών καθώς και μικρών λέμβων. Στο ανατολικό άκρο του καταφυγίου προβλέπεται η προσέγγιση υδροπλάνου. Το περιβαλλοντικά αδειοδοτημένο έργο, όπως περιγράφεται στην Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, αφορά στα ακόλουθα: «….δύο προβλήτες με διεύθυνση Α-Δ, διεύρυνση του υφιστάμενου (προ της κατασκευής του αλιευτικού καταφυγίου) προβλήτα στο νοτιοδυτικό άκρο του λιμένα, ράμπα ανέλκυσης/καθέλκυσης σκαφών και κρηπίδωμα σε συνέχεια αυτής. Επιπροσθέτως, εντός της λιμενολεκάνης του καταφυγίου προβλέπονται δύο πλωτοί προβλήτες για την πρόσδεση σκαφών, ενώ στο ανατολικό άκρο του καταφυγίου προβλέπεται η πόντιση ενός ακόμα πλωτού προβλήτα για την εξυπηρέτηση υδροπλάνου». 

Από τα ανωτέρω έργα, όπως παρουσιάζονται στο σχέδιο, δεν έχουν κατασκευαστεί τα έργα στο δυτικό τμήμα του αλιευτικού καταφυγίου, τα οποία αφορούσαν την κατασκευή αποσπασμένου προβλήτα (δυτικός προβλήτας). Ο προβλήτας αυτός όπως προβλεπόταν «…έχει τα ίδια χαρακτηριστικά κατασκευής με τον ανατολικό προβλήτα. Η πρόσβαση στην ακτή θα γίνεται με ξύλινη πεζογέφυρα. Το συνολικό μήκος του δυτικού προβλήτα ανέρχεται σε 60,0m».

Υφιστάμενη κατάσταση

Το αδειοδοτημένο αλιευτικό καταφύγιο Ίου περιλαμβάνει δύο προβλήτες με διεύθυνση ανατολικά προς δυτικά, διεύρυνση της υφιστάμενης (προ της κατασκευής του αλιευτικού καταφυγίου) προβλήτας στο νοτιοδυτικό άκρο του λιμένα, ράμπα ανέλκυσης/καθέλκυσης σκαφών και κρηπίδωμα σε συνέχεια αυτής. Επιπροσθέτως, εντός της λιμενολεκάνης του καταφυγίου έχουν τοποθετηθεί δύο πλωτές προβλήτες για την πρόσδεση σκαφών, ενώ στο ανατολικό άκρο του καταφυγίου υπάρχει, βάσει του σχεδιασμού, πρόβλεψη για πόντιση μίας ακόμη πλωτής προβλήτας για πιθανή εξυπηρέτηση υδροπλάνου, όπως αναφέρεται στην εγκεκριμένη μελέτη ΑΕΠΟ της Marnet ATE, για λογαριασμό του ΔΛΤ Ίου.

Στο ανατολικό τμήμα του καταφυγίου και προ του κτηρίου του Λιμεναρχείου προϋπήρχε της κατασκευής του αλιευτικού καταφυγίου μικρή προβλήτα μήκους 20 μέτρων και διεύθυνσης νότια προς βόρεια. Στα δυτικά αυτής, έχει υλοποιηθεί τριγωνική διαπλάτυνση που οριοθετείται με περιμετρικό κρηπιδότοιχο από πρόχυτους συμπαγείς τεχνητούς ογκολίθους από σκυρόδεμα. Η έτερη προβλήτα έχει διεύθυνση ανατολικά προς δυτικά και έχει κατασκευαστεί στο δυτικό άκρο και σε συνέχεια της τριγωνικής διεύρυνσης του ανατολικού τμήματος του καταφυγίου. Η δυτική προβλήτα, η οποία δεν έχει υλοποιηθεί ακόμα και εντάσσεται στο έργο αναβάθμισης του καταφυγίου, προβλέπεται να έχει τα ίδια χαρακτηριστικά κατασκευής με την ανατολική προβλήτα. Για να καλυφθεί η ζήτηση για ελλιμενισμό αλιευτικών σκαφών έχουν ποντιστεί στην λιμενολεκάνη του καταφυγίου δύο πλωτές προβλήτες από σκυρόδεμα συνολικού μήκους 60m. Στις εντός της λιμενολεκάνης προβλήτες δένουν μικρά αλιευτικά σκάφη (έως 6 m), αλλά και μεγαλύτερα.

Τι αφορά η μελέτη

Η παρούσα μελέτη αφορά στην Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για την τροποποίηση των περιβαλλοντικών όρων του «αλιευτικού καταφυγίου Ίου». Για το αλιευτικό καταφύγιο της Ίου είχε εκδοθεί Κοινή Υπουργική Απόφαση, η οποία τροποποιήθηκε, συμπληρώθηκε και ανανεώθηκε ως προς την ισχύ της έως το 2017. Το 2018 εκδόθηκε η απόφαση του Γενικού Διευθυντή Χωροταξικής και Περιβαλλοντικής Πολιτικής της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου για την «Ανανέωση λόγω λήξης ισχύος και τροποποίηση-συμπλήρωση για εναρμόνιση με την κείμενη νομοθεσία της όπως ανανεώθηκε και τροποποιήθηκε με την απόφαση του Γ.Γ. Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, και όπως τροποποιήθηκε για το έργο, «Αλιευτικό καταφύγιο Ίου», νήσου Ίου Νομού Κυκλάδων.», με ισχύ έως την 31η Δεκεμβρίου 2027. Η παρούσα έκθεση συντάσσεται για την τροποποίηση της ανωτέρω εν ισχύ απόφασης έγκρισης περιβαλλοντικών όρων (Α.Ε.Π.Ο.) για την κατασκευή των έργων που προτείνεται να κατασκευαστούν για την βελτίωση του αλιευτικού καταφυγίου της Ίου, για την βελτίωση, εκσυγχρονισμό και την περιβαλλοντική αδειοδότηση του αλιευτικού καταφυγίου.

Το έργο ανατίθεται και εκτελείται από το Δήμο Ιητών, σύμφωνα με τη νομοθεσία που διέπει τις δημόσιες συμβάσεις έργων, προμηθειών και υπηρεσιών, ενώ σημειώνεται, πως η μελέτη του έργου έχει συνταχθεί από την Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου Ιητών και έχει εγκριθεί από το Δ.Σ. του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Ίου.

Προτεινόμενα έργα και περιβαλλοντικές τροποποιήσεις

Με την κατασκευή των προτεινόμενων νέων έργων για την βελτίωση του αλιευτικού καταφυγίου στην Ίο, προβλέπονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις ως προς το περιβαλλοντικά αδειοδοτημένο έργο:

1. Τροποποίηση της διάταξης των έργων που είχαν αδειοδοτηθεί στο δυτικό τμήμα του αλιευτικού καταφυγίου (μη κατασκευασμένα)

2. Κατασκευή παραλιακών κρηπιδωμάτων στο νότιο τμήμα του αλιευτικού καταφυγίου,

3. Μετακίνηση / σύνδεση των υφιστάμενων πλωτών προβλητών στα νέα παραλιακά κρηπιδώματα,

4. Βυθοκόρηση στη λιμενολεκάνη και την είσοδο του αλιευτικού καταφυγίου για την διαμόρφωση των λειτουργικών βαθών του στα -3,0m και στα -3,50m

Ειδικότερα, προβλέπεται συνοπτικά η κατασκευή των ακόλουθων έργων :

• Αποσπασμένος προβλήτας (δυτικός) συνολικού μήκους 65m περίπου.

• Προβλήτας (πρόσβασης) επί βάθρων για την πρόσβαση στην ακτή μήκους 55,00m, ο οποίος συνδέει τον αποσπασμένο προβλήτα με τα παραλιακά κρηπιδώματα.

• Παραλιακά κρηπιδώματα, συνολικού μήκους 186,40m.

• Οι πλωτοί προβλήτες, που έχουν τοποθετηθεί προτείνεται να μετακινηθούν σε νέες θέσεις κάθετα στο παραλιακό κρηπίδωμα.

• Ανακατασκευή του υφιστάμενου μώλου ο οποίος έχει κατασκευαστεί με πρανή από φυσικούς ογκολίθους, οι οποίοι απαιτείται να αρθούν για την άρτια εκτέλεση των εργασιών εκσκαφών του θαλασσίου πυθμένα.

• Βυθοκορήσεις του θαλασσίου πυθμένα προβλέπονται για την διασφάλιση λειτουργικών βαθών στα -3,0m και στα -3,50m. 

Εξοπλισμός κρηπιδωμάτων

Για την διευκόλυνση και τον ασφαλή ελλιμενισμό των σκαφών, προτείνεται ο ακόλουθος εξοπλισμός :

• Τα νέα κρηπιδώματα προτείνεται να εξοπλιστούν με πυργίσκους (πίλλαρ) παροχής ύδατος και ηλεκτρικού ρεύματος. Επιπλέον προτείνεται η τοποθέτηση πίλλαρ και εξοπλισμού πυρόσβεσης, για την ασφαλή λειτουργία του αλιευτικού καταφυγίου. Στα νέα κρηπιδώματα τοποθετούνται δέστρες ελκτικής ικανότητας από 10 έως 30tn, και ελαστικά παρεμβλήματα για την ασφάλεια πρόσδεσης και ελλιμενισμού.

• Για τον ηλεκτροφωτισμό του αλιευτικού καταφυγίου προτείνεται οι πυργίσκοι να φέρουν φωτιστικό σώμα και επιπλέον κατά μήκος της παραλιακής οδού προτείνεται η τοποθέτηση / συμπλήρωση / αντικατάσταση των φωτιστικών σωμάτων που έχουν τοποθετηθεί.

• Στα ακρομώλια του προσήνεμου μώλου, προβλέπεται η τοποθέτηση ανοξείδωτων μεταλλικών οβελών για την τοποθέτηση φανού ασφάλειας της ναυσιπλοΐας σύμφωνα με τις συστάσεις της Υπηρεσίας Φάρων του Πολεμικού Ναυτικού.