Τα συμπεράσματα της ΠΕΔ Ν. Αιγαίου και τα αιτήματά της για τη νησιωτικότητα προς την Πολιτεία

Απαιτεί πολιτικές για τα νησιά

  • Παρασκευή, 18 Νοεμβρίου, 2022 - 06:16
  • /   Eνημέρωση: 18 Νοε. 2022 - 15:00

“Η νησιωτικότητα σήμερα εξακολουθεί να παραμένει όρος με κενό περιεχόμενο παρά το γεγονός ότι είναι συνταγματικά κατοχυρωμένη. Παρά τα αλλεπάλληλα υπομνήματα και τις συστάσεις-προτάσεις προς τα κατά περίπτωση αρμόδια υπουργεία, συνεχώς διαπιστώνουμε την εφαρμογή οριζόντιων πολιτικών οι οποίες δεν έχουν αντιστοίχιση στους νησιωτικούς δήμους, με αποτέλεσμα αυτές να παρακωλύουν και να δημιουργούν προβλήματα στο ήδη δύσκολο έργο των δημοτικών άρχων των νησιωτικών περιοχών, ειδικότερα των μικρών νησιωτικών Δήμων”.

Τα παραπάνω σημειώνει η ΠΕΔ Ν. Αιγαίου στο κείμενο των συμπερασμάτων της από τη διήμερη γενική συνέλευση που πραγματοποίησε προ ημερών και τα οποία καταθέτει προς την Πολιτεία, προκειμένου να ικανοποιήσει πολιτικές για τη νησιωτικότητα που θα απαντούν στην πράξη στα σημερινά θέματα που βρίσκονται σε εκκρεμότητα.

“Κρίνεται αναγκαίος λοιπόν ο σχεδιασμός και η εφαρμογή αναπτυξιακών και υποστηρικτικών μέτρων και πολιτικών βασισμένων στις ανάγκες των νησιωτικών δήμων και των κατοίκων τους. Κρίνεται αναγκαία η πλήρης εφαρμογή της ρήτρας νησιωτικότητας σε κάθε νομοθέτημα, σε κάθε διακήρυξη, προκήρυξη δημοσίων συμβάσεων και βεβαίως και σε κάθε πρόγραμμα χρηματοδότησης” υποστηρίζει χαρακτηριστικά η ΠΕΔ Ν. Αιγαίου.

Αναφορικά με το κομμάτι της νησιωτικότητας τα κυριότερα θέματα που θίγουν είναι τα ακόλουθα.

Τα αιτήματα

Ειδικότερα: • Πολυετείς δημόσιες συμβάσεις υπηρεσιών ακτοπλοϊκής συγκοινωνίας, μεταξύ των νησιών μας με πλοία αξιόπλοα τουλάχιστον Β΄ κατηγορίας, χωρίς αυτές να προκαλούν αποκλεισμό και χρονικά κενά στην εξυπηρέτηση των νησιωτών.

• Εφαρμογή πολιτικών που μειώνουν τις αρνητικές συνέπειες της εδαφικής ασυνέχειας και ενισχύουν τα συστήματα τροφοδοσίας μεταφοράς προϊόντων και υπηρεσιών στα νησιά με την αναβάθμιση υπηρεσιών ακτοπλοϊκής και η αεροπορικής συγκοινωνίας με επιδοτούμενο (μειωμένο) ναύλο.

• Επιδότηση του πετρελαίου ώστε να μπορούν οι ναυτιλιακές εταιρείες να ανταποκριθούν στα αυξημένα λειτουργικά έξοδα αλλά και να ελεγχθούν-μειωθούν οι τιμές των ναύλων. Η εφαρμογή μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ 6% στα εισιτήρια, και η επιδότηση των εργοδοτικών εισφορών των εργαζομένων στην ακτοπλοΐα μπορούν επίσης να υποβοηθήσουν στην επίτευξη αυτών των στόχων. Η ΑΝΕΚ Καλύμνου και η ναυτιλιακή εταιρεία της Σύμης είναι οι μόνες δημοτικές εταιρείες, δηλαδή δημόσιες–κρατικές, οι οποίες εδώ και πάρα πολλά χρόνια καλύπτουν τις ακτοπλοϊκές ανάγκες της περιοχής τους. Θα πρέπει να βοηθηθούν είτε από το περιφερειακό ΕΣΠΑ είτε από το τομεακό ΕΣΠΑ, ώστε να ανανεώσουν το στόλο τους ναυπηγώντας σύγχρονα πλοία με περιβαλλοντικούς όρους οι οποίοι θα έχουν ως βασικό χαρακτηριστικό το μηδενικό αποτύπωμα άνθρακα (ΝLG).

• Επέκταση της επιδότησης των μικρών γραμμών οι οποίες συνδέουν τα νησιά με μεγάλα αεροδρόμια (π.χ., Μαστιχάρι – Κως – Κάλυμνος - Μικρές Κυκλάδες).

• Σύνδεση Κυκλάδων - Δωδεκανήσου σε μόνιμη βάση, δηλαδή τα πλοία της γραμμής κορμού της Δωδεκανήσου να προσεγγίζουν τη Σύρο σε κάθε δρομολόγιο.

(…)

• Επαναφορά της μείωσης του ΦΠΑ σε ποσοστό 30% για τα νησιά. Συνέχιση των ενεργειών μας για την επίτευξη του στόχου αυτού, τόσο προς την Κυβέρνηση, όσο και προς τα αρμόδια όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

• Γενικότερη παροχή φορολογικών κινήτρων με παράλληλη μείωση-επιδότηση του κόστους μεταφορών, το οποίο αποτελεί αφενός σοβαρό κόστος διαμόρφωσης του τουριστικού προϊόντος των νησιών μας, αλλά και δυσβάσταχτο κόστος για τους κατοίκους των νησιών οδηγώντας στη μείωση του βιοτικού τους επιπέδου.

• Επίσης για τη διασφάλιση της βιωσιμότητας των επιχειρήσεων θα πρέπει να υπάρξει μείωση των ασφαλιστικών τους εισφορών.

• Ενίσχυση προγραμμάτων στον τομέα του τουρισμού που θα στοχεύουν στην ανάπτυξη ειδικών κατηγοριών τουρισμού, όπως είναι ο αγροτουρισμός, ο πολιτιστικός και θρησκευτικός τουρισμός, ο καταδυτικός κ.λπ., προγραμμάτων που θα συμβάλλουν στη διατήρηση του περιβάλλοντος των νησιών μας, στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, αλλά και τη λειτουργία νέων επιχειρήσεων εναλλακτικού τουρισμού, ειδικότερα στα μικρά νησιά.

• Την επέκταση της ρήτρας καυσίμων και στις μονοετής συμβάσεις δημόσιου χαρακτήρα.

• Την εκπόνηση ενός Ολοκληρωμένου Θαλάσσιου Μεταφορικού-Ακτοπλοϊκού Σχεδιασμού ενταγμένου στο πλαίσιο του προωθούμενου Περιφερειακού Χωροταξικού Σχεδιασμού και της Ολοκληρωμένης Θαλάσσιας Πολιτικής για τον Νησιωτικό Χώρο. Η πραγματοποίηση του σχεδιασμού αυτού προτείνεται να ολοκληρωθεί μέσα από τη σχεδιαζόμενη εκπόνηση μελέτης αναβάθμισης του ακτοπλοϊκού στόλου από το Υπουργείο Ναυτιλίας.

• Την επίλυση θεμάτων που προκύπτουν από την αποδρομολόγηση των πλοίων και αντικατάστασης τους από άλλου υποδεέστερου τύπου.

• Τον έγκαιρο προγραμματισμός των δρομολογίων που θα πρέπει να ολοκληρώνεται με το τέλος της τουριστικής περιόδου (ΟΚΤ-ΝΟΕ).

• Την ενίσχυση του θεσμικού ρόλου των ΟΤΑ στην λειτουργία του ΣΑΣ μέσα από τον νέο κανονισμό λειτουργίας του.

• Τα πάσης φύσεως επιβατικά και οχηματαγωγά πλοία (συμβατικά και ταχύπλοα) που εκτελούν θαλάσσιες ενδομεταφορές τακτικών ή μη γραμμών θα πρέπει να διαθέτουν καμπίνα διακομιδής ασθενών. Το ιατρικό προσωπικό που συμμετέχει σε θαλάσσια διακομιδή και ο ασθενής που διακομίζεται θα πρέπει να ταξιδεύουν δωρεάν. Για το ιατρικό προσωπικό η δωρεάν μετακίνηση πρέπει να περιλαμβάνει και την επιστροφή στη μονάδα.

• Ο επανασχεδιασμός της βάσης υπολογισμού του μεταφορικού ισοδύναμου προκειμένου να ανταποκρίνεται στις αυξήσεις των τιμών των εισιτηρίων και των καυσίμων, η επέκτασή του στα οχήματα και στον τουρισμό και η αντιμετώπιση των καθυστερήσεων που εμφανίζονται στην καταβολή του.

• Η πλήρης αποσύνδεση του μεταφορικού ισοδύναμου από την επιστροφή των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στα νησιά μας. •

Η επιδότηση της διπλής νησιωτικότητας με τη δωρεάν ενδονησιωτική μετακίνηση μονίμων κατοίκων και προσωπικού σε επίπεδο χωρικής ενότητας. (…)