Παρουσία του Αν. Υπ. Ναυτιλίας, Νεκτάριου Σαντορινιού και του προέδρου του ΣΑΣ, Διονύση Τεμπονέρα η πραγματοποίηση του ακτοπλοϊκού συνεδρίου στη Σύρο

Διάλογος για το ακτοπλοϊκό χωρίς δεσμεύσεις

Διεκδικητικό πλαίσιο για τη Σύρο από τον πρόεδρο του Επιμελητηρίου Κυκλάδων, Γ. Ρούσσο

Χωρίς δεσμεύσεις από την πλευρά των ακτοπλόων για κάλυψη συγκεκριμένων δρομολογιακών αναγκών των νησιών του Ν. Αιγαίου έκλεισε το Ακτοπλοϊκό Συνέδριο στη Σύρο, το οποίο διοργάνωσε η ΠΕΔ Ν. Αιγαίου και ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης, χθες, στην πρωτεύουσα των Κυκλάδων, στο οποίο συμμετείχαν ο Αναπληρωτής Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Νεκτάριος Σαντορινιός και ο πρόεδρος του ΣΑΣ και ΓΓ του Υπ. Ναυτιλίας, Διονύσης Τεμπονέρας.

Οι ακτοπλοϊκές ανάγκες των νησιών που μένουν αναπάντητες και συνοψίζονται στο συμπέρασμα της μη επαρκούς ακτοπλοϊκής σύνδεσης των νησιωτικών τόπων, τόσο με την ηπειρωτική χώρα, όσο και σε επίπεδο ενδοεπικοινωνίας, τέθηκαν επί τάπητος στη χθεσινή ημερίδα, κατά τη διάρκεια της οποίας προθύμως όμως, συμμετείχαν εκπρόσωποι των ακτοπλοϊκών εταιρειών και ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ, Μιχάλης Σακκέλης αναδεικνύοντας με τη σειρά τους τα προβλήματα που ταλανίζουν τον κλάδο και απαιτούν απάντηση μέσω της ανάπτυξης ολοκληρωμένης νησιωτικής πολιτικής.

Εκτός των ανωτέρω, σε τοποθετήσεις προχώρησαν και αρκετοί Δήμαρχοι των Κυκλάδων και της Δωδεκανήσου, ενώ ειδικότερα για τις ανάγκες της Σύρου, άκρως διεκδικητικός και με σαφές πλάνο αιτημάτων παρουσιάστηκε ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Κυκλάδων, Γιάννης Ρούσσος.

Προ της έναρξης του συνεδρίου χαιρέτησε ο Δήμαρχος Σύρου – Ερμούπολης, Γιώργος Μαραγκός καθώς και ο πρόεδρος της ΠΕΔ Ν. Αιγαίου και Δήμαρχος Ρόδου, Φώτης Χατζηδιάκος ενώ στις επίσημες τοποθετήσεις συμπεριλήφθηκε και η αναφορά του Δημάρχου Μήλου, ως εκπροσώπου της ΚΕΔΕ, ο οποίος ανέπτυξε το ζήτημα της σύνδεσης της τουριστικής ανάπτυξης των νησιών με την ακτοπλοΐα.

Πρέπει να υπενθυμιστεί πως, το εν λόγω συνέδριο για την ακτοπλοΐα στο Ν. Αιγαίο πραγματοποιήθηκε για δεύτερη χρονιά στη Σύρο, με την πλευρά του συνόλου των παρισταμένων να επισημαίνει την ανάγκη καθιέρωσής του, προκειμένου να αναδεικνύεται η πλευρά των νησιών.

Χθες, το “παρών” έδωσαν επίσης οι κυβερνητικοί βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ από τις Κυκλάδες, Αντώνης Συρίγος και Νίκος Συρμαλένιος, όπως αιρετοί του Β΄ Βαθμού της Αυτοδιοίκησης, πράκτορες της Σύρου, ιδιοκτήτες μεταφορικών εταιρειών, αλλά και πολιτευτές.

Ν. Σαντορινιός και Δ. Τεμπονέρας: Ακτοπλοΐα, προκλήσεις, υποδομές και οικονομική ανάπτυξη

Πρώτος ο Αναπληρωτής Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Νεκτάριος Σαντορινιός αναγνώρισε τη σημασία της πραγματοποίησης της ακτοπλοϊκής ημερίδας, προ της νέας δρομολογιακής περιόδου, ώστε όπως επεσήμανε να διατυπωθούν θέματα που μπορούν προσεχώς να απαντηθούν. Από την πλευρά του, πραγματοποίησε σαφή αναφορά στις προσπάθειες της κυβέρνησης και του αρμόδιου Υπουργείου να βελτιώσουν το θεσμικό πλαίσιο που συνδέεται και αφορά στη νησιωτική πολιτική και πιο συγκεκριμένα στην ακτοπλοΐα, κάνοντας μνεία και σε ορισμένες αποφάσεις που έχουν ληφθεί ως σήμερα, ώστε να καλυτερεύσει η κατάσταση των μεταφορών στα νησιά.

Μεταξύ άλλων, ο κ. Σαντορινιός υπενθύμισε τη σταδιακή αύξηση των ποσών που προωθούνται για τις επιδοτήσεις των άγονων γραμμών με τον προγραμματισμό για το 2019 όπως ανέφερε, να αφορά στο ποσό των 91.5 εκ. ευρώ, ενώ ακολούθως έκανε αναφορά στην δυνατότητα πραγματοποίησης συμβάσεων πολυετούς χαρακτήρα, με στόχο τη διαμόρφωση μίας σταθερής βάσης επί της οποίας και οι ακτοπλόοι θα κάνουν προγραμματισμό για τη δρομολόγηση πλοίων.

Σύμφωνα με όσα παραδέχθηκε ο κ. Σαντορινιός, στο πεδίο της ακτοπλοΐας “σημαντικό είναι να μπορείς να σχεδιάσεις” σχολίασε χαρακτηριστικά, κάνοντας αναφορά και στο θέμα των χρηματοδοτήσεων, που θα βελτιώσουν τον διαθέσιμο στόλο (πλοία), προς καλύτερη εξυπηρέτηση πρωτίστως των νησιωτών.

Πέραν των ανωτέρω, ο Αναπληρωτής Υπουργός Ναυτιλίας σημείωσε πως τα τελευταία τρία – τέσσερα χρόνια βελτιώθηκαν λάθη που υπήρχαν καθώς επίσης διορθώθηκαν ατέλειες (πχ. δρομολόγηση ελεύθερα ταχυπλόων και επιδότηση γραμμής Θεσ/νικη, Σποράδες, Κυκλάδες, Κρήτη το καλοκαίρι) προλογίζοντας με αυτόν τον τρόπο και την προσπάθεια καλυτέρευσης του θεσμικού πλαισίου που θα τεθεί το επόμενο διάστημα στη Βουλή.

“Πρέπει όλοι να μπορούμε να έχουμε άποψη για την ακτοπλοΐα κι αυτή πρέπει να εκφράζεται” σχολίασε παρακάτω ο κ. Σαντορινιός, υπεραμυνόμενος της θεσμοθέτησης της πρωτοβουλίας πραγματοποίησης των ακτοπλοϊκών συμβουλίων στο νησιώτικο χώρο κι εν προκειμένω στη Σύρο.

Εκτός των προαναφερθέντων, ο ίδιος θέλησε να επισημάνει και το “κοινωνικό πρόσωπο” της σημερινής κυβέρνησης σε θέματα ακτοπλοϊκών μετακινήσεων όπως για παράδειγμα στις μετακινήσεις των αναπληρωτών καθηγητών σε συνεργασία και με τον ΣΕΕΝ για παροχή εκπτώσεων, ενώ αμέσως μετά τοποθετήθηκε για το ζήτημα των υποδομών.

Ο ίδιος μίλησε για χρηματοδοτικά προγράμματα (ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ Ι και ΙΙ), μέσω των οποίων θα προωθηθούν πόροι για τη βελτίωση λιμανιών και την υλοποίηση λιμενικών έργων, ώστε όπως ανέφερε, “τα λιμάνια στα νησιά να είναι με ασφάλεια προσεγγίσιμα”. Λακωνικά στηλίτευσε και τη μη δυνατότητα προώθησης χρηματοδοτήσεων μέσα από ευρωπαϊκούς πόρους, λέγοντας μάλιστα πως, το 2013, στις τότε προτάσεις της τότε κυβέρνησης “ξεχάστηκαν τα λιμάνια και οι υποδομές”.

Όσον αφορά στο θέμα της ανάπτυξης του θαλάσσιου τουρισμού, της κρουαζιέρας και της βελτίωσης των σχετικών υποδομών, ο Αναπληρωτής Υπουργός, δεσμεύθηκε ξεκάθαρα πως “δεν θα πάμε σε παραχωρήσεις λιμένων”, όμως, τάχθηκε θετικά στη δυνατότητα συνεργασίας με φορείς που επιθυμούν να επενδύσουν και να φέρουν τουριστικό αποτέλεσμα στα νησιά.

Ο κ. Σαντορινιός πριν ολοκληρώσει την ομιλία του, τοποθετήθηκε για τις προκλήσεις που καλείται να αντιμετωπίσει σήμερα η νησιωτική πολιτική και η ακτοπλοΐα, μιλώντας μεταξύ άλλων για το θέμα των νέων και σύγχρονων πλοίων, όπως και για το ζήτημα των συμβάσεων πολλών ετών στις επιδοτούμενες γραμμές.

Μεταφορικό Ισοδύναμο και θεσμικό πλαίσιο

Τόσο ο ίδιος, όσο όμως και ο ΓΓ του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και πρόεδρος του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (ΣΑΣ), Διονύσης Τεμπονέρας έκαναν ξεχωριστή αναφορά στη σοβαρή υπόθεση της σταδιακής εφαρμογής του Μεταφορικού Ισοδυνάμου στον νησιώτικο ελλαδικό χώρο, υπογραμμίζοντας πως πρόκειται για ένα αίτημα της κοινωνίας που υλοποιείται και όχι για ένα μέτρο που επιβάλλεται από τα πάνω προς τα κάτω.

Επόμενος στόχος είναι η επέκτασή του και στα καύσιμα όπως ανέφεραν, καθώς και προσεχώς η καθολική εφαρμογή του στα νησιά.

Ειδικότερα για τις ιδιομορφίες του νησιώτικου χώρου μίλησε ο Διονύσης Τεμπονέρας, αναδεικνύοντας την ανάπτυξη νησιωτικής πολιτικής που θα απαντά στα “ανοικτά” ζητήματα, κατεύθυνση στην οποία – με παραδείγματα – τόνισε πως πορεύεται η σημερινή κυβέρνηση. Έμφαση έδωσε στην προσπάθεια αναδιάρθρωσης του θεσμικού πλαισίου της ακτοπλοΐας και κυρίως του δρομολογιακού νόμου του 2001, με “αντικειμενικό σκοπό” όπως εξήγησε, “αφενός τη θέσπιση μη γραφειοκρατικών, αλλά και πιο ευέλικτων κανόνων εισόδου – εξόδου και λειτουργίας των πλοίων στο ακτοπλοϊκό δίκτυο”, αλλά επίσης “και την αντιμετώπιση των χρόνιων παθογενειών του δικτύου”.

Ο κ. Τεμπονέρας μίλησε ακόμη για την καλύτερη εξυπηρέτηση των άγονων γραμμών προς όφελος των νησιωτών, αναφερόμενος σε μία σειρά παρεμβάσεων της σημερινής κυβέρνησης ως τώρα. Επαναλειτουργία γραμμών, δρομολόγηση πλοίων σε μικρά και απομακρυσμένα νησιά και αύξηση πυκνότητας αφίξεων σε λιμάνια, αποτέλεσαν κάποιες από τις βασικές αναφορές του.

Πέραν των ανωτέρω, ο ίδιος μίλησε σύντομα και για το OPTINET που όπως πρόσθεσε έχει χρηματοδότηση και αφορά σε ένα εργαλείο ανάπτυξης του κατάλληλου λογισμικού που θα βοηθά στον μέγιστο βαθμό για τον σχεδιασμό ολοκληρωμένου δικτύου ακτοπλοΐας και για τις άγονες γραμμές.

Τέλος, ο Διονύσης Τεμπονέρας έκλεισε την ομιλία του, δηλώνοντας πως, “θα συνεχίσουμε στην κατεύθυνση της βιώσιμης κινητικότητας”, υπογραμμίζοντας πως το Υπουργείο είναι πάντα θετικό στο να ακούει τις διάφορες απόψεις των φορέων και κάθε πλευράς που συνδέεται με την ακτοπλοΐα.

Θα πρέπει να σημειωθεί πως, από την πλευρά των αυτοδιοικητικών επισημάνθηκε σε κατηγορηματικό τόνο, πως για πρώτη φορά στα χρονικά, υπάρχει στην κυβέρνηση, πρόσωπο που γνωρίζει και κατανοεί τις ανάγκες στην ακτοπλοΐα και αυτό το πρόσωπο είναι ο Αναπληρωτής Υπουργός, Νεκτάριος Σαντορινιός.

ΣΕΕΝ – Μ. Σακέλλης και ακτοπλόοι: “Πονοκέφαλος” η αύξηση καυσίμων και βελτίωση λιμένων

Ξεχωριστή και αναλυτική τοποθέτηση πραγματοποίησε ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ, Μιχάλης Σακέλλης με θέμα την ακτοπλοΐα το 2018 και τις αναμενόμενες εξελίξεις.

Ξεκινώντας με το θέμα της πρόσφατης απεργίας της ΠΝΟ τον Σεπτέμβρη, εξέφρασε το σοβαρό παράπονο του σχετικά με τη μη υποστήριξη από την πλευρά φορέων σε κεντρικό επίπεδο όπως ο ΕΟΤ, για την αποτροπή αυτής της κινητοποίησης σε μήνα με τουριστικό παλμό.

Ο κ. Σακέλλης τόνισε τη σημασία της ακτοπλοΐας στην οικονομία της χώρας, αλλά και στην επιβίωση των νησιωτικών περιοχών και των νησιωτών, επισημαίνοντας τις δυσκολίες των ακτοπλόων. Κύριος και σοβαρός “πονοκέφαλος” αποτελεί η αύξηση στις τιμές των καυσίμων καθώς και η απαίτηση συμμόρφωσης των πλοίων με τη χρήση οικολογικών καυσίμων από το 2020 και μετά, γεγονός που όπως σημείωσε, επιβαρύνει ήδη τις ακτοπλοϊκές (60% πάνω) εταιρείες.

Εκτός των ανωτέρω, ο κ. Σακέλλης μίλησε για τη στήριξη της ακτοπλοΐας στο θέμα της μεταφοράς εμπορευμάτων, καθώς στην εξυπηρέτηση των νησιωτών και των επιχειρηματιών σε επίπεδο τροφοδοσίας.

Προτού ολοκληρώσει την ενημέρωσή του, ο ίδιος επεσήμανε πως απολογιστικά για το 2018 έχει αυξηθεί το μεταφορικό έργο, ενώ επίσης έχει παρατηρηθεί και επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, δεδομένα πλέον, “πάρα πολύ σημαντικά” όπως χαρακτηριστικά σχολίασε.

Ο Μιχάλης Σακέλλης δεν παρέλειψε να υπογραμμίσει τέλος, πως, ένα πρόβλημα που θα προκύψει και θα πρέπει να αντιμετωπισθεί στο μέλλον είναι η μειωμένη εκδήλωση ενδιαφέροντος για τους διαγωνισμούς των άγονων γραμμών.

Εκτός του ίδιου, τοποθετήθηκαν και αρκετοί ακτοπλόοι εξαιρετικά συνοπτικά, όπως μεταξύ άλλων, ο κ. Θεοδωράτος εκ μέρους της Blue Star Ferries, που σχολίασε λακωνικά πως θα πρέπει ανάμεσα σε όλες τις εμπλεκόμενες πλευρές με την ακτοπλοΐα να υπάρχει συνεργασία, με σκοπό την εξυπηρέτηση όλων των πλευρών, ενώ τόνισε την αναγκαιότητα βελτίωσης των λιμένων. Εκτός του ίδιου τοποθετήθηκε και ο κ. Ηλιόπουλος από την πλευρά της Seajets που μεταξύ άλλων θεμάτων, ανέδειξε και τα υψηλά πρόστιμα που επιβάλλονται από Λιμεναρχεία, ζητώντας σχετική μέριμνα λύσης του προβλήματος, στο πλαίσιο του θεσμικού “περιβάλλοντος”.

Επιπλέον, το “παρών” έδωσαν και οι Αδελφοί Στεφάνου της Golden Star Ferries, καθώς ακόμη και εκπρόσωπος της Fast Ferries, που συνοπτικά σημείωσε την προσπάθεια των ακτοπλοϊκών “να δώσουν λύσεις” σε αναπάντητα ως σήμερα προβλήματα, τονίζοντας τέλος πως, “σε αυτό το πλαίσιο η Fast Ferries ακούει πάντοτε όσα αιτήματα διατυπώνονται”.

Γ. Ρούσσος: Διεκδίκηση συγκεκριμένων δρομολογίων για την αδικημένη Σύρο

Άξια λόγου τοποθέτηση και ιδιαιτέρως σημαντική για το νησί της Σύρου πραγματοποίησε ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Κυκλάδων, ο οποίος αφού ευχαρίστησε τους κκ Σαντορινιό και Τεμπονέρα για τη συνεργασία τους και την παρουσία τους στο νησί, εξήγησε πως, το διεκδικητικό πλαίσιο για την πρωτεύουσα των Κυκλάδων προκύπτει με απόφαση του ΔΣ του Επιμελητηρίου – στοχευμένα -, με δεδομένη την κακή ακτοπλοϊκή σημερινή πραγματικότητα.

Πρωτίστως, ο Γιάννης Ρούσσος υπενθύμισε τις περυσινές προσπάθειες για τη δρομολόγηση τρίτου πλοίου στον ενδοκυκλάδικό χάρτη, τονίζοντας παράλληλα, πως, τελικά αυτές οι ανοικτές ανάγκες καλύφθηκαν από τη δρομολόγηση άλλων πλοίων και ταχυπλόων, ενώ αμέσως μετά σημείωσε την ανάγκη μεγάλων βελτιώσεων κυρίως στη σύνδεση της Σύρου.

Ειδικότερα, για τη φετινή χειμερινή περίοδο, ο ίδιος αναφέρθηκε στο αίτημα της σύνδεσης της Μυκόνου με την Παροναξία, μία φορά την εβδομάδα, ενώ για την πρωτεύουσα των Κυκλάδων απαίτησε τη σύνδεση με τη Σαντορίνη. “Νομίζω ότι ήρθε ο καιρός πια να συνδέσετε τη Σύρο με τη Σαντορίνη” σχολίασε σχετικά, ενώ κατέθεσε επιπλέον το σοβαρό αίτημα της σύνδεσης της πρωτεύουσας των Κυκλάδων με την πρωτεύουσα (Πειραιάς) το απόγευμα του Σαββάτου. “Πρέπει να υπάρχει ένα πλοίο το απόγευμα του Σαββάτου που θα συνδέει την Αττική με τη Σύρο” υποστήριξε, συμπληρώνοντας παρακάτω τα αιτήματα για την καλοκαιρινή περίοδο.

Επαναλαμβάνοντας πως η Σύρος και τη θερινή περίοδο “συνεχίζει να έχει τη χειρότερη σύνδεση” και τονίζοντας πως, ως εκ τούτου, επηρεάζεται οικονομικά το νησί και οδεύει συνεχώς σε αρνητική τροχιά, ο κ. Ρούσσος ζήτησε την ικανοποίηση συγκεκριμένων αιτημάτων.

Ήρθε η ώρα να μη χαθεί άλλη μία περίοδος” υποστήριξε, απευθυνόμενος στις ακτοπλοϊκές εταιρείες του νομού Κυκλάδων, προς τις οποίες αιτήθηκε “να σταθούν με υψηλό αίσθημα κοινωνικής εταιρικής ευθύνης”.

Συγκεκριμένα, για τη Σύρο κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού αιτήθηκε τη σύνδεση με Παροναξία, Σαντορίνη και Κρήτη, ενώ ειδικότερα, από την Golden Ferries και τη Seajets αιτήθηκε ανταπόκριση και σύνδεση της Σύρου δύο φορές την εβδομάδα, από και προς Ραφήνα και Κρήτη. “Με αυτόν τον τρόπο επιτυγχάνουμε τη σύνδεση της πρωτεύουσας με τα διεθνή αεροδρόμια, αλλά και το αεροδρόμιο της Πάρου” δήλωσε, αναφερόμενος παρακάτω και στη διαπίστωση της αδυναμίας μεταφοράς φορτηγών το καλοκαίρι από τον Πειραιά κατά τις απογευματινές ώρες.

Γνωστοποιώντας πως έχει προγραμματίσει το Επιμελητήριο Κυκλάδων μία συνάντηση με τον κ. Θεοδωράτο της Blue Star, σε άμεσο χρόνο, ο ίδιος πρόσθεσε πως, πρέπει να δίδεται έμφαση και στην εξυπηρέτηση των αθλητικών σωματείων.

Ο κ. Ρούσσος ανέφερε τέλος, πως, άμεσα θα υπάρξει συντονισμός των άμεσα εμπλεκομένων μερών για τη διαμόρφωση ενός πολύ καλύτερου κλίματος στις συνδέσεις, συγκριτικά με τη χρονιά και τη δρομολογιακή περίοδο που κλείνει.