Ενστάσεις και παράπονα στη Συριανή κοινωνία για τη στέρηση του δικαιώματος δωρεάν μετακίνησης σε μαθητές που διαμένουν σε απόσταση μικρότερη των τεσσάρων χιλιομέτρων

Σε αδιέξοδο γονείς και μαθητές

Μόνιμη λύση στο χρονίζον πρόβλημα της μετακίνησης μαθητών Λυκείου προς τα σχολεία τους, ζητούν από τους φορείς της Σύρου, γονείς παιδιών, που βάσει της ισχύουσας νομοθεσίας στερούνται του δικαιώματος της δωρεάν μεταφοράς, καθώς διαμένουν σε απόσταση μικρότερη των 4 χιλιομέτρων από το σχολικό συγκρότημα στο Μάννα.

Ειδικότερα, η σχετική Κοινή Υπουργική Απόφαση προβλέπει ότι, οι Περιφέρειες μεταφέρουν δωρεάν τους μαθητές πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης δημόσιων σχολείων οι οποίοι κατοικούν από τη σχολική τους μονάδα σε απόσταση μεγαλύτερη από την οριζόμενη ως εξής:

α. 1.200 μέτρα για μαθητές πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης

β. 2. 500 μέτρα για μαθητές Γυμνασίων

γ. 4.000 μέτρα για μαθητές Λυκείων, ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ

Βάσει της ανωτέρω ρύθμισης, οι μαθητές των Λυκείων, που διαμένουν εντός Ερμούπολης (απόσταση μικρότερη των 4.000 μέτρων), υποχρεώνονται είτε να εξυπηρετηθούν με τα δρομολόγια του ΚΤΕΛ, πληρώνοντας μειωμένο εισιτήριο, είτε να μετακινηθούν με το mini-bus μέχρι το Αθλητικό Κέντρο κι έπειτα να προχωρήσουν ως το σχολείο τους.

Η παρούσα κατάσταση βρίσκει αντίθετους αρκετούς γονείς οι οποίοι, εκτός από το συνολικό χρηματικό ποσό που καλούνται να διαθέτουν μηνιαίως για τη μεταφορά των παιδιών τους με το υπεραστικό λεωφορείο, δίνουν ιδιαίτερη έμφαση και στο βαθμό επικινδυνότητας που -εκτιμούν ότι- ελλοχεύει κατά τη μετάβαση των μαθητών από τον τερματισμό της αστικής συγκοινωνίας έως τα κτίρια των Λυκείων.

Ασύμφορο το κόστος, υψηλός ο βαθμός επικινδυνότητας

Το θέμα συζητήθηκε, μεταξύ άλλων, στην πρώτη ενημερωτική συνάντηση για τους γονείς του Γενικού Λυκείου Σύρου, κατά την οποία κρίθηκε απαραίτητος ο σχεδιασμός συντονισμένων ενεργειών από το σύνολο των Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων των θιγόμενων σχολικών μονάδων, προκειμένου να βρεθεί κάποιο «παραθυράκι».

Σύμφωνα με δηλώσεις της προέδρου του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του ΓΕΛ, Λίτσας Βρούτση στην «Κοινή Γνώμη», κατά τη διάρκεια της συζήτησης παρατηρήθηκε διχογνωμία μεταξύ γονέων που ισχυρίστηκαν ότι ζητήθηκε από τα παιδιά τους να πληρώσουν εισιτήριο και εκείνων που υποστήριξαν ότι οι οδηγοί μεταφέρουν τα παιδιά τους δωρεάν. «Δεν υπάρχει ξεκάθαρη εικόνα. Ως εκ τούτου, θέλουμε να δούμε πώς θα κινηθούμε ως σύνολο για να λυθεί το ζήτημα οριστικά», ανέφερε χαρακτηριστικά η κ. Βρούτση.

Ωστόσο, διευκρινίζεται ότι, οι επιχειρήσεις οι οποίες έχουν υπογράψει με την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου σύμβαση υπηρεσιών μεταφοράς μαθητών, τηρούν τη νομοθεσία και σε καμία περίπτωση δεν ευθύνονται για το θέμα που απασχολεί παιδιά και γονείς.

Βεβαιώσεις φοίτησης για την έκπτωση στα εισιτήρια

«Για τους μαθητές, που δε δικαιούνται δωρεάν μετακίνηση, το σχολείο έχει εκδώσει βεβαιώσεις φοίτησης, με τις οποίες μπορούν να μετακινηθούν, πληρώνοντας μισό εισιτήριο», υπογράμμισε η Διευθύντρια του ΓΕΛ Σύρου, Βασιλική Δεριζιώτη, εξηγώντας ότι η ισχύουσα νομοθεσία αφορά όλες τις Κυκλάδες.

Όπως τόνισε, το πρόβλημα των σχολικών μεταφορών δημιουργήθηκε από τη στιγμή που τα Λύκεια χτίστηκαν εκτός αστικού ιστού. «Αυτό έπρεπε να το σκεφτεί νωρίτερα η Περιφέρεια η οποία είναι υπεύθυνη για τα σχολεία. Θεωρώ λοιπόν, πως θα πρέπει, μαζί με τον Δήμο, να βρει κάποιον τρόπο ώστε αυτά τα παιδιά να μετακινούνται στο σχολείο όπως πρέπει. Είναι δικό τους το θέμα». Επιπλέον, κατέστησε γνωστό ότι λόγω του αντιτίμου, αλλά και της γενικότερης ταλαιπωρίας στην οποία υπόκεινται, πολλά παιδιά σκέφτονται να αποκτήσουν έγκαιρα άδεια οδήγησης για δίκυκλο όχημα, προκειμένου να εξυπηρετούνται ευκολότερα. «Εμείς το μόνο που μπορέσαμε να κάνουμε ήταν να δώσουμε τις βεβαιώσεις για να μην πληρώνουν ολόκληρο εισιτήριο. Από κει και πέρα, είναι θέμα αποφάσεων, τις οποίες πρέπει να λάβουν οι αρμόδιοι φορείς», κατέληξε η Διευθύντρια του Γενικού Λυκείου.

«Ευελπιστούμε να βρεθεί κάποιο “παραθυράκι” από την Περιφέρεια»

Από την πλευρά της, η πρόεδρος του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων δήλωσε ότι, μέχρι σήμερα δεν έχουν ενημερωθεί όλα τα σχολεία για τη διαθέσιμη έκπτωση, ούτως ώστε να προχωρήσουν σε καταμέτρηση και να υπολογίσουν τον ακριβή αριθμό των παιδιών που αντιμετωπίζουν το πρόβλημα.

«Αυτό που μας προβληματίζει περισσότερο είναι το θέμα της επικινδυνότητας», τόνισε η κ. Βρούτση με δεδομένο ότι τα παιδιά που δε δικαιούνται δωρεάν μετακίνηση θα πρέπει να διανύουν πεζοί ένα μέρος της απόστασης.  «Ελπίζουμε ότι, υπάρχει κάποιο «παραθυράκι» για να μπορέσει η Περιφέρεια να μισθώσει λεωφορεία και για μαθητές που διαμένουν σε απόσταση λιγότερη των 4 χιλιομέτρων» ανέφερε χαρακτηριστικά, διευκρινίζοντας ότι ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης εμπλέκεται αποκλειστικά στο θέμα των mini-bus, για το οποίο επικρατεί μία σύγχυση στο κύκλο των γονέων, καθώς πολλοί εξ’ αυτών αναζητούν τη λύση του προβλήματος στην πιθανή επέκταση της αστικής συγκοινωνίας.

Φρ. Βακόνδιος: «Οι σχολικές μεταφορές δεν είναι αρμοδιότητα του Δήμου»

Τον διαχωρισμό ανάμεσα στη γραμμή των mini-bus και τα σχολικά δρομολόγια έκανε ο Αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών, Φραγκίσκος Βακόνδιος. Σε δηλώσεις του στην «Κοινή Γνώμη» επεσήμανε πως, η μεταφορά μαθητών αποτελεί αποκλειστικά αρμοδιότητα της Περιφέρειας. «Ο Δήμος δεν μπορεί να κάνει κάτι. Από κει και πέρα, φέτος υπάρχουν αρκετά παράπονα τα οποία φτάνουν και σε εμάς. Αυτά σχετίζονται κυρίως με το εισιτήριο για τους μαθητές που δε δικαιούνται δωρεάν μετακίνηση. Σύμφωνα με τους γονείς, είναι αρκετά μεγάλο και κάποια παιδιά ήδη πληρώνουν».

Σημειώνεται ότι, η επέμβαση του Δήμου για την επίλυση του προβλήματος εξετάστηκε ως ενδεχόμενο και στην τελευταία συνεδρίαση της Δημοτικής Επιτροπής Παιδείας, που πραγματοποιήθηκε πριν από μία εβδομάδα. Ειδικότερα, μέλος της Επιτροπής πρότεινε τη διεύρυνση των ορίων του αστικού κέντρου, προκειμένου τα mini-bus να εκτελούν δρομολόγια έως το σχολικό συγκρότημα του Μάννα.

Επιθυμώντας να δώσει σαφείς απαντήσεις, ο κ. Βακόνδιος τόνισε ότι, η Σύρος δεν έχει χαρακτηρισμένο «αστικό κέντρο», δεδομένου ότι δεν υπάρχει σχετική απόφαση περιφερειακού συμβουλίου, όπως προβλέπεται από το νόμο.

«Σε μεγαλύτερες πόλεις, όπως η Αθήνα, η Θεσσαλονίκη, ο Βόλος, η Λάρισα έχει καθοριστεί το αστικό κέντρο. Εντός των ορίων του η συγκοινωνία καλύπτεται από αστικά λεωφορεία και εκτός αστικού κέντρου από υπεραστικά λεωφορεία. Ο καθορισμός των αστικών κέντρων καθορίζεται από τις Περιφέρειες. Το 2015, ο Δήμος είχε κάνει σχετική εισήγηση με την οποία συμφωνούσαμε στον καθορισμό του αστικού κέντρου, με στόχο την επέκταση των γραμμών του mini – bus, έως τα Λύκεια. Από τότε, δεν έχει ληφθεί κάποια απόφαση από το περιφερειακό συμβούλιο», ανέφερε χαρακτηριστικά ο Αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών.

Κατέστησε δε σαφές, ότι σε περιοχές χωρίς χαρακτηρισμένο αστικό κέντρο, η αστική συγκοινωνία μπορεί να λειτουργήσει μόνο σε παλαιές γραμμές των ΚΤΕΛ της υπεραστικής συγκοινωνίας, όπως για παράδειγμα το δρομολόγιο Ερμούπολη – Άνω Σύρος. «Ωστόσο, τα mini-bus δεν μπορούν να εξυπηρετούν περιοχές, οι οποίες καλύπτονται από την υπεραστική συγκοινωνία. Στα Λύκεια υπάρχει γραμμή από τα ΚΤΕΛ, επομένως απαγορεύεται από το νόμο να πηγαίνουν εκεί τα mini-bus. Πρέπει να υπάρχει ή το ένα ή το άλλο. Όχι και τα δύο ταυτόχρονα».

«Τα mini-bus δεν μπορούν να αντικαταστήσουν τα σχολικά λεωφορεία»

Αδύνατη χαρακτήρισε επίσης τη δημιουργία καινούριων στάσεων, που θα μπορούσαν να εξυπηρετήσουν περισσότερους δημότες, μεταξύ αυτών και τους μαθητές. «Δεν μπορείς να αλλάξεις τη γραμμή του αστικού, τροποποιώντας αφετηρία και τερματισμό. Το mini-bus εκτελεί δρομολόγια που δεν περιλαμβάνονται στη γραμμή του ΚΤΕΛ. Ομοίως, το υπεραστικό λεωφορείο δεν μπορεί να πάρει κόσμο από το κέντρο της Ερμούπολης και να τον αφήσει στο Αθλητικό Κέντρο ή στην Πλατεία Ηρώων».

Ως εκ τούτου, ο κ. Βακόνδιος έκρινε ότι, δεν μπορεί να βρεθεί άμεσα κάποια λύση από την πλευρά του Δήμου. «Είμαστε πρόθυμοι να ακούσουμε προτάσεις, ωστόσο είναι θέμα της Περιφέρειας να δει τι θα κάνει με τις αστικές μεταφορές. Είναι ξεκάθαρο ότι δεν μπορεί να πηγαίνει το mini bus. Για να πάει, πρέπει να υπάρχει βεβαίωση ότι δεν είναι υπεραστική γραμμή και δεν εξυπηρετείται από τα ΚΤΕΛ.  Τα όρια μπορούν να αλλάξουν με απόφαση του περιφερειακού συμβουλίου. Εμείς γνωμοδοτήσαμε σχετικά το 2015, αλλά η περιφέρεια δεν έχει λάβει κάποια απόφαση», επανέλαβε.

Ωστόσο, διευκρίνισε ότι και στην περίπτωση αλλαγής των ορίων, το πρόβλημα θα ήταν και πάλι ορατό, καθώς τα mini-bus δεν θα ήταν σε θέση να εξυπηρετήσουν το σύνολο των μαθητών.

«Σύμφωνα με τη νομοθεσία που ισχύει για τις σχολικές μεταφορές, οι μαθητές δεν θα πρέπει να είναι όρθιοι και υπεράριθμοι μέσα στο λεωφορείο. Οπότε, καταλαβαίνει κανείς ότι, τα mini-bus δεν μπορούν να αντικαταστήσουν τα σχολικά λεωφορεία, καθώς με αυτά μετακινούνται όλοι οι δημότες, κάποιοι εκ των οποίων είναι όρθιοι, λόγω των περιορισμένων θέσεων».

Όπως τόνισε, ο Δήμος δεν διαθέτει κατάλληλα λεωφορεία για το σκοπό αυτό, καθώς η μεταφορά των μαθητών αποτελεί αρμοδιότητα της Περιφέρειας, η οποία εκμισθώνει λεωφορεία ή κάνει διαγωνισμό.

Καταλήγοντας, ο κ. Βακόνδιος κατέστησε επιβεβλημένη τη συσπείρωση όλων των τοπικών φορέων προκειμένου να ζητηθεί κάποια διευκόλυνση από την κεντρική εξουσία. «Ο Δήμος, η Περιφέρεια, η Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης, η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, τα σχολεία και οι Σύλλογοι Γονέων και Κηδεμόνων, θα μπορούσαμε να ασκήσουμε πίεση προς το Υπουργείο ώστε να τροποποιηθεί –έστω για τους νησιωτικούς δήμους- ο όρος των 4 χιλιομέτρων. Η απόσταση είναι μεγάλη και τα παιδιά είναι υποχρεωμένα να τη διανύουν είτε περπατώντας, είτε αναζητώντας άλλους τρόπους», υπογράμμισε.

Σχεδιασμός συντονισμένων ενεργειών από τους Συλλόγους Γονέων και Κηδεμόνων

Από την πλευρά της, η πρόεδρος του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του Γενικού Λυκείου Σύρου, Λίτσα Βρούτση εξήγησε ότι το θέμα της μετακίνησης θα εξεταστεί διεξοδικά στις επόμενες συναντήσεις. «Η βεβαίωση φοίτησης για την έκπτωση στο εισιτήριο του λεωφορείου έχει δοθεί προσωρινά στους μαθητές του Γενικού Λυκείου. Τα παιδιά του ΕΠΑΛ δεν την έχουν λάβει ακόμα. Οπότε, θα πρέπει να συντονιστούμε και να δούμε από κοινού πως θα ενεργήσουμε, καθώς το πρόβλημα μας αφορά το ίδιο». Τέλος, η κ. Βρούτση αποδίδει την αναστάτωση και τις ενστάσεις των γονέων στο γεγονός ότι υπάρχει άγνοια των ορίων μεταξύ αστικών και σχολικών δρομολογίων. «Η Γενική Συνέλευση και οι αρχαιρεσίες μέσα από τις οποίες θα αναδειχθεί το νέο διοικητικό συμβούλιο του Συλλόγου, θα διεξαχθούν στις 10 Οκτωβρίου 2018. Εκεί, θα ξεκαθαρίσει το τοπίο», δήλωσε στην «Κοινή Γνώμη».