Μετά τη δημόσια διαβούλευση και την απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Πάρου, παρουσιάστηκαν οι επικρατέστερες προτάσεις για την αξιοποίηση του παλιού αεροδρομίου

Σε πρώτο πλάνο η κατασκευή νέας δομής Υγείας

Πριν από περίπου ενάμιση χρόνο, η Δημοτική Αρχή της Πάρου με μία λιτή ανακοίνωση είχε κάνει γνωστό ότι πλέον η κυριότητα του παλιού αεροδρομίου περνάει στη διοίκηση του Δήμου.

Παράλληλα, είχαν αρχίσει συζητήσεις για το πως θα αξιοποιηθεί η συγκεκριμένη έκταση και το πως θα μπορέσει να λειτουργήσει εντός του συγκεκριμένου χώρου, κάτι σημαντικό το οποίο θα είναι πολύ χρήσιμο και απαραίτητο για το νησί.

Τη δεδομένη στιγμή, το ισχυρότερο σενάριο και αυτό που έχει προκριθεί ως πρώτο είναι η κατασκευή μίας νέας δομής Υγείας στο νησί, που θα μπορεί να εξυπηρετεί μόνιμους κατοίκους, αλλά και επισκέπτες καθ' όλη τη διάρκεια του χρόνου.

Η απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου

Μετά από απόφαση του πρόσφατου Δημοτικού Συμβουλίου, ο Δήμος Πάρου αναφέρθηκε στις προτεινόμενες χρήσεις γης στον χώρο του παλαιού Κρατικού Αερολιμένα Πάρου, συνολικής έκτασης 225.836 τ.μ. Η συγκεκριμένη απόφαση ελήφθη μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας δημόσιας διαβούλευσης, η οποία είχε ως σκοπό τη συγκέντρωση προτάσεων και παρατηρήσεων των πολιτών και των τοπικών φορέων επί των προτεινόμενων χρήσεων γης του παλαιού αεροδρομίου.

Με την επικαιροποίηση της απόφασης, στο σκέλος που αφορά τις χρήσεις γης του παλιού αεροδρομίου, ενσωματώνονται και οι προτάσεις που προέκυψαν κατά τη διάρκεια της διαβούλευσης, ενισχύοντας έτσι τη συμμετοχικότητα, τη διαφάνεια και τη δημοκρατικότητα της διαδικασίας σχεδιασμού για την αξιοποίηση του σημαντικού αυτού χώρου, ο οποίος έχει περιέλθει οριστικά στην κυριότητα του Δήμου Πάρου.

Οι προτεινόμενες χρήσεις γης

Όπως έγινε γνωστό κατά σειρά προτεραιότητας, οι χρήσεις γης για την αξιοποίηση του παλιού αεροδρομίου, είναι οι εξής:

1. Δομή Υγείας

2. Κοινωνικές Κατοικίες

3. Πολιτιστικό Κέντρο

4. Αθλητικοί Χώροι

5. Δημοτικό Σχολείο

6. Δημαρχείο

7. Κατασκευή Αστυνομικού Τμήματος

8. Κατασκευή Οίκου Ευγηρίας

9. Χωροθέτηση σταθμού ΕΚΑΒ για αεροδιακομιδές και για Πολιτική Προστασία

10. Κοινωνική δομή για αστέγους (ξενώνας φιλοξενίας) - κακοποιημένα άτομα – ΑΜΕΑ κλπ.

11. Εγκατάσταση μονάδας επεξεργασίας λυμάτων, μονάδας αφαλάτωσης και Φ/Β πάρκου της Δ.Ε.Υ.Α.Π. (εφόσον οι άλλες δυο εναλλακτικές λύσεις που έχουν προταθεί από την Δ.Ε.Υ.Α.Π. δεν προχωρήσουν για κάποιους λόγους).

Επίσης με την απόφαση αυτή εγκρίθηκε το ενδεχόμενο κατάτμησης από το συνολικό ακίνητο του παλιού αεροδρομίου, ενός τμήματος 20 στρεμμάτων και άνω που θα παραχωρηθεί στο Υπουργείο Υγείας για κατασκευή νέας δομής υγείας, εφόσον κριθεί κατάλληλο από τις Υπηρεσίες του αρμόδιου Υπουργείου.

Κ. Μπιζάς: "Συνεχίζουμε να εργαζόμαστε με στόχο την ορθολογική και βιώσιμη ανάπτυξη του νησιού μας"

Ο δήμαρχος Πάρου, Κώστας Μπιζάς, μετά την απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, τόνισε ότι "με την ενσωμάτωση των προτεινόμενων χρήσεων γης του παλαιού κρατικού αερολιμένα, που προέκυψαν κατά τη διάρκεια της διαβούλευσης, θα σταλεί στο μελετητικό γραφείο, το οποίο εκπονεί το Τοπικό Πολεοδομικό Σχέδιο (Τ.Π.Σ.) Πάρου. Παράλληλα, θα δρομολογηθούν οι απαραίτητες ενέργειες για την εκπόνηση μελέτης Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου (Ε.Π.Σ.), με το οποίο θα καθορισθούν το πρότυπο της χωρικής οργάνωσης, οι χρήσεις γης, οι όροι και περιορισμοί δόμησης, τα όρια των πολεοδομικών ενοτήτων καθώς και τα τεχνικά και τα περιβαλλοντικά δίκτυα και οι υποδομές στον χώρο του παλαιού αεροδρομίου. Η πρότασή μας είναι να ανατεθεί η μελέτη του Ε.Π.Σ. του παλαιού αεροδρομίου στο μελετητή του Τ.Π.Σ. Με τον τρόπο αυτό θα υπάρχει συνάφεια μεταξύ των δύο μελετών, που αποτελεί προϋπόθεση για την έγκριση του Ειδικού Πολεοδομικού. Ως Δημοτική Αρχή συνεχίζουμε να εργαζόμαστε με στόχο την ορθολογική και βιώσιμη ανάπτυξη του νησιού μας, με γνώμονα το δημόσιο συμφέρον και την ενεργή συμμετοχή της τοπικής κοινωνίας».

"Θεωρούμε απαραίτητη την κατασκευή μιας σύγχρονης δομής Υγείας"

Ο κ. Μπιζάς, μιλώντας στην "Κοινή Γνώμη" και σε ερώτηση για τη νέα δομή Υγείας που προκρίνεται για την περιοχή του παλιού αερολιμένα, ανέφερε ότι "θεωρούμε απαραίτητη την κατασκευή μιας σύγχρονης δομής Υγείας σε ένα δημοτικό ακίνητο ή σε ένα ακίνητο που μπορεί να προκύψει από δωρεά συμπατριώτη μας και το οποίο θα επιλεγεί σε συνεργασία με το Υπουργείο Υγείας. Η μορφή της νέας δομής Υγείας μπορεί να είναι ένα σύγχρονο Κέντρο Υγείας ή ένα Κέντρο Υγείας - Νοσοκομείο. Αυτό όμως τονίζω θα γίνει σε συνεργασία με το Υπουργείο Υγείας το οποίο θα πρέπει να χρηματοδοτήσει και την κατασκευή του. Σχετικά με το στεγαστικό το οποίο είναι ένα σημαντικό ζήτημα που αντιμετωπίζει το νησί μας υπάρχουν σκέψεις και προτάσεις όπως η ενοικίαση κτηρίων ή ξενοδοχείων εφόσον μας το επιτρέπουν τα οικονομικά του Δήμου. Για όλα αυτά όμως θα αποφασίσει το κυρίαρχο όργανο λήψης αποφάσεων σε επίπεδο νησιού μας που είναι το δημοτικό συμβούλιο".

Την ίδια στιγμή, ο δήμαρχος Πάρου συμπλήρωσε ότι "στη συζήτηση που είχαμε κάνει για τη χωροθέτηση του παλιού αεροδρομίου, είχαμε βάλει ως δεύτερο θέμα την εκδήλωση ενδιαφέροντος για παραχώρηση ακινήτων. Ήδη παραχωρείται ακόμη ένα ακίνητο κοντά στο νέο αεροδρόμιο, οπότε στην ουσία πλέον έχουμε ένα χώρο που θα προβλεφθεί από το παλιό αεροδρόμιο, σύμφωνα και με τη διαβούλευση που κάναμε και το άλλο από τη δωρεά που έχει γίνει. Η πρόθεση μου είναι να πάμε στο Υπουργείο Υγείας, να καταθέσουμε τα δύο ακίνητα και τη βούληση μας ότι εκεί επιθυμούμε να γίνει μία νέα δομή Υγείας και αν το Υπουργείο πειστεί ότι είναι απαραίτητη αυτή η δομή, τότε θα επιλέξουν οι τεχνικοί του Υπουργείου ποιο ακίνητο είναι το κατάλληλο".

Το ιστορικό του αεροδρομίου Πάρου

Ο αερολιμένας άρχισε να λειτουργεί στις 5 Οκτωβρίου 1982, σε χώρο που παραχώρησε ο Νικόλας Παντελαίος, γι' αυτό και το δευτερεύον όνομα του αερολιμένα είναι "'Παντελαίειο Αεροδρόμιο Πάρου". Ο αερολιμένας ξεκίνησε τη λειτουργία του ως κοινοτικός και διέθετε ένα χωμάτινο διάδρομο και ένα μικρό κτήριο εμβαδού 80 τ.μ.. Το 1985 ο διάδρομος ασφαλτοστρώθηκε, ενώ το 1987 προστέθηκε ένας επιπλέον όροφος στο κτήριο του αεροσταθμού. Επίσης, την ίδια χρονιά το κτήριο ανακαινίσθηκε για να στεγάσει την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας και μετεωρολογικό σταθμό της Εθνικής Μετεωρολογικής Υπηρεσίας.

Το 1989 ο αερολιμένας έγινε κρατικός. Το 2016 μεταφέρθηκε δυτικότερα, με νέο διάδρομο μήκους 1.400 μ. και σε νέες προσωρινές κτιριακές εγκαταστάσεις. Η Aegean Airlines υποστήριξε οικονομικά, μετά από έγκριση του Υπουργείου Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων, την κατασκευή της πρώτης φάσης του αεροσταθμού επιβατών, όσο και τα έργα υποδομής του νέου αερολιμένα. Η χρηματοδότηση και κατασκευή του τερματικού σταθμού, έγιναν με την υποστήριξη των εταιρειών σε διάστημα λίγων μηνών του 2016, προκειμένου να συμπληρωθεί άμεσα η επένδυση του Δημοσίου και να επιτραπεί η λειτουργία του νέου αεροδρομίου, αναβαθμίζοντας την προσβασιμότητα της Πάρου. Οι νέες εγκαταστάσεις του αεροδρομίου εγκαινιάστηκαν στις 29 Ιουλίου 2016, παρουσία του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα. Οι εγκαταστάσεις αυτές επέτρεψαν τη μεταφορά περισσότερων επιβατών λόγω της δυνατότητας προσγείωσης μεγαλύτερων αεροσκαφών.