Προχωράει με γοργούς ρυθμούς η επέκταση και η ολοκλήρωση του μεγαλόπνοου έργου του Δήμου Ιητών, με προϋπολογισμό που αγγίζει τα 11.400.000 ευρώ

Δημοπρατήθηκε η αναβάθμιση των λιμενικών εγκαταστάσεων

Στην τελική ευθεία φαίνεται ότι μπαίνει η αναβάθμιση του λιμανιού της Ίου, καθώς ο Δήμος προχώρησε σε δημοπράτηση του έργου που αφορά στην επέκταση και στην ολοκλήρωση των λιμενικών εγκαταστάσεων, με προϋπολογισμό που αγγίζει τα 11.400.000 ευρώ και το μόνο που απομένει πλέον για να αρχίσουν τα έργα, είναι να βρεθεί ο ανάδοχος μέσα από τη διαγωνιστική διαδικασία.

Γκίκας Γκίκας: "Πρόκειται για το σημαντικότερο έργο που αφορά στο λιμάνι μας"

Ο δήμαρχος Ίου, Γκίκας Γκίκας, μίλησε στην “Κοινή Γνώμη” για το συγκεκριμένο έργο, επισημαίνοντας πως "πρόκειται για το σημαντικότερο έργο που αφορά στο λιμάνι μας και θα το φέρει στην σύγχρονη εποχή και στις σύγχρονες ανάγκες. Σκοπός μας είναι να χωρούν και να ελλιμενίζονται ταυτόχρονα δύο μεγάλα επιβατηγά πλοία και ένα ακόμα ταχύπλοο στο πλάι. Η σημαντική εξέλιξη είναι ότι τη Μεγάλη Τρίτη άρχισε η διαγωνιστική διαδικασία για να βρεθεί ανάδοχος καθώς το ποσό των 11.400.000 ευρώ, το έχουμε ήδη εξασφαλίσει. Εδώ μιλάμε για τις θαλάσσιες μεταφορές και μέσα σε αυτό το πρόγραμμα έχει προενταχθεί ακόμα ένα σπουδαίο έργο για την Ίο, το νέο λιμάνι του Αλμυρού, ένα νέο λιμάνι εμπορικό. Όλο το εμπορικό κομμάτι θα αφαιρεθεί από το παλιό λιμάνι και θα μεταφερθεί οριστικά στο νέο.”

"Θα πρέπει το λιμάνι να παίξει ένα ρόλο στις σύγχρονες απαιτήσεις του νησιού"

Παράλληλα και αναφορικά με τα συνολικά οφέλη του νησιού, ο κ. Γκίκας ανέφερε ότι "το λιμάνι μας έχει φτιαχτεί το 1978 και παρόλο που είναι ένα όμορφο λιμάνι, θα πρέπει και αυτό να παίξει ένα ρόλο στις σύγχρονες απαιτήσεις του νησιού. Ανεβαίνουμε τουριστικά και χρειαζόμαστε υποδομές. Μία από αυτές και από τις πιο σημαντικές είναι το λιμάνι, που αποτελεί και την πρώτη εικόνα κάποιου επισκέπτη που μπαίνει στο νησί. Με το νέο αυτό έργο θα αναβαθμιστεί πλήρως το λιμάνι μας και θα μπορούν πλέον να μπαίνουν δύο πλοία ταυτόχρονα, έτσι διευθετείται τελείως διαφορετικά και με ορθολογικό τρόπο η κίνηση των επιβατών και των οχημάτων”

Οι λεπτομέρειες του έργου αναβάθμισης του λιμανιού

Στον λιμένα Ίου προβλέπεται να κατασκευαστούν νέες λιμενικές υποδομές για την εξυπηρέτηση της ακτοπλοΐας κατ’ επέκταση του υφιστάμενου προβλήτα των Ε/Γ-Ο/Γ, ενώ παράλληλα αξιοποιείται το ήδη κρηπιδωμένο παραλιακό μέτωπο νοτιοανατολικά του υφιστάμενου προβλήτα.

Συγκεκριμένα, προβλέπεται η κατασκευή νέου μετώπου παραβολής σε απόσταση 15m δυτικά από τον υφιστάμενο προβλήτα. Το νέο μέτωπο τεθλασμένου σχήματος που θα διαμορφωθεί θα έχει συνολικό μήκος περίπου 183m περίπου. Με τη διάταξη αυτή δημιουργούνται δύο θέσεις πρυμνοδέτησης για τα συμβατικά Ε/Γ-Ο/Γ πλοία και για τα ταχύπλοα μεταφοράς επιβατών και οχημάτων, καθώς και μία θέση πλαγιοδέτησης για ταχύπλοα μεταφοράς μόνον επιβατών (ή εναλλακτικά για την πρόσδεση εμπορικού πλοίου) στο νότιο μέτωπο του έργου. Οι δύο παραπάνω θέσεις πρυμνοδέτησης έχουν διαφορετικό προσανατολισμό ως προς τον Βορρά (120 και 247 μοίρες αντίστοιχα), έτσι ώστε να μπορούν τα πλοία να προσεγγίζουν με ασφάλεια ανάλογα με τις καιρικές συνθήκες.

Οι απαραίτητες εργασίες

Το νέο έργο (προβλήτας) θα κατασκευαστεί με φρεατοπασσάλους σκυροδέματος και με ανωδομή από έγχυτο επιτόπου σκυρόδεμα. Η συνολική επιφάνεια του προβλήτα επί πασσάλων θα είναι 3.625m2. Η στάθμη κυκλοφορίας του νέου μετώπου παραβολής των πλοίων θα διαμορφωθεί στο +1,70m, ενώ το ωφέλιμο βάθος προ του μετώπου θα είναι το φυσικό βάθος (το οποίο είναι μεγαλύτερο από -8,50m, ώστε να είναι δυνατός ο ελλιμενισμός ακόμα και των μεγαλύτερων πλοίων της ακτοπλοΐας που δραστηριοποιούνται στο Αιγαίο). Στο βόρειο τμήμα του νέου έργου, όπου δεν θα προσδένουν πλοία της ακτοπλοΐας, το βάθος προ αυτού είναι μικρότερο (-6,00m).

Βόρεια και σε συνέχεια του νέου έργου προς την ακτή (Γιαλός), προβλέπεται επίχωση παράλληλα με τον υφιστάμενο παραλιακό δρόμο με σκοπό την δημιουργία του απαραίτητου χερσαίου χώρου για την καλύτερη και ασφαλέστερη πρόσβαση/αποχώρηση των οχημάτων από τον λιμένα. Η επίχωση αυτή οριοθετείται με θωράκιση από φυσικούς ογκολίθους συνολικού μήκους περίπου 95m. Η θωράκιση θα έχει στάθμη στέψης +1,50m και πλάτος στέψης 3,00m. Διαμέσου της θωράκισης αυτής θα κατασκευαστεί επέκταση του αγωγού ομβρίων που εκβάλλει στο βόρειο άκρο της θωράκισης (κοντά στο πάρκινγκ του Κέντρου Υγείας). Πίσω από τα νέα μέτωπα δημιουργείται πρόσθετος χερσαίος χώρος επιφάνειας περίπου 4 στρεμμάτων στον οποίο θα λαμβάνουν χώρα πλέον όλες οι λιμενικές λειτουργίες της ακτοπλοΐας.

Νέος προβλήτας επί πασσάλων

Ο νέος προβλήτας θα αποτελείται από τρία επί μέρους τμήματα, στατικώς ανεξάρτητα μεταξύ τους, για λόγους βέλτιστης στατικής λειτουργίας. Η διαίρεση του προβλήτα σε τμήματα ήταν αναγκαία ώστε να γίνει η κατασκευή του έργου σε φάσεις δεδομένου ότι ο λιμένας θα πρέπει να λειτουργεί χωρίς διακοπή.

Το 1ο τμήμα, επιφάνειας 1.294m2, βρίσκεται βόρεια του υφιστάμενου σήμερα προβλήτα και σε επαφή με το παραλιακό μέτωπο, το 2ο τμήμα, τραπεζοειδούς κάτοψης και επιφάνειας 794m2 βρίσκεται δυτικά του υφιστάμενου σήμερα προβλήτα και το 3ο τμήμα, τετραγωνικής περίπου κάτοψης και επιφάνειας 1.536m2 βρίσκεται δυτικά του 1ου. Η υλοποίηση του έργου προβλέπεται να γίνει σε τρεις φάσεις, που εξασφαλίζουν την συνεχιζόμενη απρόσκοπτη κατά το δυνατόν λειτουργία του λιμένα, δεδομένου ότι πρόκειται για βασική λιμενική υποδομή εξυπηρέτησης του νησιού. Η προτεινόμενη σειρά υλοποίησης έχει ως εξής:

  • Στη πρώτη φάση κατασκευάζεται το τμήμα 1 (παράκτιο), ενώ τα πλοία εξακολουθούν να εξυπηρετούνται από το μέτωπο του υφιστάμενου προβλήτα.

  • Στη δεύτερη φάση κατασκευάζεται το τμήμα 3, ενώ η εξυπηρέτηση των σκαφών εξακολουθεί να εκτελείται από το μέτωπο του υφιστάμενου προβλήτα και διαμορφώνεται η προβλεπόμενη ράμπα εξυπηρέτησης σκαφών.

  • Στη τρίτη φάση και μετά την ολοκλήρωση των εργασιών στα τμήματα 1 και 3, η εξυπηρέτηση των σκαφών μεταφέρεται από το υφιστάμενο παλαιό μέτωπο στο μέτωπο του τμήματος 3, ενώ προχωρεί η κατασκευή του τμήματος 2. Στο μέτωπο του νέου αυτού τμήματος διαμορφώνεται η προβλεπόμενη δεύτερη ράμπα εξυπηρέτησης σκαφών.

Σημειώνεται ότι η παραπάνω προτεινόμενη σειρά/αλληλουχία εργασιών/φάσεων δεν είναι δεσμευτική. Η τελική αλληλουχία θα επιλεγεί από τον Ανάδοχο κατασκευής και θα εγκριθεί από την Διευθύνουσα Υπηρεσία.

Παραλιακό πρανές

Για την προστασία του νέου χερσαίου χώρου και του παραλιακού δρόμου στα βόρεια του νέου προβλήτα προβλέπεται η κατασκευή πρανούς θωράκισης από φυσικούς ογκολίθους σε μήκος 100m περίπου. Για την κατασκευή του πρανούς θα γίνει καθαίρεση της υφιστάμενης θωράκισης και περιορισμένη εκσκαφή του θαλάσσιου πυθμένα έως τη στάθμη -1,20m. Επίσης προβλέπεται η καθαίρεση του υφιστάμενου πεζοδρομίου σε πάχος περί τα 0,50m για τη διαμόρφωση του νέου πεζοδρομίου.

Αρχικά διαστρώνεται μη υφαντό γεωύφασμα 600gr/m2 και επ’ αυτού λιθορριπή 50-100kg και τέλος η εξωτερική στρώση φυσικών ογκολίθων 200-400kg με πάχος 1,0m. Η στάθμη στέψης της θωράκισης διαμορφώνεται στο +1,50m, ενώ το πλάτος της στέψης είναι 3,0m.

Τέλος, στο νέο έργο του λιμένα προβλέπονται:

  • Εγκατάσταση Ηλεκτροφωτισμού

  • Εγκατάσταση παροχής νερού και

  • Εγκατάσταση υποδομής πυρόσβεσης.