Ακυρώθηκε η χθεσινή άφιξη του “Marella Discovery 2” στη Σύρο

Νέες απώλειες στην κρουαζιέρα πολυτελείας

Στο κενό πέφτουν οι θετικές προσπάθειες προσέλκυσης κρουαζιέρας πολυτελείας στη Σύρο, με φόντο την υποτονική στάση του Λιμενικού Ταμείου Σύρου σε μία ήδη χαμένη χρονιά στο θέμα του θαλάσσιου τουρισμού, αφού η μη δυνατότητα εισόδου του κρουαζιερόπλοιου “Marella Discovery 2” χθες, στο λιμάνι της Ερμούπολης, λόγω της διαθέσιμης υποδομής σε συνδυασμό με το βύθισμα του εν λόγω πλοίου, στέρησε από την πρωτεύουσα των Κυκλάδων την αποβίβαση 1.945 επισκεπτών.

Αν και το γεγονός του πρόσφατου κατάπλου του ίδιου κρουαζιερόπλοιου στη Σύρο την 1η Ιουλίου “σημαδεύτηκε” από την παραμονή του, εκτός λιμένα, αφού το βύθισμα του πλοίου είναι 8 μ. και το βάθος του λιμένα στην προβλήτα των κρουαζιεροπλοίων είναι 8,10 μ., δεδομένα που “πυροδότησαν” αντιδράσεις, ερωτήσεις και παρατηρήσεις σε δημόσιες συνεδριάσεις του δημοτικού συμβουλίου του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης, ωστόσο, καθίσταται σαφές πως καμία πρωτοβουλία άμεσου χαρακτήρα για τη δρομολόγηση λύσης για παρόμοιες περιπτώσεις, δεν παρουσιάζεται εφικτή από τη διοίκηση του Λιμενικού Ταμείου Σύρου.

Η άφιξη του Marella Discovery 2 προ μηνός στη Σύρο, η παραμονή του αρόδου και η μεταφορά των επιβατών του με λάντζες, δεν ήταν εφικτό να πραγματοποιηθεί εκ νέου, χθες, οπότε και είχε προγραμματισθεί η δεύτερη άφιξή του στο λιμάνι της Ερμούπολης, αφού οι ισχυροί άνεμοι και η κακοκαιρία δεν θα ευνοούσαν να παραμείνει με ασφάλεια, εκτός του λιμένα.

Με φόντο τα παραπάνω κλήθηκε να τοποθετηθεί εκ νέου ο πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Σύρου, Δημήτρης Κοσμάς, ο οποίος στην ξεκάθαρη ερώτηση αν η διοίκηση μπορεί ή εξετάζει να προβεί σε κινήσεις που θα αποτρέψουν νέα ακύρωση άφιξης του ίδιου κρουαζιερόπλοιου ή άλλου ανάλογου μεγέθους, απάντησε αρνητικά, υποστηρίζοντας μάλιστα πως, δεν μπορεί να δρομολογηθεί άμεσα λύση για το λιμάνι της πόλης.

Μη προσέγγιση εξαιτίας κακοκαιρίας. Ενδεχόμενη νέα απώλεια στις 7 Οκτωβρίου

Το γεγονός της ακύρωσης της προσέγγισης του Marella Discovery 2, χθες, οπότε και είχε “κλειστεί” η δεύτερη άφιξή του στη Σύρο, επιβεβαιώθηκε και από τον αρμόδιο πράκτορα στο νησί, κ. Μπουντούρη (teamwork), ο οποίος γνωστοποίησε στην εφημερίδα, στο πλαίσιο τηλεφωνικής επικοινωνίας, πως, το πλοίο άλλαξε το πρόγραμμά του, εξαιτίας των ισχυρών ανέμων, που δεν θα του επέτρεπαν την παραμονή του εκτός λιμένα Ερμούπολης.

Θα πρέπει να σημειωθεί μάλιστα πως με το εν λόγω πλοίο ταξίδευαν περισσότεροι από 1.900 επιβάτες, οι οποίοι για αρκετές ώρες θα είχαν την ευκαιρία να περιηγηθούν στην Ερμούπολη και να πραγματοποιήσουν τις αγορές τους, αποτελώντας μία “ανάσα” για τα εμπορικά του κέντρου.

Χωρίς ο ίδιος ο κ. Μπουντούρης να επιθυμεί να μιλήσει αναλυτικά, επιβεβαίωσε τον λόγο μη προσέγγισης του πλοίου, δηλώνοντας μόνον πως, “Αν θέλουμε να στραφούμε στην κρουαζιέρα, θα πρέπει να στραφούμε με περισσότερη σοβαρότητα”.

Αξίζει να αναφερθεί πως, η επόμενη προγραμματισμένη άφιξη του Marella Discovery 2 στη Σύρο έχει προσδιοριστεί για την 7η Οκτωβρίου (07.00 – 18.00), με τα ανωτέρω δεδομένα και γεγονότα όμως, να δηλώνουν εμμέσως πως σε παρόμοιες καιρικές συνθήκες, το κρουαζιερόπλοιο ξανά θα “προσπεράσει” τη Σύρο.

Εμφανώς απογοητευμένος ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Κυκλάδων

Με φόντο τα ανωτέρω, κλήθηκε να τοποθετηθεί ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Κυκλάδων, Γιάννης Ρούσσος, δεδομένων των προσπαθειών που προ εβδομάδων έγινε γνωστό μέσω ανακοίνωσης πως έχουν καταβληθεί από το Επιμελητήριο Κυκλάδων, ώστε να μπορέσει η Σύρος να υποδεχθεί αξιόλογα κρουαζιερόπλοια, τα οποία ανήκουν στον “κύκλο” της κρουαζιέρας πολυτελείας και θα ευνοούσαν σημαντικά την τοπική αγορά. Ένα εξ αυτών των κρουαζιερόπλοιων είναι το Marella Discovery 2 που είχε εντάξει τη Σύρο στους προορισμούς του κι ωστόσο δεν κατέστη εφικτό να προσεγγίσει στο νησί, χθες, Κυριακή.

Αν και ο κ. Ρούσσος προχώρησε σε λιτή τοποθέτηση, ωστόσο δήλωσε ξεκάθαρα πως δεν επιθυμεί να σχολιάσει περαιτέρω τα γεγονότα, αφήνοντας την αίσθηση πως είναι εμφανώς απογοητευμένος για το θέμα των απωλειών κρουαζιέρας στη Σύρο.

“Το Επιμελητήριο Κυκλάδων όπως έχει ανακοινωθεί, μετά από συστηματική προσπάθεια έκλεισε κάποια πολυτελή κρουαζιερόπλοια για το 2018 και 2019 για να προσεγγίσουν στο λιμάνι της Σύρου. Γι αυτό έκανε ενημέρωση στα μέλη του ειδικά για το συγκεκριμένο πλοίο για το οποίο συζητάμε τώρα, λόγω του ότι ήταν μόνον αυτό, δηλαδή οριακό το βύθισμά του για να μπει στο λιμάνι. Έγινε γι αυτό ειδική αναφορά κι ενημέρωση στα μέλη μας” τόνισε ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Κυκλάδων, αναφέροντας παρακάτω πως, “Με βάση αυτά δεν επιθυμώ σε αυτή τη φάση να επανέλθω και να κάνω κάποια άλλη δήλωση για το συγκεκριμένο θέμα”.

Νέος κύκλος εμποδίων... για τον Δ. Κοσμά

Αναφορικά με την αρνητική εξέλιξη κλήθηκε να μιλήσει ο Δημήτρης Κοσμάς, ο οποίος πρωτίστως για την ακύρωση της χθεσινής προσέγγισης ανέφερε τα εξής: “Αν ο καπετάνιος για τα βυθίσματα του πλοίου του θεωρεί ότι δεν μπορεί να ρισκάρει, δεν θα μπει στο λιμάνι. Την προηγούμενη φορά που σταμάτησε αρόδου ήταν καλές οι καιρικές συνθήκες και δεν υπήρχε κανένα πρόβλημα” σχολίασε ο ίδιος, απαντώντας παρακάτω για τις κινήσεις του Λιμενικού Ταμείου Σύρου σχετικά με ανάπτυξη άλλων ενεργειών που θα διευκολύνουν την προσέγγιση και την παραμονή των πλοίων με μεγάλα βυθίσματα.

Ειδικότερα, αναφορικά με τις προτάσεις που κατά καιρούς ακούγονται σχετικά με την τοποθέτηση πλωτών εξεδρών (μετά ίσως(;) και από συνεργασία με το Νεώριο για την κατασκευή τους) ή εκβάθυνσης του λιμένα Ερμούπολης, ο ίδιος υποστήριξε πως, “Όλα αυτά έχουν σχεδιαστεί στο master plan του λιμένα Ερμούπολης. Και για την ανάπτυξη της περιοχής της κρουαζιέρας ακόμη και για την τοποθέτηση πλωτών εξεδρών, ώστε να μην έχουμε πρόβλημα με τα βυθίσματα”. Επανέλαβε δε, πως, “όλα αυτά είναι σχεδιασμένα και αποτυπωμένα στο master plan που είναι υπό έγκριση”, διευκρινίζοντας κατηγορηματικά μάλιστα πως, άμεση λύση δεν εξετάζει το Λιμενικό Ταμείο.

“Άμεσα να γίνει αυτό, δεν μπορεί, γιατί πρέπει να υπάρξουν σχετικές αδειοδοτήσεις και είναι και θέμα χρημάτων. Παίζουν πολλά πράγματα ρόλο” σημείωσε, αναφέροντας παράλληλα πως, “Αυτό, δηλαδή να μπουν πλωτές εξέδρες, έχει γίνει σε συνδυασμό με τη μεταφορά του λιμένος”.

Σχετικά με την υλοποίηση αυτού του σεναρίου, ο ίδιος έθεσε επί τάπητος πολλά εμπόδια, όπως σχολίασε, λέγοντας τα παρακάτω: “Βέβαια αυτές οι πλωτές εξέδρες θα πρέπει να φεύγουν από το σημείο που θα γίνεται η προσόρμηση του κρουαζιερόπλοιου και να αποθηκεύονται κάπου πάντα στη θάλασσα. Για όλα αυτά, μιλάμε για τεράστια κόστη που αυτή τη στιγμή τουλάχιστον δεν μπορεί να τα επωμιστεί το Λιμενικό Ταμείο”.

Κατά συνέπεια, υποστήριξε πως, “Πρέπει να υπάρξει μία υποδομή, να υπάρξει σχεδιασμός και έχουμε πει πολλές φορές ότι μπορούμε να “χτυπήσουμε” πάρα πολύ καλά πλοία με καλούς επισκέπτες με τα βυθίσματα, τα οποία επιτρέπουν την προσέλευσή τους στο λιμάνι μας”.

Στην επίμονη ερώτηση αν άμεσα το Λιμενικό Ταμείο μπορεί να δώσει λύσεις προκειμένου η κρουαζιέρα να μην καταγράφει φθίνουσα πορεία αλλά και να μην μετρά νέες και σημαντικές απώλειες, επανέλαβε την πάγια θέση του. “Άμεσα δεν το βλέπω να γίνεται, τουλάχιστον αν δεν τελειώσει ο λειτουργικός σχεδιασμός του λιμένα και δεν βρεθούν τα χρήματα και οι απαιτούμενοι χώροι αποθήκευσης όλων αυτών των χώρων των προβλητών που θα προμηθευτούμε”.

Ο ίδιος δε, θέλησε να τονίσει ως αρνητικό στοιχείο για την κρουαζιέρα στη Σύρο και τη μη πραγματοποίηση πακέτων εκδρομών, λέγοντας σχετικά για τις εταιρείες πως, “Στα πακέτα θέλουν να πωλούν κι εκδρομές”.

Προτού ολοκληρώσει τις απαντήσεις του, ο κ. Κοσμάς υποστήριξε πως, “Θεωρώ ότι πρέπει να κάνουμε υπομονή” λέγοντας μάλιστα πως, “Ναι μεν οι επιχειρηματίες έχουν σηκώσει το θέμα και με το δίκιο τους αφού είναι ένα έσοδο που μπορούν να έχουν, αλλά δεν γίνονται όλα από τη μία μέρα στην άλλη”.

Στα διάφορα εμπόδια που ανέφερε παραπάνω, θέλησε να προσθέσει και τις αλλαγές στην προβλήτα και τη θέση “Νησάκι”, οι οποίες και θα πρέπει να προκύψουν σύμφωνα με τους διεθνείς κανόνες ασφάλειας των προσεγγίσεων.

“Σκεφθείτε επίσης, πως σύμφωνα με τους κανόνες διεθνούς ασφάλειας θα πρέπει να μειώσουμε το parking. Πρέπει να αφαιρέσουμε τα κάγκελα κατά μήκος της προβλήτας. Θα χαθούν περίπου 20 – 30 θέσεις. Θα πρέπει για να τις ακυρώσουμε και κάπως να τις αντικαταστήσουμε. Μην πάμε να λύσουμε ένα πρόβλημα και δημιουργήσουμε άλλο” σχολίασε, εμμένοντας τέλος στην απάντησή του πως, η άφιξη μεγάλων κρουαζιερόπλοιων θα καταστεί πραγματικότητα επί της ουσίας, μετά τις αλλαγές του master plan.

“Πρέπει όλα να γίνουν με μελετημένες κινήσεις. Μερικοί που τα βρίσκουν τόσο απλά και θεωρούν ότι μπορούν να γίνουν από τη μία μέρα στην άλλη, νομίζω ότι δεν έχουν δίκιο” δήλωσε κλείνοντας το θέμα.