Μνημόνιο συνεργασίας του Δήμου με το Υπουργείο Τουρισμού για το έργο της διαχείρισης των προορισμών, που θα δημιουργήσει ένα πλάνο για τα επόμενα χρόνια στο νησί

Σχεδιάζοντας το τουριστικό μέλλον της Ανάφης

Σε ένα κομβικής σημασίας μνημόνιο συνεργασίας που θα ορίσει το τουριστικό μέλλον του νησιού της Ανάφης, προχώρησε ο Δήμος με το Υπουργείο Τουρισμού.

Πιο συγκεκριμένα, το Υπουργείο υλοποιεί το έργο με τίτλο «Διαχείριση προορισμών (Destination Management)», το οποίο χρηματοδοτείται στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» με τη χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης – NextGeneration EU.

Το έργο αφορά στη βελτίωση της διαχείρισης των προορισμών, μέσω της σύστασης και λειτουργίας τοπικών/περιφερειακών Οργανισμών Διαχείρισης και Προώθησης Προορισμών και Παρατηρητηρίων Βιώσιμης Τουριστικής Ανάπτυξης.

Ι. Ρούσσος: "Η μελέτη θα προβλέψει το τι θα γίνει στα επόμενα χρόνια στο νησί μας"

Ο δήμαρχος Ανάφης, μίλησε στην "Κοινή Γνώμη" για τη συγκεκριμένη συνεργασία με το Υπουργείο Τουρισμού και ουσιαστικά τι επιδιώκει το νησί μέσω αυτού του μνημονίου.

"Θα γίνει μία σημαντική μελέτη σε συνεργασία με το Υπουργείο, η οποία θα προβλέψει το τι θα γίνει στα επόμενα χρόνια στο νησί μας. Μαζί με την Ανάφη θα συμπεριληφθούν κι άλλα νησιά όπως η Σίκινος, η Φολέγανδρος, η Ίος και η Σαντορίνη. Είναι πολύ κομβικής σημασίας συμφωνία γιατί με αυτό τον τρόπο θα ξέρουμε που βαδίζουμε σαν τόπος. Έχει υπογραφεί το μνημόνιο και προχωράει η μελέτη για να δούμε πως μπορεί να λειτουργήσει η Ανάφη, είτε αυτό αφορά ζητήματα υποδομών, όπως η Ύδρευση, ο Βιολογικός και θα μας δείξει παράλληλα και τι τουρισμό θέλουμε στο νησί μας. Είναι ξεκάθαρη η στόχευση, καθώς πρέπει να ξέρουμε πόσο κόσμο μπορεί να αντέξει το νησί μας και οι Υπηρεσίες μας" ανέφερε, μεταξύ άλλων.

"Φέτος μας επηρέασε για ένα διάστημα η σεισμική δραστηριότητα"

Αναφορικά με τη φάση που διανύει τουριστικά η Ανάφη τα τελευταία χρόνια, ο κ. Ρούσσος τόνισε ότι "το νησί είναι σε τρομερή άνοδο. Φέτος μας επηρέασε για ένα διάστημα η σεισμική δραστηριότητα, που αρχικά φάνηκε στην πασχαλινή περίοδο και στον Μάιο αλλά τώρα σιγά σιγά μαθαίνω ότι για το καλοκαίρι βαδίζουμε σε αρκετά μεγάλη πληρότητα. Από τις 15 Ιουλίου και μέχρι τις 25 Αυγούστου υπάρχει δυσκολία το να βρει κάποιος κατάλυμα στην Ανάφη. Συνεχώς γίνονται όμως προσπάθειες για να δημιουργούνται και νέοι όμορφοι χώροι που θα μπορούν να φιλοξενούν επιπλέον επισκέπτες".

Τέλος, ο κ. Ρούσσος μας έδωσε και μία είδηση για το ζήτημα της έλλειψης του Λιμενικού Σώματος, στο οποίο είχαμε αναφερθεί εκτενώς πριν λίγες ημέρες.

"Να σας πω ότι είχαμε εξέλιξη και στο ζήτημα με την έλλειψη Λιμενικού Σώματος, καθώς ήδη επισκέφτηκε το νησί μας η λιμενάρχης Σαντορίνης και νομίζω ότι τις επόμενες 15 ημέρες θα έχουμε μία πολύ θετική εξέλιξη, ώστε να έρθει ένα άτομο τουλάχιστον για να ελέγχει την κατάσταση", επεσήμανε χαρακτηριστικά.

Τι περιλαμβάνει το έργο

Στο έργο περιλαμβάνεται η χρηματοδότηση των αναγκαίων μελετών και της παροχής τεχνικής υποστήριξης για την σύσταση και λειτουργία Οργανισμών Διαχείρισης και Προώθησης Προορισμών (Destination Management and Marketing Organizations – DMMOs), για την αποδοτική και αποτελεσματική διακυβέρνηση των επιμέρους προορισμών της χώρας, τη διευκόλυνση της συνεργασίας μεταξύ των διάφορων αρχών και συναρμόδιων φορέων σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο, και τη διαμόρφωση ενός ποιοτικού, διαφοροποιημένου, ανταγωνιστικού, σύγχρονου και βιώσιμου τουριστικού προϊόντος, υπό την προϋπόθεση της μη διπλής χρηματοδότησης της ίδιας δαπάνης μέσω ΤΑΑ ή άλλων χρηματοδοτικών εργαλείων, από εθνικούς ή/και ευρωπαϊκούς πόρους.

Η υλοποίηση θα γίνει από το Υπουργείο Τουρισμού μέσω της σύναψης Συμφωνίας - Πλαισίου και επακόλουθων αυτής εκτελεστικών συμβάσεων με αντικείμενο την παροχή Υπηρεσιών Συμβούλου στο πλαίσιο υλοποίησης του υποέργου «Διαχείριση προορισμών».

Οι στόχοι μέσω συμφωνίας και οι υπηρεσίες

Το αντικείμενο της Συμφωνίας - Πλαισίου συνίσταται στην παροχή υπηρεσιών συμβούλου με στόχο:

1) την εκπόνηση των αναγκαίων μελετών για την προετοιμασία σύστασης Οργανισμών Διαχείρισης και Προώθησης Προορισμών (Destination Management and Marketing Organizations - DMMOs), για την αποδοτική και αποτελεσματική διακυβέρνηση των επιμέρους προορισμών της χώρας, τη διευκόλυνση της συνεργασίας μεταξύ των διάφορων αρχών και συναρμόδιων φορέων σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο, και τη διαμόρφωση ενός ποιοτικού, διαφοροποιημένου, ανταγωνιστικού, σύγχρονου και βιώσιμου τουριστικού προϊόντος, και

2) την τεχνική υποστήριξη για τη σύσταση και ενεργοποίηση των Οργανισμών και την υλοποίηση των Σχεδίων Ολοκληρωμένης Διαχείρισης Προορισμών.

Παράλληλα θα υπάρχει παροχή εξειδικευμένων συμβουλευτικών υπηρεσιών προς το Υπουργείο Τουρισμού οι οποίες μπορούν να συμπεριληφθούν στις επιμέρους εκτελεστικές συμβάσεις και αφορούν στις ακόλουθες Ομάδες Υπηρεσιών:

  • Μελέτες αποτύπωσης και αξιολόγησης της πραγματικής κατάστασης των προορισμών

  • Σχέδια Ολοκληρωμένης Διαχείρισης Προορισμών

  • Μελέτες οργάνωσης και στελέχωσης Οργανισμών Διαχείρισης και Προώθησης Προορισμών

  • Υπηρεσίες τεχνικής υποστήριξης για τη σύσταση και ενεργοποίηση των Οργανισμών και την υλοποίηση των Σχεδίων Ολοκληρωμένης Διαχείρισης Προορισμών.

Μελέτες αποτύπωσης και αξιολόγησης της πραγματικής κατάστασης των προορισμών

Για την πρώτη ομάδα υπηρεσιών, ο ανάδοχος αναμένεται να υποστηρίξει τον υπό-σύσταση DMMO στην αποτύπωση της πραγματικής κατάστασης του επιμέρους προορισμού και στην αξιολόγηση των προοπτικών βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης του. Συγκεκριμένα, ο ανάδοχος είναι υπεύθυνος για τα ακόλουθα:

 Ανάλυση υφιστάμενης κατάστασης προορισμού εστιάζοντας ενδεικτικά στους υφιστάμενους τουριστικούς πόρους και υπηρεσίες, τα υφιστάμενα τουριστικά μεγέθη, στις διαθέσιμες και προς υλοποίηση τουριστικές και υποστηρικτικές υποδομές, στις προβλεπόμενες χρήσεις γης, στη δομημένη κάλυψη του προορισμού, στην κατάσταση του φυσικού περιβάλλοντος, των ακτογραμμών και των υδάτινων πόρων, στο ανθρώπινο δυναμικό, καθώς και στο κοινωνικό και πολιτιστικό κεφάλαιο των προορισμών.

 Ανάλυση των προσφερόμενων τουριστικών προϊόντων εστιάζοντας ενδεικτικά στην ιστορική και υφιστάμενη τουριστική ζήτηση και προσφορά, στον ανταγωνισμό, στην υφιστάμενη τοποθέτηση των προορισμών στην εθνική και διεθνή αγορά, σε στρατηγικές/επιχειρησιακά σχέδια/λοιπές πρωτοβουλίες οι οποίες εστιάζουν στην τοποθέτηση και προώθηση του προορισμού, καθώς και στη διείσδυση αγορών (υφιστάμενων και νέων).

 Σύνθεση των ευρημάτων των προαναφερθέντων αναλύσεων σε επίπεδο εσωτερικού και εξωτερικού περιβάλλοντος προορισμών με την εφαρμογή κατάλληλων μεθοδολογικών εργαλείων (PESTLE, SWOT Analysis). Λαμβάνοντας υπόψη τα προαναφερθέντα, Ο ανάδοχος θα αξιολογήσει την φέρουσα ικανότητα του προορισμού και θα προδιαγράψει τους βασικούς άξονες στρατηγικής βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης και διαχείρισής του.

Σχέδια Ολοκληρωμένης Διαχείρισης Προορισμών

Στην επόμενη ομάδα ο ανάδοχος αναμένεται να υποστηρίξει τον υπό-σύσταση DMMO στην εκπόνηση Σχεδίου Ολοκληρωμένης Διαχείρισης, το οποίο στη συνέχεια ο Οργανισμός θα υποβάλλει στο Υπουργείο Τουρισμού. Συγκεκριμένα ο ανάδοχος θα είναι υπεύθυνος για την εκπόνηση του Σχεδίου Ολοκληρωμένης Διαχείρισης, το οποίο θα περιλαμβάνει κατ’ ελάχιστο τα ακόλουθα:

 Εξειδίκευση των βασικών αξόνων στρατηγικών βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης προορισμού σε συνεκτικές αναπτυξιακές στρατηγικές οι οποίες θα περιλαμβάνουν ενδεικτικά το όραμα βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης του προορισμού, την ανάλυση των στρατηγικών σε στόχους (στρατηγικούς και ειδικούς) οι οποίοι θα υποστηρίζονται από ποιοτικούς και ποσοτικούς δείκτες, τις δέσμες δράσεων και τις συγκεκριμένες δράσεις οι οποίες αναμένεται να συνδράμουν στην εκπλήρωση των στρατηγικών και ειδικών στόχων.

 Εκπόνηση Σχεδίου Προώθησης προορισμών (MarketingPlan) το οποίο θα περιλαμβάνει ενδεικτικά τα ακόλουθα: Στρατηγικές κατευθύνσεις για την τοποθέτηση στην αγορά των προορισμών (marketpositioning), την τμηματοποίηση επιμέρους αγορών (marketsegmentation) και τη διείσδυση υφιστάμενων ή και νέων αγορών (marketpenetration). Επιπρόσθετα, το Σχέδιο Προώθησης θα περιλαμβάνει και στρατηγικές κατευθύνσεις για τη διαχείριση τουbrand του προορισμού.

 Εκπόνηση Σχεδίου Δράσης (ActionPlan) για την εξειδίκευση των επιμέρους δράσεων των αναπτυξιακών στρατηγικών και του προτεινόμενουMarketingPlan με ανάλυση απαιτούμενων ενεργειών, εμπλεκόμενων φορέων, απαιτούμενων πόρων (ανθρώπινων, υλικών και χρηματικών), χρονοδιαγραμμάτων υλοποίησης και εκτιμώμενων κινδύνων και προτεινόμενων τρόπων αντιμετώπισης τους.