Υπεγράφη χρηματοδότηση για την κατασκευή έκτακτης προβλήτας, μετά από συντονισμένες προσπάθειες του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Θήρας

Στην τελική ευθεία η πύλη διαφυγής στον Μονόλιθο

Σε ένα σημαντικό βήμα για την ενίσχυση των λιμενικών της υποδομών, προχωράει η Σαντορίνη, με την κατασκευή μιας νέας έκτακτης προβλήτας (πύλης διαφυγής) στην περιοχή του Μονόλιθου. Το έργο εντάσσεται στο Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης (Ε.Π.Α.) με δικαιούχο το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Θήρας, σηματοδοτώντας μια κομβική παρέμβαση που θα συμβάλει στην ασφάλεια, την ανάπτυξη και την ευρύτερη ναυτιλιακή στρατηγική του νησιού.

Το έργο εντάσσεται στον ευρύτερο στόχο της αναβάθμισης των λιμενικών υποδομών σε όλη τη χώρα, με σκοπό την ενίσχυση της ναυτιλίας, της ασφάλειας στη θάλασσα και της τοπικής ανάπτυξης. Με την ολοκλήρωσή του, η Σαντορίνη θα διαθέτει μια σύγχρονη εγκατάσταση, ικανή να ανταποκριθεί στις αυξανόμενες ανάγκες ενός νησιού που βρίσκεται στο επίκεντρο του τουριστικού ενδιαφέροντος.

Γ. Νομικός: "Το έργο ξεκίνησε με πρωτοβουλία καθαρά δική μας, την περίοδο της σεισμικής ακολουθίας"

Ο πρόεδρος του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Θήρας, Γιώργος Νομικός μίλησε στην "Κοινή Γνώμη" για το εξαιρετικής αναγκαιότητας έργο που πλέον πήρε και επίσημα τη χρηματοδότηση από το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, αλλά και για όλα τα έργα που αναμένονται στο νησί της Σαντορίνης μέσα στο επόμενο διάστημα.

"Αυτό το έργο άρχισε με πρωτοβουλία καθαρά δική μας, του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Θήρας, την περίοδο της σεισμικής ακολουθίας που υπήρχε στο νησί τον Φεβρουάριο. Αυτό έγινε με σκοπό, να δούμε με ποιον τρόπο θα μπορούσαμε να αντιμετωπίσουμε, το οποιοδήποτε σοβαρό πρόβλημα θα μπορούσε να προκύψει. Είναι ακριβώς στην ανατολική πλευρά του νησιού, η συγκεκριμένη περιοχή, υπάρχει δυνατότητα χερσαίας αλλά και λιμενικής ζώνης, που μπορεί και να πλησιάσει ο κόσμος, τα οχήματα, τα λεωφορεία αλλά και όλη η διαδικασία να μπορεί να εξελιχθεί ομαλά. Εμείς λοιπόν σκεφτήκαμε ότι ένα μόλος σε αυτή την περιοχή, θα μπορούσε να βοηθήσει τόσο τα πλοία, όσο και τις λάντζες προκειμένου να βοηθηθεί ο κόσμος αν τυχόν χρειαστεί. Αναθέσαμε τις μελέτες, γεωτεχνικές έρευνες, μελέτες κατασκευής και όλα όσα χρειάστηκαν τα προχωρήσαμε άμεσα και τα καταθέσαμε άμεσα στο Υπουργείο Ναυτιλίας. Πλέον είμαστε στην ευχάριστη θέση να έχουμε πάρει την χρηματοδότηση για το έργο", υπογράμμισε αρχικά.

"Όσο γίνεται πιέζουμε καθημερινά, για να μπορέσει να ολοκληρωθεί αυτό το έργο το οποίο είναι ζωτικής σημασίας για το νησί μας"

Στη συνέχεια και αναφορικά με το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του έργου, ανέφερε ότι "το έργο αυτό όπως και τρία συνολικά έργα για το νησί, θα κατασκευαστεί από την ΜΟΜΚΑ. Έχουμε συμφωνήσει στο σχέδιο της προγραμματικής σύμβασης και περιμένουμε αυτή τη στιγμή να εγκριθεί και από τον υπουργό Εθνικής Άμυνας, Νίκο Δένδια για να προχωρήσουμε στις περαιτέρω ενέργειες. Το έργο από τη στιγμή που θα ξεκινήσει, έχει τρεις μήνες χρόνο παράδοσης, αλλά η γραφειοκρατία και όλες οι άλλες διαδικασίες καθυστερούν την εξέλιξη όλων των έργων. Αυτός είναι και ο λόγος που χρειάστηκε από τον Φεβρουάριο μέχρι τώρα, περίπου επτά μήνες ώστε να αρχίσουν να ωριμάζουν οι διαδικασίες. Εμείς όσο γίνεται πιέζουμε καθημερινά, για να μπορέσει να ολοκληρωθεί αυτό το έργο το οποίο είναι ζωτικής σημασίας για το νησί μας, λόγω του ότι είμαστε σε έναν τόπο που έχει δύο ηφαίστεια από δύο πλευρές".

Όσο για το έτερο έργο με την πύλη διαφυγής της Βλυχάδας, επεσήμανε ότι "αυτό το έργο έχει πάρει το δρόμο του, καθώς έχουν εγκριθεί τα χρήματα, που είναι 4,6 εκ. ευρώ και έχει υπογράψει ο υπουργός προγραμματική σύμβαση και είμαστε στο τελευταίο στάδιο των διαδικασιών. Πιστεύω ότι μέσα στον Οκτώβρη θα έχουμε το πράσινο φως για την εγκατάσταση του εργολάβου. Αυτό θα ξεκινήσει πολύ πιο σύντομα από τον Μονόλιθο, γιατί οι διαδικασίες έχουν ξεκινήσει και πιο νωρίς. Στην ίδια περιοχή θα προχωρήσει και η κρηπίδωση του εσωτερικού μόλου στο αλιευτικό καταφύγιο της Βλυχάδας, που όταν με το καλό ολοκληρωθεί θα δώσει μία "ανάσα" στο νησί, με αρκετές επιπλέον θέσεις ελλιμενισμού".

"Προσπαθούμε μέσα στο 2025 να καταθέσουμε μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων για το νέο λιμάνι"

Κλείνοντας, ο κ. Νομικός αναφέρθηκε και στο νέο λιμάνι στον Μονόλιθο, που έχει πάρει πλέον και αυτό πορεία υλοποίησης. Συγκεκριμένα, τόνισε πως "για το νέο λιμάνι του Μονολίθου έχει αρχικά ολοκληρωθεί η διαδικασία της χωροθέτησης. Πλέον έχει ανατεθεί η δεύτερη φάση των μελετών, όπως αναφέρουν και από το Υπουργείο. Αυτή τη στιγμή, προσπαθούμε μέσα στο 2025 να καταθέσουμε μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων για το νέο λιμάνι, οι οποία όταν εγκριθεί μετά θα πάμε για τις οριστικές μελέτες του έργου, εφαρμογής και κατασκευής πλέον. Ανάμεσα στην πύλη διαφυγής που αναφέραμε και στο νέο λιμάνι, θα παρεμβάλλεται μία πλαζ, που και για αυτή έχουμε εκπονήσει μία μελέτη για ανάπλαση σε όλη αυτή την περιοχή. Δίπλα σε αυτή τη πύλη διαφυγής, έχουμε σχεδιάσει να κατασκευαστεί και μία μαρίνα στην περιοχή, όπου ευελπιστούμε ο διαγωνισμός να ξεκινήσει επίσης μέχρι το τέλος της χρονιάς".

Τεχνικά Χαρακτηριστικά της Νέας Προβλήτας

Η νέα προβλήτα θα έχει συνολικό μήκος περίπου 106 μέτρων. Το ωφέλιμο βάθος θα κυμαίνεται από -4,00 μ. στην κεφαλή, έως -1,60 μ. σε τμήματα του έργου, ενώ η στάθμη κυκλοφορίας θα τοποθετηθεί στα +1,20 μ. από τη μέση στάθμη της θάλασσας.

Το έργο προβλέπει:

  • Καθαιρέσεις και καθαρισμούς: Απομάκρυνση υφιστάμενων τμημάτων κρηπιδωμάτων και βυθοκορήσεις, ώστε να εξασφαλιστεί η σταθερότητα και η σωστή θεμελίωση της νέας κατασκευής.

  • Κατασκευή νέου προβλήτα: Με κρηπιδώματα και ενισχύσεις, ώστε να δημιουργηθεί ένας ασφαλής χώρος πρόσδεσης και προστασίας σκαφών.

  • Εκβάθυνση και διαμόρφωση: Στον διάυλο εισόδου θα γίνει εκσκαφή ώστε να διαμορφωθεί βάθος -2,50 μ., εξασφαλίζοντας την εύκολη διέλευση των σκαφών.

Ηλεκτρομηχανολογικές Εγκαταστάσεις

Πέρα από τα δομικά έργα, η προβλήτα θα εξοπλιστεί με σύγχρονο ηλεκτροφωτισμό. Συγκεκριμένα:

  • Θα τοποθετηθούν 18 ιστοί ύψους 6 μ., σε απόσταση περίπου 10 μέτρων μεταξύ τους, με φωτιστικά σώματα LED 50W, που προσφέρουν υψηλή απόδοση και εξοικονόμηση ενέργειας.

  • Θα κατασκευαστεί ειδικός πυλώνας οδοφωτισμού τεσσάρων φωτοστοιχείων για την καλύτερη κάλυψη του χώρου.

Με τον τρόπο αυτό θα ενισχυθεί η ορατότητα και η ασφάλεια, όχι μόνο για τα σκάφη που θα δένουν στο λιμάνι αλλά και για τους πεζούς και τα οχήματα που θα κινούνται στην περιοχή.